Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #25 : Tammikuu 15, 2023, 22:27:33 » |
|
Ja, Suomessa nyt ainoa tapa aloittaa rautatieyhtiö on käyttämällä diiselvetureita. Sitten, kun on saatu toiminta käyntiin, voidaan uudet veturihankinnat tehdä sähkövetureina.
Suomessa ei vielä ole järkevää perustaa uutta rautatieyhtiötä niin, että hankitaan veturit suoraan uusina, ja käytettyinä ei ole saatavilla Suomeen sopivia sähkäreitä.
On äärimmäisen tärkeää, että Suomeen saadaan sähkövetureilla junia vetäviä rautatieyhtiöitä, jotka toteuttavat sellaista liikennettä, joka muuten kulkisi rekoilla. Jotta tämä olisi mahdollista, täytyy jokin aika ajaa diiseleillä. Tästä en syyttäisi Nurminen Logisticsia, vaan niitä valtionhallinnon tahoja, jotka ovat estäneet sähköveturien saamisen.
Edellinen hallituksemme oli aivan hirveä aivan tosi monilla tavoilla, mutta tuon asian he yrittivät hoitaa tavalla, joka olisi ollut erinomainen. Se vaan sitten torpattiin. Ja nyt rautatiemme ovat haisulien aluetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #26 : Tammikuu 16, 2023, 10:44:31 » |
|
Mutta miksi ostaa "paska" filma, eikö pelkän liiketoiminnan+kaluston osto (ja työntekijät siihen kaupantekijäisiksi) olisi riittänyt. Nurminen avasi juuri ennen 2009 "lamaa" ison terminaalin Vuosaaren satama-alueelle. Siellä oli aika hiljaista läpi 2010 luvun (se on havaittavissa takavuosien tilinpäätöksistä), välillä firman parkkialueella oli vain muutamia (työntekijöiden) henkilöautoja, ja laiturien/rahtipuolella ei ollut mitään liikettä auraattomalla alueella, mitä nyt muutamia Ponsseja seisoi lumihangessa alueen laidalla odottamassa eteenpäin menoa. Mutta kun firman takana on nyt kuitenkin Nurmisen suvun "tosi vanhaa ja laiskaa" rahaa, niin fiksuahan on ostaa (järkevää?) lisäpisnestä. Mutta siitähän luonto ei kiitä kun liikennettä hoidetaan edelleen pitkälle tulevaisuuteen edesmenneen Kari Jokisen sanoin "haisuleilla" (Karihan tarkoitti tällä "ns. nakkiputkaa=Dr13). Lisäksi venäläisvaunujen lovipyörät "laulaa" ja dielsel haisee edellä kerrotun mukaisesti Pispalanmäessä Nurmisen viedessä "veritavaraa" eteenpäin. Nurmisen nettisivuilla varmaan kerrotaan? että "Nurminen tuleee saavuttamaan hiilineutraalin tilanteen vuoteen 2027 mennessä"?, miten nyt tehty ratkaisu tukee tätä tavoitetta? Mutta niin kuin aikaisemmassa kirjoitin, niin kaupanteossa on voitu sopia tietenkin erinäisistä järjestelyistä.
Osakekaupassa huomioidaan myös ostokohteen velat ja näiden järjestely selittänee alhaiselta kuulostavaa kauppahintaa. Se, että yritys on tappiollinen ei tee siitä automaattisesti "paskaa", siellä on mm. osaamista, jolla on oma arvo. Kuten Antti viittasikin tuossa aiemmin, niin ostajalla on todennäköisesti paremmat visiot ja paukut kehittää toimintaa niin, että siitä hyötyy niin Nurminen kuin Operailkin. Mitä tulee hiilineutrauliteettiin, niin siitä selviää rahalla: biopolttoaineet, mahdolliset liikenteen päästöoikeudet, erilaiset kompensaatiot jne. Näin tekevät muutkin firmat. Ja ennenkaikkea siellä "paskassa" firmassa on radalla liikkumisen mahdollistavat luvat ja sertifikaatit! Ne toimiluvat, turvallisuustodistukset ja rataverkon käyttösopimukset, mitkä viranomaiset myöntävät/sopivat ja jotka kohdistuvat nimenomaan tiettyyn Y-tunnukseen. Ne eivät ole siirrettävissä rahallakaan toiseen firmaan, joten pelkän kaluston ja henkilöstön oston jälkeen edessä olisi uusien huolto- ja kunnossapito- sekä turvallisuusjohtamisjärjestelmien kasaaminen ja hyväksyttäminen viranomaisilla, jotta ym. paperit saadaan taas uuden hakemuskierroksen jälkeen kuntoon. Aivan turhaa pyörän keksimistä uudestaan ja rahan tuhlaamista. Parempi ostaa valmis paketti kun sellainen on tarjolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 838
|
« Vastaus #27 : Tammikuu 16, 2023, 14:23:18 » |
|
Avaan tässä vähän että mitä tarkoitin tuolla "paskalla firmalla". 25 %:tilla tarkoitin sitä että firman suppeat luvut eivät näytä kovin hyviltä, mutta niin kuin olen jo kaksi kertaa maininnut, niin ne voidaan "tuunata" kaupanteon yhteydessä säälliseen kuntoon, ja näin on varmaan tehtykin. Ja toden totta ostaja sai kaupassa valmiin setin jolla on helppo jatkaa ja laajentaa liiketoimintaa.
Toinen 25 %:tia tulee siitä että näinkin ilmasto vastuullinen firma ostaa 10 "haisulia", mutta tähän löytyy oivia ratkaisuja jotka kääntävät tehdyn ratkaisun täysin päälaelleen, mutta kirjoitan siitä myöhemmin lisää, kun saan siitä vähän "lihaa luiden ympärille".
Kolmas25 %:tia tarkoittaa firman päämarkkina aluetta/liiketoiminta mallia. Olen ymmärtänyt että se on venäläisen huonokuntoisen vaunukaluston vetämistä Suomen ja venäjän rajalta eri puolelle suomenmaata, olenko ymmärtänyt oikein?. Lisäksi osa kuljetetusta tavarasta on todellista törkytavaraa, eli hiiltä tai tarkemmin sanottuna antrasiittiä (joka on tiivistä ja kovaa kivihiiltä, joka on lähes puhdasta hiiltä= 92–98 %) ja jota käytetään lähinnä teräksen valmistuksessa. Mutta kulkeeko näitä hiilijunia vielä Suomen rataverkolla ja mitä näille kuljetuksille tulee tapahtumaan jos hiilen kuljetus venäjältä Suomeen kokonaan kielletään/lopetetaan?. Onko firmalla minkäänlaisia soppareita Suomen sisäisestä junaliikenteestä?. Asiaa sivuten. Luin netin syövereistä, että kun hiilijuna tulee Poriin niin hiili saattaa olla osin pelkkiä jäisiä kokkareita (kaivettu Siperiassa alueelta joka on ikijäässä). Porissa on oma halli jossa niitä sulatellaan, tämä tapahtuu sähkön/höyryn avulla. Aika outoa touhua.
Neljäs 25 %:tia tarkoittaa sitä, että näinkin vastuullinen firma kasvattaa liiketoimintaa tässä maailmanpoliitisessa tilanteessa sektorille johon liittyy venäjä. Muut yritykset pyrkivät kaikin keinoin eroon liiketoiminnasta jossa edes vähäisessä määrin ”haisee mahorkka” (huonolaatuista neukkitupakkaa joka haisee todella pahalta). Oliko yksi syy myydä firma, se että Viron valtio halusi eroon firmasta joka harjoittajaa liiketoimintaa johon liittyy ko. terroristivaltio??. Virossahan on historiallisista syistä otettu paljon tiukempi kanta kaikkeen mikä liittyy venäjään, Suomessa on vähän toisin. Jos olen ymmärtänyt yllä olevassa jotain väärin, niin asioista enemmän ymmärtävät korjannevat virheellisen tiedon!!.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 331
|
« Vastaus #28 : Tammikuu 16, 2023, 15:09:29 » |
|
On se Powerhaul toki diesel, mutta on tehokkaita vetureita ja yhden veturin perässä pystyy olemaan aika iso kasa vaunuja ja eikö siinä vielä miller-moottori, jolla parempi hyötysuhde kuin normaalilla moottorilla?
Ei kait Operailin kyydissä ole pitkään aikaan kulkenut hiilivaunuja?
Suomen sisäinen liikenne vaatii nyt oman tyyppistä vaunukalustoa, mistä sitä nyt yhtäkkiä olisi kauheasti tarjolla..? Eihän se poikkeuslakikaan GOST-vaunuista ole kuin vuoteen 2026 asti ja koskee metsäalankuljetuksia ja säiliövaunuja..
Eikö Viron valtio halunnut että Operail luopuu ei-strategisista toiminnoista ml. Suomen toiminnot jo vuonna 2021 ennen kuin mitään Ukrainakeissiä edes oli. Toki voi miettiä miksi yhtiön annettiin laajentua Suomeen vain hieman aiemmin..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 838
|
« Vastaus #29 : Tammikuu 17, 2023, 07:03:20 » |
|
Maailmassa on menossa ainakin 3 eri hanketta joiden tarkoitus on tuoda markkinoille vetykäyttöistä rautatiekalustoa. Joku varmaan osaa kertoa minkälaisella tekniikalla veturi liikkuu vedyllä?, eli minkälaisia muutostöitä se vaatisi esim. Operrailin vetureihin.? Lisäksi Nurminen on mukana (omistajana) kahdessa eri hankkeessa joista toinen kehittää biokaasun valmistusmenetelmiä ja toinen ns. aaltovoimalaa. Aaltovoimalasta Nurminen saisi puhdasta sähköä siinä vaiheessa kun se hankkii sähkövetureita. Eli kysymys on siitä, että saako dieselveturia kulkemaan vedyllä tai biokaasulla?, Oma tietämykseni ei riitä vastata tähän, Toinen kysymys on tietenkin se että minkälaisella aikajänteellä ko. tekniikat tulevat kaupalliseen käyttöön? Näillä tekniikoilla Nurminen voisi siirtyä jollakin aikajanalla .”puhtaaseen” vetovoimaan.
Alla on 3 vetyhankkeita valottavaa artikkelia. Kun ne avaa, niin ne aukeavat automaattisesti konekäännettynä Suomen kielelle?. Eli sen takia artikkelit ovat hiukan ”tönkköSuomea”, mutta niistä saa kuitenkin selvää itse asiasta.
Deutsche Bahnin hanke Saksan valtion rautatiet Deutsche Bahn ilmoitti, että vasta kehitetylle vetyperustaiselle junalle, jonka kantama on 2024 kilometriä, perustetaan vetyasema Deutsche Bahnin hallituksen jäsen Sabina Jeschke totesi, että asema toimittaa vetyä normaalilla fossiilisten polttoaineiden ajoneuvolla, kun taas se, että tankkaamme junaa yhtä nopeasti kuin dieseljuna, osoittaa, että ilmastoystävällinen liikennemuutos on mahdollinen. Deutsche Bahn haluaa olla ilmastoneutraali 30 vuoden kuluttua. Saksan valtion rautateiden korostaminen Deutsche Bahn suunnittelee hiilidioksidipäästöjen vähentämistä nollaan vuonna 2050, mikä tarkoittaa 1.300 dieselyksikön korvaamista, 13.000 XNUMX kilometrin rautateillä ei ole ilmajohtoja, joten meidän on vähennettävä fossiilisten polttoaineiden kulutus nollaan. "Sitten emme käytä yhtä dieselajoneuvoa", hän sanoi. Ilmoitetaan, että juna, joka testataan Tuebingenin, Horbin ja Pforzheimin kaupungeissa Baden Wuerttembergin osavaltiossa Etelä-Saksassa, säästää noin 600 tonnia hiilidioksidia vuodessa ja sen suurin nopeus on 330 kilometriä tunnissa.
Alstomin hanke Ranskalainen Alstom-yritys on kehittänyt vetykäyttöisen junan. Nämä junat tarjoavat hiljaisemman ja mukavamman matkan kuin muut junat, ja niiden odotetaan yleistyvän lyhyessä ajassa. Nykyään suurin osa pitkän matkan junista kulkee sähköllä. Lisäksi dieselmoottoreilla kulkevien junien määrää ei pidä aliarvioida. Ranskan Alstom on kehittänyt uuden vaihtoehdon diesel- ja sähköjunille. Tämä juna, nimeltään Coradia iLint, kulkee vetyä. 300-matkustajien suurin nopeus on 140 km tunnissa. Coradia iLint voi myös siirtyä 600ista 800-kilometreihin. Kyseinen juna tekee ensimmäisen matkansa Saksassa ensi vuoden joulukuussa. ILintin lanseeraamisen myötä on arvioitu, että monet junayhtiöt ostavat vetykäyttöisiä junia. Koska tämä juna on sekä hiljaisempi että ympäristöystävällisempi verrattuna sähkökäyttöisiin. Coradia iLinkin toimintaperiaate on myös erittäin helppo. Kun säiliöissä oleva vety kohtaa hapen, se luo sähköä ja tämä energia varastoidaan paristoihin. Siten saadaan täysin puhdasta energiaa.
Kiinalainen hanke Veturi, jonka nopeus on 80 kilometriä tunnissa ja jonka jatkuva teho on 700 kilowattia, on ensimmäinen vetykäyttöinen veturi. Veturin suurin kuormituspaino, joka voi liikkua pysähtymättä 24,5 tuntia, on 5 tuhatta tonnia. Veturi käyttää vetyakkujärjestelmän ja suuritehoisen litiumakun yhdistelmää. Verrattuna tavanomaisiin polttoaineisiin tai sähkövetureihin vetyhybridiveturit ovat turvallisempia, ympäristöystävällisempiä ja hiljaisempia, halvempia ja helpompia ylläpitää. Toisaalta veturin modulaarinen rakenne antaa sille joustavuuden käyttää eri tehotasoja ja -moodeja. Tämän ominaisuuden avulla käyttäjät voivat vastata monenlaisiin käyttövaatimuksiin, kuten tunneleissa ja kaivoksissa. Lähde: Kiina International Radio
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #31 : Tammikuu 18, 2023, 23:37:46 » |
|
Tässä on niin monta asiaa, mutta eniten oksettaa tuo dieselvetureiden ehdoton pahuus. Osa keskustelijoista on aivan oikein ymmärtänyt asian. Osa taas ei koskaan tule mistään mitään ymmärtämään.
Ameriikassa on aina ollut "laiskaa rahaa# ja sitä on sijoitettu rautateihin melko optimistesellä asenteella, ja aivan pieleen ei ole mennyt.
Joku poliittinen ajatusmaailma täällä on on vallalla, jos ja kun ei yksityinen raha vaan kelpaa rautatieliikenteen kehittämiseen.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 331
|
« Vastaus #32 : Helmikuu 14, 2023, 21:36:57 » |
|
Tänään saatu kauppa päätökseen: "Nurminen Logisticsin tytäryhtiö North Rail Holding Oy ja Operail Holding OÜ ovat saattaneet päätökseen 13. tammikuuta tiedotetun osakekaupan. Operail Finland Oy on siirtynyt täysin North Rail Holding Oy:n omistukseen 14 helmikuuta alkaen. "
Muuttuukohan firman nimi joksikin North Railiksi tms? Olettaisin että voisko veturitkin muuttua punaiseksi, eikö se enemmän Nurmisen firman väri?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 331
|
« Vastaus #33 : Helmikuu 15, 2023, 01:30:41 » |
|
Pörssitiedotteessa lukee näinkin:
"Yhtiö toimii yhdeksällä omalla General Electricin päärataveturilla jotka on otettu käyttöön vuonna 2020, ja joiden yksittäinen vetokyky on kokojuna. Lisäksi käytössä on yksi C30M ratapihaveturi joiden määrä lisääntyy kolmeen H1:n loppuun mennessä. Myös nämä veturit soveltuvat hyvin pääratakäyttöön."
1573 ja 1575 on Tapassa viimeisimpinä kuulemma muuntumassa C30-M:ksi että oisko ne kaksi muuta..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #34 : Maaliskuu 20, 2023, 01:05:29 » |
|
En tiedä, oliko mainittu jo muualla: 09.03. Operail Finlandin nimi vaihtui. Uusi nimi on North Rail Oy. Lähde: https://virre.prh.fi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #35 : Maaliskuu 20, 2023, 08:46:29 » |
|
En tiedä, oliko mainittu jo muualla: 09.03. Operail Finlandin nimi vaihtui. Uusi nimi on North Rail Oy.
Nortti-Hurun paluu? Vai mikä Northin veturin lempinimi onkaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 716
|
« Vastaus #36 : Maaliskuu 20, 2023, 19:20:00 » |
|
En tiedä, oliko mainittu jo muualla: 09.03. Operail Finlandin nimi vaihtui. Uusi nimi on North Rail Oy.
Nortti-Hurun paluu? Vai mikä Northin veturin lempinimi onkaan? Siitä tulisi hieno kun olisi oranssi veturi ja logo sopivalla fontilla...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|