Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Aloite: Keravalta Nikkilään yksityinen henkilöjuna  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #25 : Toukokuu 20, 2012, 21:01:18 »

Ihmetyttää mitä ihmisten asumismuodot kuuluu alkuperäiseen aiheeseen? Ajatus Olli - Porvoo sähköistyksestä on mielenkiintoinen. Porvoosta kulkee päivittäin paljon ihmisiä Helsingissä. Matka junalla Keravan kautta on toki jonkun verran pitempi kuin maantietä pitkin,  mutta matka-aika bussiin verrattuna olisi lyhyempi. Ekologisesti sähköjuna olisi myös parempi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #26 : Toukokuu 21, 2012, 08:31:25 »

Ihmetyttää mitä ihmisten asumismuodot kuuluu alkuperäiseen aiheeseen? Ajatus Olli - Porvoo sähköistyksestä on mielenkiintoinen. Porvoosta kulkee päivittäin paljon ihmisiä Helsingissä. Matka junalla Keravan kautta on toki jonkun verran pitempi kuin maantietä pitkin,  mutta matka-aika bussiin verrattuna olisi lyhyempi. Ekologisesti sähköjuna olisi myös parempi.

Asumismuodot ovat toki hieman off topicia, mutta jos joukkoliikenteen edellytyksistä haluaa keskustella, niin ennemmin tai myöhemmin on puhuttava myös yhdyskuntarakenteesta.

Pientalovaltaisuus ei lähtökohtaisesti ole mikään kiskoliikenteen kilpailukykyä lisäävä seikka, jos toki kunnollisella suunnittelulla tätäkin "ongelmaa" voidaan yrittää hallita.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1299


« Vastaus #27 : Toukokuu 21, 2012, 10:53:43 »

Ihan talonpoikaisjärjellä ajatellen on niin, että varsinainen ongelma syntyy jo aiemmin mainitusta haja-asutuksesta niin, että pientalo ei sinänsä ole syypää harvaan asutukseen.

Tarkoitan tällä sitä, että kaavoituksellisesti ei ole kummoinenkaan juttu tehdä radan varteen sadan pientalon alue, jonka koko on luokkaa reilu kilometri kanttiinsa, ehkä muutamalla rivitalolla höystettynä (asun itse tällaisella alueella) ja radan toiselle puolelle samanlainen. Kummallakin puolella rataa asuu sitten 400-500 asukasta eli liki tuhat yhteensä: Suomessa on kuntia, joiden asukasluku on vain tuhannen luokkaa eli luulisi tässä olevan elinkelpoisen seisakkeen paikkakin, jollei nyt ihan metropolikeskustan kuitenkaan.

tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 157


« Vastaus #28 : Toukokuu 21, 2012, 21:58:30 »

Jos Suomi asutettaisiin taloudellisesti kaikki asukkaat olisivat kehäkolmosen sisäpuolella. Ja vain joitakin asukkaita olisi matkatöissä kaivoksilla ja mahdollisesti savotoilla.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2571


« Vastaus #29 : Toukokuu 22, 2012, 06:48:17 »

Jos Suomi asutettaisiin taloudellisesti kaikki asukkaat olisivat kehäkolmosen sisäpuolella. Ja vain joitakin asukkaita olisi matkatöissä kaivoksilla ja mahdollisesti savotoilla.

Millä perusteella näin? Toisitko kaikenmaailman sellutehtaat sun muut Kehä III:n sisäpuolelle? Miten kallis prosessi kaikkien tuotantolaitosten tuominen Kehä III:n sisäpuolelle – tai edes sen läheisyyteen – olisi? En oikein usko, että tuollaisesta saataisiin taloudellisesti järkevää oikein millään matematiikalla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1299


« Vastaus #30 : Toukokuu 22, 2012, 10:37:33 »

Asukkaat Kehä III:n sisäpuolelle, isot marketit Kehä III:n varteen ja sellutehtaat ja sahat Kehä III:n ulkoreunalle. Raaka-ainetta jouduttaisiin rahtaamaan hiukka kauempaa mutta valmiit vientituotteet lähtisivät Kehä III:a suoraan Vuosaareen  Virnistää

Näin helppoa tämä on paperilla. (Ja todellisuus on lähempänä tätä kuin luuletkaan, olkoonkin, että tämä on melkoinen ja tahallinen kärjistys).

tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #31 : Toukokuu 22, 2012, 19:03:10 »

Ihmetyttää mitä ihmisten asumismuodot kuuluu alkuperäiseen aiheeseen? Ajatus Olli - Porvoo sähköistyksestä on mielenkiintoinen. Porvoosta kulkee päivittäin paljon ihmisiä Helsingissä. Matka junalla Keravan kautta on toki jonkun verran pitempi kuin maantietä pitkin,  mutta matka-aika bussiin verrattuna olisi lyhyempi. Ekologisesti sähköjuna olisi myös parempi.

Voisi myös kysyä, miten Olli-Porvoo sähköistys ja sen edellyttämä radan muukin peruskorjaus liittyy alkuperäiseen aiheeseen! Onhan kyse aivan eri suuruusluokan hankkeesta, kuin Kerava-Nikkilä yhteys, missä ajanmukainen infra (pl. asemat ja seisakkeet) on olemassa. Ja, kuten itsekin toteat, Porvoo-Kerava-Helsinki rautatieyhteydellä olisi rasitteenaan huomattavasti pitempi matka moottoritiehen verrattuna. Kun tuskin mitään Heli-rataakaan Porvoon kautta ihan heti ruvetaan tekemään, on aika vaikea uskoa Helsinki-Porvoo henkilöliikenteen toteutumiseen.
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 157


« Vastaus #32 : Toukokuu 22, 2012, 19:17:25 »

Juuri kuten Kimmo tuossa kertoi paitsi Suomessahan ei enää sellun keitto ja paperin teko kannata joten vienti olisi siltäosin raakapuuta.
Naapurissa Pietari jossa noin 6 milj. asukasta joten turha väittää ettei sinne mahdu. Ylöspäin rajattomasti tilaa.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #33 : Toukokuu 22, 2012, 19:18:37 »

Suomessa isojaon myötä asutus siirtyi kylistä "omille maille", eikä tällaista todellista haja-asutusta pystytä palvelemaan joukkoliikenteellä.

No'juu, näin oli ehkä vielä 50- ja 60-luvuilla, ennen kaupungistumista, maaltapakoa ja maaseudun autioitumista! Pyörittää silmiään Mutta, ihme ja kumma, silloin ihmiset kulkivat joukkoliikennettä käyttäen Virnistää. Kun ei muutakaan vaihtoehtoa ollut, kun yksityisautoja oli vain harvoilla. Nykyään asutaan taajamissa, mutta silti joukkoliikenne, ainakin rautateiden paikallisliikenne, puuttuu!
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #34 : Toukokuu 22, 2012, 20:25:27 »

niin Porvoo onkin toinen case, keskustassa asuu lähes 30000 as n. 22km2 :n alueella. asukastiheys n.1300 As/km2. Ja juna puuttuu, matkaa helsinkiin alle 50km. Tässä kohtaan voi todeta että infra puuttuu, jos olisi suorat raiteet Helsinkiin niin ihmettelisin jos ei olisi paikallisjunaa Helsinkiin, Lohja lähes samanlainen case.
Heh, tässä kohtaa ei voi syyttää liikennöitsiää kun ei ole liikennettä kun suorat raiteet puuttuvat Helsinkiin;-)
Suomen rataverkko on moninpaikoin tehty venäläisen logiigan mukaan ja se aiheuttaa sen että rataverkolla monesti matka pidempi kuin vastaava matka tieverkolla.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #35 : Toukokuu 22, 2012, 21:58:24 »

No'juu, näin oli ehkä vielä 50- ja 60-luvuilla, ennen kaupungistumista, maaltapakoa ja maaseudun autioitumista! Pyörittää silmiään Mutta, ihme ja kumma, silloin ihmiset kulkivat joukkoliikennettä käyttäen Virnistää. Kun ei muutakaan vaihtoehtoa ollut, kun yksityisautoja oli vain harvoilla. Nykyään asutaan taajamissa, mutta silti joukkoliikenne, ainakin rautateiden paikallisliikenne, puuttuu!

Niin. Ilman isojakoa, ei ehkä olisi ollut tarvetta ostaa sitä autoa, jolloin käyttäjäpotentiaali olisi säilynyt, eikä maaseutukaan ehkä olisi tässä määrin autioitunut...
tallennettu
Jarkko Voutilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 763


« Vastaus #36 : Kesäkuu 17, 2018, 11:53:17 »

Niin ne aloitteet vuosien takaa nousevat uudelleen keskusteluun aina jossakin, enemmän tai vähemmän, muuttuneessa muodossa.

https://www.sipoonsanomat.fi/artikkeli/672203-kerava-nikkila-henkilojunaliikenne-etenee-tavoitteena-saada-paatokset-tehtya-vuoden

Keski-Uusimaa 10.5.2012 kirjoittaa:

"Sipoolainen valtuutettu Raimo Laakia jätti maanantaina [7.5.] valtuustoaloitteen yksityisen junayrittäjän etsimiseksi hoitamaan Keravan ja Nikkilän välistä henkilöliikennettä.

Laakia arvioi, ettei VR tai HSL tule harjoittamaan paikallisliikennettä Kerava-Nikkilä -radalla vuonna 2025 eikä edes vuonna 2035.

- Tilanne on jyrkästi vastoin sitä, mitä kunnallishallinto - niin virkamiehet kuin poliitikotkin - antoi ymmärtää Sipoon yleiskaava 2025:ttä laadittaessa ja hankittaessa kaavasuunnitelmalle yleisön tukea, aloitteessa todetaan.

- Henkilöliikenteen kartellit ovat murtumassa ja EU:n komission myötävaikutuksella kaupunkien välisiä bussireittejä on alettu avata kilpailulle. Sama voisi tapahtua myös rautateillä, ja ensimmäisenä aloituspaikkana voisi olla Sipoo. Kunnanhallituksen kannattaisi siihen tosiaan pyrkiä."

tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Aloite: Keravalta Nikkilään yksityinen henkilöjuna  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina