Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« : Syyskuu 02, 2024, 13:29:50 » |
|
Takavarikoitua valokuva- ja piirrosaistoa ja raportteja mm. ratapihoista saatiin erityisesti ns. Suuren vakoilujutun yhteydessä vuosina 1933-34. EK:n paljastusten jälkeen juttu levisi useisiin muihinkin maihin.
Erotukseksi Neuvostolähetystön ohjaamaan ja ammattivakoilijoiden (ns. punaupseereita) parhailla välineillä toteuttamaan Suureen vakoilujuttuun oli EK:n vuonna 1927 paljastama SKP:n sotilaslinjan laaja rautatiekohteiden vakoilu myös aineistoltaan varsin laaja.
Suuressa vakoilujutussa vakoilija Sirenius oli ottanut NL:n suulähetystön luovuttamalla Leica-kameralla mm. 48 valokuvaa Helsingin ratapihasta. Takavarikoitu valokuva-, kartta- ja asiakirja-aineisto sisälsi ratapihojen ohella lentokentät, puolustuslaitteet ja linnoitukset.
NL:n ohjaamaa (SKP:n tuella) vakoilua- ja salamurhia selostaa mm. kirja Miehet pimeästä - neuvostovakoilu Suomessa (Kustannuspiste 1980, 304 s.). Suuri vakoilujuttu nosti ärtymyksen NL:n lähetystössä (mm. lähettiläs Stein ärhenteli) ja TASS ja Pravda esittivät valheitaan. Monen muotoinen häikäilemätön vehkeily olikin pääsyy miksi suhteet Neuvostoliittoon eivät tuolloin kehittyneet, vaan suomalaisilla säilyi syvä varautuneisuus bolsevikkimaata kohtaan. Kauppasuhteetkin jäivät vähäisiksi.
Rautateitä koskenut 20- ja 30-luvuilla oikeusjutuissa takavarikoitu valokuva- ja kartta-aineisto on menettänyt ajankohtaisuutensa ja salattavuutensa, mutta sitä tuskin on hävitetty. Se voisi kuitenkin olla rautatiehistoriallisesti hyvin kiinnostavaa.
Onko kukaan rautatieharrastaja pyrkinyt sen jäljille? Etsimisneuvoja voisi ehkä saada esimerkiksi Sotamuseon avulla.
|