Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dr16  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #25 : Huhtikuu 04, 2021, 21:37:17 »

Illan Pyo276:ssa palaa toinen Dr16 vapaamatkustajana Kolarista Ouluun. Miksi yöjunilla toisilla on tunnuksena PYO ja toiset paahtavat IC-tunnuksen alaisina?
tallennettu
Santeri Turunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #26 : Huhtikuu 04, 2021, 22:59:26 »

Illan Pyo276:ssa palaa toinen Dr16 vapaamatkustajana Kolarista Ouluun. Miksi yöjunilla toisilla on tunnuksena PYO ja toiset paahtavat IC-tunnuksen alaisina?

Voin olla väärässä, mutta PYO-tunnuksellisissa suurin osa kalustosta on sinisiä vaunuja, kun IC-tunnuksellisissa kaksikerroksisia IC-vaunuja. Näin ainakin Julian mukaan voi todeta.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 290


« Vastaus #27 : Huhtikuu 05, 2021, 13:25:29 »

Itse vain mietin, että eihän tulevissa Dr19:ssä ollut sitä 1500V mahdollisuutta?
Dr16 jatkaa siihen saakka Kolarin yöjunissa kunnes pätkä joskus sähköistetään?
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #28 : Toukokuu 07, 2021, 22:45:19 »

2805 hyytynennä puujunan mukana tänään.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #29 : Toukokuu 22, 2021, 22:25:25 »

Onkohan 2811 jotain vikaa kun tuntuu hidastelevan ja Kaulinrannassa pysähtynyt..
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #30 : Toukokuu 23, 2021, 14:56:08 »

Onkohan 2811 jotain vikaa kun tuntuu hidastelevan ja Kaulinrannassa pysähtynyt..
Jos pitäisi veikata niin on ollut häiriöitä ja pitänyt bootata. Siinä on kyllä ollut sitkeä vika joka on uusinut mutta ymmärtääkseni saatu kuntoon.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #31 : Kesäkuu 05, 2021, 14:13:38 »

T 55137 näyttää olevan ongelmaa. hidastelee ja pysähtelee. Sää nähdä tuleeko Pelloon asti.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #32 : Heinäkuu 25, 2021, 11:06:46 »

Noniin. Nyt on nähty yhden Valakon hytti (ilman muuta osaa veturista) Nokela Ratapihalla. Havainto tehty 15.7 21
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #33 : Syyskuu 04, 2021, 11:12:51 »

Paljonko yksi Dr16 voi vetää vaunuja?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #34 : Syyskuu 04, 2021, 13:40:17 »

Paljonko yksi Dr16 voi vetää vaunuja?

Se riippuu siitä, kuinka paljon yksi vaunu painaa. Tyhjiä vaunuja saa vedätty enemmän kuin lastattuja.

Verkosta löytyy https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lts_2018-16_rautatieliikenteen_kayttovoimat_web.pdf ja siinä sanotaan:

> Dieselvetureilla  vedettävissä  olevan  junan  maksimipaino  on  riippuvainen  veturin  te-
> hosta ja radan geometriasta. Junan liikkeelle lähtemiksi hyötyä on myös lähtövetoky-
> vystä ja suuresta veturin painosta. Dv12-veturilla voidaan vetää 800–1200 tonnin pai-
> noista  junaa  riippuen  radan  pituuskaltevuudesta.  Monikäytössä  maksimijunapainon  
> suuruus voidaan kertoa vetureiden määrällä. Vartiuksen ja Kokkolan välisissä pelletti-
> junien  vedossa  (paino  ilman  veturia  5400  t)  käytettiin  kolmea  Dr16-veturia,  jolloin  
> junapaino yhtä Dr16-veturia kohti oli 1800 tonnia.

Ehkä 2 esimerkkiä voisi katsoa kysymykseen vastaamiseen:

* paljonko painaa lastattu raakapuuvaunu
* paljonko painaa painavin vaunu, joka on Suomessa säännöllisesti liikenteessä.

Sitten jakamalla 1800 t vaunupainolla saa vastauksen.

En tiedä, onko Suomessa semmoisia pääratoja, joissa junapaino pitää rajoittaa nousujen takia. Sitten se olisi ilmeisesti vain 1200 tonnia yhtä Dr16:ä kohti.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #35 : Syyskuu 04, 2021, 13:58:34 »

* paljonko painaa painavin vaunu, joka on Suomessa säännöllisesti liikenteessä.

Keväällä tuo Mörkö-juna oli paljon uutisissa: https://yle.fi/uutiset/3-11885658

Siellä 80 vaunua paina 7000 tonnia, siis yksi vaunu 87,5 tonnia. Se taitaa olla samalla painavin, mitä voi Suomessa liikkua neljällä akselilla, kun suurin sallittu akselipaino taitaa muistaakseni olla 22,5 tonnin tienoilla.

(En tiedä, oliko junapainossa veturi mukana vai ei, kaikki luvut ovat "noin".)

Yksi Dr16 voi vetää 13 - 20 semmoista.

Kun ajattelee, että vähän "kevyempi" vaunu painaa puolet, vaunujen lukumäärä tuplaantuu.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #36 : Syyskuu 04, 2021, 17:08:02 »

Noniin. Nyt on nähty yhden Valakon hytti (ilman muuta osaa veturista) Nokela Ratapihalla. Havainto tehty 15.7 21

Olisikohan kenelläkään tietoa, minkä yksikön hytti oli kyseessä?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #37 : Syyskuu 04, 2021, 19:25:15 »

Keväällä tuo Mörkö-juna oli paljon uutisissa: https://yle.fi/uutiset/3-11885658

Siellä 80 vaunua paina 7000 tonnia, siis yksi vaunu 87,5 tonnia. Se taitaa olla samalla painavin, mitä voi Suomessa liikkua neljällä akselilla, kun suurin sallittu akselipaino taitaa muistaakseni olla 22,5 tonnin tienoilla.
Suurin sallittu akselipaino on 250 kN (eli 25 t), mutta se on sallittu vain osalla radoista. Mm. "Mörön" kulkema Kotkan ja Haminan rata on poissuljettu. Sen sijaan 225 kN akselipaino on suurimmalla osalla rataverkkoa sallittu, vain joillain syrjäisemmillä "metsäradoilla" suurin sallittu akselipaino on pienempi. Nopeustaso tosin voi kärsiä noin painavilla junilla. Eli 225 kN on vielä nykyisin varsin pätevä "hihavakio".
tallennettu
Lasse Tauriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #38 : Syyskuu 04, 2021, 21:52:41 »

Noniin. Nyt on nähty yhden Valakon hytti (ilman muuta osaa veturista) Nokela Ratapihalla. Havainto tehty 15.7 21

Olisikohan kenelläkään tietoa, minkä yksikön hytti oli kyseessä?

Nokelassa irrallaan oleva hytti on veturista 2821. 2821:ssä puolestaan on paikoillaan tällä hetkellä 2808:n hytti.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #39 : Syyskuu 05, 2021, 20:08:19 »


Verkosta löytyy https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lts_2018-16_rautatieliikenteen_kayttovoimat_web.pdf ja siinä sanotaan:

> Dieselvetureilla  vedettävissä  olevan  junan  maksimipaino  on  riippuvainen  veturin  te-
> hosta ja radan geometriasta. Junan liikkeelle lähtemiksi hyötyä on myös lähtövetoky-
> vystä ja suuresta veturin painosta. Dv12-veturilla voidaan vetää 800–1200 tonnin pai-
> noista  junaa  riippuen  radan  pituuskaltevuudesta.  Monikäytössä  maksimijunapainon  
> suuruus voidaan kertoa vetureiden määrällä. Vartiuksen ja Kokkolan välisissä pelletti-
> junien  vedossa  (paino  ilman  veturia  5400  t)  käytettiin  kolmea  Dr16-veturia,  jolloin  
> junapaino yhtä Dr16-veturia kohti oli 1800 tonnia.

Sitten jakamalla 1800 t vaunupainolla saa vastauksen.

En tiedä, onko Suomessa semmoisia pääratoja, joissa junapaino pitää rajoittaa nousujen takia. Sitten se olisi ilmeisesti vain 1200 tonnia yhtä Dr16:ä kohti.

Yhdellä Dv12-veturilla tosiaan tavanomainen vaihteluväli on 800-1200 tonnia nousuista riippuen mutta malmi-, öljy- tai muissa sellaisissa kokojunakuljetuksissa on sallittu enimmillään 2700 t Dv12-parille ja 4000 t kolmelle Dv12-veturille eli 1330-1350 t yhtä veturia kohden.

Mutta Dr16-veturille vaihteluväli 1200-1800 t on vähän alakanttiin. Vartiuksen malmijunissa oli 90-luvun alkupuolella junapaino 4000 t Dr16-parilla eli 2000 t veturia kohden. 3*Dr16 olisi siis saattanut vetää 6000 t, jos vain  kohtausraiteiden pituus olisi sallinut näin raskaat junat. Malmijunissa on yhdellä Dr16-veturilla käytetty Ome-vaunuilla 2400 tonninkin junapainoa. Tavanomaiseksi vaihteluväliksi sanoisin Dr16-veturille 1700-2000 t. Tosin Dr16-veturia ei ehkä ole maastoltaan kaikkein vaativimmilla radoilla laajasti käytetty, kuten Haapamäen ympäristössä tai A-radoilla, joissa on kapeat kiskot eikä vauhdinoton varaan voida laskea mitään.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #40 : Syyskuu 05, 2021, 20:39:13 »

Yhdellä Dv12-veturilla tosiaan tavanomainen vaihteluväli on 800-1200 tonnia nousuista riippuen mutta malmi-, öljy- tai muissa sellaisissa kokojunakuljetuksissa on sallittu enimmillään 2700 t Dv12-parille ja 4000 t kolmelle Dv12-veturille eli 1330-1350 t yhtä veturia kohden.

Tuo 2700 tonnia kahdelle veturille kuulostaa kyllä todella kovalta. Mielestäni esim. Hy-Kr -välin vanhoissa aikataulukirjoissa oli yhdelle Dv12:lle merkitty 960 tonnia ja kolmelle 2700 tonnia.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #41 : Syyskuu 05, 2021, 21:34:53 »

Tuo 2700 tonnia kahdelle veturille kuulostaa kyllä todella kovalta.

Ei se mikään laajasti käytetty junapaino ole ollut mutta Pyhäsalmi-Kokkola-malmijunissa oli takavuosina arkipäivää: http://www.vaunut.org/kuva/85542
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #42 : Marraskuu 06, 2021, 16:14:22 »

Juuri äsken Dr16 2819 piti erikoista meteliä ja kipinöitä lensi.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #43 : Joulukuu 11, 2021, 19:52:05 »

2005 kesällä oli Dr16 Kotkassa ja Haminassa koeajossa ratapihapäivystyksessä. Molemmissa paikoissa siirreltiin 4500 tonnia painavia transitojunia ratapihalta toiselle ilman minkäänlaisia vaikeuksia. Ratapihapäivystyksen painoja ei voi verrata 1:1 suhteessa linjaolosuhteisiin koska ratapihoilla ei ole yleensä juurikaan nousuja. Kotkassa Hovinsaaresta Mussaloon 4500 tonnin roikan siirto koettelee kyllä vetokykyä. Norssalmen sillalle on kohtalainen nousu ja vaihteet rajoittavat nopeuden sn20. Valakko ja Belarus selvisivät molemmat kunnialla noista koetuksista.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #44 : Joulukuu 13, 2021, 16:50:23 »

ja viikonloppuna näemmä hajonnut Dr16 veturit Kemiin. Matka jatkui Sr1+Dr16+Dr16 voimin.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #45 : Maaliskuu 05, 2022, 11:39:04 »

Onkohan Dr16 2812 havaintoja viimeaikoina?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2022, 13:26:55 kirjoittanut Oula Ahlholm » tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #46 : Maaliskuu 10, 2022, 16:58:22 »

Ainakin vajaa kuukausi sitten oli ajossa http://vaunut.org/kuva/153374
tallennettu
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #47 : Maaliskuu 10, 2022, 20:29:53 »

Oulalle tiedoksi, että 2812 oli tänään huollon jälkeisessä koeajossa. Tosin hieman alkuperäistä pienempänä Hymyilee


* Dr16 2812small.jpg (160.99 kilotavua, 938x600 - tarkasteltu 230 kertaa.)
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #48 : Maaliskuu 10, 2022, 21:14:19 »

Oulalle tiedoksi, että 2812 oli tänään huollon jälkeisessä koeajossa. Tosin hieman alkuperäistä pienempänä Hymyilee

Upea! Hymyilee
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dr16  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina