Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kla-lyhenne  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2324


« : Toukokuu 22, 2020, 21:53:02 »

Lyhenne / lennätinhuuto Kla on aikojen saatossa ollut käytössä kolmella eri liikennepaikalla.

Kaipola 1.6.1970 alkaen (alun perin Perälänlahti / Prh)

Kumila 1904–1982

Kuokkala 1889–1940

Erikoista on, että Kuokkala on ollut samaan aikaan käytössä kuin Kumila (1904–1940) ja Kumila on ollut samaan aikaan käytössä kuin Kaipola (1970–1982).

Kun kuitenkin on voimassa yleinen käsitys, ettei lyhenne voi olla samaan aikaan käytössä kahdessa eri paikassa, niin olisikohan jollakin tähän jonkinlaista selitystä? Ovatko paikkojen lyhenteet muuttuneet jossain vaiheessa tai ovatko paikat saaneet lyhenteitä vasta myöhemmin?
tallennettu

Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 158


« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2020, 14:51:30 »

Ei tämäkään lyhenne ollut kuin yhdellä liikennepaikalla kerrallaan.

Kuokkalan Kla lyhenne oli käytössä 5.5.1891 alkaen, aina aseman loppuun saakka.

Kumilan Kla lyhenne tuli käyttöön vasta sotien jälkeen (ainakin 1948 alk.) ja lyhenne poistettiin käytöstä 1.11.1956 kun Kumila alennettiin seisakkeeksi.

Kumila oli aiemmin laituri eli epäitsenäinen liikennepaikka ja eikä sillä ollut lyhennettä ennen sotia. Epäitsenäisillä liikennepaikoilla ei useimmiten ollut lyhenteitä siihen aikaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kla-lyhenne  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2021 Resiina