Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #275 : Heinäkuu 26, 2024, 14:58:15 » |
|
Tampereelle saapunut uusi raitiovaunu : Martta
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #277 : Heinäkuu 31, 2024, 13:31:26 » |
|
Kruunuvuorensillan veneaukko suljetaan veneilijöiltä 6.-7.8."Veneaukko suljetaan tiistaina 6.8. klo 22.00 ja avataan liikenteelle 7.8. aamulla klo 06.00. Kruunuvuorensillan työnaikaisten rakenteiden purkutyöt on aloitettu ja veneaukko suljetaan, jotta nyt tehtävä purkutyö voidaan suorittaa turvallisesti. Kulku Korkeasaarensillan ja Finkensillan kautta on käytössä. Finkensillan alikulkukorkeus on 6,7 m ja Korkeasaarensillan alikulkukorkeus on 4,7 m." https://kruunusillat.fi/kruunuvuorensilta/kruunuvuorensillan-veneaukko-suljetaan-veneilijoilta-6-7-8/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #280 : Elokuu 05, 2024, 14:25:07 » |
|
Santalahdessa ja Näsisaaressa tuetaan sepelirataa"Raiteentukemiskone kulkee kiskoilla ja nostaa sekä oikoo raidetta samalla tiivistäen raiteen sepelitukikerrosta. Tuenta varmistaa radan geometrian ja kantavuuden eli tukemiskone asettaa kiskot oikeaan linjaan ja korkeuteen. Tukemiskone etenee tuentaa tehden 100–200 metriä tunnissa. Koneen pituus on reilut 13 metriä ja painoa sillä on vajaat 40 tonnia." Raiteen tukemiskone Ruotsista taas paikalla. https://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet/santalahdessa-ja-nasisaaressa-tuetaan-sepelirataa-raidetyot-valmistuvat-syksylla/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #282 : Elokuu 07, 2024, 14:21:48 » |
|
Tampereen ratikan varikolla automaattiliikennettä"18.7.2024 Škoda Group ilmoitti, että se on onnistuneesti esitellyt Smart Depot -järjestelmänsä ensimmäiset toiminnot, minkä ansiosta Tampereen Ratikan Škoda Smart Artic X34 raitiovaunu numero 01 on pystynyt suorittamaan onnistuneesti automatisoidut liikkeet eri skenaarioissa Hervannan varikolla. ilman kuljettajan läsnäoloa. Projekti on siirtynyt tähän kokeiluvaiheeseen vain vuosi sen julkistamisen jälkeen, ja se on valmistajan mukaan merkittävä askel kohti ajoneuvon täydellistä autonomiaa. Järjestelmän on kehittänyt Škoda itse Tšekin tasavallassa PPF-konsernin investointituella." https://www.railvolution.net/news/smart-depot-in-tampere
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #283 : Elokuu 08, 2024, 07:20:17 » |
|
Poikittainen raitiolinja 13 yhdistää kiskoilla Kalasataman ja Pasilan"Raitiolinjaa 13 liikennöidään maanantaista 12.8. alkaen Sompasaaren Nihdistä Kalasataman metroaseman ja Hermannin rantatien kautta Vallilanlaaksoon ja edelleen Pasilan aseman kautta Pasilanraitiolle. – Linja 13 on merkittävä vahvistus Helsingin raitioliikenteeseen, HSL:n vt. toimitusjohtaja Vesa Silfver sanoo. – Linja yhdistää kiskoilla kaksi merkittävää joukkoliikenteen solmukohtaa eli Kalasataman metroaseman ja Pasilan aseman. Helsinkiläiset ovat toivoneet tätä yhteyttä. Arviomme linjan keräävän neljästä viiteen miljoonaa matkustajaa vuodessa, joten se tukee HSL:n tavoitetta kasvattaa joukkoliikenteen asiakasmääriä." https://kaupunkiliikenne.fi/hankkeet/poikittainen-raitiolinja-13-yhdistaa-kiskoilla-kalasataman-ja-pasilan/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #284 : Elokuu 08, 2024, 08:09:57 » |
|
Turun raitiovaunujen kilpailutus käynnistyy syksyllä 2024"Yleissuunnitelmassa Turun raitiotien on suunniteltu toimivan niin sanotulla eurooppalaisella normaalilla raideleveydellä, joka on 1,435 metriä. Raitiovaunun leveys on 2,65 metriä, kuten Tampereellakin. Vaunujen määrää voidaan lisätä kysynnän mukaan ja paikkojen määrään vaikuttaa vaunujen muotoilulla ja sisustuksella. Vaunut ovat olennainen osa kaupunkikuvaa ja omaleimaisia raitiovaunuja löytyykin ympäri maailman." https://turunraitiotie.fi/turun-raitiovaunujen-kilpailutus-kaynnistyy-syksylla-2024/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #285 : Elokuu 09, 2024, 07:57:01 » |
|
Tampereen Ratikka täyttää kolme vuotta – Ratikalla tehty 39 miljoonaa matkaa"Tampereen Ratikan matkustajamäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa liikennöinnin aloittamisesta lähtien. Ensimmäisenä liikennöintivuonna Ratikalla tehtiin lähes 10 miljoonaa matkaa ja toisena vuonna matkustajamäärä oli yli 13 miljoonaa. Kolmannen vuoden aikana Ratikkaan on tehty lähes 16 miljoonaa nousua. 50000 päivittäisen matkustajan rajapyykki ylitettiin ensimmäistä kertaa marraskuussa 2022 ja 60000 päivittäisen nousun raja rikottiin ensimmäisen kerran vuotta myöhemmin. Tällä hetkellä korkein päivittäisten matkustajien määrä on ollut 30. huhtikuuta 2024, jolloin matkoja tehtiin 65156 kappaletta." https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikka-tayttaa-kolme-vuotta-ratikalla-tehty-39-miljoonaa-matkaa/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #286 : Elokuu 09, 2024, 13:07:17 » |
|
Turun Raitiotielinjan pohjatutkimukset aiheuttavat muutoksia liikenteelle heinäkuusta alkaen"Nyt tehtävillä tutkimuksilla tarkennetaan Satama–Varissuo-yleissuunnitelman aikana tehtyjä pohjatutkimuksia. Tutkimuksia tehdään laajemmalla alueella ja tarkemmalla mittauksella, jotta saadaan selvitettyä maaperän kovat ja pehmeät alueet. Tutkimuksia tehdään teloilla kulkevalla kairavaunulla, jonka leveys on 2–2,5 metriä ja pituus 4–6 metriä. Kairauksen aikana vaunusta voi kuulua kovaa ääntä. Maasta otetaan samalla näytteitä. Tutkimusten kesto vaihtelee tutkittavan materiaalin ja tutkimustavan mukaan. Mittaus- ja tutkimuspisteet merkitään maastoon puukepeillä ja asfalttimaalauksilla." https://turunraitiotie.fi/raitiotielinjan-pohjatutkimukset-aiheuttavat-muutoksia-liikenteelle-heinakuusta-alkaen/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #288 : Elokuu 13, 2024, 14:32:59 » |
|
Valtiovarainministeriön ehdotus kaupunkiraideliikenteelle vuodeksi budjeksi 2025 Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) Viikki—Malmi pikaraitiotieSelvitysosa:Länsi-Helsingin pikaraitioteiden suunnittelu ja rakentaminen mukaan lukien Vihdintien pikaraitiotie on osa Vihdintien ja Huopalahdentien bulevardikaupungin suunnittelua ja toteuttamista. Hankkeen valtuus on korotettu aiemmasta 4 260 000 eurosta 105 000 000 euroon. Hanke sisältää läntisen kantakaupungin raitioteiden kehittämisen sekä Vihdintien pikaraitiotien toteuttamisen, jatkosuunnittelu on aloitettu 2022 ja rakentamisen on suunniteltu tapahtuvan vuosien 2023—2031 aikana. Hankkeen yleissuunnitelma ja hankkeen toteuttaminen hyväksyttiin kaupunginvaltuuston kokouksessa 20.1.2021. Hankesuunnitelma hyväksyttiin Kaupunkiympäristölautakunnassa 9.1.2024. Hankkeen hyödyt saadaan keskeisellä alueella tapahtuvan tiivistyvän maankäytön ja parantuvan joukkoliikenteen palvelutason myötä. Keskeisiä hyötyjä ovat kestävien kulkutapojen matkamäärän muutos ja liikenteen CO2-päästöjen vähenemä sekä työvoiman saavutettavuuden paraneminen. Viikki—Malmi hankesuunnittelu käynnistyy vuoden 2025 alussa. Hankepäätös on tarkoitus tehdä vuoden 2025 loppupuolella ja toteutussuunnitelma vuosina 2026—2027. Hankkeen ensimmäisen vaiheen rakentamisen on suunniteltu alkavan 2020-luvun loppupuolella, mutta tämä tulee vielä tarkentumaan jatkosuunnittelussa. https://budjetti.vm.fi/tae/frame_year.jsp?year=2025&lang=fihttps://kaupunkiliikenne.fi/kaupunkiraidehankkeet-ja-kunnossapito/suuret-raitiotiehankkeet/
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #289 : Elokuu 14, 2024, 07:05:41 » |
|
Suurten matkustusmäärien runkolinjoille raitiotie on sopivin"Ongelmallisin Pitkäsen huomioihin on kuitenkin sähköbusseihin liitetty “joustavuus”. Se, että sähköbussien reittejä voisi joustavasti muuttaa kulloinkin ajatellun tarpeen mukaan, on myrkkyä sille luottamukselle, jonka varassa niin ihmiset kuin yritykset haluavat sijoittua. Kun raiteet on kerran vedetty, voi tämän jälkeen luottaa, että laadukas joukkoliikenne kulkee siitä vielä vuosikymmenten päästäkin. Joustoa ratikkareitin rinnalle voidaan toteuttaa syöttöliikenteellä, vaikkapa sähköbusseilla." https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010625229.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #290 : Elokuu 19, 2024, 05:56:20 » |
|
Linjan 13 liikenne on alkanut"Ripeää matkantekoa selittää se, että ratikat kulkevat pääasiassa omilla kaistoillaan ja linjalla on liikennevaloetuudet. Vaunujen keskinopeus on suurempi kuin perinteisellä kaupunkiratikalla. Helsingin kantakaupungin raitioteiden keskinopeus on noin 14 km/h, kun linjalla 13 tavoitteena on 19-21 km/h." https://www.hsl.fi/hsl/ratikka13
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #291 : Elokuu 19, 2024, 05:59:27 » |
|
Raitiotieosuuksien ajojohtimet yhdistetään Santalahdessa"Ajojohdintöitä tehdään Santalahdessa sunnuntai-illasta torstaiaamuun 18.–22.8. ja 25.–29.8. klo 22.00–7.00. Töiden vuoksi maanantai-, tiistai- ja keskiviikkoiltojen kaksi viimeistä raitiovuoroa on peruttu Santalahden ja Pyynikintorin välillä kumpaankin suuntaan. Vaunut liikennöivät normaalisti keskustan suunnasta Pyynikintorille ja Pyynikintorilta keskustaan." https://www.tampereenratikka.fi/nysse-ratikan-yovuoroja-perutaan-santalahdessa-elokuun-lopulla/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #292 : Elokuu 21, 2024, 07:59:52 » |
|
Radan pohjavahvistukset takaavat raitiotielle pitkän käyttöiän"Radan pohjavahvistukset ovat merkittävä, mutta ennakoitu ja hallittavissa oleva osa raitiotien rakentamiskustannuksia. Yleissuunnitelmassa arvioitiin, että pohjavahvistusten kustannukset ovat noin 43 miljoonaa euroa, joka on 12,5 prosenttia raitiotien rakentamisen noin 344 miljoonan euron rakentamiskustannuksista. Esimerkiksi Helsingin ja Espoon vuonna 2023 valmistuneen Raide-Jokerin radan pohjavahvistukset olivat noin 19 miljoonaa euroa, eli noin 5 prosenttia 382 miljoonan euron kokonaiskustannuksista." https://turunraitiotie.fi/radan-pohjavahvistukset-takaavat-raitiotielle-pitkan-kayttoian/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #293 : Elokuu 22, 2024, 06:36:29 » |
|
"Valtio kiristää rahahanoja: Tampereen ratikan jatko naapurikunnan keskustaan viivästymässä" Valtuustot eivät vielä ole tehneet päätöksiä. https://yle.fi/a/74-20106150
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #294 : Elokuu 22, 2024, 06:40:21 » |
|
"Valtio kiristää rahahanoja: Tampereen ratikan jatko naapurikunnan keskustaan viivästymässä" Valtuustot eivät vielä ole tehneet päätöksiä. https://yle.fi/a/74-20106150Seutuhallitus päättää hyväksyä valmisteluryhmän ehdotuksen valtion ja Tampereen kaupunkiseudun väliseksi maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukseksi vuosille 2024-2027 ja lähettää sen jäsenkuntien valtuustoille päätöskäsittelyyn. LiikenneMAL-sopimuksessa liikenteen osalta keskeisenä asiana on ollut valtion raitiotielle osoittama liikennerahoituksen 65 M€ jakautuminen seudun kehityksen kannalta tasapuolisemmin ja merkityksellisiin kohteisiin. Sopimusehdotuksessa on hyväksytty valtion rahoituksen kohdentaminen seuraavasti: 55 miljoonaa euroa Pirkkala-Linnainmaa raitiotien suunnitteluun ja sen ensimmäisen vaiheen Partola-Niihama -toteutukseen, sekä 3 miljoonaa euroa hankkeeseen kytkeytyvien alikulkujen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi 0,5 miljoonaa euroa Ylöjärven raitiotien suunnitteluun. 4 miljoonaa euroa seudun junaliikenteen asemien ja seisakkeiden edistämiseen. Rahoituksesta arviolta puolet kohdentuu Sääksjärven, Messukylän, Ruutanan, Oriveden, Ylöjärven, Epilän ja Harjuniityn asemien esi- ja/tai ratasuunnitteluun sekä pitkän jänteen selvitysten toteuttamiseen. Puolet varataan toteutuksen käynnistämiseen kohteissa, joissa käynnistämiseen nähdään seudun ja valtion näkökulmasta edellytyksiä. https://tampereenseutu.fi/wp-content/uploads/2024/08/SH_esityslista_28.8.2024.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #295 : Elokuu 22, 2024, 09:29:37 » |
|
LiVi -ministeriön päätös avustusosuuden supistamisesta aiheellinen ja ainoa oikea. Betoniallianssiaan kumarteleva kaupunginjohto esitti yhteiskunnan tukea tarpeettomaan suursiltaan Alasjärven nurkalle ja seurausvaikutuksena tästä uutta vaarallista kaksoiraiteista tasoristeystä Luhtaankadun katuristeysten alueelle.
Ainoa järjellinen ja samalla edullinen jatkolinjaus kulkee Teiskontien viertä Atalan valoristeykseen asti ja siellä sujuvasti toiselle puolelle nykyiselläkin valoajoituksella. Tullaan ihanteellisesti (ilman tasoristeyksiä) ajatellun varikkoalueen länsinurkkaan ja edelleen Linnainmaata kohti.
Jos hyvin yksinkertaista ja halpaa siltaa yli kehätiekanjonin Linnainmaan puolelle ei heti tehdä, on tulevan ratikkavarikon tontti käytettävissä vaihtoyhteyksille busseihin sekä liityntäpysäköintiin.
Voisiko vihdoin, TURHIEN PYYNTÖJEN jälkeen kaupungin johto vaivautua Teiskontien sivulle ja Atalan valoristeyksen kohdille toteamaan, että kyseinen ratalinja on 100% moitteeton ja ratikkaliikenteen tarpeet täyttävä, MUTTA SÄÄSTÄÄ noin 40 MEur tamperelaisten ja muiden suomalaisten (laina)rahaa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2024, 15:51:47 kirjoittanut Erkki Nuutio »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #296 : Elokuu 23, 2024, 05:05:55 » |
|
LiVi -ministeriön päätös avustusosuuden supistamisesta aiheellinen ja ainoa oikea. Betoniallianssiaan kumarteleva kaupunginjohto esitti yhteiskunnan tukea tarpeettomaan suursiltaan Alasjärven nurkalle ja seurausvaikutuksena tästä uutta vaarallista kaksoiraiteista tasoristeystä Luhtaankadun katuristeysten alueelle.
Ainoa järjellinen ja samalla edullinen jatkolinjaus kulkee Teiskontien viertä Atalan valoristeykseen asti ja siellä sujuvasti toiselle puolelle nykyiselläkin valoajoituksella. Tullaan ihanteellisesti (ilman tasoristeyksiä) ajatellun varikkoalueen länsinurkkaan ja edelleen Linnainmaata kohti.
Jos hyvin yksinkertaista ja halpaa siltaa yli kehätiekanjonin Linnainmaan puolelle ei heti tehdä, on tulevan ratikkavarikon tontti käytettävissä vaihtoyhteyksille busseihin sekä liityntäpysäköintiin.
Voisiko vihdoin, TURHIEN PYYNTÖJEN jälkeen kaupungin johto vaivautua Teiskontien sivulle ja Atalan valoristeyksen kohdille toteamaan, että kyseinen ratalinja on 100% moitteeton ja ratikkaliikenteen tarpeet täyttävä, MUTTA SÄÄSTÄÄ noin 40 MEur tamperelaisten ja muiden suomalaisten (laina)rahaa.
Asiasta ei ole päätöstä vaan seutuhallituksen esitys. Vasta syksyllä kaupunginhallitusten esitys valtuustoille merkitsee ja valtuusto voi muuttaa korkeimpana päätöksentekoelimenä muuttaa omaa päätöstään. Ratikka risteää aina eritasoliittymissä valtion infran. "Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät raitiotien suunnittelun ryhtymisen yhteydessä huhtikuussa 2023, että raitiotien rakentamisesta päättäminen edellyttää valtiontuen varmistumista. Valtion ja seutukuntien välinen Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusneuvottelut vuosille 2024-2027 ovat käynnissä. Mahdollisen toisen vaiheen rakentamiseen ryhtyminen edellyttää myöhemmän lisää valtiontukea." https://www.tampereenratikka.fi/suunnittelu-ajankohtaista/pirkkala/tampereen-ratikan-pirkkala-linnainmaa-raitiotie-valmistaudutaan-rakentamaan-vaiheittain-toteutussuunnitelma-julkaistaan-syyskuun-puolivalissa/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #297 : Elokuu 23, 2024, 09:47:59 » |
|
Kerrataan muillekin suomalaisille tietoja toteutuneesta rahanjaosta yhteiskunnan infratukien kautta kiinteistökeinotteluun Tampereen kaupungin suojassa (Betoniallianssi, viralliselta nimeltään Raitiotieallianssi)
Kiinteistökeinottelua varten rakennettu 6.7 kilometrin pituinen kaksiraiteinen raitiolinja Hiedanrantaan on valmistumassa. Saatujen tietojen mukaan ratikkaliikenne sinne voisi alkaa tammikuussa 2025.
Kyseinen osuus alkaa Santalahdesta - kiinteistökeinottelijoiden märästä unesta. Siellä on nyt parin neliökilometrin alueella luonto kauttaaltaan asfaltin sekä betonitalojen ja -rakenteiden peitossa. Ruohontupsuakaan ei näy. Kyseessä on siis "vihreä" asuinalue. Kalliin sillan kautta linja vie sieltä tekosaareen. Siihen ei tule asukkaita ainakaan vuosikymmeneen. Se onkin (osin sinunkin infratuellasi) rakennettu yksinomaan tulevia kiinteistökeinotteluja varten. Alue vaatii vielä raskaita infrainvestointeja tullakseen asumiskelpoiseksi edes pykälien mukaan.
Sitten tullaan tulevillekin asukkaille tarpeelliset kulkukohteet (kuten Lielahden kauppakeskus) kaukaa kiertäen Hiedanrantaan ja kaukana pussin päässä olevaan Lentävänniemeen. Alueen asukasmäärätavoitetta supistettiin juuri muutama päivä sitten kolmanneksella! Siihenkään tuskin koskaan päästään. Kiinteistökeinottelua alueella ohjaa kaupungin Hiedanrannan kehitys Oy (motivoivia sivutuloja kaupungin luottamushenkilöille).
Lainarahaisista, mutta yhä keskeneräisestä infrastakin johtuen ei asukkaita tule alueelle vielä vuosiin! Alueella ei siis ole lainkaan asukkaita kun ratikka alkaa (?) kulkea sinne !!!!!!!!!!!!! Tyhjänä vuosikaudet sinne 6.7 + 6.7 kilometriä jatkavat ratikat ovat siis kaupungin järjestämää "ilmaistoimintaa", samoinkuin ne noin viisi lisäratikkaa, jotka täytyi ostaa pidentyneen linjan vuoksi.
Lehtitiedot kertovat (AL 25.7.24) että edes "ensimmäisten talojen rakentajat eivät ole pystyneet tekemään päätöksiä hankkeiden aloituksesta". Nämäkin olisivat aravarahoitteisia, koska kaupungin hyväveliyhteydet tähän valtion rahahanaan lienevät säilyneet. Jos nämä yhteydet riittävät, pääsisivät ensimmäiset asukkaat muuttamaan taloihin vuoden 2026 puolella.
Körötellääm siis tyhjällä ratikalla ensin pari vuotta ja sen jälkeen vuosia muutaman asukkaan voimin. Tällaiselle pelleilylle on kehdattu hakea ja on saatukin yhteiskunnan infratukia kymmenien miljoonien eurojen edestä!!!!!!!!
Asiaa sivuten todetaan vielä, että kaupungin edellisen pormestarin (tunnin juna Lyly) kauden alussa oli kaupungilla lainaa noin 500 miljoonaa ja kauden lopussa noin 1000 miljoonaa euroa (talousjohtajan vahvistustieto valtuutettu Vallinille).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #298 : Elokuu 23, 2024, 12:55:38 » |
|
Kerrataan muillekin suomalaisille tietoja toteutuneesta rahanjaosta yhteiskunnan infratukien kautta kiinteistökeinotteluun Tampereen kaupungin suojassa (Betoniallianssi, viralliselta nimeltään Raitiotieallianssi)
Kiinteistökeinottelua varten rakennettu 6.7 kilometrin pituinen kaksiraiteinen raitiolinja Hiedanrantaan on valmistumassa. Saatujen tietojen mukaan ratikkaliikenne sinne voisi alkaa tammikuussa 2025.
Kyseinen osuus alkaa Santalahdesta - kiinteistökeinottelijoiden märästä unesta. Siellä on nyt parin neliökilometrin alueella luonto kauttaaltaan asfaltin sekä betonitalojen ja -rakenteiden peitossa. Ruohontupsuakaan ei näy. Kyseessä on siis "vihreä" asuinalue. Kalliin sillan kautta linja vie sieltä tekosaareen. Siihen ei tule asukkaita ainakaan vuosikymmeneen. Se onkin (osin sinunkin infratuellasi) rakennettu yksinomaan tulevia kiinteistökeinotteluja varten. Alue vaatii vielä raskaita infrainvestointeja tullakseen asumiskelpoiseksi edes pykälien mukaan.
Sitten tullaan tulevillekin asukkaille tarpeelliset kulkukohteet (kuten Lielahden kauppakeskus) kaukaa kiertäen Hiedanrantaan ja kaukana pussin päässä olevaan Lentävänniemeen. Alueen asukasmäärätavoitetta supistettiin juuri muutama päivä sitten kolmanneksella! Siihenkään tuskin koskaan päästään. Kiinteistökeinottelua alueella ohjaa kaupungin Hiedanrannan kehitys Oy (motivoivia sivutuloja kaupungin luottamushenkilöille).
Lainarahaisista, mutta yhä keskeneräisestä infrastakin johtuen ei asukkaita tule alueelle vielä vuosiin! Alueella ei siis ole lainkaan asukkaita kun ratikka alkaa (?) kulkea sinne !!!!!!!!!!!!! Tyhjänä vuosikaudet sinne 6.7 + 6.7 kilometriä jatkavat ratikat ovat siis kaupungin järjestämää "ilmaistoimintaa", samoinkuin ne noin viisi lisäratikkaa, jotka täytyi ostaa pidentyneen linjan vuoksi.
Lehtitiedot kertovat (AL 25.7.24) että edes "ensimmäisten talojen rakentajat eivät ole pystyneet tekemään päätöksiä hankkeiden aloituksesta". Nämäkin olisivat aravarahoitteisia, koska kaupungin hyväveliyhteydet tähän valtion rahahanaan lienevät säilyneet. Jos nämä yhteydet riittävät, pääsisivät ensimmäiset asukkaat muuttamaan taloihin vuoden 2026 puolella.
Körötellääm siis tyhjällä ratikalla ensin pari vuotta ja sen jälkeen vuosia muutaman asukkaan voimin. Tällaiselle pelleilylle on kehdattu hakea ja on saatukin yhteiskunnan infratukia kymmenien miljoonien eurojen edestä!!!!!!!!
Asiaa sivuten todetaan vielä, että kaupungin edellisen pormestarin (tunnin juna Lyly) kauden alussa oli kaupungilla lainaa noin 500 miljoonaa ja kauden lopussa noin 1000 miljoonaa euroa (talousjohtajan vahvistustieto valtuutettu Vallinille).
Myös Ylöjärven ratikka sai suunnittelua MAL-rahaa, joka siis kulkee Lielahden prisman kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #299 : Elokuu 25, 2024, 07:58:59 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|