Ulkoistaminen ja kilpailuttaminen on eräs keino saada säästöjä mutta se ei vaan yksinkertaisesti sovi joka paikkaan. Markkinatalous ja voiton maksimointi ajaa tulosyksiköt tilanteeseen jossa kunnossapito hankkii materiaalia joka on mahdollisimman halpaa ja josta saadaan paras kate, kestävyys ja toimivuus tulevat vasta katteen jälkeen. Sama koskee henkilöstökuluista saatavia säästöjä, osaaminen ja ammattitaito eivät niinkään ratkaise kuin kustannukset, kilpailuttamalla saadaan töihin halvin toimija mutta ei välttämättä paras, osaavin tai tehokkain.
Kun yhdistetään kilpailutuksella valittu halvin henkilöstö ja halvimmat kunnossapidon materiaalit niin jokainen voi siitä päätellä mikä on lopputulos.
Kilpailuttamisella ja toiminnan suorituskyvyn tehostamisella saadaan hyvinä hetkinä (optimioloissa, pilvi poudalla
)säästöjä mutta poikkeusoloissa (esim talvioloissa9 saadut säästöt hupenevat tappioina monin kertaisena. Pitäisi pystyä suunnittelemaan toiminta sellaiseksi että se kestää toimintaympäristön vaihteluita paremmin ja näin saavutettaisiin säästöjä esim 3-5 vuoden aikaikkunassa. Varsinkaan VR:llä ei kannata säätää toimintaa kvarttaali tasolla.
Kuten veturinkuljettaja Kala sanoi haastattelussa aikataulujen olevan laadittu huippunopeuksien mukaan niin niissä ei ole silloin mahdollisuuksia kiriä myöhästymisiä kiinni. Aikataulut tulisi laatia niin että niissä pysyminen olisi mahdollista talvikelillä ja luultavammin samat ajoajat kelpaisivat asiakkaille myös kesäisin. Ainakin näin parannettaisiin asiakastyytyväisyyttä ja samalla paranisi työntekijöiden työhyvinvointi. rataverkolla, kalustolla ja henkilöstöllä on tietty suorituskyky jota ei voida ylittää vaikka kuinka haluttaisiin. Suorituskyvyn rajan ylittyminen näkyy huonona palveluna ja myöhästelyinä. Vanhan kansan sananlaskukin sanoo että "
6 tuuman paska ei mahdu 3 tuuman putkeen" VR:n johtdolta kaivattaisiin hieman enemmän nöyryyttä ja ottaa pari raksia pakkia, kuten Kala sanoi.
Jokainen televisioluvan maksanut henkilö varmaan on huomannut miten YLE tehosti toimintaa ulkoistamalla ja yhtiöittämällä, maksut ovat lievästi sanottuna nousseet ja YLE OY:n henkilöstöä on irtisanottu.
Onneksi tälle kaaokselle on löytynyt maksajat, veronmaksajat.