Haaparannan liikenteen idea kai olisi se, että ainakin pääosa suomalaisista ja ruotsalaisista junista olisi aikataulujensa puolesta yhteensovitettuja keskenään? Eli parhaassa tapauksessa kun suomalainen juna saapuu asemalle, niin ruotsalainen juna olisi jo odottamassa toisella puolella asemarakennusta, ja matkustajien tarvitsisi vain kävellä asemarakennuksen läpi.
Yöjunien kanssa tätä voi olla vaikea toteuttaa, kun yöjunien aikataulut kuitenkin pääasiassa ovat sovitettuja sen mukaan, että niillä olisi kätevä matkustaa Etelä-Suomesta Lapin turistikohteisiin.
Haaparantaan jääviä matkustajia varten Haaparannan liikennettä ei niin paljoa tarvita, koska Tornion asema palvelee sijaintinsa puolesta aika hyvin Haaparantaakin.
Ainakin pohjoisen suunnan Kolarin yöjunasta olisi nykyaikatalua pikkasen viilaamalla muutaman minuutin vaihto Haaparannasta Bodeniin menevään Norrtågin junaan, jos yöjuna vain kulkisi Haaparantaan eikä vain Tornio-pohjoiseen.
Paluusuunnassa olisi nykyaikatauluilla n 2,5 tunnin odotusaika, ellei Kolari-Helsinki junan aikataulua siirretä vähäsen.
Keskivertosuomalaista Haaparanta paikkakuntana kiinnostaa yhtä paljon kuin Svetogorsk. Junamatkailijoita kiinnostaisi Haaparantaa kauempana olevat kohteet, siitä aamun Norrtågista pääsee vaikka Åreen, tosin pitää pari kertaa vaihtaa.