Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #225 : Joulukuu 14, 2014, 01:44:31 » |
|
Sen sijaan Briteissä, jossa on ties vaikka kuinka monta liikennöitsijää, niin on tietyllä tasolla anonymisoitu junatietoja, mutta junatiedot kuitenkin pääosin kulkureitteineen ja pysähdyspaikkoineen/aikoineen ovat julkista tietoa. Siellä ei nähdä tietoa pimittämisen arvoiseksi, päinvastoin ollaan hyvin avoimia.
Mitä lisäarvoa tietojen pimityksestä saa vs. tietojen vapauttamisesta? Jos VR:n mielestä se tietojen vapautus on niin vastenmielistä, niin eikö tietoja voida anonymisoida osittain ja laittaa sitten avoimeksi dataksi? Onkohan VR:n kilpailijoilla nyt kuitenkaan loppupeleissä niin paljon intressejä seurata tavarajunien kulkua?
Isossa-Britanniassa noin 25% vetokalustosta on varustettu GPS-laitteilla. Siellä on kehitysvaiheessa "Network Rail Industry GPS Gateway" -järjestelmä, jonka tarkoitus on välittää junien sijaintitietoa kaikille halukkaille. Tällä hetkellä järjestelmää koekäytetään muutamilla rataosuuksilla Skotlannissa. Ja kun äsken tarkistin, niin GPS:n kautta tullut tieto näkyy myös sikäläisessä avoimessa datassa raidevirtapiireistä ja akselinlaskijoista tulevan datan rinnalla. Rautateiden tietojen avaamisella on siellä ollut jonkinlainen työllistävä vaikutus ja varovaisesti arvioiden on syntynyt noin 50-100 uutta työpaikkaa kaikenlaisen tiedon helpottuneen jatkokäytön ansiosta. Muutamia miljoonia puntia pyörii tässä bisneksessä vuosittain. Jonkinlaista liikehdintää tämä on aiheuttanut, sillä kaupallisia operaattoreita edustava taho (ATOC) seuraa perässä avaten omia aineistojaan, että pysyisivät jotenkin mukana kuvioissa. Siellä ei myöskään suodateta yhtään junaa pois. Kuukausi sitten avoimessa datassa näkyi esimerkiksi Royal Train liikenteessä junanumerolla 1Z60, vaikka sen aikataulua ja muita tietoja ei toki annettu julki ymmärrettävistä syistä. Myös esimerkiksi käytettyä ydinpolttoainetta tai NATOn ammuksia kuljettavien junien liikkeet näkyy aikatauluineen. Tietenkään lastista ei ymmärrettävistä syistä ole kerrottu tässä yhteydessä. Kuitenkin Office of Rail Regulation nettisivuilta löytyy luettelo (ns. Rights table), joka kertoo tarkalleen mitkä Direct Rail Servicesin operoimat junat liittyvät ydinpolttoaineiden kuljetuksiin. On siellä luetteloitu kaikkea muutakin kiintoisaa. Vähän kuin meidän "vakkarilistat" täällä Suomessa, mutta tarkemmin tiedoin. Linkki: http://orr.gov.uk/what-and-how-we-regulate/track-access/track-access-process/consolidated-agreementsOikeastaan lyhyesti sanoen siellä on otettu avoin linja ja annettu kaikille mahdollisuus hyödyntää valtavaa määrää tietoa ja operaattorit ovat sen hyväksyneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #226 : Joulukuu 15, 2014, 19:46:58 » |
|
Yksi syy nihkeyteen saattaa olla resurssipula. On helpompaa olla tekemättä kuin tehdä. Täysin avoin rajapinta tarvitsee myös tietotekniikkaresursseja, jotka maksavat nekin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #227 : Joulukuu 15, 2014, 20:26:38 » |
|
Yksi syy nihkeyteen saattaa olla resurssipula. On helpompaa olla tekemättä kuin tehdä. Täysin avoin rajapinta tarvitsee myös tietotekniikkaresursseja, jotka maksavat nekin.
Toisaalta, kun tietoa kerran kuitenkin tullaan keräämään vähintäänkin omiin tarpeisiin, ja se silloin täytyy olla jo jossain jalostetussa muodossa, niin on melko turhaa jättää sitä julkistamatta. Voihan se olla vaikka siinä muodossa missä järjestelmä sen antaa, minimoiden sen jatkoprosessoinnin ja siihen käytettävien resurssien tarpeen. Ei kaiken julkaistavan datan tarvitse olla heti täydellistä ja pitkälle jalostettua dataa. Arvelisin, että lähinnä rajapinta on vaan juttu joka tuohon pitäisi rakentaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #228 : Joulukuu 16, 2014, 12:37:44 » |
|
Yksi syy nihkeyteen saattaa olla resurssipula. On helpompaa olla tekemättä kuin tehdä. Täysin avoin rajapinta tarvitsee myös tietotekniikkaresursseja, jotka maksavat nekin.
Toisaalta, kun tietoa kerran kuitenkin tullaan keräämään vähintäänkin omiin tarpeisiin, ja se silloin täytyy olla jo jossain jalostetussa muodossa, niin on melko turhaa jättää sitä julkistamatta. Voihan se olla vaikka siinä muodossa missä järjestelmä sen antaa, minimoiden sen jatkoprosessoinnin ja siihen käytettävien resurssien tarpeen. Ei kaiken julkaistavan datan tarvitse olla heti täydellistä ja pitkälle jalostettua dataa. Arvelisin, että lähinnä rajapinta on vaan juttu joka tuohon pitäisi rakentaa. eihän koko hommassa ole kyse muusta kuin pätemisen halusta ja halusta näyttää olevan vallan kahvassa kiinni ja pysyä mahdollisimman hankalana
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #229 : Joulukuu 16, 2014, 15:52:32 » |
|
Rautateiden tietojen avaamisella on siellä ollut jonkinlainen työllistävä vaikutus ja varovaisesti arvioiden on syntynyt noin 50-100 uutta työpaikkaa kaikenlaisen tiedon helpottuneen jatkokäytön ansiosta.
Tämä onkin yksi erittäin painava syy avata dataa. Yksityiset "pellepelottomat" saattavat saada aikaan hyödyllisempiä, halvempia ja helppokäyttöisempiä "appseja" vaikka mille alustalle ja vaikka nihin käyttötarkoituksiin jos vain data on avointa. Siinä yhteydessä syntyy työpaikkoja maailmalla ja voisi syntyä Suomessakin. Itselleni on hyvänä esimerkkinä jäänyt mieleen Tampereen kaupunki julkisten tietovarantojen avaajana, jotain aiheesta mm. http://www.hermiagroup.fi/opendatatre/ ja http://www.hermiagroup.fi/its-factory/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #230 : Joulukuu 16, 2014, 21:45:03 » |
|
Rautateiden tietojen avaamisella on siellä ollut jonkinlainen työllistävä vaikutus ja varovaisesti arvioiden on syntynyt noin 50-100 uutta työpaikkaa kaikenlaisen tiedon helpottuneen jatkokäytön ansiosta.
Tämä onkin yksi erittäin painava syy avata dataa. Yksityiset "pellepelottomat" saattavat saada aikaan hyödyllisempiä, halvempia ja helppokäyttöisempiä "appseja" vaikka mille alustalle ja vaikka nihin käyttötarkoituksiin jos vain data on avointa. Siinä yhteydessä syntyy työpaikkoja maailmalla ja voisi syntyä Suomessakin. Itselleni on hyvänä esimerkkinä jäänyt mieleen Tampereen kaupunki julkisten tietovarantojen avaajana, jotain aiheesta mm. http://www.hermiagroup.fi/opendatatre/ ja http://www.hermiagroup.fi/its-factory/Tämä on nimenomaan sitä hallitusohjelmassakin mainittua "älyliikennettä" jonka kehittämistä pitäisi edistää mm. avaamalla eri tietoaineistoja, joiden ympärille voi muodostua siten uutta liiketoimintaa. Aineistojen avaaminen on keskittynyt nyt viime aikoina pääosin tieliikenteen puolelle, näkisin mielelläni myös ratapuolen aineistot pääosin avattuina (mukaanlukien sijainti- ja liikenteenohjauksen tiedot, kuten Briteissä) lähitulevaisuudessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #231 : Joulukuu 17, 2014, 09:28:45 » |
|
Mitähän sanoo julkisuuslainsäädäntö. Saahan lehtimiehetkin tämän lainsäädännön mukaan vaikka kansanedustajien taksinkäytön tietoonsa. Eikö nyt veturia voisi näyttää?.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 443
|
« Vastaus #232 : Joulukuu 17, 2014, 22:58:32 » |
|
Mitä lisäarvoa tietojen pimityksestä saa vs. tietojen vapauttamisesta? Jos VR:n mielestä se tietojen vapautus on niin vastenmielistä, niin eikö näitä tietoja voida anonymisoida osittain (esim. käytettävän kaluston ja rahdin osalta) ja laittaa sitten avoimeksi dataksi?
Onkohan VR:n kilpailijoilla nyt kuitenkaan loppupeleissä niin paljon intressejä seurata tavarajunien kulkua? Kuulostaa vain siltä, että VR pelkää tietojen käyttöä sitä itseään vastaan. En osaa nähdä miten tietoja voisi kaupallisesti hyötymistarkoituksessa muka käyttää VR:ää vastaan.
VR:n kilpailuntorjuntaohjelma on ylipäänsä karannut niin pahasti lapasesta, että ei siellä paljoa kysellä, miten joku asia todellisuudessa voi hyödyttää kilpailijoita, vaan raskaisiinkin toimenpiteisiin ryhtymiseen riittää pelkkä epämääräinen aavistus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 443
|
« Vastaus #233 : Joulukuu 17, 2014, 23:04:00 » |
|
Yksi syy nihkeyteen saattaa olla resurssipula. On helpompaa olla tekemättä kuin tehdä. Täysin avoin rajapinta tarvitsee myös tietotekniikkaresursseja, jotka maksavat nekin.
Ainakaan VR:n omien GPS-tietojen aukiolo ei tainnut maksaa yhtymälle oikein mitään. Toiminto oli valmiina olemassaolevassa ohjelmistossa ja sen päälläoloon riitti muutaman asetuksen muuttaminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #234 : Joulukuu 17, 2014, 23:14:04 » |
|
Yksi syy nihkeyteen saattaa olla resurssipula. On helpompaa olla tekemättä kuin tehdä. Täysin avoin rajapinta tarvitsee myös tietotekniikkaresursseja, jotka maksavat nekin.
Ainakaan VR:n omien GPS-tietojen aukiolo ei tainnut maksaa yhtymälle oikein mitään. Toiminto oli valmiina olemassaolevassa ohjelmistossa ja sen päälläoloon riitti muutaman asetuksen muuttaminen. GPS-tieto oli tosiaan ohjelmistossa vakiosti avoinna. Sitten joku hoksasi, että oho ei näin ja laittoi piiloon. VR:ssä ei ole taidettu asiaan vaikuttaa merkittävästi suuntaan tai toiseen, muuten kuin kehittämällä kopioita veturikartasta... Onhan näitä vastaavia vahinkoja maailmalla tapahtunut enemmänkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #235 : Joulukuu 18, 2014, 23:25:02 » |
|
Mitä lisäarvoa tietojen pimityksestä saa vs. tietojen vapauttamisesta? Jos VR:n mielestä se tietojen vapautus on niin vastenmielistä, niin eikö näitä tietoja voida anonymisoida osittain (esim. käytettävän kaluston ja rahdin osalta) ja laittaa sitten avoimeksi dataksi?
Onkohan VR:n kilpailijoilla nyt kuitenkaan loppupeleissä niin paljon intressejä seurata tavarajunien kulkua? Kuulostaa vain siltä, että VR pelkää tietojen käyttöä sitä itseään vastaan. En osaa nähdä miten tietoja voisi kaupallisesti hyötymistarkoituksessa muka käyttää VR:ää vastaan.
VR:n kilpailuntorjuntaohjelma on ylipäänsä karannut niin pahasti lapasesta, että ei siellä paljoa kysellä, miten joku asia todellisuudessa voi hyödyttää kilpailijoita, vaan raskaisiinkin toimenpiteisiin ryhtymiseen riittää pelkkä epämääräinen aavistus. Kilpailun pelolla on hyvä ratsastaa. Todellisuudessa pelko on turha. Sitä voi miettiä, kuinka paljon esim. Britanniassa pelätään antaa tietoa kilpailijoille, kun tietoa annetaan jakoon suorastaan siitä kilpaillen, kuka sitä tietoa kerkeää ensiksi jakamaan. VR:n ei pidä ajatella tiedon jakamisesta koituvia uhkia vaan mahdollisuuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 716
|
« Vastaus #236 : Tammikuu 08, 2015, 21:05:44 » |
|
Loppiaisena tuli seurattua kun kaveri oli tulossa Gatwickistä kotiin, ihan reaaliajassa näkyi jo se kun kone rullasi kiitoradalle ja aika tarkat tiedot näkyy. Lisäksi näkyi sekin kun turkkilainen kone nousi Helsingistä 13:10 ja lensi kiekkoa tasan tunnin ja laskeutui takaisin, tätä ei uutisoitu missään (ellei sitten Istanbulin pakkaset ollut syy). Viiden maissa se kuitenkin lähti uudelleen, ja nyt oli määränpääkin muu kuin kysymysmerkki.
En kyllä tajua mitä salaisempaa voisi olla junien liikkeissä, ne kun kulkevat väkisin sitä tiettyä reittiä jolta ei poiketa. Mikäs laki se oli joka velvoitti mm. laittamaan vanhat kartat ja autojen rekisteröintitiedot julkisiksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #237 : Tammikuu 08, 2015, 21:31:01 » |
|
Eikös toi lentokoneiden seuranta ole periaatteessa kiellettyä? Käytännössähän se tapahtuu jollain boksilla joka on tietokoneessa kiinni joka 'salakuuntelee' jotain signaaliliikennettä, en muista miten se tarkasti tapahtuu, mutta kuitenkin.
Eli lentoliikenteen liikkeet eivät ole julkista dataa, mutta silti sitä löytää netistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1092
|
« Vastaus #238 : Tammikuu 08, 2015, 22:20:19 » |
|
Eikös toi lentokoneiden seuranta ole periaatteessa kiellettyä? Käytännössähän se tapahtuu jollain boksilla joka on tietokoneessa kiinni joka 'salakuuntelee' jotain signaaliliikennettä, en muista miten se tarkasti tapahtuu, mutta kuitenkin.
Eli lentoliikenteen liikkeet eivät ole julkista dataa, mutta silti sitä löytää netistä.
Jos se olisi (maailmalla) kielletty, olisi Flightradar24 suljettu jo aikoja sitten. Käyttävät myös USAssa FAA:n (5 minuuttia viivästettyä) tietoa. Suomessa kaikenlainen radion vastaanottaminen ja varsinkin sisällöstä kertominen sen sijaan on ehdottomasti kielletty. Kärjistetysti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #239 : Tammikuu 16, 2015, 09:41:19 » |
|
Eikös toi lentokoneiden seuranta ole periaatteessa kiellettyä? Käytännössähän se tapahtuu jollain boksilla joka on tietokoneessa kiinni joka 'salakuuntelee' jotain signaaliliikennettä, en muista miten se tarkasti tapahtuu, mutta kuitenkin.
Eli lentoliikenteen liikkeet eivät ole julkista dataa, mutta silti sitä löytää netistä.
Jos se olisi (maailmalla) kielletty, olisi Flightradar24 suljettu jo aikoja sitten. Käyttävät myös USAssa FAA:n (5 minuuttia viivästettyä) tietoa. Suomessa kaikenlainen radion vastaanottaminen ja varsinkin sisällöstä kertominen sen sijaan on ehdottomasti kielletty. Kärjistetysti. Suomi on yks takapajula jossa on käytännössä kaikki yritetty kieltää ja vain ihan pakon edessä on höllätty vain sen minimin verran mikä on voitu pakottaa löysäämään
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #240 : Tammikuu 16, 2015, 09:47:00 » |
|
Veturit kartalla näkyvät tasoristeykset ja muutkin tiedot on muuten nyt päivitetty ajantasalle. Busseja, ratikoita, metroja on nyt saatavilla rinnakkaisversiossa: http://junat.dy.fi/bussikartta/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 180
|
« Vastaus #242 : Tammikuu 16, 2015, 16:10:31 » |
|
Muuten hyvä, mutta HKL 33 uiskentelee Suomenlahdella linjalla 8, Veolian lentokenttälinja 61 on päätynyt todennäköisesti FlyBen ruumassa Kehran ja Tapan välille Virossa ja HKL 108 4T:llä on ottanut lauttakyydin Lihulan ja Pärnun välille
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #243 : Tammikuu 16, 2015, 16:16:16 » |
|
Muuten hyvä, mutta HKL 33 uiskentelee Suomenlahdella linjalla 8, Veolian lentokenttälinja 61 on päätynyt todennäköisesti FlyBen ruumassa Kehran ja Tapan välille Virossa ja HKL 108 4T:llä on ottanut lauttakyydin Lihulan ja Pärnun välille Vastaavia GPS-virheitä esiintyy veturikartallakin toisinaan johtuen erilaisista signaalien kulkua haittaavista asioista, kuten katoksista ja muusta rakennetusta ympäristöstä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #244 : Tammikuu 16, 2015, 22:54:22 » |
|
Veturit kartalla näkyvät tasoristeykset ja muutkin tiedot on muuten nyt päivitetty ajantasalle. Busseja, ratikoita, metroja on nyt saatavilla rinnakkaisversiossa: http://junat.dy.fi/bussikartta/Bussikarttakin on kiva seurattava, mutta myös aurat kartalla palvelu löytyy http://www.auratkartalla.com/On vain ihmeteltävä edelleen miten vetureiden sijaintidataa ei saada vapaaseen käyttöön...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 716
|
« Vastaus #245 : Tammikuu 20, 2015, 10:58:18 » |
|
Jos Ollilan kyttäysvisio toteutuisi, kaikki kansalaisten autotkin olisivat netissä ihmistenautotkartalla.com... Saisihan kännyköitäkin seurattua jo nyt. Samsungilla on katoamisen varalle seurantasysteemi vaan äkkiäkös se muutetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #246 : Tammikuu 20, 2015, 11:49:43 » |
|
Jos Ollilan kyttäysvisio toteutuisi, kaikki kansalaisten autotkin olisivat netissä ihmistenautotkartalla.com... Saisihan kännyköitäkin seurattua jo nyt. Samsungilla on katoamisen varalle seurantasysteemi vaan äkkiäkös se muutetaan.
Kyllä se on jo ihan todellisuutta. Liikennevirasto saa ja kerää dataa Soneralta ihmisten kännyköiden liikkeistä. Tietysti anonyymisti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #247 : Tammikuu 23, 2015, 12:59:04 » |
|
Nyt näkyy ainakin hetken yksi tavarajuna veturikartalla! Kartan mukaan H464 tulee myöhässä mutta todellisuudessa on Sr1 vetämä rapujuna (3816)
Ooh. Suomessa siis näkyy hetken yksi tavarajuna. Vastaavasti Network Railin datassa näkyy juuri nyt noin 350 tavarajunaa kulussa Ison-Britannian raiteilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #248 : Tammikuu 28, 2015, 03:17:48 » |
|
Mites kun kesällä pitäisi jokaisessa vetokalustossa olla käytössä "kupla" niin onko sillä mitään vaikutusta että kartalle saataisiin näkymään myös veturit?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #249 : Tammikuu 28, 2015, 03:27:12 » |
|
Mites kun kesällä pitäisi jokaisessa vetokalustossa olla käytössä "kupla" niin onko sillä mitään vaikutusta että kartalle saataisiin näkymään myös veturit?
Tuskin. Vuotta 2016 koskevassa verkkoselostuksessa nimenomaisesti kerrotaan, että Kuplan tuottamaa dataa ei jaeta vapaasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|