Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #200 : Huhtikuu 02, 2024, 08:07:53 » |
|
Tampere ratikka-aikaan – uusia työkavereita VR:läisille "VR liikennöi Tampereen Ratikkaa osana liikennöintiallianssia, jonka muodostavat Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse, Tampereen Raitiotie Oy ja VR. Ratikan liikennöinti laajenee tammikuussa 2025 Lentävänniemeen saakka, joten haemme VR:lle lisää Tampereen Ratikan raitiovaununkuljettajia syyskuussa 2024 alkavaan, noin 6 kk:n pituiseen oppisopimuskoulutukseen. Koulutuksen hyväksytysti suorittaneille tarjoamme mahdollisuuden kokoaikaiseen ja toistaiseksi voimassa olevaan työsopimukseen." https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/tyopaikat/tampereen-ratikka/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #204 : Huhtikuu 05, 2024, 20:23:45 » |
|
Tampereen ratikan katusuunnitelma ehdotus
Sorin nykyisen vaihteistoratkaisun jatkoksi suunnittelu raiteiden ulkopuolelle kääntöraide
City-Kesoilin eteen tulisi siis pistoraide eli kolme raitiotieraidetta rinnakkain. Varmaankin ok ratkaisu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #205 : Huhtikuu 06, 2024, 07:20:45 » |
|
Tampereen ratikan katusuunnitelma ehdotus
Sorin nykyisen vaihteistoratkaisun jatkoksi suunnittelu raiteiden ulkopuolelle kääntöraide
City-Kesoilin eteen tulisi siis pistoraide eli kolme raitiotieraidetta rinnakkain. Varmaankin ok ratkaisu. Nesteen eteen, aikasemmin suunniteltiin raiteiden keskelle
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #206 : Huhtikuu 06, 2024, 08:23:19 » |
|
Ratikan linjojen epätasaisuutta helpottaa ensi vuoden alussa valmistuva Lentävänniemen haara, jolloin ykköslinjasta tulee pitempi kuin 3 linja pysäkkien määrällä mitaten. Todellakin, kevättalven 2025 linjalla 1 tulee olemaan muutama pysäkki enemmän kuin sen ajan linjalla 3. Itse linjojen pituuksissa ero ei ole yhtä "dramaattinen", molempien reittien pituus pyöristyy 11 km:iin. Kaupin kampus - Lentävänniemi taitaa olla parisensataa metriä pidempi verrattuna reittiin Sorin aukio - Hervantajärvi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #207 : Huhtikuu 07, 2024, 07:36:55 » |
|
Ratikan linjojen epätasaisuutta helpottaa ensi vuoden alussa valmistuva Lentävänniemen haara, jolloin ykköslinjasta tulee pitempi kuin 3 linja pysäkkien määrällä mitaten. Todellakin, kevättalven 2025 linjalla 1 tulee olemaan muutama pysäkki enemmän kuin sen ajan linjalla 3. Itse linjojen pituuksissa ero ei ole yhtä "dramaattinen", molempien reittien pituus pyöristyy 11 km:iin. Kaupin kampus - Lentävänniemi taitaa olla parisensataa metriä pidempi verrattuna reittiin Sorin aukio - Hervantajärvi. ja jatkossakin pitäisi olla linjojen pitoisuudet olla samanpituisia, mutta miten sitten linjat 2028 sujuvat on toinen asia
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #209 : Huhtikuu 09, 2024, 14:40:54 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #210 : Huhtikuu 09, 2024, 19:14:11 » |
|
Ehdotuskuvista ilmenee se, että Linnainmaalta Heikkiläkatua pitkin Teiskontielle vievät kaksi autokaistaa erottuvat jo ennen Luhtaankadun risteystä. Tämä VÄHÄISESSÄ määrin helpottaa autoliikennettä Teiskontien risteykseen.
Toisaalta esillä ollut raitiotievarikko kokonaan puuttuu ja raitiovaunujen kulkukin esillä olleelle alueelle on estetty ja pilattu! Ilmeisesti kaupunki+kiinteistökeinottelijat ovat löytäneet sille "sopivamman" toisen alueen ja kuvassa näkyvä laaja kolmiomainen alue luovutetaan ilman varikkoa keinottelutarkoituksiin. Toivottavasti sentään riittävän suuri liityntäparkki saa armon näiltä veijareilta.
Puliveivaus siis jatkuu golfariallianssin toimesta ja hyödyksi. Nämä ovat kohta kymmenen vuotta viivyttäneet raitioliikennettä Itä-Tampereelle puhtaasti harrastusyhteisönsä hyödyn vuoksi ja kaupungin vahingoksi. Puliveivauksen aloitti ja teki mahdolliseksi Tampereen ensimmäinen pormestari Timo Nieminen.
Ihan kiva jos joku raitiohenkinen vielä uskoo lahjomattomaan kunnallisdemokratiaan tässä asiassa ja esittää huomautuksensa lausuntopaikkaan. Siellä huomautus kirjataan säntillisesti ja toimitetaan sitten Tampereen Kankkulan kaivoon. Mitä kaikkea Tampereen Kankkulan kaivo voisikaan kertoa jollei kaivonkansi sitä hiljentäisi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #211 : Huhtikuu 10, 2024, 06:59:38 » |
|
Ehdotuskuvista ilmenee se, että Linnainmaalta Heikkiläkatua pitkin Teiskontielle vievät kaksi autokaistaa erottuvat jo ennen Luhtaankadun risteystä. Tämä VÄHÄISESSÄ määrin helpottaa autoliikennettä Teiskontien risteykseen.
Toisaalta esillä ollut raitiotievarikko kokonaan puuttuu ja raitiovaunujen kulkukin esillä olleelle alueelle on estetty ja pilattu! Ilmeisesti kaupunki+kiinteistökeinottelijat ovat löytäneet sille "sopivamman" toisen alueen ja kuvassa näkyvä laaja kolmiomainen alue luovutetaan ilman varikkoa keinottelutarkoituksiin. Toivottavasti sentään riittävän suuri liityntäparkki saa armon näiltä veijareilta.
Puliveivaus siis jatkuu golfariallianssin toimesta ja hyödyksi. Nämä ovat kohta kymmenen vuotta viivyttäneet raitioliikennettä Itä-Tampereelle puhtaasti harrastusyhteisönsä hyödyn vuoksi ja kaupungin vahingoksi. Puliveivauksen aloitti ja teki mahdolliseksi Tampereen ensimmäinen pormestari Timo Nieminen.
Ihan kiva jos joku raitiohenkinen vielä uskoo lahjomattomaan kunnallisdemokratiaan tässä asiassa ja esittää huomautuksensa lausuntopaikkaan. Siellä huomautus kirjataan säntillisesti ja toimitetaan sitten Tampereen Kankkulan kaivoon. Mitä kaikkea Tampereen Kankkulan kaivo voisikaan kertoa jollei kaivonkansi sitä hiljentäisi?
Katusuunnitelma ehdotuksissa ei käsitellä tonttien puolta, vaan ainoastaan katualuetta. Raitiovarikko on nyt myös ehdotusvaiheessa nähtävissä "Raitiotievarikko muodostaa uuden maamerkin Jyväskylästä kaupunkia kohti ajettaessa, ja urheiluhalli on tärkeässä asemassa kaupungista poispäin ajettaessa. Lisäksi asemakaava mahdollistaa uuden jalankulun ja pyöräilyn sillan Teiskontien ylitse, mikä myös nousee kaupunkikuvassa merkittäväksi." https://www.tampere.fi/kaupunkisuunnittelu/kaupunkiymparisto-uudistuu/pappila-linnainmaan-raitiotievarikon-kortteli-asemakaava-jaHeikkilänkadun autoliikenteestä on tehty erillinen selvitys https://www.tampere.fi/sites/default/files/2024-03/8876_liikenteen_toimivuustarkastelu_20240227.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #214 : Huhtikuu 15, 2024, 07:11:18 » |
|
Ruotulan golfkentän paikalle uusi Kaupinlaakson asuinalue "Ruotulan golfkentän paikalle uusi Kaupinlaakson asuinalue ja yli 6 000 asukasta Alueen suunnitelmista järjestetään yleisötilaisuus keskiviikkona 17. huhtikuuta. TEISKONTIEN varrelle muodostuu uusi Kaupinlaakson kaupunginosa, kun Tampereen raitiotieverkosto laajentuu Taysin alueelta itään kohti Linnainmaata. Eniten asukkaita eli noin 6 200 on tulossa nykyisen Ruotulan golfkentän paikalle Alasjärven länsipuolelle." https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010359798.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #215 : Huhtikuu 15, 2024, 15:34:17 » |
|
Kalasatamasta Pasilaan"Koeajot käynnistyvät maanantaina 15.4. (vk 16). Käyttöönottotestijakso kestää arviolta noin 4–6 viikkoa, päättyen sunnuntaina 19.5. " https://www.kalasatamastapasilaan.fi/koeajot/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #216 : Huhtikuu 18, 2024, 06:38:10 » |
|
Tampereen ratikan ja Tampereen kaupungin tilaisuus 17.4.2024
Kiinnosti Jarmo Visakorpi salissa Kaupin Kampuksella
”Katusuunnitelmaehdotuksista ovat nyt nähtävillä Hatanpään valtatien osuus sekä Linnainmaan ratahaaralta Lääkärinkadun, Heikkilänkadun, Mäentakusenkadun ja Aitolahdentien suunnitelmat. Samaan aikaan nähtäville tulevat myös Alasjärven länsipuolta koskeva asemakaavaluonnos sekä siihen liittyvä Kaupinlaakson bulevardin katusuunnitelmaluonnos, jotka ovat nähtävillä 26.4. saakka,”
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #217 : Huhtikuu 18, 2024, 07:32:07 » |
|
Laajasalossa isoja liikennejärjestelymuutoksia 6.5. alkaen"Moottoriajoneuvoliikenteen, joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn reitit muuttuvat Koirasaarentien ja Laajasalontien ympäristössä 6. toukokuuta alkaen Kruunusillat-raitiotien rakennustöiden etenemisen vuoksi. Koirasaarentiellä välillä Isosaarentie-Laajasalontie on loivennettu raitiovaunulle liian jyrkkää mäkeä kadun eteläreunalla. Nyt rakennustyöt siirtyvät kadun pohjoisreunalle ja risteysalueelle asennetaan kiskoja. Suurin muutos liikenteelle on se, että Koirasaarentien itäpää palautuu autoille kaksisuuntaiseksi ja Isosaarentiestä tulee lopputilanteen mukaisesti päättyvä katu." https://kruunusillat.fi/koirasaarentie/laajasalossa-isoja-liikennejarjestelymuutoksia-6-5-alkaen/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #223 : Toukokuu 08, 2024, 07:46:25 » |
|
Tältä Koskelan uusi varikko voisi näyttää – hankkeelle asetettu korkeat ympäristö- ja toiminnallisuustavoitteet"Koskelan uutta varikkoa rakennuttava Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on yhdessä allianssikumppaniensa kanssa suunnitellut varikon tila- ja toiminnallisia ratkaisuja elokuusta 2023 lähtien, jolloin hankkeen kehitysvaihe käynnistyi. Koskelan uudesta varikosta tulee Helsingin raitioliikennettä palveleva varikko, jonne rakennetaan tilat raitiovaunujen säilytykselle ja kunnossapidolle sekä ratainfran kunnossapidolle. Uuden varikon suunniteltu laajuus on arviolta 42 000 m2. Nykyisen Koskelan varikon yhteydessä oleva ratakorjaamo siirtyy Kivikkoon, jonne korjaamolle rakennetaan uudet tilat." https://kaupunkiliikenne.fi/varikot/talta-koskelan-uusi-varikko-voisi-nayttaa-hankkeelle-asetettu-korkeat-ymparisto-ja-toiminnallisuustavoitteet/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1363
|
« Vastaus #224 : Toukokuu 11, 2024, 06:09:13 » |
|
Tammerfors spårväg, Tampereen Ratikka, koki historiallisen päivän 30.4.2024, kun se rikkoi edellisen matkustajaennätyksensä."Edellinen yhden päivän ennätys tehtiin viime vuoden marraskuussa, jolloin raitiovaunua käytti 62 988 henkilöä. Marraskuun kokonaiskuukausiluvut olivat myös kaikkien aikojen korkeimmat 1 460 735 plussalla, kunnes tämä uusi ennätys rikottiin. Tammi-huhtikuussa Tampereen Ratikalla on tehty 5,6 miljoonaa matkaa, mikä on merkittävä kasvu verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon, jolloin matkaa oli 4,9 miljoonaa ja vuonna 2022 3,4 miljoonaa." https://www.jarnvagsnyheter.se/20240508/16192/tammerfors-sparvag-slar-rekord-i-passagerarantal
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2024, 06:30:22 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|