Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmäsivät Nokialla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Helmikuu 21, 2011, 06:31:53 »

Kahden tavarajunan törmäys Tampereen ja Porin välisellä rataosuudella Nokialla on katkaissut raideliikenteen välillä Lielahti-Kokemäki. Peräänajosta aiheutuvat raivaustyöt kestänevät pitkälle iltapäivään. Linja-autot korvaavat henkilöjunat välillä Vammala-Tampere.

Tavarajuna ajoi toistaiseksi tuntemattomasta syystä toisen perään Kuljun kohdalla Nokialla. Liikennenviraston Rataliikennekeskuksen päivystäjä arvelee, että onnettomuuspaikan raivaustyöt kestävät pitkälle iltapäivään. Kukaan ei loukkaantunut peräänajossa. Onnettomuustutkintalautakunta menee paikalle tutkimaan tapahtunuttta.

Liikenteen ollessa poikki Lielahden ja Kokemäen välillä joudutaan henkilöliikenne ajamaan linja-autoilla Vammalan ja Tampereen välillä.

yle

iltalehti
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2011, 07:14:05 »

AL:

Tavarajunat törmäsivät toisiinsa Siurossa – Yksi loukkaantui vakavasti

Kaksi tavarajunaa on törmännyt toisiinsa Nokian Siurossa Pirkanmaalla. Onnettomuus tapahtui hieman kello neljän jälkeen aamuyöllä, kun tavarajuna ajoi toisen perään Tampereen ja Porin välisellä radalla. Molemmat junat pysyivät törmäyksessä raiteilla.

Onnettomuudessa loukkaantui VR:n mukaan vakavasti perään ajaneen junan kuljettaja. Pelastuslaitokselta ei kerrota vammojen laadusta.

– Henkilövahinkoihin en voi vielä ottaa kantaa, niistä tiedotetaan kun asiaan saadaan varmuus, kertoo päällikköpäivystäjä Pekka Mutikainen.

Raivaustyöt ovat nyt käynnissä onnettomuuspaikalla.

– Tilanne on ollut törmäyksestä asti aika stabiili. Mitään akuuttia siellä ei ole, nyt aletaan raivata junia ja rataa kuntoon, Mutikainen sanoo.

Raideliikenne on onnettomuuden vuoksi poikki välillä Lielahti-Kokemäki ja matkustajaliikenne korvataan linja-autoilla Tampereen ja Vammalan välillä. Tarkka onnettomuuspaikka on pelastuslaitoksen mukaan Siuron Kesäniemen kohdilla.

– Sitä en osaa arvioida, kuinka kauan raivaustöissä kestää. Mutta kyllä siinä menee varmasti pitkälle iltapäivään saakka, Mutikainen kertoo.

Törmäys tapahtui aamuneljän maissa, kun puu- ja konttivaunuja kuljettaneeseen junaan tuli teknisiä ongelmia ja toinen juna tuli avustamaan sitä. Avustamaan tulleessa junassa oli kemikaalivaunuja, mutta vaaraa ympäristölle ei törmäyksessä aiheutunut.

– Törmänneessä junassa on ollut kyydissä nikkelisulfidia. Siinä on kuitenkin välissä suojavaunuja, eli vaarallisia kemikaaleja ei ole päässyt vuotamaan luontoon, Mutikainen sanoo.

Onnettomuustutkintalautakunta tutkii onnettomuuden syytä.

– Siihen en osaa ottaa kantaa, että miksi tällainen onnettomuus on päässyt tapahtumaan. Toinen juna on ollut pysähdyksissä ja toinen on ajanut perään, Mutikainen kuvaa.


http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Pirkanmaa/1194667384935/artikkeli/tavarajunat+tormasivat+toisiinsa+siurossa+yksi+loukkaantui+vakavasti.html
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2011, 07:40:27 kirjoittanut Jape Ruotsalainen » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2011, 07:55:19 »

Päivitetyn surullisen tiedon mukaan perään ajaneen junan kuljettaja on menehtynyt.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2011, 08:24:20 »

Voih Surullinen taas tällanen onnettomuus. Toivottavasti ei enempää kuolleita/loukkaantuneita.

VR:n mukaan ketään ei ole kuollut, vaan loukkaantunut 1?? :O Meni kyllä matkasuunnitelmat uusiksi tänään...
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2011, 08:44:35 »

Aamulehdessä http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Pirkanmaa/1194667384935/artikkeli/tavarajunat+tormasivat+toisiinsa+siurossa+kuljettaja+menehtyi+tormayksessa.html on nyt yksi kuva onnettomuuspaikalta. Näyttää siltä, että törmäyksessä Snpss-vaunu on noussut ylös ja työntynyt suoraan Sr1:n ohjaamoon.
tallennettu
Hannu Haitto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2011, 09:07:16 »

Pahan näköistä jälkeä. Ilmeisesti törmäys tullut kuljettajalle täysin yllätyksenä, ei kerinnyt poistumaan suojaan konehuoneen puolelle tai hyppäämään ulos. Nykyäänhän ei enää käytetä loppuopastimia jotenka pimeä tavarajunaroikanpää tullut kuljettajalle näkyviin vasta valokeilassa. Kyseessähän oli tilapäistoimenpitein suoritettava avustustehtävä, jotenka JKV:sta ei tässä tapauksessa ollut mitään hyötyä.
Kaiken kaikkiaan ikävä tapahtuma.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2011, 09:10:29 »

Osanottoni menehtyneen kuljettajan omaisille ja ystäville...
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2011, 09:57:56 »

Näyttää siltä, että törmäyksessä Snpss-vaunu on noussut ylös ja työntynyt suoraan Sr1:n ohjaamoon.

Ilmeisesti Snpss:n alla on toinen vaunu, joka on tunkeutunut pitkälle veturin sisälle.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2011, 10:00:42 »

Ilmeisesti Snpss:n alla on toinen vaunu, joka on tunkeutunut pitkälle veturin sisälle.

YLE:llä http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/02/yksi_kuoli_tavarajunien_tormayksessa_nokialla_2378174.html on nyt myös pari kuvaa, joista näkee, että Snpss:n teli on ilmeisesti irronut ja runko työntynyt veturiin todella traagisin seurauksin.

Edit: Tarkemmin katsottuna siinä Snpss:n alla näkyy yksi litistynyt Sp ja molemmat ovat menneet veturin keulasta läpi.
tallennettu
Juhana Konttinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #9 : Helmikuu 21, 2011, 11:55:10 »

Rajusti on törmätty. Noilla paikoin rata on mutkainen ja näkyvyys eteenpäin valokeilassa varmasti huono. Ehkä junan/junien sijainti ei ole ollut täysin selvillä ja huono näkyvyys johti osaltaan onnettomiin tapahtumiin.

Edit: MTV3:n videokuvan ( http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/02/1277261/tavarajunat-tormasivat-nokialla-yksi-kuoli ) perusteella sijoittaisin törmäyspaikan mahdollisesti näiden kurvien jälkeiseen loivasti kaartuvaan osuuteen: http://vaunut.org/kuva/29913?m=1&paik=siuro
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2011, 13:47:02 kirjoittanut Juhana Konttinen » tallennettu
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 93


« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2011, 11:55:27 »

Eikö voisi hyödyntää lisäapuna GPS-tekniikkaa junien sijainnin tarkistamiseen, sekä junissa että liikenteenohjauksessa. Näytöissä näkyisi reaaliaikainen junien välinen etäisyys (junapituus huomioituna).
tallennettu
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 105


« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2011, 12:04:47 »

Iltalehden kuvasta katsottuna näyttäisi olleen Sr1 3101.
tallennettu
Olli Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #12 : Helmikuu 21, 2011, 12:33:24 »

Ikävä tapaus ei muuta voi sanoa. Tuosta sudesta tuli sitten kerta heitolla valmista kauraa ja veturi pula vain kasvaa kasvamistaan. Surullinen
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2011, 13:10:49 »

Iltalehden kuvasta katsottuna näyttäisi olleen Sr1 3101.

3101:hän se on. Sen tulevan konepajareissun luonne muuttuikin huomattavasti. Kun kone haukkaa puoli Sp:tä ja vähän Snpss:ää sisäänsä, on senkin vaellus maallisella rataverkolla ohi. En mitenkään usko, että tuosta toimivaa peliä enää tehtäisiin, kun kuitenkin on kyse pian poistoon lähtevän sarjan edustajasta.

Vielä en ole asiasta ääntä pitänyt mutta on se minunkin viimein todettava, että on tämä aivan käsittämätön talvi. Kaiken sekoilun ohella on syntynyt vaaratilanteita, joissa on tähän mennessä peräti viisi konetta mennyt ruttuun. Niistä kolmen vauriot ovat sitä luokkaa, että hylkäys uhkaa ja neljäs olisi huhujen mukaan jo hylätty.

Ihmeen vähin vahingoin on aiemmista tilanteista selvitty. Enpä olisi uskonut, että mitään tällaista kuitenkaan tapahtuisi. Tämän päivän tapahtumat ovatkin ikävä muistutus siitä, että mitä tahansa voi sattua — hienoista turvalaitteista huolimatta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 21, 2011, 13:20:26 »

Ensiksikin, syvimmät surunvalittelut menehtyneen kuljettajan omaisille ja työtovereille.

Toiseksikin, kun tämä on lyhyellä aikaa jo toinen vakava junaonnettomuus, eikä mikään muutenkaan rautateillä toimi niinkuin pitäisi, ei ole enää liioiteltua väittää että rautatiet kyntää syvässä kriisissä. Rautatiet yleisemmin, sillä enintään puolet ongelmista on VR:n syytä. Radat ovat monin paikoin käytännössä heitteillä, siihen nähden että VR sentään yrittää tehdä asioille jotain.

Sekä Nurmeksen että Nokian onnettomuuksissa on ollut paljon huonoa onnea matkassa, mutta onnettomuuksissa on sitä lähtökohtaisesti matkassa aina.

Huonoon onneen vetoaminen ei auta omaisten suruun siinä vaiheessa, kun alkaa tulla ruumiita. Ajatelkaapa tilannetta, jossa pönttöjuna olisikin lähtenyt pukkaamaan pankkojunan sijasta lumeen juuttunutta Porin taajamajunaa.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #15 : Helmikuu 21, 2011, 14:23:51 »

Tämä on todella ikävää. Syvät osanottoni kuljettajan omaisille ja läheisille.

Tässä on minun mielestäni aika ottaa härkää sarvista ja päättäjien tehdä omat päätöksensä, ja tehdä se mikä on oikein! Tällä tarkoitan VR:n johtaja Arosta ja kumppaneita. Mikä on mennyt tässä talvessa ( ja viime talvessa) vikaan! Sen vielä itse hyväksyn että onnettomuuksia tapahtuu ja niiltä ei voida kokonaan välttyä. Kalustoa voidaan uusia, mutta ihmisiä ei! Vihainen  Tämä työntekijöiden ja matkustajien pelinappuloina pitäminen on minustä jo törkeää! Työntekijät tekevät enemmän kuin parhaansa ja p***** sataa niskaan. Omasta mielestäni miksi parantaa tässä tapaksessa konsernin kilpailukykyä kun raideliikenteessä ei ole muita kuin VR:ä itse, vai kilpaileeko VR itseään vastaan? Kuulostaa omituiselta!? Vihainen
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #16 : Helmikuu 21, 2011, 15:55:36 »

Todella harmillinen ja valitettava tapahtuma. Aamulehden tietojen mukaan menehtynyt kuljettaja oli nuori 27-vuotias. Mieleeni hiipi ajatus kuljettajan komuksesta ja kuinka usein hän oli ajanut pimeällä ja erittäin mutkaisella rata-osuudella? On todella vaikea uskoa, että jos hän olisi tiennyt täsmälleen paikkansa tunnistamalla maaston tms. olisi lähestymisnopeus ollut kovin korkea. Toisaalta kyllä kilometritolpat näkyvät hyvin pimeässäkin. No, vuoden päästä saadaan tästäkin lukea onnettomuustutkinnan raportti ja jossittelut saavat vastauksensa.   
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2011, 16:11:04 kirjoittanut Jore Vornanen » tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Helmikuu 21, 2011, 16:05:16 »

Miksi muuten loppuopastinvaloja ei enää ole? Millä ne on korvattu?
Hesarin uutisen kommenteissa ensimmäisenä joku valojen näkymättömyyttä kommentoi ja minäkin haluaisin mielelläni tietää, millä perusteella ne valot on poistettu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 333


« Vastaus #18 : Helmikuu 21, 2011, 16:12:59 »

Onnettomuus on myös kova paikka liikenteenohjaajalle ts. sille taholle, joka opasti ko. junan avustamaan linjalle jäänyttä junaa. Eikä sovi unohtaa apua odottaneen junan veturissa istunutta kuljettajaa, joka varmasti tunsi ja kuuli peräänajon, jolloin mieleen tuli aavistus tapahtuneesta.

Ottamatta sen kummemmin kantaa onnettomuuden syihin, totean vain, että väsymyksellä on voinut olla osansa tapahtuneeseen. Läpi yön valvomisissa juuri aamuyön tunnit ovat niitä kaikkein viheliäisimpiä taistelussa väsymystä vastaan. Tai töihin on voitu tulla muutaman huonosti nukutun tunnin jälkeen vaikkapa klo 2.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #19 : Helmikuu 21, 2011, 16:18:08 »

Miksi muuten loppuopastinvaloja ei enää ole? Millä ne on korvattu?

Ei suoranaisesti millään. Ammoisina aikoina niitä tarvittiin junan kokonaisuuden varmistamiseksi. Nykyään ilmeisesti katsotaan, että jarrujohdon katkeamattomuus on riittävä merkki junan kokonaisuudesta.
tallennettu
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 184


« Vastaus #20 : Helmikuu 21, 2011, 16:36:12 »

Iltalehden kuvasta katsottuna näyttäisi olleen Sr1 3101.

3101:hän se on. Sen tulevan konepajareissun luonne muuttuikin huomattavasti. Kun kone haukkaa puoli Sp:tä ja vähän Snpss:ää sisäänsä, on senkin vaellus maallisella rataverkolla ohi. En mitenkään usko, että tuosta toimivaa peliä enää tehtäisiin, kun kuitenkin on kyse pian poistoon lähtevän sarjan edustajasta.

Vielä en ole asiasta ääntä pitänyt mutta on se minunkin viimein todettava, että on tämä aivan käsittämätön talvi. Kaiken sekoilun ohella on syntynyt vaaratilanteita, joissa on tähän mennessä peräti viisi konetta mennyt ruttuun. Niistä kolmen vauriot ovat sitä luokkaa, että hylkäys uhkaa ja neljäs olisi huhujen mukaan jo hylätty.

Ihmeen vähin vahingoin on aiemmista tilanteista selvitty. Enpä olisi uskonut, että mitään tällaista kuitenkaan tapahtuisi. Tämän päivän tapahtumat ovatkin ikävä muistutus siitä, että mitä tahansa voi sattua — hienoista turvalaitteista huolimatta.

Hetkinen, siis kaksi Lieksassa, yksi Siurossa, missäs kaksi muuta? Jotenkin mennyt ohi nyt...

Todella ikävä tapaus, osanottoni kuljettajan omaisille ja ystäville. Olen jo kauan ollut sitä mieltä että vikatikki se loppuopastimien hävittäminen oli.  Tosin mikäli turma on kaarteessa sttunut niin olisiko sekään tässä tapauksessa pelastanut
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #21 : Helmikuu 21, 2011, 16:49:40 »

Hetkinen, siis kaksi Lieksassa, yksi Siurossa, missäs kaksi muuta? Jotenkin mennyt ohi nyt...

2548:lla ja 2565:llä kolaroitiin Hämeenlinnassa marraskuun lopulla. Jälkimmäinen olisi huhujen mukaan hylätty mutta tämä tieto on tullut nimimerkkien takaa, joten ainakin itse odottelen vielä vahvistusta.

Kuvan http://vaunut.org/kuva/67811 yhteydessä on kommentti tapauksesta, jota ei sen paremmin täällä ole kai dokumentoitu.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #22 : Helmikuu 21, 2011, 18:50:31 »

Miksiköhän kenelläkään ei ole tullut mieleen, että niitä valoja voisi käyttää myös esimerkiksi tämäntyylisten onnettomuuksien ehkäisemiseen? Tässä onnettomuudessa ne eivät välttämättä olisi auttaneet, riippuen näkymistä. Toisessa tilanteessa punainen valo suoran päässä seisovan vaunun perässä näkyisi kuitenkin jo paljonkin ennen kuin veturin valokeila saavuttaa vaunun. Onnettomuutta sillä ei ehdittäisi estää, mutta kuljettajalle jäisi enemmän aikaa ohjaamosta pakenemiseen.
 
Johtaisikohan tämä onnettomuus valojen lisäämiseen junien perään? Ei kertomaan kuljettajalle oman junan peräpään mukana kulkemisesta, vaan kertomaan muille kuljettajille, että tässä olisi nyt juna – ei kannata törmätä.

Tietysti tässä tilanteessa ei kai mikään olisi auttanut kuljettajaa, koska kuljettaja oletettavasti tuossa tilanteessa aika luonnostaan asettuu veturin keskivaiheille makaamaan, suojaten käsillään takaraivoaan. Jos siinä siinä sitten puolet vaunusta tunkeutuu veturin sisään kuljettajaa jauhamaan, siinä ei paljoa auta, vaikka siihen lattialle olisi menty makoilemaan jo hyvissä ajoin. Kuitenkin, monissa tapauksissa ne vaunut saattavat jäädä sen armollisen pari metriä vähemmän syvälle, jolloin voitettavat lisäsekunnit voisivat pelastaa vekin hengen. Sen lisäksi, että hieman hiljaisempi törmäysvauhti voi myöskin estää suuronnettomuuden, jos jommassa kummassa junassa on lähellä törmäyskohtaa esimerkiksi jotain räjähdysaltista.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #23 : Helmikuu 21, 2011, 19:06:47 »

Liikennevirasto 21.2.2011 18:55:


Häiriö rautatieliikenteessä ohi

Raivaustyöt Suoniemellä päättyneet. Normaali liikenne rataosalla Tampere - Kokemäki.
tallennettu
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 72


« Vastaus #24 : Helmikuu 21, 2011, 19:12:23 »

Kaikkiin juniin ilman muuta takavalot. LEDit eivät nykyään paljon maksa, mutta niille pitäisi saada jostain sähkötkin. Ehkä akseligeneraattori yhdistettynä ultrakondensaattoreihin? Toisaalta nykyään melkein kaikissa vetureissa, kaiketi Dv12-sarjaa lukuunottamatta, alkaa olla 1500 voltin lähtö. Deevereihinkin varmaan saisi suhteellisen helposti jonkun pienitehoisen 1500 V lähdön, joka riittäisi sen takavalon syöttämiseen.

Jenkeillähän on tuollaiset: http://en.wikipedia.org/wiki/Flashing_rear-end_device
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmäsivät Nokialla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina