Kovin tarkasti en venäläisten matkustajavaunuja tunne, mutta tiedotusvälineissä liikkuneista kuvista jäi vaikutelma että suistuneet vaunut olisivat olleet uudehkoja 2000-luvulla valmistettuja, samanlaisia kun Repin- ja Tolstoi-junissakin nykyään näkee.
Venäjällä junakaluston ulkonäöstä on hankala päätellä sen ikää. Vaikka tekniikka kuoren alla olisi kohtuullisen ajanmukaista, ei ulkokuorta ole useinkaan päivitetty länsimaisen muodin mukaiseksi
Esimerkiksi näiden uusien Tverin matkustajavaunujen suurin sallittu nopeus on 200 km/h, vaikka ne eivät kauempaa katsottuna poikkea 50-luvun esikuvistaan juuri muuten kuin maalauksen osalta.
Mutta sitten vähän harvinaisempaan (tai en tiedä)keskustelunaiheeseen: vaunujen turvallisuuteen. Onnettomuuden jälkeen paikalla ollut meni sisään vaunuun ja havaitsi että vaunun päässä oli ruumiita, penkkejä ja vaunun muuta irtaimistoa. tämä johtui siitä että vaunun istuimet oli valmistettu saksassa muovista ja lisäksi kiinnitetty puutteellisesti vaunun runkoon. Edellisessä samaan pikajunaan kohdistuneessa vastaavassa räjähdystilanteessa ja sitä seuranneessa pysäyksessa venällä valmistetussa terärunkoisessa istuimessa matkustaja oli pysynyt paikallaan ja selviytynyt.
Onkin toivottaavaa jatkossa että keskustelemme myös junaturvallisuudesta.