Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Säiliövaunuista vuotanut aine tulessa Mäntyharjulla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« Vastaus #50 : Huhtikuu 12, 2018, 08:27:03 »

Siis olen edelleen nyt aivan tyhmänä tästä keissistä, voisiko joku selittää?

--säännösten mukaan itsekseen oleva vaunuroikka siis pitää värmistaa / ei pidä varmistaa ?
--onko varmistus tehtävä ulkoisilla jarrukengillä/tönkillä (mitä ovatkaan) ?
--onko lisäksi laitettava jarrut päälle jossain vaunussa / kaikissa vaunuissa?
--onko tuolle varmistukselle jokin aikaraja?
--muuttuuko jokin jarrukonfiguraatiossa ajan myötä (paineet tms)?


Jotenkin maallikko ajattelisi, että juuri tällaiset asiat olisi hyvin tarkkaan määritelty ja ohjeistettu?

Liikenneviraston ohjeita 10/2018 27 Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt (Jt)
 
 
 
5.14  Kaluston paikallaan pysymisen varmistaminen
Rautatieliikenteen harjoittajan on varmistettava kaluston paikallaan pysyminen. Kalustoa, jonka paikallaanpysymistä ei ole varmistettu, ei saa jättää vaille valvontaa. Paikallaanpysyminen tulee varmistaa riittävällä määrällä tähän tarkoitettuja laitteita (esim. seisontajarru) ja/tai varusteita (esim. pysäytyskenkä). Seisontaraide on valittava siten, ettei kalusto haittaa tai vaaranna muuta liikennettä.
 
Näin sanotaan JT:ssä, toki operaattoreilla voi olla ja varmaankin on vielä tarkempia ohjeita ja tapoja toimia.

Ehkä nytkin on toimittu kutakuinkin ylläolevan mukaan, vaunut todennäköisesti oli varmistettu pysäytyskengillä ja raide oli valittu metsän keskeltä. Eli sinällään kaikki oli kunnossa, pois lukien ilmoitus paikalliselle pelastuslaitokselle.

Mutta miten on käytännössä toimittu, onko varmistettu ettei vaunut pääse mitenkään liikkeelle, jos ei.. Onko kyseessä laiminlyönti, inhimillinen virhe, vaiko olosuhteiden ja sattumien summa. Onnettomuustutkinta aikanaan näihin varmasti vastaa.

Yksi tutkinta tuli mieleen:

Siinäkin toimittiin lähes määräysten ja ohjeiden mukaan, mutta viimeiseen liikkeeseen tuli inhimillinen tekijä mukaan ja sattui vaaratilanne.

// linkki korjattu


Kyllä sen ohjeen on tultava Trafilta. Operaattoreilla ei voi olla kuin mahdollisesti siitäkin tiukempia määräyksiä.

"Tapoja toimia" ei voi eikä saa olla. Kuten lentolliikenteessä, on oltava vain yksi tapa toimia ja se tapa on kirjan tapa.

On käsittämätöntä, että noinkin selkeästä ja tärkeästä asiasta ei ole kuin "on varmistettava" -luokan ohjeistusta.

Totta kai on varmistettava, mutta eipä se sillä varmistunut tällä kertaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2018, 08:12:58 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #51 : Huhtikuu 16, 2018, 20:56:47 »

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi on kertonut, ainakin Iltasanomille että onnettomuustutkinnassa on selvinnyt turman tarkka aika, joka on ollut 7. Huhtikuuta klo 11.40. Tarkka aika on selvinnyt tutkimusaineistoa yhdistämällä. Näitä ovat olleet hätäkeskukseen tullut ilmoitus ohiajavan junan veturinkuljettajalta ja asetinlaitteista saatujen tietojen pohjalta. Vaunut oli tuotu Kinniin 21. Maaliskuuta ja vaunutletka oli varmistettu pysäytyskengillä. Se, miksi pysäytyskengät ovat pettäneet ja letka päässyt liikkeelle ei ole selvinnyt.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005644207.html
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2018, 22:26:49 kirjoittanut Markus Räsänen » tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 820


« Vastaus #52 : Huhtikuu 16, 2018, 22:00:09 »

Roikka on tuotu Kii 21.3.18 tietenkin.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #53 : Huhtikuu 16, 2018, 22:28:35 »

Roikka on tuotu Kii 21.3.18 tietenkin.

Korjattu. Kiitti vinkistä!
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 656


« Vastaus #54 : Huhtikuu 16, 2018, 23:27:17 »

Mielenkiintoista nähdä tämän mittavan ympäristövahingon käsittely oikeudessa ja se, millaiset tuomiot ja korvausvelvoitteet määrätään.
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 857


« Vastaus #55 : Huhtikuu 16, 2018, 23:31:40 »

Taitanee olla lähes kaikessa suomalaisessa kalustossa käsijarru (= seisontajarru), onko venakoista unohtunut moinen "lisävaruste" tyystin?
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 177


« Vastaus #56 : Huhtikuu 17, 2018, 08:49:03 »

Kuulin että käsijarrujen käyttö Venäläisissä vaunuissa on kielletty. "ei toimi, ei tiedä miten toimii, ei voida luottaa". En tiedä onko tämä miten yleinen ohje/määräys, vai onko operaattorin oma valinta.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #57 : Huhtikuu 17, 2018, 11:30:12 »

Kuulin että käsijarrujen käyttö Venäläisissä vaunuissa on kielletty. "ei toimi, ei tiedä miten toimii, ei voida luottaa". En tiedä onko tämä miten yleinen ohje/määräys, vai onko operaattorin oma valinta.

Olen ollut tähän asti ymmärryksessä että venäläisissä säiliövaunuissa olisi käsijarru tai seisontajarru. kaikissa venäläisissä vaunuissa on kuvan veivi. Mikä sen virka on, jos se ei liity jarruihin?


* CSC_4250.jpg (99.77 kilotavua, 745x705 - tarkasteltu 144 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Säiliövaunuista vuotanut aine tulessa Mäntyharjulla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina