Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Vuoromestarin K-laite  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2613


« : Heinäkuu 06, 2010, 23:00:09 »

Olimme tyhjentämässä erästä taloa, ja ystäväni Juha kysyi minulta, tietäisinkö onko rautateillä ollut koskaan sellaista virkaa kuin vuoromestari. Hän kertoi, että hänellä olisi jonkinlainen vuoromestarin radio ym. tallessa varastossa. Hän antoi sen minulle, kun tiesi että olin rautatieharrastaja. Juha kertoi myös, että laitteen elinkaari olisi tällainen:  VR - Kuusakoski - Hyvä tavara talteen Ry - josta Juha on sitten sen saanut. Siinä on säilynyt siihen laitettu teippi, jonka kaikki teksti ei ole säilynyt, mutta kutakuinkin: "Vuoromestarin (aivan kuin siinä lukisi Vuoromestarin II, en tiedä) K-laite" "Ei käy liikennep" . Voisiko "liikennep" tarkoittaa jotain liikennepaikkaa? Siinä lukee myös tarrakirjaimin "LÄH. VAIHD. KANAVA 1. KANAVA TPE 2. KANAVA SJ. Eli laitetta olisi käytetty Tpe-Sj välillä (?). Laitteessa on ollut luuri, mutta se on leikattu pois (muuhun käyttöön), jäljellä on vain kierteinen johto, ja kaksi muuta johdonpätkää, joista toinen on normaalipaksuinen valkoinen, ja toinen paksu musta johdonpätkä. Kuvia: http://stadilainen.1g.fi/kuvat/Vuoromestarin%20K-laite/

Eli oisko kellään tietoa tällaisesta? Mistä veturista, milloin käytetty. Ihan mitä vaan saa kertoa mitä tietää tästä laitteesta.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2613


« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2010, 18:48:38 »

Eikö kukaan tiedä tästä mitään?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2010, 20:41:40 »

Ei ilmeisesti.
tallennettu
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2010, 20:48:37 »

Eihän tässä ole vuorokauttakaan vielä kulunut kysymyksen esittämisestä. Suuret tietätäjät lienevät hankkineet elämän eivätkä enää notku päiviään täällä.
tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2613


« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2010, 20:52:52 »

No toisaalta joo, odotellaan.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2010, 08:11:53 »

Lienee Autophon- merkkinen ratapiha(linja)radio, vuoromestarin käytössä ollut. Sai yhteyden päivystysvetureihin Tampere-Seinäjoki-akselilla. Vetureiden piti käyttää linjalla määrättyä linjaradiokanavaa ja ratapihalla ko. ratapihakanavaa. Laite taitaa olla 60- luvulta. Näiden sveitsiläisten Autophon- laitteiden jälkeen taisi tullakin Saloran SRP 24- kapistukset.? Jotenkin tuntuu viitteelliseltä johdannolta ja ensiaskelilta nykyiseen Nokian tuotantoon.
Itsekin tuo ajan Autophon-radiopuhelinta kaulassani kantanut, mm. tasoristeyslaitosten raidevirtapiirisäädöissä. Silloin, kun etäisyyttä radasta oli niin paljon relehuoneeseen, ettei huutoyhteys riittänyt. So. Itse radalla säätövastuksen kanssa, toinen radio relehuoneessa, jossa työpari kontrolloi raidereleen veto- ja päätöhetket. Huusi aina minulle nämä hetket, täsmällisesti, samoin täsmällisesti pysäytin säätövastuksen säädön siihen ja ilmoitin vastusarvot relehuoneeseen. Nämä olivat osa säännöllistä kontrollia, raidereleen speksit piti olla ok. Ja samoin raidevirtapiirin säätöjen piti olla määrätyissa rajoissa.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2613


« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2010, 16:41:02 »

Joo, Autophon se on, Vuoromestari-tarran alla se luki.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #7 : Heinäkuu 08, 2010, 18:12:26 »

Sj ei ole Seinäjoki, vaan Sääksjärvi.    Pyörittää silmiään
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2613


« Vastaus #8 : Heinäkuu 08, 2010, 22:33:39 »

Aijoo - ja eikös se ole Tampereen lähistöllä, ellei Tampereella?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #9 : Heinäkuu 09, 2010, 00:37:42 »

Sääksjärvi (liikennepaikka) sijaitsee Lempäälässä lähellä Tampereen ja Lempäälän rajaa.
tallennettu
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2010, 06:50:39 »

Kirjassa Semafori ja Telegrafi on kuva samannäköisestä sveitsiläisestä Autophon A26-radiopuhelimesta 60-l lopulta. Niitä käytettiin sarjojen Hr12, Vv15, Vv16 ja Sm1 veturiradiona. Koko puhelin koostui kolmesta suuresta peltilaatikosta joista linkin kuvassa näkyy vain ohjauspaneeli ja se on kaikkein pienin laatikko. Heti kun alettiin saada pienempiä radioita A26-radiot poistettiin vetureista ja siirrettiin liikennepaikoille kiinteiksi radioiksi. Vuoromestari oli (voi olla edelleenkin) se henkilö johon veturinkuljettaja otti yhteyttä teknisten ongelmien sattuessa. 
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #11 : Heinäkuu 30, 2010, 22:03:21 »

Luulen tietäväni, mikä ko. laite on.

Hankinta- tai käyttöönottovuodesta en osaa sanoa mitään, mutta tuollainen, tai, luultavimmin, juuri tuo, laite oli käytössä Tampereen veturihuollossa, huoltokuljettajien työvälineenä. Radio kuunteli linjaradion kahta eri kanavaa, kanava(ryhmä) 1 oli Tpe-Hpk eli vanhan Pohjanmaan radan kanava(ryhmä) ja kanava(ryhmä) 2 oli Tpe-Ri -radan ja suunnan kanava(ryhmä).

Radiolaite kuunteli mainittuja kanavia vuorotellen ja "tikitti" noin 1 Hz taajuudella vaihtaen 1:n ja 2:n välillä. Kun jommalla kummalla linjaradion kanavalla oli toimintaa, aktivoitui kanavan kuuntelu ja radiolaite jäi kuuntelemaan ko. kanavaa; lähetyksen lakattua radiolaite tikutti hetken nopeasti 1:n ja 2:n välillä ja jäi sitten jälleen raksuttamaan kuuntelua mainittujen kanavien välillä.

Junien veturinkuljettajat käyttivät tätä yhteyttä ilmoittaakseen huoltokuljettajille esim. saapuvansa rikkinäisellä tai muuten pikaisia toimenpiteitä kaipaavalla veturilla, kantomatkan rajoissa toki. Toisaalta, huoltokuljettajat saattoivat tavoittaa jonkun linjajunan kuljettajan tällä samalla radiolla ja antaa ohjeita veturin korjaamiseen tms.

Myöhemmin huoltokuljettajilla oli ratapihakanavalla oleva radio ja nyttemmin matkapuhelin on poistanut erillisen radion tarpeen. Toki huoltokuljettajat tavoittaa edelleen myös radiolla.

Laite oli käytössä vielä 1980-luvulla, mutta tarkasta käytöstäpoistovuodesta en mene sanomaan mitään.  Vuoromestari puolestaan oli tai on edelleen kunnossapidosta eli huolloista ja korjauksista vastaava teknikkotason työnjohtaja; kuitenkin tämä radio oli käytännössä huoltokuljettajien työkalu.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Vuoromestarin K-laite  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina