Eräs tarina skannauksesta:
Sain harrastajakaveriltani lainaan Reflecta DigitDia 5000 -diaskannerin, jolla sain skannata omat ja isäni diat, yhteensä lähes 24.000 diaa.
Isäni diat olivat 36:n kuvan GAF/Sawyer's-lippaissa ja ne piti ensin siirtää DIN108-lippaisiin. Siksi skannasin ensin omat DIN-lippaissa olleet diani, ja sitä mukaa kun skannaus eteni, purin omat diat diakehyksistä ja työnsin diat muoviviivaimen tapaisella työkalulla Hama-pergamiini-negaliuska-arkkeihin (5 diaa per liuskatasku, 35 diaa per arkki). Omat, n 11.000 diaa mahtuvat negaliuska-arkkeihin pakattuina kahteen isokokoiseen A4-akistokansioon! Isäni skannattujen diakuvien purku kehyksistä on vielä kesken. Onneksi isänikään ei kovasti pitänyt pahvikehyksistä.
Jotta skannaus sujui mahdollisimman tehokkaasti silloin, kun kotona olin, tein eräänlaisen valvontalaitteen, joka kuunteli johdon päässä olevalla mikrofonilla vaatehuoneessa metelöivää diaskanneria. Jos vaatehuoneessa tuli liian hiljaista, laite piippasi työhuoneessa mikroaaltouunin tapaan, ja yleensä se herätti viereisessä makuuhuoneessa kevyesssä unessa nukkuvan lipasta vaihtamaan.
Diat skannasin 2.400 x 2.400 dpi erottelutarkkudella (noin 2.100 x 3.300 pikselin kokoon) 16-bittisiksi tiff-tiedostoiksi. Lipasta sai vaihtaa hieman yli 2 tunnin välein (tummat kuvat skannautuivat hitaammin). Työttömällä kun on aikaa. Skannaus vei n 2,5 kk. Tiff-kuvia kertyi melkein teratavun verran. Uusintaskannauksia tein alle 300.
Kuvat kopioin sitten 8-bittisiksi jpg-tiedostoiksi normaalikäyttöä varten, ja ne olen liittänyt digikamerakuvien arkistoon, joka muistuttanee vorgin järjestelmää, paitsi että kuvien taggaaminen tehdään pääosin pienten thumbnail-kuvien pohjalta ja kuvia voi kerralla valita useita ja antaa niille joko valikosta aiemmin talletettuja tai uusia avainsanoja, jotka kuvaavat paikkakuntaa, tilaa, aihetta, tapahtumaa ja kuvausaikaa. Diakuvien luokittelu on arvatenkin vielä kesken

Että sellainen projekti!
________
Dialippaita "syövät" automaattiset diaskannerit on pirun kalliita. Usealla Resiinan kustannusyhdistyksen jäsenellä on varmasti läjäpäin diakuvia, jotka sietäisi tulla skannatuiksi. Ajatella, jos Resiinan kustannusyhdistykset hommaisivat kimpassa vaikkapa Reflecta DigitDia 7000 -skannerin jäsenten (panttia vastaan) lainattavaksi tai mieluummin vuokrattavaksi? Ei ole välttämättä mielekästä että jokaisella jäsenellä olisi oma, kallis, yli kahden tuhannen euron hintainen skanneri kotonaan vain yhtä arkiston kertaskannausta varten.
Diakuvat tuhoutuvat varmasti mustavalkoisia negoja nopeammin. Isäni nega-arkiston skannaamista olen vasta mietiskellyt. Espoossa Entressen kirjastossa näin Epson Perfection V850 Pro -tasoskannerin, johon saa negaliuskoja useamman kerralla skannautumaan...
Olen myös niitä, jotka kuvasivat mahdollisimman halvalle filmille, ja kamerani pumppuzoomi oli äärettömän hankala tarkentaa (olematon liikerata). Lisäksi kuvista suuri osa on pahasti ali- tai ylivalottueita. 16-bittiseksi skannaamalla ali- ja ylivalottuneista diakuvista sai yllättävästi informaatiota selville: ei kauniita värejä, ei, mutta yksityiskohtia, joita en ollut koskaan projektorin ja valkokankaan kanssa saanut esille.
pekka