Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2527
|
« : Elokuu 04, 2024, 00:08:00 » |
|
Ketjussa "Erittäin salainen juna TAAS kulussa" on elokuun alussa 2024 keskusteltu ajovaloista (Porvoon museorautateillä). Ohessa vähän historiaa (valitettavasti sivusto ei hyväksi minulta kuvia, joten kirjoitan lyhennelmää dokumenttien julkaisemisen sijaan).
1971 (esim Lko 2476/5072, viite Ko 1847 v.70/773, 3.3.71):
"Nykyisten [1971] määräysten mukaan on veturien veturilyhdyt pidettävänä sytytettyinä sumun, sateen, hämärän ja yleensä huonon näkyvyyden vallitessa sekä tunnelin läpi ajettaessa (Veto 40§). Kun huonon näkyvyyden raja on kuitenkin vaikeasti määriteltävissä ja sekä liikenne- että työturvallisuuden kannalta on junan tulon näkyminen tärkeää, määrätään, että 1 päivästä lokakuuta 1971 alkaen vuoden 1972 loppuun on vetureissa, pienvetureissa ja ratakuorma-autoissa pidettävä aina valot sytytettyinä linja-ajossa kaikissa lyhdyissä ja ratapihoilla puskinlyhdyissä. Piirien päälliköitä kehotetaan seuraamaan kokeilus ja ilmoittamaan havaituista tuloksista syyskuun 1972 loppuun mennessä yleiseen toimistoon. [allekirjoitus] Yli-insinööri J. Toivanen"
Jatkoa viimeistään sitten kun saan arkistosivuni tavalla tai toisella taas käyntiin...
|