Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« : Maaliskuu 24, 2010, 15:48:09 » |
|
Tavarajuna on suistunut kiskoilta Sjursøyan öljysatamassa Oslon etäläpuolella, ja törmännyt öljy-yhtiön rakennukseen. Joitakin vaunuja on suistunut mereen. Kaksi ihmistä on kuollut onnettomuudessa. Alueella on käynnissä suuri pelastusoperaatio. Näin kerrotaan Hesarin sivulla. http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tavarajuna+suistui+mereen+Norjassa/1135254929129
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2010, 16:02:06 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2010, 16:05:16 » |
|
Iltasanomissa lukee että kolme olisi kuollut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2010, 17:18:17 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 25, 2010, 01:11:22 » |
|
Olisikohan norjalaiset ottaneet esimerkkiä Suomesta. Tosin matka (8km) hieman pidempi ja vaunujen nopeus kiihtyi enemmän (arvio 100km/h - paremmaksi pistivät), mutta ilmoitukset jäivät tekemättä - mikähän lie perimmäinen syy vaunujen karkaamiselle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 25, 2010, 07:04:54 » |
|
Suomessa tilanne hoidettiin taidolla, koska asiasta ilmoitettiin ajoissa. Myös korkeusero Norjassa oli toista luokkaa, joten nopeus pääsi nousemaan 100 km/h. Samalla nopeudella olisi Helsingissäkin tullut paljon pahempaa jälkeä ehkä hotelli olisi romahtunut, jolloin kuolonuhreilta ei olisi voitu välttyä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 81
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 25, 2010, 11:09:06 » |
|
Olisikohan norjalaiset ottaneet esimerkkiä Suomesta.
Minullekkin tuli heti mieleen että Norjalaiset ovat ottaneet mallia VR:rältä, ja toimittavat kuljetukset nykyään "ovelle saakka".
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2010, 11:40:18 kirjoittanut Olli Leinonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 25, 2010, 19:58:42 » |
|
Vertauksena: millaisen nopeuden se Pasilasta 'karannut' tavarajuna kehitti matkallaa Helsingin asmemahalliin... Siinähän tosin Veturi yritti jarruttaa minkä kykeni, taisi vaan jarrut kulua loppuun?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 25, 2010, 21:26:20 » |
|
Iltalehden nettiversiossa kerrotaan turman syy; rikkoutuneet jarrut. Palan halusta kuulla miten ilmajarru on rikkoontunut. Onko se mystinen jarruttava jousi pettänyt vai eikö ilmajarrussa ole jousta ollenkaan? Rikkinäinen ilmajarru ei ole harvinaisuus mutta silloin vaunun liikuttaminen on hyvin hankalaa voimakkaan kitkan vuoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 25, 2010, 21:57:34 » |
|
Rikkinäinen ilmajarru ei ole harvinaisuus mutta silloin vaunun liikuttaminen on hyvin hankalaa voimakkaan kitkan vuoksi.
Onko näin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 25, 2010, 22:26:55 » |
|
Hesarin artikkelista luin tänään, että rikkoutumisen syytä ei tiedetä ja että rikkoutuminen on voinut johtua inhimillisestä virheestä tai olla mekaaninen vika. Ilmeisesti laskevat jarrujen lypsämisen mäkeen parkkeeratuissa, veturiin kiinnittämättömissä vaunuissa inhimillisen erehdyksen aiheuttamaksi /rikkoutumiseksi/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 26, 2010, 00:31:41 » |
|
... niin, tuskin mitään on rikkoutunut - ilmat vain "kadonneet" rungosta (kuten aikoinaan Helsingissäkin), jarrukenkien asennus unohtunut jne...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 26, 2010, 17:46:25 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 152
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 27, 2010, 00:22:18 » |
|
Joitakin vuosia sitten muistaakseni Pohjois-Korean vuoristoalueella sattui samankaltainen onnettomuus. Se oli myös säiliöjuna, eli vaunuja jotka olivat lastissa - en muista oliko palavaa vai muuta myrkyllistä. Vaunut karkasivat pitkään laskuun. Ne menivät 50 km (?) ja lopulta suistuivat hurjassa vauhdissa kiskoilta. Joku nopeusarvio oli jopa 150 km/h!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 27, 2010, 14:57:04 » |
|
Joitakin vuosia sitten muistaakseni Pohjois-Korean vuoristoalueella sattui samankaltainen onnettomuus. Se oli myös säiliöjuna, eli vaunuja jotka olivat lastissa - en muista oliko palavaa vai muuta myrkyllistä. Vaunut karkasivat pitkään laskuun. Ne menivät 50 km (?) ja lopulta suistuivat hurjassa vauhdissa kiskoilta. Joku nopeusarvio oli jopa 150 km/h!
Jenkeissä näitä on sattunut useampia. Yhdestä löytyy mp3 tallennus radiokeskustelusta. Tuossakin mentiin aika tovi, ennenkuin saatiin suistettua, vai suistuiko ihan itse, en muista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Siren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2010, 22:28:12 » |
|
Joitakin vuosia sitten muistaakseni Pohjois-Korean vuoristoalueella sattui samankaltainen onnettomuus. Se oli myös säiliöjuna, eli vaunuja jotka olivat lastissa - en muista oliko palavaa vai muuta myrkyllistä. Vaunut karkasivat pitkään laskuun. Ne menivät 50 km (?) ja lopulta suistuivat hurjassa vauhdissa kiskoilta. Joku nopeusarvio oli jopa 150 km/h!
Jenkeissä näitä on sattunut useampia. Yhdestä löytyy mp3 tallennus radiokeskustelusta. Tuossakin mentiin aika tovi, ennenkuin saatiin suistettua, vai suistuiko ihan itse, en muista. Amerikkalainen Westinghouse-jarru poikkeaa Euroopassa yleisestä Knorr-jarrusta, ja sillä on mahdollista tyhjentää jarrut virheellisellä käytöllä. Alamäissä on päässyt junia karkuun, kun on tehty useita lyhyitä voimakkaita jarrutuksia peräjälkeen. Tästä aiheesta kertoo Al Krug artikkelissaan North American Freight Train Brakes: http://www.railway-technical.com/brake2.shtml
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2010, 23:06:17 » |
|
Amerikkalainen Westinghouse-jarru poikkeaa Euroopassa yleisestä Knorr-jarrusta, ja sillä on mahdollista tyhjentää jarrut virheellisellä käytöllä. Alamäissä on päässyt junia karkuun, kun on tehty useita lyhyitä voimakkaita jarrutuksia peräjälkeen. Tästä aiheesta kertoo Al Krug artikkelissaan North American Freight Train Brakes: http://www.railway-technical.com/brake2.shtmlEikös sama onnistu ihan Knorrillakin, mikäli vaunuissa on kaksipainejarrut (kuten venäläisissä vaunuissa Suomen alueella)?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 28, 2010, 23:49:38 » |
|
Tosi on, jossain mielessä... Knorrihan pitää (syöttämällä) jarrujohdon paineen jarrutuksen "rastin" mukaisessa arvossa ja "lisäkiristys" saa vuotavat sylinterit uudelleen jarruttamaan. Westinghouse ei jarrutuksen jälkeen (kahva siirretään sulku-asentoon halutun jarruvoiman saavuttamisen jälkeen) syötä jarrujohtoa - vuotava johto voi pitkässä jarrutuksessa jopa vuotaa tyhjiin. Varovainenhan noiden 2-paineisten kanssa täytyy olla, kevennys ei auta (kuten 3-paineisilla), lataus saattaa viedä aikaa - kyllähän aikoinaan useamminkin tuli "putki tyhjennettyä" - - - ja odoteltua milloin pysähtyy...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|