Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Itä-Suomen logistiikkakeskusta suunnitellaan Kuopion Matkukseen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« : Lokakuu 02, 2010, 22:04:09 »

Savon Sanomissa oli 2.10. juttu Itä-Suomen logistiikkakeskuksen suunnittelusta Matkukseen Kuopion eteläpuolella. Kirjoitan uutisen tänne, koska siitä ei ole nettiversiota.

"Vuosia selvitelty tavaraliikenteen solmukohdan rakentaminen Kuopion Matkukseen on edelleen auki.
Suurin kompastuskivi on raha. Pohjois-Savon liiton maakuntainsinööri Jouko Kohvakka korostaa Itä-Suomen logistiikkakeskuksen tarvetta. Logistiset kustannukset ovat selvästi korkeammat kuin muualla maassa. -Tavaraliikenteen terminaalit ovat harvinaisen hajallaan. Rekat sahaavat puolelta toiselle. Koonti samaan paikkaan vähentäisi häiritsevää liikennettä ja mahdollistaisi yhteistyön, kuten pesupalvelut, rekkaparkin, ruokalan ja majoituksen.

Ydinajatuksena on rekkojen lastaaminen suoraan Helsingin junaan, kuten Oulussa tehdään. -Tutkimuksissa on todettu, että Kuopio olisi tällainen potentiaalinen kaupunki, Pohjois-Savon maakuntainsinööri Jouko Kohvakka kertoo. Matkus on tutkittu Kuopion vaihtoehdoista parhaimmaksi paikaksi 32 hehtaarin keskukselle. Moottoritie ja rautatie ovat vieressä Ikean liittymän kohdalla. Ongelmana on Kurkimäen ylämäki liukkaalla säällä. -Se hoituu ottamalla vauhtia Kuopion suunnasta. Kalusto kehittyy tulevaisuudessa. Hanke on ilmastopoliittisesti hyödyllinen, koska Kuopiosta Helsinkiin menevien rekkojen määrä vähenisi 10-20 prosentilla.

Maantiekuljetusten siirto rautateille merkitsee 3-4 raiteen (lue: sivu/pistoraiteen) rakentamista pääraiteen rinnalle, mikä maksaa noin 18 miljoonaa euroa. Sihen ei valtiolla ole rahaa lähivuosina, koska rahoitusta on naulattu kiinni lukuisiin väylähankkeisiin. Ensimmäisiä rahoja alkaa vapautua vasta vuonna 2014, mutta muitakin logistiikkakeskuksiaa seisoo jonossa. Sellaista jo rakennetaan Jyväskylän lähelle noin 20 km Kuopion suuntaan. -- Jos ratapihan rahoitus ei onnistu vuosiin, periksi ei aiota antaa. -Kuljetusyritykset on välttämätöntä koota pikkuhiljaa samalle alueelle, joka on liikenteellisesti mahdollisimman hyvin saavutettavissa. Se on peruste jatkossa myös yhdistettyjen kuljetusten terminaalin rakentamiselle.

Hankkeen vetovastuu on säilytetty Kuopiolle, jonka elinkeinopolitiikkaa se tukee. Kuopion elinkeinojohtaja Heikki Ryynänen toteaa, että kaupunki vastaa maanhankinnasta, asemakaavasta ja kunnallistekniikasta. Ratkaisevana hän pitää ratapihan ja yrittäjien rahoituksen varmistamista."

"Suomen Kaukokiito Oy varautuu siirtämään terminaalinsa Kumpusaaresta Matkukseen omalle tontille. -Tarvitsemme noin seitsemän hehtaaria, aluejohtaja Anssi Hattunen kertoo. Yritystä kiinnostaa kuljetusten yhdistyminen, mutta valmius muuttoon on vuoden 2016 jälkeen."

Sitten myös Kaukokiito Oy:n näkemyksiä:
"Suomen Kiitoautot Oy rakensi logistiikkakeskuksen Kolmisoppeen muutama vuosi sitten. Sinne on kaavailtu pistoraidetta, kunhan yhdistelmäkuljetuksille alkaa syntyä riittävä tarve. TJ Esko Torssosen mukaan muuttoa Matkukseen ei mietitä. -Olemme kahden ison kaupparyhmittymän välissä. Paikallisjakelu käy kätevästi."

Tuossahan yhdistyy molempien kuljetusmuotojen hyvät puolet, keräys/jalkelumahdollisuudet lähtö-ja määränpäässä, sekä rautateiden hyvä puoli, maanteiden liikennettä vähemmäksi -> vähemmän raskaan liikenteen onnettomuuksia.

Huomattavaa on, että logistiikkakeskus tulisi radan länsipuolelle, siis vielä rakentamatonta Ikeaa vastapäätä radasta katsoen.

Hanke toteutuessaan ennen pitkää tulee synnyttämään uusia junia Kuopion ja Helsingin välille. Hyvä sinänsä, että tällaista suunnitellaan. Kurkimäkeen nousu on Matkuksesta paha, mutta kyllä siitä vauhdinotolla selviää. Useat junat ovat juuttuneet lehtikelillä ko.mäkeen. Jos tuosta pitäisi lähteä suoraan mäkeen, niin ehkä olisi tarvetta käyttää vetokalustoa, jossa on mahdollisimman hyvä akselipaino/tehosuhde, eteenkin lehtikelillä. Tai sitten laittaa vaan useamman veturin peräkkäin. Tuossa olisi Proxionille todellinen markkinarako, tosin saa nähdä sitten... Tuossahan olisi vielä mahdollista integroida junaan makuuvaunu rekkamiehille.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2014, 12:32:40 »

Pikkuhiljaa tämä hanke on nytkähtänyt eteenpäin, vain rahaa puuttuu. Koko hankkeen juju on siinä, että rekat siirtyvät maanteiltä raiteille, vaikka viime aikojen trendinä onkin ollut junien siirtyminen maanteille.

http://www.savonsanomat.fi/savo/liikenteen-jattihanke-etenemassa/1794397
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2014, 12:45:44 »

Paitsi, että se olennaisin jää tuosta uupumaan eli rautatie. Näillä näkymin ei savonradalta rakenneta pistoraidetta Matkuksen logistiikkakeskukseen. Yrityksillä ei ole tarvetta, kaupungilla ei rahaa eikä valtiolla tahtoa.

Jos ei kannattanut Helsingin ja Oulun välillä, niin tuskin Kuopioonkaan, joka on sentään merkittävästi Oulua lähempänä Helsinkiä. Tietääkseni Matkuksen sijaintikin on sellainen, että tarvitsisi vaihtotyönä tehtävän kuljetuksen Kuopion ratapihalta, joten maksaisi liikaa. Kokojunia taasen ei saada täyteen tavaraa.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2014, 14:53:09 »

Ja kaiken lisäksi VR lopetti juuri Hki-Oulu rekkajunaliikenteen, vaunut varmaan pilkotaa parissa viikossa naula-aihioiksi Iskee silmää
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2014, 18:52:51 »

Ja kaiken lisäksi VR lopetti juuri Hki-Oulu rekkajunaliikenteen, vaunut varmaan pilkotaa parissa viikossa naula-aihioiksi Iskee silmää

Syystäkin, ettei vaan kukaan saa päähänsä esittää niiden käyttämistä..

Vakavasti puhuen, tuo pk-seutu - Kuopio välin rekkojen pakkaaminen Pasilassa junaan on melkolailla kuollut idea. Jos esimerkiksi Keravan suurista logistiikkakeskuksista lähdetään ajamaan joko Pasilaan tai 4-tietä pohjoiseen niin iltapäivällä täytyy Pasilaan päästäkseen varata aikaa tunti. Samaan aikaan toinen auto kulkee jo Lahden tasalla. Junan kuormaamiseen ja lähtövalmisteluihin kuluu väistämättä toinen tunti, jolloin rekka hivuttelee jo Mikkeliä tai ainakin Kuorttia.

Tämäkin tietysti ajatuksella, että rekka on saatu kuormattua terminaalista juuri junaliikenteen kannalta optimaalisessa aikataulussa. Helposti syntyy tunti odotusta, jolloin suoraan 4-tielle lähtenyt rekka painaa menemään jo Mikkelin yläpuolella eli yli puoli matkan..
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2014, 22:35:22 »

Pieksämäellä olisi risteys-asema ja valmiina suuri ratapiha. Logistiikkakeskus tulisi sijoittaa sinne, olisi myös piristysruiske kaupungille. Mutta elämme pa.Suomessa
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2014, 21:25:13 »

Pieksämäellä olisi risteys-asema ja valmiina suuri ratapiha. Logistiikkakeskus tulisi sijoittaa sinne, olisi myös piristysruiske kaupungille. Mutta elämme pa.Suomessa

Mutta kumipyöräajattelun takia se todettaisiin heti paperilla huonoksi vaihtoehdoksi, koska se ei ole maata halkovan valtatien varrella.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #7 : Huhtikuu 09, 2014, 16:12:40 »

Pieksämältä on myös hyvät maantieyhteydet kaikkialle, mm.vt 23 ja kt 72 menevät kaupungin halki.
Minulla on sellainen muistikuva 1980-1990 luvuilta, että tuolloin kuorma-auto yrittäjät ja SKAL valittivat silloisen VR:n vievän heiltä kaikki kuljetukset ? Asiaanhan tuli sittemmin muutos, kun Suomi piti sopeutta EU:hun ja kaikki yhtiöittää, mm VR:n kuljetuksia siirtyi maanteille. Nyt potkitaan suomalaisia pihalle ja tilalle otetaan halpatyövoimaa ex.itäblokista. Itella Logistiikka ilmoitti tänään taas YT-neuvotteluista kuljetuksissa
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2014, 22:56:17 »

Pieksämältä on myös hyvät maantieyhteydet kaikkialle, mm.vt 23 ja kt 72 menevät kaupungin halki.
Minulla on sellainen muistikuva 1980-1990 luvuilta, että tuolloin kuorma-auto yrittäjät ja SKAL valittivat silloisen VR:n vievän heiltä kaikki kuljetukset ? Asiaanhan tuli sittemmin muutos, kun Suomi piti sopeutta EU:hun ja kaikki yhtiöittää, mm VR:n kuljetuksia siirtyi maanteille.

Jos tästä voisi EU:ta syyttää, EU:n vaatimukset olisivat vaikuttaneet kaikissa muissakin EU-maissa. Mutta, vaikka kumipyöräliikenteen osuus on kasvanut, rautatiet ovat yhä monessa maassa erittäin paljon tärkeämmässä asemassa kuin Suomessa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #9 : Huhtikuu 10, 2014, 14:48:35 »

Ettehän te nuoret muista aikaa ennen EU:ta, ei Suomi mikään paratiisi ollut, mutta asiat olivat joiltain osim paljon paremmin
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Huhtikuu 10, 2014, 21:02:26 »

Ettehän te nuoret muista aikaa ennen EU:ta, ei Suomi mikään paratiisi ollut, mutta asiat olivat joiltain osim paljon paremmin

Jeps. Neuvostoliittokin oli vielä pystyssä, kunnes Suomen lähestyvä EU-jäsenyys aiheutti sen hajoamisen.
Neuvostoliitto piti huolen siitä, että länteen päin pyrkivässä Suomessa oli tasapaino kapitalismin ja sosialismin välillä, mikä johti sitten Suomen poikkeukselliseen menestykseen maailmanmittakaavassa, kun otettiin molemmista järjestelmistä parhaat puolet ja vain vähän niitä huonoja.
Näin siis ennen EU:ta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1800


« Vastaus #11 : Huhtikuu 10, 2014, 23:47:09 »

Olisikin mielenkiintoista, jos olisi mahdollista olla rinnakkaistodellisuus, jossa Suomi olisi EU:n ulkopuolella ja meillä menisi yhtä hyvin kuin Sveitsillä, Norjalla tai Luxemburgilla. Tai jos Suomi olisikin jakautunut kahtia ja vaikkapa Länsi-Suomi olisi liittynyt EU:iin ja Itä-Suomi jäänyt ulkopuolelle. Olisiko idässä voitu jatkaa umpioitunutta elämänmenoa ja tästä syystä olisi saatu nauttia yltäkylläisen menestyksen hedelmäkuormista? Vain EU:n jäseneksi päätyneessä Länsi-Suomessa olisi leipäjonoja, työttömyyttä, rikkonaisia perheitä ynnä muita vitsauksia. Länsi-Suomi olisi nostanut halpakorkoista lainaa holtittomasti ja päätynyt IMF:n holhoukseen, kun taas itäpuoli olisi elänyt visusti ilman velkaa. Pyörittää silmiään
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #12 : Huhtikuu 11, 2014, 07:04:14 »

Ja nyt koko maailma yrittää tehdä samaa kuin Suomi Neuvostojenliiton kanssa 70-80 -luvulla...eli ajaa taloudelliseen miinaan keskittymällä liian painokkaasti Kiinan liike-elämän varaan.
Sitten kun (ei jos) siellä alkaa kapinointi ja demokratinen meno, onkin koko maapallon talouselämä sekaisin Nolostunut
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #13 : Huhtikuu 11, 2014, 17:17:57 »

Ihmettelen näitä vertauksia että meillä menisi paremmin kun oltaisiin Eu:n ulkopuolella..Vertaus Norjaan kaukainen kun Norja elää öljystä niin ei oo tarpeita integroitua poliittisesti muiden kanssa.
Suomen kriisi johtoo kyllä ihan meistä itsestä eli tuotteiden ja palveluiden taso ei vastaa mitä markkinoilla vaaditaan isossa mittakaavassa.  Saksa porskuttaa laatutuotteilla ja heillä työvoimakustannukset korkeimmat kun täällä. Samaan aikaa täällä itketään että kun on niin korkeat palkat tai vahva euro..
Euro ja Eu kyllä ohjaa Suomen taloutta oikeaan suuntaan ja rakennemuutos on kova, kymmenen vuoden jälkeen voimme ylpeänä todeta että taloutemme on kilpailukykyinen länsieurooppalainen systeemi.
Eu:n ulkopuolella olisimme outo lintu , devalvaatiokierteet voimissaan ja korot 15% , Se oli sitä aikaa kun talouden nuorat olivat liikaa omissa käsissä. Joka kerta devalvoitiin kun palkkakehitys uhkaisi paperiteollisuuden kilpailukykyä..
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #14 : Huhtikuu 14, 2014, 16:30:16 »

Ettehän te nuoret muista aikaa ennen EU:ta, ei Suomi mikään paratiisi ollut, mutta asiat olivat joiltain osim paljon paremmin

Jeps. Neuvostoliittokin oli vielä pystyssä, kunnes Suomen lähestyvä EU-jäsenyys aiheutti sen hajoamisen.
Neuvostoliitto piti huolen siitä, että länteen päin pyrkivässä Suomessa oli tasapaino kapitalismin ja sosialismin välillä, mikä johti sitten Suomen poikkeukselliseen menestykseen maailmanmittakaavassa, kun otettiin molemmista järjestelmistä parhaat puolet ja vain vähän niitä huonoja.
Näin siis ennen EU:ta.

On se Neuvostoliitto vieläkin olemassa, tunnetaan vain nimellä EU. Sama meno päällä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #15 : Huhtikuu 14, 2014, 17:28:27 »

On se Neuvostoliitto vieläkin olemassa, tunnetaan vain nimellä EU. Sama meno päällä.

Ilmeisesti neukkufanaatikot eivät vieläkään ymmärrä millainen tyrannia SNTL oli.

Tai ehkä diktatuuri ei niin paha ollutkaan, jos oli NKP:n stahanovilainen jäsen, joka hyväksyi miljoonien ihmisten surmaamisen ja täydellisen oikeusvaltion irvikuvan. SNTL oli täysin rinnastettavissa natsi-Saksaan.

Jos joku edes puolivakavissaan esittää SNTL:n ja EU:n olevan samanlaisia, niin on kyllä tyhmyyden lisäksi menettänyt vähäisenkin arvostelukykynsä!

Ei EU:sta tarvitse tykätä, mutta jotain rajaa pitäisi teiniangstissaankin tuntea.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Itä-Suomen logistiikkakeskusta suunnitellaan Kuopion Matkukseen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina