Erittäin mielenkiintoinen kuva ennen kaikkea siksi, että se esittää Dhm1-vaunua, mutta jo merkittynä Hr11-sarjaan.
Kansallisarkiston tähän hankintaan liittyvät VR:n arkistot ovat nykyään Mikkelin maakunta-arkistossa
https://arkisto.fi/fi/info/aukioloajatSäilytetyistä asiakirjoista löytyvät kaikki Dm3-4 ja Dhm1/Hr11 hankintasopimukset, valmistuksen seuranta, vastaanottokoeajot (reitit ja km:t, ei liitetietoja), muutostyöt ja varikonpäälliköiden kommentteja. Siellä oli liitteinä myös piirustuksia, osa niin isoja, etten ole viitsinyt kuvata. Moottorivaunujen tulon myötä päätettiin muuttaa iso joukko puuvaunuja rullalaakereille ja varustaa sähkövaloin sekä johdottaa merkinantokelloa varten 1952-53. Näistä on sarja- ja numerokohtaiset listat, joista näkyy koko henkilövaunukannan silloinen tilanne.
Sopivia mappeja ovat ESIMERKIKSI:
Rautatiehallitus. Koneosasto. Koneosaston III arkisto/Koneteknillisen toimiston arkisto
(jompi kumpi, muistiinpanoni tältä osin vähän tulkinnanvarainen; näkyy kyllä arkistohaussa kumpi)
Hb: 1 Liikkuva kalusto 1913-1956
Hb:1 - Hb:6 ja Hb:8-9 höyryveturisarjat
Hb: 7.1 Vetovoima-asioita 1944-1967
Hb: 7.2 Vetovoima-asioita 1948-1954
Hb: 7.3 Vetovoima-asioita 1955-1958
Hb:10.1-10.6 moottorikaluston hankintoja, ehkä paras 10.3
Ha: 5.1 Moottorivaunujen hankintasopimuksia 1949...
Fb: 4 Yleisten asioiden kirjeistö 1951-52
... (vuosittain 1-3 kansiota)
Fb: 16 Yleisten asioiden kirjeistö 1960 (jatkuu aina 41 asti = 1971)
Näiden katselu on näppärintä Mikkelissä, mutta jos se ei onnistu, niin mappien tilaaminen esim. Helsinkiin maksoi joku vuosi sitten noin 40-50€ kerta.
Etsiessäni dokumentteja Tka2- ja Tka3-hankinnoista tilasin ja selasin läpi koneteknillisen toimiston arkiston arkistoyksiköt Hb:10.1 - 10.5. Eli:
- Katsaus vetovoiman tarpeeseen valtionrautateillä tulevaisuudessa (1951-1958)
- Muistio vetovoiman hankinnasta (1958-1968)
- Vaihto- ja järjestelmäveturit, kevyet moottorivaunut (1958-1960)
- Katsaus vetovoimatarpeeseen valtionrautateillä vuoteen 2000 mennessä
- Muistio vetovoimatarpeesta (1961-1963)
Tulos: ei sanaakaan vaihtotyörata-autoista. Onko niin, että Sisujen hankinta oli kokonaan ulkopuolella konetoimiston hallinnonalasta, eivätkä ne edustaneet v e t o v o i m a a?
Myös: arkistosarja 'Ca PÖYTÄKIRJAT / Pöytäkirjat luovutustarkastuksesta ja vastaanottokoeajoista (1946-1984)' sisältää suunnilleen kaiken kuviteltavissa olevan moottorikaluston vastaanottopöytäkirjat Tve5-siirtokonetta myöten. Vaan Tka2 ja Tka3 puuttuvat.
Kuten vanha sarjamerkkikin (Tka-Lko) vihjaa, kalusto oli liikenneosaston omaisuutta. Ilmeisesti sen hallinnonalaan kuului myös hankinnan valmistelu alustavista konsepteista lähtien (vrt. ylläolevat vetovoimamuistiot)?
Selasin Finnan näyttämien otsikoiden ja niukkojen kuvailutietojen varassa liikenneosaston arkistot. Mitään ilmiselviä hittejä vaihtotyörata-autoihin eri tullut esiin. Onko joku Lko-arkistoja läpikäydessään törmännyt vaihtotyörata-autojen hankintaa koskevaan materiaaliin?