Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmäsivät Nokialla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #100 : Maaliskuu 08, 2012, 12:38:43 »

Hän ei noudattanut määräyksen "Liikennöinti ja ratatyö rautatiejärjestelmässä" kohtaa 5.1. "Nopeus vaihtotyössä" jossa sanotaan, että "Vaihtotyö on tehtävä siten, että liike voidaan pysäyttää näkyvissä olevalla matkalla".

Jostain syystä tätä ei ole haluttu täällä eikä oikeastaan tutkintaraportissakaan esiin sen kummemmin.

Kuljettaja ei jättänyt noudattamatta yllä mainittua määräystä, koskapa missään vaiheessa ei siirrytty vaihtotyöliikennöintiin. Kuten tutkintaraportista voi edelleen lukea, avustava kuljettaja sai luvan punaisen pääopastimen ohitukseen, mistä luonnollisesti aiheutuu sn 50, jota kuljettaja noudatti.

Oma lukunsa toki on se, olisiko vaihtotyöliikennöintiin pitänyt siirtyä. En ota kantaa siihen, mutta joka tapauksessa vaihtotyön rajoitusta ei rikottu, koska missään vaiheessa ei liikennöity vaihtotyönä.

Avustavan junan kuljettaja sanoi seis-ohitusluvan saatuaan lähtevänsä "työntämään" junaa. Väitättekö aivan tosissaan, että kuljettaja ei tuossa vaiheessa tiennyt lähtevänsä avustamaan junaa ja että siinä kohtaa alkaa vaihtotyösäädösten mukainen liikennöinti? Vai saako junaa työntää junaliikennöinnin määräysten puitteissa?

Se, että annetaan lupa ohittaa seis-opastetta näyttävä opastin, ei sulje vaihtotyön mahdollisuutta pois.

Ikävien yhteensattumien summa kaiken kaikkiaan. Ja siitä on onneksi otettu jo opiksi. Tai ainakin ohjeistus vastaaviin tilanteisiin on merkittävästi vähemmän puutteellinen kuin ennen.

Kuitenkin turhaa saivartelua sekä avustettavan kuljettajan ja liikenteenohjaajan syyllistämistä on se, että menehtyneen kuljettajan ei katsota olevan osasyyllinen tapahtumaan mitenkään.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #101 : Maaliskuu 08, 2012, 13:59:44 »

Lainaus käyttäjältä: Mikko Isovirtanen
Avustavan junan kuljettaja sanoi seis-ohitusluvan saatuaan lähtevänsä "työntämään" junaa. Väitättekö aivan tosissaan, että kuljettaja ei tuossa vaiheessa tiennyt lähtevänsä avustamaan junaa ja että siinä kohtaa alkaa vaihtotyösäädösten mukainen liikennöinti? Vai saako junaa työntää junaliikennöinnin määräysten puitteissa?

Se, että annetaan lupa ohittaa seis-opastetta näyttävä opastin, ei sulje vaihtotyön mahdollisuutta pois.

Lue Kimmon teksti liittyen avustustapahtuman aloituskohtaan. Ei se punaisen ohitus ole vielä avustustoimintaa.

Vaihtotyöhön tarvitaan lupa, joka voidaan antaa täsmälleen kahdella tavalla. "Lupa" tai "lupa ohi pääopastimien". Näistä jälkimmäinen ei ole sama asia, kuin punaisen opastumen ohituslupa junalle, mikä tässä tapauksessa annettiin. Vaihtotyönä ei ehtinyt liikkumaan kukaan, koska onnettomuus tapahtui ennen vaihtotyön ja avustuksen alkua.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #102 : Helmikuu 26, 2013, 16:01:39 »

Siuron törmäyksestä syyttämättäjättämispäätös.

Ystävänpäivänä tuli mukavia uutisia Siuron onnettomuudessa pidemmän korren vetäneelle kuljettajalle. Kihlakunnansyyttäjä on 8.2. tehnyt syyttämättäjättämispäätöksen hänen osaltaan: "Asiassa ei ole näyttöä rikoksesta tai todennäköisiä syitä rikoksesta epäillyn syyllisyyden tueksi."

Kuljettajan ei katsottu rikkoneen junaturvallisuussäännöksiä ja -ohjeita siten, että menettely tulisi arvioitavaksi liikenneturvallisuuden vaarantamisena eikä viestinnässä olleet puutteet paikanmäärityksen osalta olleet sellaisia, että siitä ennakoitava seuraus olisi ollut toisen kuljettajan kuolema tai että muu huolimattomuus olisi sen aiheuttanut. Syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta jätettiin nostamatta.

www.vml.fi
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmäsivät Nokialla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina