Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« : Tammikuu 15, 2013, 08:11:18 » |
|
Juna ajoi päätepuskimesta läpi, seinästä läpi ja kurkkasi keittiöön: Tukholman esikaupunkiradan juna suistui kiskoilta ja syöksyi asuintalon seinän läpi Saltsjöbadenissa varhain tiistaiaamuna, kertovat ruotsalaiset tiedotusvälineet. Onnettomuudessa on loukkaantunut kaksi ihmistä, junan kuljettaja ja junassa ollut siivooja. Junassa ei ollut matkustajia. Saltsjöbanan-radan paikallisjuna oli tulossa tyhjänä pääteasemalle, kun se toistaiseksi tuntemattomasta syystä ei pysähtynyt ennen raiteiden loppua, vaan jatkoi päätypuskureiden läpi. Juna syöksyi aseman vieressä olevan asuintalon seinästä läpi suoraan keittiöön. Asunnossa oli nukkumassa viisi ihmistä, mutta heistä ei kukaan loukkaantunut turmassa. Junan kuljettaja sen sijaan jäi puristuksiin, ja hänet saatiin irti vasta useamman tunnin työn jälkeen. Hänet lennätettiin helikopterilla sairaalaan. Lähteet: Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Ruotsin TV. http://www.hs.fi/ulkomaat/Paikallisjuna+sy%C3%B6ksyi+talon+sein%C3%A4%C3%A4n+Tukholman+l%C3%A4hell%C3%A4/a1305637702502
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Pekka Kallio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2013, 09:36:17 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 100
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2013, 11:00:21 » |
|
Mitä lienee siivoojan päässä liikkunut ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2013, 17:55:21 » |
|
Olen muistavinani että Helsingin ratapihalla joku olisi saanut sähköjunan ilkivalta mielessä vuosia sitten joskaan seuraukset eivät olleet niin tuhoisia kuin nyt Saltsjöbadenissa. Muistanko oikein?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 160
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2013, 20:49:09 » |
|
Järki hoi älä jätä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2013, 21:30:27 » |
|
Siivooja on kai halunnut joskus elämänsä aikana ajaa junaa ja nyt siihen tuli tilaisuus
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2013, 21:58:55 » |
|
DSO:lla tuotiin esille jännä kysymys:
Oliko siivoojan varmasti tarkoitus pistää juna liikkelle? Oliko hän luvattomasti junassa ja sen ohjaamossa vai kytkemässä valoja päälle päästäkseen siivoamaan? Onko varmaa, ettei junan seisontajarrussa tai vastaavassa ollut mitään vikaa? Mitä kaikkea tuon mallisen junan ohjaamossa on otettava käyttöön, jotta saadaan esim. matkustamon valot päälle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1330
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2013, 23:29:48 » |
|
Siinä on ajopöydässä varmaan vierekkäin tehokahva ja täsmälleen samannäköinen ohjaamon valokytkin Näin ainakin pilapiirtäjä Gary Larson sen varmaan piirtäisi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2013, 23:39:32 » |
|
heh, joku ajanu simuja. Olisko ideaa jos ajettais "avaimilla" eikä pelkällä kahvalla?;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1330
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2013, 12:28:26 » |
|
Tosipuheessa: kyllähän Sm:n tai Sr:n liikkeelle saanti edellyttää aika paljon ammattitaitoa eikä mene ihan yhteen kahvaan nojaamisella. Mutta kun ei tiedä Saltsjöbanan kaluston heebeleistä mitään, niin on paha ottaa tosissaan kantaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 16, 2013, 15:03:59 » |
|
Toisaalta, jos on öisin junia siivoillut jo pitkään, on ollut aikaa ihmetellä niitä kahvoja. Ja yöllä aika paljon aikaakin väännellä kahvoja ja kokeilla mitä niistä tapahtuu. Väittäisin, että kylmiltään ohjaamoon tullessa ei junaa saa liikkeelle hetkessä ellei tiedä mitä tekee. Mutta jos on useamman yön värkkejä katsellut ja sitten on riittävästi aikaa niitä väännellä, niin saattaahan nuo liikkeellekin saada. Jarrujen toimintaan ei tällä kertaa näköjään riittänyt aikaa perehtyä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 515
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 16, 2013, 15:37:02 » |
|
Jokuhan kokeili Dv12:sta ja sillä seurauksella että ajoi sen raidesulkuun jossa veturi putosi kiskoilta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 16, 2013, 16:03:56 » |
|
Minkähänlaisen matkan juna on liikkunut ennen törmäämistä, kun rupesin miettimään että ilmeisesti siivooja on käyttänyt turvalaitetta (jos ei ole ollut pois käytöstä) ja toisaalta olettaisin että hädässäkin tajuaisi käyttää hätäjarrua, joten aika omituinen juttu tämä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 16, 2013, 16:13:33 » |
|
Minkähänlaisen matkan juna on liikkunut ennen törmäämistä, kun rupesin miettimään että ilmeisesti siivooja on käyttänyt turvalaitetta (jos ei ole ollut pois käytöstä) ja toisaalta olettaisin että hädässäkin tajuaisi käyttää hätäjarrua, joten aika omituinen juttu tämä.
Neglingen varikolta on muutama kilometri Saltsjöbadenin asemalle. Eiköhän kyseessä ollut siivoojan itsemurhayritys tai jotain vastaavaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 16, 2013, 16:37:25 » |
|
Minkähänlaisen matkan juna on liikkunut ennen törmäämistä, kun rupesin miettimään että ilmeisesti siivooja on käyttänyt turvalaitetta (jos ei ole ollut pois käytöstä) ja toisaalta olettaisin että hädässäkin tajuaisi käyttää hätäjarrua, joten aika omituinen juttu tämä.
Neglingen varikolta on muutama kilometri Saltsjöbadenin asemalle. Eiköhän kyseessä ollut siivoojan itsemurhayritys tai jotain vastaavaa. Mites korkeusvaihtelut? Ylämäkeä, tasaista, alamäkeä? Matkan lyhyys kyllä viittaisi siihen, että on tietoisesti kiihdytetty. Toisaalta, aika komeasti se Edb kiipesi talon sisään, vaikka oli tullut vain reilun kilometrin ja senkin ilman moottorien apua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2013, 08:39:33 » |
|
Jospa meininki oli vaan hakea ämpäri ja moppi, kun kantaa ei viitsinyt...tuli sitten pieni kämmi..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 18, 2013, 17:26:30 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #19 : Toukokuu 15, 2014, 12:40:38 » |
|
Asiaa koskeva onnettomuustutkintaraportti on julkaistu: http://www.havkom.se/virtupload/reports/RJ2014_03.pdf . Raportin sivulla 9 on englanninkielinen selostus tapahtuneesta. Lyhyesti: Siivojan työtehtäviin kuuluu hiekkojen lakaiseminen ulos junasta ovet avaamalla. Normaaliin työn kulkuun kuuluu, että lopuksi junan ovet suljetaan ohjaamon ovensulkemisnappia painamalla. Onnettomuuspäivänä ovensulkunapin painaminen kuitenkin poikkeuksellisesti aiheutti junan liikkellelähdön täydellä tehonasettelulla, koska vaihtotyöhenkilökunta oli käyttänyt sääntöjen vastaista toimintamallia, jonka kaikkia mahdollisia seurauksia ei oltu osannut ottaa huomioon. Onnettomuustutkintaraportista ei löytynyt tätä mainintaa, mutta mainitaan se nyt silti: Lehdistö toimi täysin väärin lähtiessään ilman mitään perusteita syyttämään siivoojaa onnettomuudesta. Vaikka kyseisenlainen välinpitämättömyys totuudessa pysymisestä onkin iltapäivälehdistölle arkipäivää, asia on silti erittäin paheksuttava.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #20 : Toukokuu 16, 2014, 16:11:52 » |
|
Aika riskialtis toimintatapa jättää juna valvomatta sellaiseen tilaan jossa se lähtee vain ovet sulkemalla liikkeelle. Yllättävää sekin että turvalaite ei vaadi kuittaamista.
Mitenkähän siivoojalle ei ole tullut mieleen käyttää hätäjarrua?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #21 : Toukokuu 16, 2014, 17:06:29 » |
|
Aika riskialtis toimintatapa jättää juna valvomatta sellaiseen tilaan jossa se lähtee vain ovet sulkemalla liikkeelle. Yllättävää sekin että turvalaite ei vaadi kuittaamista.
Mitenkähän siivoojalle ei ole tullut mieleen käyttää hätäjarrua?
Hätäjarru on voinut olla toimimaton tässä tapauksessa, kun on tehty ajopöytään virityksiä jarrujen ohittamiseksi. Raportissa kerrotaan, että siivoojalle ei oltu lainkaan kerrottu hätäjarrusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #22 : Toukokuu 16, 2014, 17:38:49 » |
|
Hätäjarru on voinut olla toimimaton tässä tapauksessa, kun on tehty ajopöytään virityksiä jarrujen ohittamiseksi. Selostuksen perusteella jarrut on vain irrotettu ajopöydästä käsin, sen ei pitäisi missään järjestelmässä estää hätäjarrua toimimasta. Raportissa kerrotaan, että siivoojalle ei oltu lainkaan kerrottu hätäjarrusta.
Ei siellä ihan niin sanottu. Siellä sanottiin että siivooja ei tiedä miten ajopöytä toimii. Kaikissa junissa lienee matkustamossa hätäjarrukahva jotka on yleensä kohtuullisen näkyvästi merkitty. Voisi kuvitella että jos noita junia työkseen siivoaa olisi saattanut moisen kahvan joskus nähdä, mutta olisiko junan lähtiessä liikkeelle iskenyt vain paniikki päälle ja käpertynyt penkille odottamaan koska rysähtää. Aika huonot turvalaitteet noissa junissa kyllä on kun tuollainen ylipäätään on mahdollista. Jos junassa olisi kuitattava turvalaite ja jos vedonesto ei kuittautuisi itsekseen missään tilanteessa ei tuollainen onnettomuus olisi mitenkään mahdollinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #23 : Toukokuu 16, 2014, 19:25:14 » |
|
Kyseessä on todella vanha juna. Sen ikäisissä ei ole Suomessakaan ollut kuitattavaa turvalaitetta. Ellei sitten ole jälkiasennettu. Mites lättähatuissa vaikkapa nykyään siis?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #24 : Toukokuu 16, 2014, 19:44:47 » |
|
Kyseessä on todella vanha juna. Sen ikäisissä ei ole Suomessakaan ollut kuitattavaa turvalaitetta. Ellei sitten ole jälkiasennettu. Mites lättähatuissa vaikkapa nykyään siis?
Lätässä ainakin on turvalaitteen poljin lattiassa. Porkkanassa on kans poljin, vaikka siinä turvalaite on semmoinen, että ei pysäytä junaa missään vaiheessa ja sitten tietyssä nopeudessa irrottaa jarrut ja palauttaa tehot. Vanha tekniikka on kyllä täynnä kaikenmoisia suunnittelun kukkasia. Insinööri on tietysti ajatellut jotakin, mutta mitä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|