Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« : Toukokuu 23, 2009, 09:06:28 » |
|
Ohjelmasarjan Dave's London jaksossa 5 esiintyy Enfield Timberin toimitusjohtaja Nigel Sill joka vei toistakymmentä suomalaista höyryveturia Englantiin. Näistä nähdään ohjelmassa 2, kumpikaan ei ole ajokunnossa. Jakso tulee uusintana su 24.5. klo 12 TV1:ssä. Netissä sen voi katsoa Yle Areenasta. http://areena.yle.fi/hae?keyword=Dave
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 32
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2009, 11:42:29 » |
|
Missä nämä Britanniaan viedyt veturit nykyään ovat?
Edit: Epping-Ongar Railwaylla on ainakin Risto ja Ukko-Pekka, mitkähän ovat numerot?
Entä muut veturit?
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2009, 12:06:07 kirjoittanut Ilari Uotila »
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2009, 18:30:05 » |
|
Missä nämä Britanniaan viedyt veturit nykyään ovat?
Edit: Epping-Ongar Railwaylla on ainakin Risto ja Ukko-Pekka, mitkähän ovat numerot?
Entä muut veturit?
Vetureita on siirrelty jonkin verran, joten en ole varma onko tämä lista täysin oikein tällä hetkellä: Vr1 792 Ponders End, Vr1 794 Ongar, Vr1 799 Sellinge, Hr1 1008 Ongar, Hr1 1016 Southbury, Tr1 1060 Ongar, Tr1 1077 Acton Place, Tk3 1103 St. Columb Major, Tk3 1134 Ongar, Tk3 1144 Acton Place, Tk3 1151 Rayleigh ja Tk3 1157 Louth.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2009, 04:17:30 » |
|
Aika hauska toi Epping-Ongar. Itse ohjelmassa edustaja selitti, että yrittävät saada paikkaa näyttämään siltä kuin se oli joskus 1930-luvulla...suurin osa kalustosta on tosin Suomalaisia(!) höyryvetureita. Oliko noista Tk3:sta joku se ex-KOFF joka taisi olla edelleen punaisena, joskin muistelen, että se siirrettiin jonnekin muualla sieltä missä se 'alunperin' oli... Meni hieman vaikeaksi, myönnän Taisi olla myös ainoa ajokuntoinen suomi-veturi Englannissa jolla oli tietenkin pieni pätkä omaa rataa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2009, 11:57:09 » |
|
..... Oliko noista Tk3:sta joku se ex-KOFF joka taisi olla edelleen punaisena, joskin muistelen, että se siirrettiin jonnekin muualla sieltä missä se 'alunperin' oli... Meni hieman vaikeaksi, myönnän Taisi olla myös ainoa ajokuntoinen suomi-veturi Englannissa jolla oli tietenkin pieni pätkä omaa rataa. Tk3 1151 on se punainen Koff-veturi. Suomesta se siirrettiin ensin yhtiön puutavaraliikkeen pihalle ja sieltä nykyiseen paikkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2013, 22:38:22 » |
|
Hr1 1016 höyryssä 43 vuoden jälkeen 29.6.2013: http://youtu.be/5VeJ9edz6TE
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2014, 19:40:40 » |
|
Linkin kuvatekstissä on virhe, veturin sylinteri paljastaa veturin Hr1 1008:ksi. Tk3 1103 tulevaisuus näyttää erittäin heikolta. Veturi on siirretty lavettikuljetuksena Summercourt Scrapyardin pihaan romujen sekaan joten jos ei ihmeitä tapahdu niin veturi menee romuksi, ainakin kattilan vuoripellit on irrotettu ja puskimet siirron yhteydessä poltettu irti. Firman kotisivuilta löytyy Youtube- linkki videoon jossa tämä urotyö tapahtuu ja taas maailma on pelastettu. Edit: lisätty linkkejä Kuvia http://www.summercourtscrapyard.co.uk/lokomo-steam-train.html Video http://www.summercourtscrapyard.co.uk/projects.html
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2014, 17:00:04 kirjoittanut Timo Oinonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Aro
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 17, 2016, 17:24:19 » |
|
Tervehdys kaikille! Olen uusi listalla, päätin rekisteröityä, että pääsen postaamaan linkin, jonka englantilainen kaverini Peter lähetti. Risto numero 1077 näyttää nykyisin tältä: http://tinyurl.com/zxaf8kkEero
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 20, 2016, 01:04:29 » |
|
En ole huomannut kommentteja Suomesta, joten tulkoon edes yksi Ruotsista. Tämä oli oli erinomaisen hieno ja kiinnostava lisä vetureiden historiaan. Aikoinaan toivottiin, että siirto Englantiin pelastaisi veturit romutukselta. Käytännössä monien kohdalla oli vain hitaanpi kuolema. Eero, sinun lisäämäsi kuvakertomus oli todella mielenkiintoinen ja tärkeä lisä. Suuret kiitokset sinulle myös monien ei-aktiivien seuraajien puolesta. Tervehdys kaikille! Olen uusi listalla, päätin rekisteröityä, että pääsen postaamaan linkin, jonka englantilainen kaverini Peter lähetti. Risto numero 1077 näyttää nykyisin tältä: http://tinyurl.com/zxaf8kkEero
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 20, 2016, 18:58:19 » |
|
Silmiinpistävää oli, että vain yksi lasi oli rikki. Suomessa noin syrjäisen näköisessä paikassa seistessä ei varmaan olisi peukalonpäätä isompaa lasinpalaa enää löydettävissä ja joku olisi huvikseen taivutellut kiertokangetkin mutkalle. Veturi on toistaiseksi säästynyt absurdilta, totaaliselta ilkivallalta, liekö se täällä sitten jotain Tšingis-kaanin kulttuuriperintöä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Aro
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 20, 2016, 20:05:37 » |
|
Englantilaisille saattaisi olla lisäkiinnostuksen aihe se, että 1077 oli mukana The eagle has landed -elokuvan kuvauksissa Rovaniemellä. En kuitenkaan jaksanut ruveta etsimään, kuinka artikkelin kirjoittajalle tai lehdelle voisi lähettää viestin. Somepalautteita en harrasta.
Britannian ilmasto taitaa syödä veturin nopeammin kuin Suomen. Siellä ei ole kuivaa talvea.
Eero
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|