Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Malmbanan Luulaja-Kiiruna-Narvik  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« : Lokakuu 25, 2009, 11:20:06 »

Nyt sitten alkaa olla kiire kuvata Dm3-vetureita malmijunissa. Uudet IORE-veturit saapuvat  http://postvagnen.com/forum/index.php?id=201679  Dm3-vetureita jää muutama vielä liikenteeseen varavetureiksi ja käytettäväksi muihin kuin malmijuniin.
tallennettu
Pekka Soininen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2009, 15:49:09 »

Kuinka vanhoja Dm3:t ovat? Ja ovatko IORE:t kokonaan ranskalaisia?

(Olen tähän saakka keskustellut ulkomaankalustosta yleisellä kalustopalstalla, onko se etiketti- tms. virhe?)
tallennettu
Pekka Soininen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2009, 18:14:45 »

Vedän kyseen takaisin. Tyypillinen uusnettikäyttäjän moga: unohti KVG:n.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1793


« Vastaus #3 : Heinäkuu 18, 2024, 16:29:04 »

Malmbanan on Lappeenrannasta käsin näyttäytynyt aina hankalalta ja kaukaiselta vierailukohteelta, mutta sattumoisin tänä vuonna, tarkemmin viime viikolla tuli liikuttua malmiliikenteen vaikutusalueella Luulajassa, Kiirunassa, Kiirunan ja Riksgränsenin välillä ja Narvikissa. Aluksi kävin Luulajan rautatiemuseossa, josta ostin mukaan Jan Bergstenin Malmtåg-kirjan.

Luulajan ja Kiirunan välillä malmirata ja isommat tiet ovat aika kaukana toisistaan, joten siltä välilä malmijunista ei ole edelleenkään mitään havaintoja. Koska matkassa oli myös muita perheenjäseniä, ei tällä kertaa innostanut lähteä rymyämään radanvarren asemille. Siirtymä Luulajasta Kiirunaan otti jo muutenkin ihan tarpeeksi aikaa.

Kiirunassa kävimme tutustumassa kaivokseen ja saimme sitä kautta vankat pohjatiedot aiheesta. Pari IORE-valjakkoa odotteli malmiratapihalla. Vierailu päättyi klo 18:n tienoilla ja lähdimme siitä kohti seuraavaa majapaikkaa (Narvik). Malmijunien löytäminen oli tuolla matkalla varsin helppoa, ei tarvinnut pitkästi ajaa ulos Kiirunasta, kun ensimmäisen kuormajunan perä tuli vastaan. Kaikessa rauhassa tietä pitkin sen ohi vähän pidemmälle ja kuvaamaan. Myöhemmin näkyi vielä uudelleen Narvikin suuntaan etenevän malmijunan perä, mutta rata on lähempänä rajaa jo vähän kauempana tiestä.

Narvikissa majapaikan ikkunoiden edestä meni silloin tällöin Kaunis Ironin malmia kaupungin eteläpuolella sijaitsevaan satamaan. Samoin radalla liikkui Cargonetin ja Green Cargon konttijunia. Nämä tulivat kuitenkin aina vähän yllätyksinä.

Narvikissa kannattaa poiketa Narvik Museumiin / Museum Nordiin, se on nimestään huolimatta kuin pieni rautatiemuseo ja kertoo malmiliikenteen historiasta. Pihalla on näyttelyesineenä El 12 2119+2120.

Lopuksi majailimme vielä Björklidenissä. Maisemat ovat lähes joka puolella huikeat. Kävin katsomassa henkilöjunat ja muutamia malmijunia. Vielä syyskuussa 2023 1409-sovellus näytti tavarajunien sijaiinit kartalla, mutta ei enää. Tämän vuoksi täsmäiskuja tiettyjen junien kuvaamiseksi ei voinut tehdä, täytyi tyytyä niihin juniin, jotka tulivat paikalle sattumalta.

Kaiken kaikkiaan reissu oli erittäin antoisa ja jätti vielä ison nälän nähdä lisää. Samoin itse junamatkustus jäi vielä tulevaan aikaan, mutta nämä radat on kyllä koettava myös junien kyydissä. Ylenkatsoin joskus takavuosina Scanrail-lippua ja lähdin mieluummin Inter Railille. Nyt vanhempana ja viisaampana kaduttaa.  Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Malmbanan Luulaja-Kiiruna-Narvik  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina