Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #200 : Huhtikuu 02, 2024, 08:07:53 »

Tampere ratikka-aikaan – uusia työkavereita VR:läisille

"VR liikennöi Tampereen Ratikkaa osana liikennöintiallianssia, jonka muodostavat Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse, Tampereen Raitiotie Oy ja VR.

Ratikan liikennöinti laajenee tammikuussa 2025 Lentävänniemeen saakka, joten haemme VR:lle lisää Tampereen Ratikan raitiovaununkuljettajia syyskuussa 2024 alkavaan, noin 6 kk:n pituiseen oppisopimuskoulutukseen. Koulutuksen hyväksytysti suorittaneille tarjoamme mahdollisuuden kokoaikaiseen ja toistaiseksi voimassa olevaan työsopimukseen."

https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/tyopaikat/tampereen-ratikka/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #201 : Huhtikuu 05, 2024, 06:02:53 »


Linnainmaan raitiotievarikon korttelin asemakaavaehdotus nähtäville

"Linnainmaalle suunnitellun Tampereen Ratikan jatkeen, varikon ja urheiluhallin sekä liityntäpysäköintiä sisältävä asemakaavan muutosehdotus hyväksyttiin 3.4.2024 yhdyskuntalautakunnassa asetettavaksi nähtäville. "

https://www.tampere.fi/ajankohtaista/2024/04/03/linnainmaan-raitiotievarikon-korttelin-asemakaavaehdotus-nahtaville
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #202 : Huhtikuu 05, 2024, 13:08:39 »


Tampereen ratikan katusuunnitelma ehdotus


Sorin nykyisen vaihteistoratkaisun jatkoksi suunnittelu raiteiden ulkopuolelle kääntöraide

loput katusuunnitelmaehdotuksista löytyvät


https://www.tampere.fi/liikenne-kadut-ja-kunnossapito/katujen-suunnittelu/pirkkalan-ja-linnainmaan-raitiotieosuuksien-katusuunnitelmat


* Screenshot 2024-04-05 14.03.33.png (542.44 kilotavua, 1350x565 - tarkasteltu 111 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #203 : Huhtikuu 05, 2024, 16:38:11 »


Vantaan ratikan rakentamisen allianssikumppaneiden hankinta on käynnistynyt (11.3.2024)

"Vantaan ratikkahankkeessa valmistaudutaan rakentamisvaiheeseen. Vastajulkaistulla hankinnalla etsitään allianssikumppaneita toteuttamaan Vantaan ratikan hankesuunnitelman sekä Vantaan ratikan Helsingin hankeosuuden mukainen raitiotiejärjestelmä ja katujen ja kunnallistekniikan suunnittelu ja rakentaminen."


https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/vantaan-ratikan-rakentamisen-allianssikumppaneiden-hankinta-kaynnistynyt
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #204 : Huhtikuu 05, 2024, 20:23:45 »


Tampereen ratikan katusuunnitelma ehdotus


Sorin nykyisen vaihteistoratkaisun jatkoksi suunnittelu raiteiden ulkopuolelle kääntöraide

City-Kesoilin eteen tulisi siis pistoraide eli kolme raitiotieraidetta rinnakkain. Varmaankin ok ratkaisu.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #205 : Huhtikuu 06, 2024, 07:20:45 »


Tampereen ratikan katusuunnitelma ehdotus


Sorin nykyisen vaihteistoratkaisun jatkoksi suunnittelu raiteiden ulkopuolelle kääntöraide

City-Kesoilin eteen tulisi siis pistoraide eli kolme raitiotieraidetta rinnakkain. Varmaankin ok ratkaisu.

Nesteen eteen, aikasemmin suunniteltiin raiteiden keskelle
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #206 : Huhtikuu 06, 2024, 08:23:19 »

Ratikan linjojen epätasaisuutta helpottaa ensi vuoden alussa valmistuva Lentävänniemen haara, jolloin ykköslinjasta tulee pitempi kuin 3 linja pysäkkien määrällä mitaten.
Todellakin, kevättalven 2025 linjalla 1 tulee olemaan muutama pysäkki enemmän kuin sen ajan linjalla 3. Itse linjojen pituuksissa ero ei ole yhtä "dramaattinen", molempien reittien pituus pyöristyy 11 km:iin. Kaupin kampus - Lentävänniemi taitaa olla parisensataa metriä pidempi verrattuna reittiin Sorin aukio - Hervantajärvi.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #207 : Huhtikuu 07, 2024, 07:36:55 »

Ratikan linjojen epätasaisuutta helpottaa ensi vuoden alussa valmistuva Lentävänniemen haara, jolloin ykköslinjasta tulee pitempi kuin 3 linja pysäkkien määrällä mitaten.
Todellakin, kevättalven 2025 linjalla 1 tulee olemaan muutama pysäkki enemmän kuin sen ajan linjalla 3. Itse linjojen pituuksissa ero ei ole yhtä "dramaattinen", molempien reittien pituus pyöristyy 11 km:iin. Kaupin kampus - Lentävänniemi taitaa olla parisensataa metriä pidempi verrattuna reittiin Sorin aukio - Hervantajärvi.

ja jatkossakin pitäisi olla linjojen pitoisuudet olla samanpituisia, mutta miten sitten linjat 2028 sujuvat on toinen asia



* Screenshot 2024-04-06 10.24.13.png (363.92 kilotavua, 1003x635 - tarkasteltu 153 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #208 : Huhtikuu 09, 2024, 06:46:11 »


Kevätretki Tampereen Ratikan varikolle ja Lavian bussimuseoon 10.5.2024

"SRS järjestää kevätretken jäsenilleen perjantaina 10.5.2024. Kohteina ovat Tampereen Raitiotien varikko ja Lavian bussimuseo. Voit tutustua molempiin tai vain toiseen kohteeseen. Tarkemmat tiedot liitteessä."

https://www.raitio.org/2024/04/07/kevatretki-tampereen-ratikan-varikolle-ja-lavian-bussimuseoon-10-5-2024/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #209 : Huhtikuu 09, 2024, 14:40:54 »


Tampereen ratikan katusuunnitelma ehdotus


Sorin nykyisen vaihteistoratkaisun jatkoksi suunnittelu raiteiden ulkopuolelle kääntöraide

loput katusuunnitelmaehdotuksista löytyvät


https://www.tampere.fi/liikenne-kadut-ja-kunnossapito/katujen-suunnittelu/pirkkalan-ja-linnainmaan-raitiotieosuuksien-katusuunnitelmat

Nyt on julkisitettu myös Heikklänkadusta ja sillasta katusuunnitelma, josta voi tehdä muistuksen jos ei asia kelpaa

https://www.tampere.fi/sites/default/files/2024-04/pirli_katu_heikkilankatu_ks_katujarjestelypiirustukset_yhdistetty.pdf
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #210 : Huhtikuu 09, 2024, 19:14:11 »

Ehdotuskuvista ilmenee se, että Linnainmaalta Heikkiläkatua pitkin Teiskontielle vievät kaksi autokaistaa erottuvat jo ennen Luhtaankadun risteystä.
Tämä VÄHÄISESSÄ määrin helpottaa autoliikennettä Teiskontien risteykseen.

Toisaalta esillä ollut raitiotievarikko kokonaan puuttuu ja raitiovaunujen kulkukin esillä olleelle alueelle on estetty ja pilattu!
Ilmeisesti kaupunki+kiinteistökeinottelijat ovat löytäneet sille "sopivamman" toisen alueen ja kuvassa näkyvä laaja kolmiomainen alue luovutetaan ilman varikkoa keinottelutarkoituksiin.
Toivottavasti sentään riittävän suuri liityntäparkki saa armon näiltä veijareilta.

Puliveivaus siis jatkuu golfariallianssin toimesta ja hyödyksi. Nämä ovat kohta kymmenen vuotta viivyttäneet raitioliikennettä Itä-Tampereelle puhtaasti harrastusyhteisönsä hyödyn vuoksi ja kaupungin vahingoksi.
Puliveivauksen aloitti ja teki mahdolliseksi Tampereen ensimmäinen pormestari Timo Nieminen.

Ihan kiva jos joku raitiohenkinen vielä uskoo lahjomattomaan kunnallisdemokratiaan tässä asiassa ja esittää huomautuksensa lausuntopaikkaan.
Siellä huomautus kirjataan säntillisesti ja toimitetaan sitten Tampereen Kankkulan kaivoon.
Mitä kaikkea Tampereen Kankkulan kaivo voisikaan kertoa jollei kaivonkansi sitä hiljentäisi?

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #211 : Huhtikuu 10, 2024, 06:59:38 »

Ehdotuskuvista ilmenee se, että Linnainmaalta Heikkiläkatua pitkin Teiskontielle vievät kaksi autokaistaa erottuvat jo ennen Luhtaankadun risteystä.
Tämä VÄHÄISESSÄ määrin helpottaa autoliikennettä Teiskontien risteykseen.

Toisaalta esillä ollut raitiotievarikko kokonaan puuttuu ja raitiovaunujen kulkukin esillä olleelle alueelle on estetty ja pilattu!
Ilmeisesti kaupunki+kiinteistökeinottelijat ovat löytäneet sille "sopivamman" toisen alueen ja kuvassa näkyvä laaja kolmiomainen alue luovutetaan ilman varikkoa keinottelutarkoituksiin.
Toivottavasti sentään riittävän suuri liityntäparkki saa armon näiltä veijareilta.

Puliveivaus siis jatkuu golfariallianssin toimesta ja hyödyksi. Nämä ovat kohta kymmenen vuotta viivyttäneet raitioliikennettä Itä-Tampereelle puhtaasti harrastusyhteisönsä hyödyn vuoksi ja kaupungin vahingoksi.
Puliveivauksen aloitti ja teki mahdolliseksi Tampereen ensimmäinen pormestari Timo Nieminen.

Ihan kiva jos joku raitiohenkinen vielä uskoo lahjomattomaan kunnallisdemokratiaan tässä asiassa ja esittää huomautuksensa lausuntopaikkaan.
Siellä huomautus kirjataan säntillisesti ja toimitetaan sitten Tampereen Kankkulan kaivoon.
Mitä kaikkea Tampereen Kankkulan kaivo voisikaan kertoa jollei kaivonkansi sitä hiljentäisi?



Katusuunnitelma ehdotuksissa ei käsitellä tonttien puolta, vaan ainoastaan katualuetta. Raitiovarikko on nyt myös ehdotusvaiheessa nähtävissä

"Raitiotievarikko muodostaa uuden maamerkin Jyväskylästä kaupunkia kohti ajettaessa, ja urheiluhalli on tärkeässä asemassa kaupungista poispäin ajettaessa. Lisäksi asemakaava mahdollistaa uuden jalankulun ja pyöräilyn sillan Teiskontien ylitse, mikä myös nousee kaupunkikuvassa merkittäväksi."

https://www.tampere.fi/kaupunkisuunnittelu/kaupunkiymparisto-uudistuu/pappila-linnainmaan-raitiotievarikon-kortteli-asemakaava-ja

Heikkilänkadun autoliikenteestä on tehty erillinen selvitys https://www.tampere.fi/sites/default/files/2024-03/8876_liikenteen_toimivuustarkastelu_20240227.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #212 : Huhtikuu 11, 2024, 06:22:17 »

Turun raitiotien suunnittelu käynnistyi virallisesti
10.4.2024 08:00:00


"Turun Raitiotie Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy, GRK Suomi Oy ja NRC Group Finland Oy ovat kirjoittaneet Turun raitiotien allianssisopimuksen Turussa maanantaina 8.4.2024. Sopimus koskee Satama-Varissuo toteutussuunnitelman laatimista sekä mahdollista rakentamista."

https://www.sttinfo.fi/tiedote/70132236/turun-raitiotien-suunnittelu-kaynnistyi-virallisesti?publisherId=69820566&fbclid=IwAR06Q5Ss9LENfceh-K_uikTpCGNa0zyaEs1Ed3loBb66inFw42hIqKUEgg0_aem_AQOq-SGF_l3UqgEllw8qol5nx4cL2DslgOtgEhwn5-BLOUQFXPDld3Y_RTN6uM8V37uFrZg3IZyDJXevy1mLxxnN
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #213 : Huhtikuu 15, 2024, 06:46:53 »


Länsi-Vantaallekin raitioteitä ?

"Kaupunkitilalautakunta kokoontui 10.4. Lautakunnalle esiteltiin Länsi-Vantaan mahdollisten tulevien raitioteiden aluevaraustarkastelu. Tarkastelussa esitetään suosituksia mahdollisiksi tuleviksi linjastoiksi, jotka voisivat toteutua tulevina vuosikymmeninä."

https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/kaupunkitilalautakunnalle-esiteltiin-tarkastelu-lansi-vantaan-mahdollisista-raitioteista
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #214 : Huhtikuu 15, 2024, 07:11:18 »


Ruotulan golfkentän paikalle uusi Kaupinlaakson asuinalue

"Ruotulan golfkentän paikalle uusi Kaupinlaakson asuinalue ja yli 6 000 asukasta
Alueen suunnitelmista järjestetään yleisötilaisuus keskiviikkona 17. huhtikuuta.

TEISKONTIEN varrelle muodostuu uusi Kaupinlaakson kaupunginosa, kun Tampereen raitiotieverkosto laajentuu Taysin alueelta itään kohti Linnainmaata. Eniten asukkaita eli noin 6 200 on tulossa nykyisen Ruotulan golfkentän paikalle Alasjärven länsipuolelle."

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010359798.html
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #215 : Huhtikuu 15, 2024, 15:34:17 »


Kalasatamasta Pasilaan


"Koeajot käynnistyvät maanantaina 15.4. (vk 16). Käyttöönottotestijakso kestää arviolta noin 4–6 viikkoa, päättyen sunnuntaina 19.5. "

https://www.kalasatamastapasilaan.fi/koeajot/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #216 : Huhtikuu 18, 2024, 06:38:10 »


Tampereen ratikan ja Tampereen kaupungin tilaisuus 17.4.2024

Kiinnosti Jarmo Visakorpi salissa Kaupin Kampuksella

”Katusuunnitelmaehdotuksista ovat nyt nähtävillä Hatanpään valtatien osuus sekä Linnainmaan ratahaaralta Lääkärinkadun, Heikkilänkadun, Mäentakusenkadun ja Aitolahdentien suunnitelmat. Samaan aikaan nähtäville tulevat myös Alasjärven länsipuolta koskeva asemakaavaluonnos sekä siihen liittyvä Kaupinlaakson bulevardin katusuunnitelmaluonnos, jotka ovat nähtävillä 26.4. saakka,”



* 20240417_165533.jpg (3786.75 kilotavua, 4128x3096 - tarkasteltu 68 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #217 : Huhtikuu 18, 2024, 07:32:07 »


Laajasalossa isoja liikennejärjestelymuutoksia 6.5. alkaen


"Moottoriajoneuvoliikenteen, joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn reitit muuttuvat Koirasaarentien ja Laajasalontien ympäristössä 6. toukokuuta alkaen Kruunusillat-raitiotien rakennustöiden etenemisen vuoksi.

Koirasaarentiellä välillä Isosaarentie-Laajasalontie on loivennettu raitiovaunulle liian jyrkkää mäkeä kadun eteläreunalla. Nyt rakennustyöt siirtyvät kadun pohjoisreunalle ja risteysalueelle asennetaan kiskoja.

Suurin muutos liikenteelle on se, että Koirasaarentien itäpää palautuu autoille kaksisuuntaiseksi ja Isosaarentiestä tulee lopputilanteen mukaisesti päättyvä katu."

https://kruunusillat.fi/koirasaarentie/laajasalossa-isoja-liikennejarjestelymuutoksia-6-5-alkaen/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #218 : Huhtikuu 22, 2024, 15:10:34 »


Veneilijä, huomioi ruoppauskalusto Siltavuorensalmen ja Hernesaaren välisellä alueella ajalla 15.4.-15.6.2024

"Kruunusillat-allianssi ruoppaa merenpohjaa Hakaniemenrannan edustalla Siltavuorensalmessa 15.4.2024 alkaen. Ruoppaustyöstä syntyviä maamassoja kuljetetaan Hernesaareen maanantaista lauantaihin klo 7-18 ainakin kesäkuun puoleenväliin saakka."

https://kruunusillat.fi/tiedotteet/veneilija-huomioi-ruoppauskalusto-siltavuorensalmen-ja-hernesaaren-valisella-alueella-ajalla-15-4-15-6-2024/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #219 : Huhtikuu 22, 2024, 15:15:37 »


Kalasatamasta Pasilaan

"Ensimmäinen ajopäivä on saatu pakettiin. Tulevina päivinä linjalla tehdään mm. hiontaa ja hidasajoa Artic-raitiovaunulla. Pysy kuulolla, palaamme tarkempien ajankohtien kanssa asiaan myöhemmin!"

https://www.facebook.com/photo/?fbid=923456926235386&set=a.561426562438426
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #220 : Huhtikuu 27, 2024, 07:12:19 »


Tampereella vaihdetaan Lentävänniemessä raitiokiskoja

"Raitiotiekiskoja vaihdetaan liittymäalueella arviolta toukokuun puolivälissä. Kiskojen vaihdon aikana liikennettä ohjataan tarvittaessa liikenteenohjaajien avulla työalueen ohi."

https://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet/kehyskadun-ja-lielahdenkadun-kiertoliittymassa-tehdaan-paallysrakennetoita-muutoksia-kiertoliittyman-ajolinjoihin/

Mites nyt uuden radan kiskoja vaihdetaan ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #221 : Toukokuu 02, 2024, 17:42:10 »


Raitiotie Linnainmaalle

"Asemakaavamuutoksen tavoitteena on mahdollistaa uuden katuyhteyden rakentaminen Aitolahdentien ja Piettasenkadun välille. Mäentakusenkadulle on suunniteltu toteutettavaksi merkittävä vaihtopysäkki, jossa pohjoisen, etelän ja idän bussilinjat kohtaavat raitiotien.   "

https://pirkkalalinnainmaa.fi/tampereen-kaupunki-tiedottaa-linnainmaan-keskustaan-mahdollistetaan-asemakaavalla-uusi-katuyhteys/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #222 : Toukokuu 07, 2024, 05:48:44 »


Tampereen Ratikka teki vappuaattona matkustajamäärä-ennätyksen

"Tampereen Ratikalla rikkoutui ensimmäistä kertaa 65000 päivittäisen matkustajan rajapyykki vappuaattona, 30. huhtikuuta. Huhtikuu oli kaiken kaikkiaan Ratikan matkustajamäärissä ennätyksellinen."

https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikka-teki-vappuaattona-matkustajamaaraennatyksen/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #223 : Toukokuu 08, 2024, 07:46:25 »


Tältä Koskelan uusi varikko voisi näyttää – hankkeelle asetettu korkeat ympäristö- ja toiminnallisuustavoitteet

"Koskelan uutta varikkoa rakennuttava Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on yhdessä allianssikumppaniensa kanssa suunnitellut varikon tila- ja toiminnallisia ratkaisuja elokuusta 2023 lähtien, jolloin hankkeen kehitysvaihe käynnistyi. Koskelan uudesta varikosta tulee Helsingin raitioliikennettä palveleva varikko, jonne rakennetaan tilat raitiovaunujen säilytykselle ja kunnossapidolle sekä ratainfran kunnossapidolle. Uuden varikon suunniteltu laajuus on arviolta 42 000 m2. Nykyisen Koskelan varikon yhteydessä oleva ratakorjaamo siirtyy Kivikkoon, jonne korjaamolle rakennetaan uudet tilat."

https://kaupunkiliikenne.fi/varikot/talta-koskelan-uusi-varikko-voisi-nayttaa-hankkeelle-asetettu-korkeat-ymparisto-ja-toiminnallisuustavoitteet/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #224 : Toukokuu 11, 2024, 06:09:13 »

Tammerfors spårväg, Tampereen Ratikka, koki historiallisen päivän 30.4.2024, kun se rikkoi edellisen matkustajaennätyksensä.

"Edellinen yhden päivän ennätys tehtiin viime vuoden marraskuussa, jolloin raitiovaunua käytti 62 988 henkilöä. Marraskuun kokonaiskuukausiluvut olivat myös kaikkien aikojen korkeimmat 1 460 735 plussalla, kunnes tämä uusi ennätys rikottiin.

Tammi-huhtikuussa Tampereen Ratikalla on tehty 5,6 miljoonaa matkaa, mikä on merkittävä kasvu verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon, jolloin matkaa oli 4,9 miljoonaa ja vuonna 2022 3,4 miljoonaa."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240508/16192/tammerfors-sparvag-slar-rekord-i-passagerarantal
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2024, 06:30:22 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina