Valitettavasti kirjoituksessani, huumoria ei ole yhtään, sellaisena sitä ei pidä ymmärtää. Huumoria siinä ei voi olla, koska minulle huumorin lahjoja ei suotu, siksi huumoriakaan ei kirjoituksessa ole.
Huumorihan on sellainen laji että, sitä joko on tai ei ole, se on vähän samanlainen ominaisuus kuin ”pelisilmä”, sitäkin on tai sitten ei. Huumoria ei voi opiskella, tai tietenkin voi mutta tulokset ovat olemattomat, yhtä tyhjän kanssa. Myöskään huumoria ei saa Copypastella, vaikka tietäisi ja taitaisi kaikki näppäin yhdistelmät ja hienot Englanninkieliset termit, tässä tapauksessa, tallennus ei valitettavasti toimi, monessa muussa asiassahan, Copypaste toimii erinomaisesti, vaikka itse asiasta ei ymmärtäisi yhtikäs mitään.
Topi, hersyttelit lipunostoa aivan liian pitkälle. En halua asioida veturissa lippuasioissa, tuskin kovin monet muutkaan ”asiakkaanne”, ainakaan jatkuvasti. Vaunusta lippuni, tarvittaessa haluaisin ostaa - konnarilta – ammattilaiselta. Eikö lipunmyynti, kuitenkin ole ammattimiesten / -henkilöiden hommaa?
Mielestäni edestakaisia, turhanpäiväisiä askelia tulee aivan liikaa jos veturista lippuni kävisin ostamassa, varsinkin jos kyseessä on P 265 ja päivävaunussa matkustaisin. Mitenkä tälläinen, kenkiäkin kuluttava puuhastelu, istuisi edustamasi yrityksen Eko-sabluunaan?
Se vielä nyt uupuisi, että veturista lippu pitäisi käydä ostamassa. Saatetaanhan tämäkin vielä nähdä kun ”asiakaslähtöisestä” monopooli yhtiöstä on kyse ja ”lumilapio henkilöt” ymmärtävät ja kaiken tukensa antavat toiminnalle.
Minulle ei olisi minkäänlaisia ongelmia, ostaa ”kiskobussin” kuljettajalta matkalippua, pitäisin sitä jopa hyvin luontevana tapana. Dm 12 vaunuissahan, se ei voi jouheasti toimia, johtuen ovi järjestelystä. Ketkähän olivatkaan päättämässä kun kyseiset vaunut tilattiin ja ovisysteemi hyväksyttiin, ilmeisesti hyvin osaavat, avarakatseiset ”ammattilaiset” olivat asialla?
Jos kuljettajakin myisi lippuja, kahdella tai useammalla vaunulla ajettaessa, kuski hoitaisi ekan tarvittaessa ja konnari loput vaunut, tällä systeemillä jopa lipputilityksetkin saattaisivat kasvaa.
Menneinä kesinä, kun Heinävedeltä lähti Pieksämäen suuntaan ja vaunuja oli kaksi ja kun, matkustajia tuli ”runsaasti” Heinävedeltä ja molempiin vaunuihin jakaantuivat, konnari pystyi rahastamaan vain toisen vaunut ja kun oikein hyvin kävi, Varkaudesta tuli vielä runsaammin väkeä ja konnari hoiti samassa vaunussa tehtäviään, niin kyyti ei maksanut Pieksämäelle mitään. Tälläisestä yllättävästä edusta ei tietenkään, voi mieltään pahoittaa. Samanlainen ”herkkuväli” on Karjaa Hanko kun matkustajia on ”sopivasti”. No, tottahan tämä ei ole, ei sinne päinkään, vaan ja ainoastaan, pelkää uneksintaa ilmaisista matkoista.
Aikanaan H 667/668 kuljettaja myi liput matkan aikana, Rovaniemen asemalla konnari tarkasti liput junan lähtiessä ja jäi asemalle. Kirkonkankaalta kun nousi kyytiin, silloin kuski rahasti, muistini mukaan mitään ongelmia ei ollut maksajalla eikä kuljettajalle, näppylöitä en ainakaan muista saaneeni. Ilmeisesti kuljettajakaan ei kokenut rahastusta ylivoimaisena ja ammattitaitoaan alentavana tehtävänä, koska ajoi H/P 64 illalla etelään. Kun kuskilta kauniisti pyysi: Kävisikö mitenkään, pysähdys Outo-ojalla, joka silloin oli virallisesti lopetettu seisake. Ylimääräinen pysähdys, sopi kuskille hyvin ja takas, ihmisten ilmoille tultiin samalta ”pysäkiltä”. Kuski antoi päälliskaupaksi, yksinkertaisen ja helpon ohjeen, miten kyytiin päästään, olette siinä ratavarressa ja kättä heilautatte, kyllä me nähdään. No, tämä oli silloin ja nyt on nyt.
Eivätköhän Konnarit toimi annettujen ohjeiden ja määräysten mukaan, olettaisin näin olevan ”palvelumaksujenkin” suhteen? Olettaisin myös, että konnarit eivät ole yksin päättäneet ”palvelumaksusta” ja varsinkaan
palvelumaksu sanan käytöstä. Oletettavasti päätöstä tehtäessä, mukana on ollut ”herratornin” väkeä, vai olisiko niin, että se joukko, aivan yksin päätti asiasta? Olisihan se hyvin erikoista jos olisivat ulkoistaneet päätöksenteon esim. konnarien työhuonekunnalle, jossa asia olisi päätetty huutoäänestyksellä, tuskin kuitenkaan näin on edes teillä?
Kirjoitustani ei pidä ottaa, aivan henkilökohtaisesti, että ”minä – konnari” olen tämän kaiken takana, minun syyni ja vikani koko soppa. Organisaation ”vika” tämä on, ei yksittäisen henkilön. Kertoessani miten jouheasti hommat hoituvat linja-auton kuljettajilta, näkemykseni perustuu, pelkästään omiin matkakokemuksiin busseilla, sellainen MUTU-tuntuma ei muuta.
On oletettavaa että, Satakunnan Liikenteessä organisaatio ja sen toiminta on hyvällä mallilla, jos he toistuvasti onnistuvat ja eivätkä selittele. Liikennehän kuuluu taas Koiviston-Auto Yhtymään ja on ilmeistä, että siellä homma toimii myös ”hienosti”, jos katsotaan miten yritys on edennyt viime vuosikymmeninä.
Samantyylistä säätila ym. selittelyä kun VR nykyisin suoltaa, esiintyi eri SOK:ssa osuuskaupoissa 70 ja 80-luvuilla, syy epäonnistumisiin, pääsääntöisesti oli sää, se oli aivan liian lämmin, tai kylmä, liian kostea, tai kuiva, koskaan se ei ollut sopiva, joitakin harvoilla kavereilla ei sääongelmia ollut, niillä oli aina sopiva keli ja jos heidän hommansa ei pelannut, säätä he eivät syyttäneet. Ja tätä sää-asiaa jauhettiin jokaisessa viikkopalaverissa ja luonnollisesti, koko kuukauden ”sää syyt” käsiteltiin kuukausipalaverissa.
Jossakin vaiheessa, olisiko ollut aivan pakon sanelema asia, että säätä ei voida loputtomiin syyttää, vaan, hommiin on ruvettava aivan erilaisella otteella. Sielläkin oli runsaasti vanhoja arvoja, joillekin ne olivat ”saavutettuja ja pyhiä koskemattomia etuja” joita vaalittiin, joiden kanssa puuhasteltiin ja työtunteja runsaasti käytettiin. Muutoshan siellä lopuksi käynnistyi, helppo ja yksinkertainen se ei ollut, eikä aivan kuukaudessa, eikä ihan vuodessakaan läpi mennyt.
Nythän siellä homma toimii ja logistiikka pelaa ilman ”sääongelmia”. Asiakkaatkin ovat todennäköisesti hyvin tyytyväisiä lopputulokseen, jos katsotaan heidän nousevaa markkinaosuuttaan. He ymmärsivät muutoksen tarpeellisuuden ja koska he
halusivat sen ihan oikeasti, tekivät ja toteuttivat sen myös!
Oletteko katsoneet, osuuskaupasta saatavaa ostoskuittia? Sielläkään ei ole eritelty kassan ”palvelumaksua”, kyllä se sisältyy loppusummaan mutta ei eriteltynä!
Eiköhän suomessa, kaikilla yrityksillä ole jonkin sortin palvelumaksu käytössä, se sisältyy vain tuotteiden loppuhintaan ja tyytyväinen asiakas ei edes ymmärrä, että siellä on palvelumaksu mukana.
Toiset osaavat ja oivaltavat, toiset taas eivät. Mikähän siinäkin oikein on, että toiset oivaltavat, miten pitää ja on syytä toimia?
Edistysmielisessä E-osuuskauppa liikkeessä, ilmeisesti halusivat, vaalia ja ylläpitää perinteisiä arvoja ja säistä narista. Halua muutokseen, toimintatapojen muuttamiseen ei löytynyt ja lopputuloksenhan me tiedämme mutta tunnustammeko vieläkään - todellista syytä tapahtuneeseen?
Toivotaan että, VR koe edistysmielisen E-osuuskauppaliikkeen kohtaloa, sekin saattaisi olla hyvin katkeraa.
Tyytymätön asiakas ei ole hyvä asiakas VR:kään, se voi pahansuopaisuudessaan olla entinen asiakas, vaihtoehtoja kyllä löytyy.
Tietenkin, isossa ja mahtavassa yrityksessä, voidaan kysyä ja tokaista, ja aivan vilpittömästi: Mitä sitten? Parempi on kun menet, etkä meinaa!