Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uudet ratasuunnat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1908


« : Helmikuu 13, 2020, 18:43:15 »

Kommentti uutispuolen linkkeihin
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,12129.0.html 
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,12131.msg93169.html#msg93169

Kartta ja rautatietilasto kertovat jo paljon mikä kannattaa ja mikä on huuhaata.

1) Ensin Hki-Oulu-väli kuntoon: Kerava-Riihimäki 4 raidetta, Riiihimäki-Tampere 3 raidetta ja Tampere-Oulu 2 raidetta. Eikä sitten mitään kunnossapidosta säästämistä.
Tällä saataisiin mahdollisuus nopeampiin juniin ja suurempaan tavarakapasiteettiin tällä reitillä. Luotettavat aikataulut voisivat jopa mahdollistaa rekkojen kuljettamisen junissa (kaatui aikoinaan epäluotettavuuteen).

2) Hki-Turku tunnin juna on höpöä. Ei yhtään tavarajunaa tällä välillä. Yli 70 min minimimatka-aika ilman pysähdyksiä. Karjaa-Salo puretaan, kun ei ole liikennetarvetta, Kirkkonummi-Karjaa puretaan, jollei säästetä poliittisella päätöksellä. Muutama hassu matkustajako ylläpitää radan kunnossapidon? (Sama koskee Tampere-lentokenttä oikorata-huuhaata.)

3) Lahden radan jatke Lahti-Heinola-Mäntyharju nopeuttaisi Savon liikennettä, mutta vähäinen uusi liikennetarve.

4) Hki-Porvoo-Kouvola: Suurin tarve meni Lahden oikoradan myötä. Pieni matka-ajan lyhennys ja huoltovarmuuden parannus sikäli, että ainoa yhteys Itä-Suomeen (Lahti-Kouvola) tuplaantuisi.

5) Hki-Porvoo-Kotka-Lappeenranta: Ainoa ehdotuksista, joka toisi selkeästi uutta matkustajapotentiaalia etelärannikolta, mutta olisiko tavaraliikenteelle tarvetta? Transitioliikenne Venäjältä, ehkä? Selkeä parannus huoltovarmuuteen, kun yhteys Itä-Suomeen tuplaantuisi kahdella tapaa Hki-Kotka-Kouvola ja Hki-Kotka-Lappeenranta (Hki-Kouvola suora rata jättää Kouvolasta-itään yhden kortin varaan).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2020, 19:58:23 »

1. Parkanon radalla on minunkin mielestäni syytä tehdä lisäraiteita ja remonttia. Seinäjoki-Oulu väli toimii nykyään jo aika hyvin viimeisimmän remontin jäljiltä ja on suht nopa matkustaa.

2. Turusta on autolla 1h matka-aika Helsinkiin (joojoo kyllä tunnissa ehtii kun painaa kaasua) joten toi yhen tunnin juna olisi jo liian hidas.

3. Heinola-Mikkeli sikäli, että Savolaiset kyllä saavat varmasti tahtonsa läpi kunhan Vt5 on ensin tehty Lusi-Kajaani koko pätkä moottoritieksi ja Stadissa on virkamiehinä niin paljon savolaisia että osaavat hoitaa asiansa. Vuosaaren satamasta ajetaan kuorma-autoilla sikana kontteja Mikkeliin ja ylemmäs, tämä kaikki liikenne kun saataisiin oikoradalla kiskoille.

4 / 5 Itärata. Vt7 on jo moottoritie Vaalimaalle asti ja linja-autolippu Pietariin ei ole kallis + ei tarvitse viisumia. Junalla vaikea kilpailla ja RZhD on siirtämässä kaiken tavaraliikenteen pois Vainikkalasta Imatralle.

Mutta kaiken kaikkiaan: entä jos pistettäisiin ENSIN kuntoon pienemmät radat muualla Suomessa, Parikkala-Pieksämäki, YV-Iisalmi etunenässä?
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2020, 23:36:07 »

Parkanonkin radalla nykyisellä aikataulurakenteella junat kohtaavat suurimmaksi osaksi Vahojärvellä. En nyt näe että Parkanonkaan radalla tarvetta kaksoisraiteeseen.

En itse näe että mitään Karjaa-Kirkkonummea pitäisi purkaa. Sähköistyksen ansiosta voisi Hangon suunta saada uutta virtaa liikenteeseensä.

Jos se vain olisi mahdollista niin toisin toisen uuden rakennettavan itäyhteyden metron kanssa samaa linjaa ja rautatietorin alle Porvoon suunnasta. Ja mieluummin Kotkan suunta, eikö siellä ole jo tavallaan Haminan suuntaan jo rataa mutkaistu tälläisen radan varalta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1908


« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2020, 03:52:01 »

.....
En itse näe että mitään Karjaa-Kirkkonummea pitäisi purkaa. Sähköistyksen ansiosta voisi Hangon suunta saada uutta virtaa liikenteeseensä.
.......
Ei pitäisi, mutta muutamalla taajamajunalla ei taida tulla ylläpitorahoja. Suurnopeusradalla ei passaa jättää korjausvelkaa, joten muiden ratojen tilanne muuttuu entistä huonommaksi. Hanko-Helsinki junat voi laittaa kiertämään Lohjan kautta ja silloin säästyy Kkn-Kr ylläpito ja Lohjan voi pudottaa pois 75-80-minuutin "tunnin junilta", niin pääsevät viisi minuuttia lähemmäs tavoitettaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uudet ratasuunnat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina