Tavarajunissa näyttäisi usein käyvän noin, että jos junaan tulee jokin tilapäinen muutos aikatauluun (aikataulu siis sisältää muutakin kuin kellonaikoja), niin eteen laitetaan vitonen. Tämä voidaan tehdä, koska myös 5xxxx määrittelee junan tavarajunaksi. 1xxxx taasen on veturi- tai tyhjävaunujuna, eikä sitä ole järkevää muuttaa tavarajunaksi. Junan numero kun on juurikin se, joka määrittelee liikennöinnin tyypin.
Dokumentista
http://www.rhk.fi/@Bin/2333590/Junanumeroiden+jakaminen+eri+toimijoiden+kesken+1.9.2010.pdf löytyy junanumerohaarukat ja niiden määrittlemät liikennöintityypit ja liikennöitsijät.
Eli:
Matkustajajunat, joilla on tarkoitus kuljettaa matkustajia (ei lähiliikenne): 1-1179, 1900-1999
Matkustajajunat, joilla on tarkoitus kuljettaa matkustajia (lähiliikenne): 1200-1899, 8000-9999
Matkustajajunat, joilla ei ole tarkoitus kuljettaa matkustajia (veturi- ja tyhjävaunujunat): 1180-1199, 10000-19999
Tavaraliikenne: 2000-5999, 20000-59999
Vaihtotyö: 6000-6999, 60000-69999
Radanpito: 7000-7999, 70000-79999
Poikkeusliikenne: 99900-99999
Ja nämä numerot siis riittävät määrittelemään sen, onko juna matkustajajuna vai tavarajuna vai mikälie. Mitään etuliitekirjaimia tähän ei tarvita, ja kun sellaisia muista syistä käytetään, niin ne eivät ole se junaa määrittelevä tekijä. Vaan se numero.