Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« : Maaliskuu 23, 2013, 15:16:02 » |
|
Juttu Ziggy Huldenin junabongausta Helsingin Uutisissa 23.3.2013 http://zige94.1g.fi/blog/11/Lehtihaastattelu/ oikein positiivinen juttu! PS. Itse juttu on sivulla 9. //linkki korjattu
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2013, 15:36:50 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 23, 2013, 16:57:21 » |
|
Mäki luin. Zigehän on ennenkin saanut julkisuutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 23, 2013, 22:02:49 » |
|
Tälläinen "intro" vai miksi tuota voisi kutsua oli Helsingin uutisten sivulla 3 (eka aukeama): http://zige94.1g.fi/kuvat/Jotain/Helsingin_Uutiset_23.3.2013_v%C3%A4lisivu.png/_full.jpgTässä vielä suora linkki netissä olevaan juttuun: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/228842-junabongari-vaanii-kiskojen-varrellaHaastattelu siis ilmestyi alkuperäisen Vantaan Sanomien (sivu 6-7) lisäksi Helsingin Uutisiin (sivu 3 ja 9) ja Länsiväylään (sivu 6-7). Helsingin uutisista puuttu yksi kohta, Vantaan Sanomissa ja Länsiväylässä sekä nettiversiossa täysmittainen juttu. Kiitos Joni Lahdelle (kai taivutin oikein?) linkittämisestä. Jonin laittamasta linkistä blogiini löytyy siis kaikki mahdolliset linkit/kuvakaappaukset jutusta, yllä sitten suora linkki haastatteluun. Ihme ilme mulla kyllä kuvassa, ei siinä, ei musta ikinä hyviä kuvia saa.. Toimittaja oli siis kysynyt erästä toista jäsentämme (voi paljastaa itsensä jos haluaa) ensiksi, mutta ajatteli sitten antaa "puheenvuoron" nuoremmalle, joten otin kopin sitten vastaan. Mukava oli kuulla että toimittaja kiinnostunut tekemään jutun Meistä (harrastajista) lehteen, ja mielelläni siitä kerroin. Toivottavasti kerroin positiivisesti meidän kaikkien yhteisestä omalaatuisesta harrastuksestamme! Tommi: Juu oonhan mä ennenkin mediassa ollut. Mutta tämänkään idea ei ollut se että "jes, pääsen lehteen", vaan se että saan kertoa meidän harrastuksestamme muille!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2013, 13:00:44 » |
|
Lyhyt ja ytimekäs juttu. Ihan hyvää "mainosta" harrastukselle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 24, 2013, 13:12:59 » |
|
Ihan hyvä artikkeli. Mutta yksi asia vähän harmittaa: miksi media aina tekee juttuja harrastusskenestä noin kapeasti, eli aina bongareista tai kuvaajista? Missä on juttu rautatieinformaatiohamstraajista, kuten vaikkapa Eljas Pölhöstä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2527
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2013, 14:34:51 » |
|
Ihan hyvä artikkeli. Mutta yksi asia vähän harmittaa: miksi media aina tekee juttuja harrastusskenestä noin kapeasti, eli aina bongareista tai kuvaajista? Missä on juttu rautatieinformaatiohamstraajista, kuten vaikkapa Eljas Pölhöstä? Heh heh, kiitos huomaivaisuudestasi. Kai joku on minua tarjonnut, koska viimeisen vuoden aikana ainakin kolmasti olen joutunut kieltäytymään radio-ohjelmasta tai vastaavasta. Suurin syy on, että olen töissä Ruotsissa ja täälläkin liikun hyvin paljon (vaikea sovittaa aikoja). Olen aina ehdottanut, että etsikää vaihtoehto vaunut.orgin aktiiveista. Toisaalta, olenhan minä jo vuosien mittaan saanut ajoittain julkisuutta lehdissä ja radiossa. Siitä on tosin niin kauan aikaa, etteivät monet nykyisistä harrastajista olleet vielä syntyneet tai ainakaan täysi-ikäisiä. Se alkoi 70-luvulla, jolloin olin nuorin jäsen Rautatiemuseotoimikunnassa, joka suositti museon siirtoa Hyvinkäälle. Sen jälkeen olin nuorin Rautatiemuseon julkaisutoimikunnan jäsenistä. Kävin useammankin kerran pitämässä esitelmiä Suomen rautateiden alkuvaiheista eri puolilla. Seuraava kausi oli kymmenisen vuotta myöhemmin, jolloin olin VR:n historiikin 1962-1987 päätoimittajana. Silloinkin minua haluttiin haastatella kaikkei vanhimmista ajoista, vähemmän ajankohtaisista asioista, joista teos kertoi. Vielä 90-luvulla Iltalehti teki jutun "rautatierakastajan" persoonasta. En tiedä, mistä sen tiedon kaivoivat esiin, koska paljon enemmän olin ollut julkisuudessa varsinaisissa työasioissani etenkin vetäessäni Suomen videoliikkeiden liittoa (K-18 videolaki ja poliisin vs tietosuojavaltuutetun ristiriitaiset vaatimukset vuokraamoille ja muut sellaiset asiat). Joku radiotoimittaja sanoi minulle viime vuonna, että rautatieharrastus on heistä sellainen "herrasmiesten harrastus". Sitä taustaa on varmaan paljon mielenkiintoisempaa, että joku nuori on löytänyt tiensä tällaiseen hobbyyn? Minun haastatteluni olisi helpolla "vanha gubbe muistelee menneitä"-tyylinen, vaikka olen vielä työikäinen joitakin vuosia. Eli siis ennenaikaista muistella. "Pullahurun" puolesta voisin pitää palopuheita, jos olisin töissä Suomessa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 24, 2013, 16:41:18 » |
|
Ziggy, aivan oikein taivutettu. Kotikaupungissani kuulin myös muodon lahtipoika, kun piti sanoa Lahden poika. Sellaista hauskaa sattuu, kun kieliä on kaksi.
Vaikka olen itse täysin maallikko juniin jo lapsena höyrähtänyt, minuakin vaivaa se, että lehdissä annetaan aivan liian "kevyt" kuva junaharrastuksesta. Myös monissa muissa vastaavissa asioissa kaikki toimittajat eivät vaivaudu paneutumaan substanssiin, vaan valitsevat helpoimman reitin. Sekin on ymmärrettävissä tänä aikana, kun kaikki on popularisoitava.
Itse arvostan vorgissa - ja miksei muuallakin, jos vain tulee vastaan - sitä työtä, mitä täällä on tehty tiedon keruussa ja ilmiöiden selittämisessä. Se on todella hienoa ja toivon myös, että joku toimittaja kiinnostuisi haastattelemaan tiedonvälittäjiä, jotka ovat tehneet valtavan työn jo arkistoksi muodostuneen vorgin hyväksi. Eljas kuuluu eturiviin muiden tietäjien kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2013, 18:34:16 » |
|
Hyvä juttu Ziggy Huldenista.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 24, 2013, 19:31:32 » |
|
Hyvä juttu kyllä. Kiva, että tämäkin harrastus saa julkisuutta. Offtopic, kiinnittikö kukaan muu huomiota Mika Heijarin erääseen puheenvuoroon kyseisessä jutussa? Se kuului jotenkin näin: veturinkuljettajakoulutukseen hakiessa ei tarvitse tietää koko rautatiehistoriaa ulkoa, mutta ei haittaa, vaikka tietää Sr1- ja Sr2-junien erot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 24, 2013, 20:59:59 » |
|
Hyvä juttu kyllä. Kiva, että tämäkin harrastus saa julkisuutta. Offtopic, kiinnittikö kukaan muu huomiota Mika Heijarin erääseen puheenvuoroon kyseisessä jutussa? Se kuului jotenkin näin: veturinkuljettajakoulutukseen hakiessa ei tarvitse tietää koko rautatiehistoriaa ulkoa, mutta ei haittaa, vaikka tietää Sr1- ja Sr2-junien erot.
Enpä muuta huomiota siihen kiinnittänyt, paitsi että Sr2 ja Sr1 ovat vetureita, eivät junia
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2013, 21:14:58 » |
|
Hyvä juttu kyllä. Kiva, että tämäkin harrastus saa julkisuutta. Offtopic, kiinnittikö kukaan muu huomiota Mika Heijarin erääseen puheenvuoroon kyseisessä jutussa? Se kuului jotenkin näin: veturinkuljettajakoulutukseen hakiessa ei tarvitse tietää koko rautatiehistoriaa ulkoa, mutta ei haittaa, vaikka tietää Sr1- ja Sr2-junien erot.
Enpä muuta huomiota siihen kiinnittänyt, paitsi että Sr2 ja Sr1 ovat vetureita, eivät junia Sepä juuri.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 24, 2013, 21:17:56 » |
|
Hyvä juttu kyllä. Kiva, että tämäkin harrastus saa julkisuutta. Offtopic, kiinnittikö kukaan muu huomiota Mika Heijarin erääseen puheenvuoroon kyseisessä jutussa? Se kuului jotenkin näin: veturinkuljettajakoulutukseen hakiessa ei tarvitse tietää koko rautatiehistoriaa ulkoa, mutta ei haittaa, vaikka tietää Sr1- ja Sr2-junien erot.
Enpä muuta huomiota siihen kiinnittänyt, paitsi että Sr2 ja Sr1 ovat vetureita, eivät junia Sepä juuri. Noh tiedä oliko toimittaja sen junaksi muuttanut.. Kylhän se tuossa haastattelussa pendolino oli vihreä vaunu, vaikka olin puhunut siitä moottorijunana
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 24, 2013, 22:42:17 » |
|
Kylhän se tuossa haastattelussa pendolino oli vihreä vaunu, vaikka olin puhunut siitä moottorijunana Juuri tästä syystä olen vaatinut kaikkien haastattelujeni (tasan yksi kappale toistaiseksi, eikä ole kovin suurta hinkua määrää kasvattaakaan) ehdoksi, että saan oikolukea tekstin ennen julkaisua. Näin pääsee korjaamaan tekstissä mahdollisesti olevat asiavirheet, enemmän tai vähemmän merkittävät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 24, 2013, 22:57:08 » |
|
Kylhän se tuossa haastattelussa pendolino oli vihreä vaunu, vaikka olin puhunut siitä moottorijunana Juuri tästä syystä olen vaatinut kaikkien haastattelujeni (tasan yksi kappale toistaiseksi, eikä ole kovin suurta hinkua määrää kasvattaakaan) ehdoksi, että saan oikolukea tekstin ennen julkaisua. Näin pääsee korjaamaan tekstissä mahdollisesti olevat asiavirheet, enemmän tai vähemmän merkittävät. Juu pyysin mäkin mutta tuo lisäkohta oli tullut sama aamuna kun jutun dealine oli, siis oli kysynyt mun ensimmäisestä vihreestä vaunusta/junasta juuri ennen kuin meni painoon, joten ton lisäyksen jälkeistä kohtaa en saanut tarkistettavaks (enkä kyllä tajunnut pyytäkkää).. Noh pieni juttu, muutamat isommat virheet korjattiin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 94
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 27, 2013, 21:07:27 » |
|
Hieman off-topiciin venyttäen: missä vaiheessa tuo junabongari-termi on oikein lyönyt itsensä läpi? Mikäli muistan oikein, niin harrastukseni alkutapaipaleella vuosituhannen vaihteessa kirjoitettiin lehtijutuissakin vain rautatieharrastuksesta. Ehkä olen saavuttanut muutosvastarintäiän, mutta itseäni hieman harmittaa, että rautatieharrastus ja junabongaus nähdään helposti synonyymeina. "Junabongarointi" kun antaa aika kapean kuvan laajasta ja monipuolisesta harrastuksesta. Kertokaa toki mielipiteenne.
|
|
|
tallennettu
|
Nosturi on nostotoiminnan keskus.
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2013, 09:59:52 » |
|
Hieman off-topiciin venyttäen: missä vaiheessa tuo junabongari-termi on oikein lyönyt itsensä läpi? Mikäli muistan oikein, niin harrastukseni alkutapaipaleella vuosituhannen vaihteessa kirjoitettiin lehtijutuissakin vain rautatieharrastuksesta. Ehkä olen saavuttanut muutosvastarintäiän, mutta itseäni hieman harmittaa, että rautatieharrastus ja junabongaus nähdään helposti synonyymeina. "Junabongarointi" kun antaa aika kapean kuvan laajasta ja monipuolisesta harrastuksesta. Kertokaa toki mielipiteenne.
Samaa olen itsekin miettinyt. Jos joku kysyy multa että mitä harrastat, en vastaa: Bongaan junia. Vastaan: Harrastan rautateitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2013, 12:48:56 » |
|
Hieman off-topiciin venyttäen: missä vaiheessa tuo junabongari-termi on oikein lyönyt itsensä läpi? Mikäli muistan oikein, niin harrastukseni alkutapaipaleella vuosituhannen vaihteessa kirjoitettiin lehtijutuissakin vain rautatieharrastuksesta. Ehkä olen saavuttanut muutosvastarintäiän, mutta itseäni hieman harmittaa, että rautatieharrastus ja junabongaus nähdään helposti synonyymeina. "Junabongarointi" kun antaa aika kapean kuvan laajasta ja monipuolisesta harrastuksesta. Kertokaa toki mielipiteenne.
Tällä on varmasti tekemistä lentokonebongari-käsitteen kanssa, joka on huomattavasti tunnetumpi. Laiskat toimittajat ovat vaan sitten vaihtaneet "hörhön" etuliitteeseen lentokoneen junaksi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 28, 2013, 13:29:10 » |
|
Hieman off-topiciin venyttäen: missä vaiheessa tuo junabongari-termi on oikein lyönyt itsensä läpi? Mikäli muistan oikein, niin harrastukseni alkutapaipaleella vuosituhannen vaihteessa kirjoitettiin lehtijutuissakin vain rautatieharrastuksesta. Ehkä olen saavuttanut muutosvastarintäiän, mutta itseäni hieman harmittaa, että rautatieharrastus ja junabongaus nähdään helposti synonyymeina. "Junabongarointi" kun antaa aika kapean kuvan laajasta ja monipuolisesta harrastuksesta. Kertokaa toki mielipiteenne.
Tällä on varmasti tekemistä lentokonebongari-käsitteen kanssa, joka on huomattavasti tunnetumpi. Laiskat toimittajat ovat vaan sitten vaihtaneet "hörhön" etuliitteeseen lentokoneen junaksi Niin, onko toimittajasta vai mistä kiinni tämä asia.. Pieniä otteita artikkelista: "On kuitenkin yksi ryhmä, joka tiesi uudistuksesta jo ennen kuin yhdenkään vaunun väriä oli vaihdettu. Junabongarit." Sitten vähän ajan päästä: "Helsinkiläinen junaharrastaja Ziggy Hulden" Sitten vielä kuvatekstistä: " Junabongari Ziggy Huldenin harrastus on junien kuvaus." Kumpaakohan mä oon jutun perusteella? Itse käytän itsestäni nimitystä junaharrastaja tai raideliikenneharrastaja... Janne Ridanpää aloitti kyllä mun mielestä hyvän aiheen, josta voisi keskustella kunnolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 28, 2013, 17:06:45 » |
|
Minulle termi bongari on tuttua luontoharrastuksista. Lintubongari pyrkii näkemään mahdollisimman monta lajia. Noinhan voi tietysti tehdä junienkin kanssa, mutta oletan monien juniin hassahtaneiden harrastavan alaa vähän laajemminkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 28, 2013, 17:19:24 » |
|
Hieman off-topiciin venyttäen: missä vaiheessa tuo junabongari-termi on oikein lyönyt itsensä läpi? Mikäli muistan oikein, niin harrastukseni alkutapaipaleella vuosituhannen vaihteessa kirjoitettiin lehtijutuissakin vain rautatieharrastuksesta. Ehkä olen saavuttanut muutosvastarintäiän, mutta itseäni hieman harmittaa, että rautatieharrastus ja junabongaus nähdään helposti synonyymeina. "Junabongarointi" kun antaa aika kapean kuvan laajasta ja monipuolisesta harrastuksesta. Kertokaa toki mielipiteenne.
Olisiko "junabongaaminen" -sana tullut Suomeen Trainspotting -elokuvan mukana eli vuoden 1996 tienoilla? http://www.imdb.com/title/tt0117951/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|