Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2020, 13:37:23 » |
|
Tossa uutisessa häiritsee ihan tosi paljon se, ettei Allegron erityispiirteitä ole osattu huomioida päätöksessä lainkaan. Perhe on toiminut Venäjällä tavallisen käytännön mukaan ja noussut junaan Venäjällä. Heillä ei ole ollut mitään erityistä syytä olettaa, että juna, jossa työskentelee ihan tavallisten Venäjän rautateiden, eli RŽD:n henkilökuntaa näkyvästi ja jossa on RŽD:n logoja sun muuta, toimiikin yllättäen ihan eri logiikalla kuin muut junat?
No, käytännössä toki voidaan sanoa, että Sapsan-junat, jotka liikkuvat Moskovasta Pietariin ja Nižnij Novgorodiin, toimivat vastaavalla logiikalla, eli pysähdysaika on jopa vain 1 minuutti, eikä vaunupalvelija niissäkään ole ovella. Tavallisissa kaukojunissa tapahtuneen kaltainen ei olisi mahdollista, koska ensinnäkin pysähdysajat ovat pitempiä, toisekseen ovella on vaunupalvelija, joka ei päästä junaa lähtemään jos asiat eivät ole kunnossa. Sapsanissa ja Allegrossa on toisin. Mutta, kun on kyse Pietarista tulevasta junasta, on erittäin todennäköistä että matkustajat ovat tulossa jostain muualta kuin Pietarin tai Moskovan seudulta, eli eivät ole eläissään Sapsan-junilla kulkeneet, eli heillä ei ole tietoa mahdollisuudesta, että että kaukojuna toimiikin lähijunan pysähtymiskäyttäytymisellä.
Olen periaatteessa samaa mieltä, että pöhköjä olivat matkustajat tässä tilanteessa ja korvauksia ei tarvitse heille kenenkään maksaa (vaikka ehkä jonkinlainen lohdutuspalkinto olisi silti ollut fiksu veto ihan imagomielessä), mutta mun mielestä kuluttajariitalautakunnan olisi pitänyt tajuta huomauttaa parista asiasta: * Kun junan matkustajista merkittävä osa on tottunut aivan erilaiseen kaukoliikenteen toimintalogiikkaan kuin tämä yksi heidän kannaltaan kotimainen juna, henkilökunnan tulisi toimia tämän junan kohdalla kyseinen asia huomioiden. * Matkustajilla ei ole junasta poistuessaan ollut käytettävissään keinoja asian selvittämiseen ajoissa. Jos junan konduktöörille olisi heti saatu tieto tapahtuneesta, matkalaukku olisi vielä saatu turvaan. VR:n tulisi varmistaa, että tavalla tai toisella matkustajilla on tällaisessa lievässä hätätilanteessa käytettävissään joku keino ottaa VR:ään yhteyttä. Tietysti tuossa tilanteessa pitäisi tajuta ottaa yhteys lipunmyyntiin. Vaan, mistäs lipunmyynti?
Ihmetyttää, ettei päätöksessä yhtään millään tavalla huomioitu sitä, että tapahtuneeseen on vaikuttanut matkustajien kulttuuritausta ja että he ovat matkustaneet oman kotimaansa kannalta kotimaisella junalla.
Lisäksi ihmetyttää ettei mistään ilmene, että VR olisi lähtenyt selvittämään, kuka yhden laukun ja toisen laukun sisällön on varastanut. Kameroistahan sen näkisi. Ja sitten voisi katsoa, missä varas on istunut ja sen jälkeen, että kuka siinä on istunut. Allegrossa kun lippuun tulostuu matkustajan nimi ja passin numero.
|