Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Lego-junat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« : Marraskuu 15, 2020, 15:47:49 »

itse olen rakentanut Lego-junia muutaman vuoden.
Suosikkitulokseni on Dr16 ja Dv12.
Yritin rakentaa myös Osg:n, mutta ei kulkenut.
Onko teillä mitään Lego-junia?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2020, 19:46:30 »

Enää ei ole, mutta lapsena 1980-luvulla mulla oli tällainen tavarajunasetti:

https://brickipedia.fandom.com/wiki/7720_Diesel_Freight_Train_Set

Sininen vaunu sisälsi paristot, ja vaunusta oli lyhyt johto veturiin, jossa oli varsinainen sähkömoottoriosa.

Paristovaunussa oli kyljen alla pitkähkö vipu, jolla valittiin kulkusuunta, ja joka osuessaan radanvarteen asetettuun tolppaan vaihtoi kulkusuunnan "automaattisesti".
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2020, 20:46:33 »

Saman tapainen oli minullakin. Ja metsästin vanhoja telivaunuja, joissa oli koukkukytkimet normaalien mangneettikytkimien tilalla. Niistä sai tehtyä erilaisia telivaunuja.

Osg on kyllä aika haasteellinen tehdä Legoista...  Mutta veikkaanpa että saksalaisesta vastaavasta saattaisi joku olla jopa tehnytkin. Minun aikaisista palikoista jopa Osf tai Osb olivat todella haasteellisia. Osk tyyppisen vaunun muistan jopa joskus tehneeni. 3 saati 4 aksesiset telit ovat todella haasteellisia tehdä jopa normaalille pienoisrautatielle.

Ullakolle oli tapana tehdä iso Lego-rata kesäisin. Mutta niistä on jo yli 45 vuotta aikaa....
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2020, 21:00:45 »

Osg olisi mielenkiintoista rakentaa tekniikkalegoista. (Technic)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2020, 09:00:55 »

Sain lapsena joltakulta, mahdollisesti isältä tai enolta matkatuliaisiksi kaksi Lego-vaihdetta sisältäneen pakkauksen. Koska nämä jäivät ainoiksi osiksi talomme Lego-rataverkkoa, käytettävyyskin jäi vähän alhaiseksi. Virnistää
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #5 : Marraskuu 16, 2020, 14:29:21 »

https://brickipedia.fandom.com/wiki/182_Train_Set_with_Motor?file=182-Train_Set_with_Signal.jpg

Tuollainen on itsellä muuntajineen jemmassa, sekä paljon lisäkiskoja ja vaihteita...yllättäen muuttui kyllä Move 51_malliseksi aina leikeissä.
tallennettu
Jan Jahkola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #6 : Joulukuu 23, 2020, 10:27:20 »

itse olen rakentanut Lego-junia muutaman vuoden.
Suosikkitulokseni on Dr16 ja Dv12.
Yritin rakentaa myös Osg:n, mutta ei kulkenut.
Onko teillä mitään Lego-junia?

Mielenkiintoinen aihe. Aloin viime vuonna tekemään vanhoista osin jo haalistuneista legopalikoista veturia, ilman suoraa esikuvaa tai mallia. Sehän sai sitten kaverikseen niinikään legoista tasoristeyksen ja opastintolpan yms.. Laitanpa siitä kuvan joku päivä. Pihalla onkin sitten ylijäämälaudoista ja potkukelkan jalaksista ja sen sellaisista paloista mitä sattui löytymään tehtynä muutama puinen veturi ja melkein 10 metriä "pihan koriste" rataa..
tallennettu
Aapo Niemelä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #7 : Joulukuu 23, 2020, 16:49:45 »

Osg:n rakentaminen olisi kyllä todella mielenkiintoinen ja haastava projekti. Palikathan ovat kehittyneet aivan valtavasti vertaillessa vuosikymmenien takaiseen. Rakennelmassa tulisi mahdollisesti sotkea System-Legoja ja Technic-Legoja keskenään. Olen joskus testaillutkin Legoilla, että millä tavalla se tulisi rakentaa, ja uskon sen olevan hyvinkin mahdollista. Sain kasaan periaatteessa vaunun toisen päädyn telirakenteen, kokonaiseen vaunuun tarvitsisi vain aimo satsin akseleita..  Virnistää
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #8 : Joulukuu 23, 2020, 16:53:09 »

Osg:n rakentaminen olisi kyllä todella mielenkiintoinen ja haastava projekti. Palikathan ovat kehittyneet aivan valtavasti vertaillessa vuosikymmenien takaiseen. Rakennelmassa tulisi mahdollisesti sotkea System-Legoja ja Technic-Legoja keskenään. Olen joskus testaillutkin Legoilla, että millä tavalla se tulisi rakentaa, ja uskon sen olevan hyvinkin mahdollista. Sain kasaan periaatteessa vaunun toisen päädyn telirakenteen, kokonaiseen vaunuun tarvitsisi vain aimo satsin akseleita..  Virnistää

Itse rakensin Osg perus palikoista, tosin vain kuusitoista akselia. Pomppaa raiteilta heti kun liikahtaa.  Virnistää
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Lego-junat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina