Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #250 : Tammikuu 28, 2015, 11:30:45 » |
|
Mites kun kesällä pitäisi jokaisessa vetokalustossa olla käytössä "kupla" niin onko sillä mitään vaikutusta että kartalle saataisiin näkymään myös veturit?
Tuskin. Vuotta 2016 koskevassa verkkoselostuksessa nimenomaisesti kerrotaan, että Kuplan tuottamaa dataa ei jaeta vapaasti. Minusta siinä on vähän sen oloista tekstiä, että tieto on salaista kunnes toisin todistetaan. Aiheesta vähän sivuun: Liikennevirasto aikoo avata esimerkiksi VTS-palvelun keräämän merenkulun sijaintidatan. Miten sitten merenkulku eroaa rautateistä - sitä en tiedä. Ehkä siellä on olemassa jonkinlainen kulttuuri- ja näkemysero.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #251 : Tammikuu 28, 2015, 12:23:02 » |
|
Nyt näkyy ainakin hetken yksi tavarajuna veturikartalla! Kartan mukaan H464 tulee myöhässä mutta todellisuudessa on Sr1 vetämä rapujuna (3816)
Tämähän on järkyttävää, nyt heti kaikki tämän nähneet joutuvat Vr valvonnassa aivopesuun jossa tämä pyyhitään jokaisen nähneen muistista pois ettei vain vahingossakaan joudu kilpailijoiden käsiin tämä tieto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #252 : Tammikuu 28, 2015, 13:02:45 » |
|
Onko täällä lakimiesharrastajia, jotka voisivat ottaa kantaa, mitä julkisuuslaki määrää. Vai mihin yleinen salailu perustuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #253 : Tammikuu 28, 2015, 13:24:21 » |
|
Itse mietin että mikähän olisi oikea taho jonne ehdottaa rautatiedatan sekä liikenteenohjausdatan että yksiköiden kulkutietojen/sijainnin datan avaamista avoimeksi dataksi niin kuin vaikka ilmatieteenlaiton on avannut oman datansa. Hyvä esimerkki tuosta avoimesta datasta on vaikka Isobritannia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 443
|
« Vastaus #254 : Tammikuu 28, 2015, 19:52:14 » |
|
Mites kun kesällä pitäisi jokaisessa vetokalustossa olla käytössä "kupla" niin onko sillä mitään vaikutusta että kartalle saataisiin näkymään myös veturit?
Eikös Kupla ole tulossa käyttöön jo maaliskuun alusta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti-Matti Hartikainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 40
|
« Vastaus #255 : Tammikuu 28, 2015, 23:02:47 » |
|
Julkisuuslain mukaan lähtökohtaisesti jokainen viranomaisen asiakirja on julkinen. Julkisuudesta on säädetty tiettyjä poikkeuksia. Tässä tilanteessa Trafi on ilmeisesti kuitenkin tulkinnut lakia niin, ettei kyseessä ole viranomaisen asiakirja (tiedot liikenteenhallintajärjestelmää varten).
Suomessa viranomaisten asiakirjojen julkisuus on ollut varsin hyvällä mallilla verrattuna esimerkiksi muihin EU-valtioihin tai Unionin lainsäädäntöön. Joten oudolta kuulostaa rautatieliikenteen sijaintitietojen salaaminen, jos laivaliikenteen tiedot tulevat kuitenkin näkymään..
Kunhan kupla tulee käyttöön, voisi Trafilta kysyä antaisiko se sijaintitietoja. Tämän päätöksen voisi sen jälkeen saattaa hallinto-oikeuden ratkaistavaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #256 : Tammikuu 29, 2015, 14:50:28 » |
|
Kunhan kupla tulee käyttöön, voisi Trafilta kysyä antaisiko se sijaintitietoja. Tämän päätöksen voisi sen jälkeen saattaa hallinto-oikeuden ratkaistavaksi.
Kupla on Liikenneviraston hallinnoima järjestelmä. Tästä periaatepäätöksestä on jo neljä vuotta aikaa: Julkisen tietoaineiston saatavuudesta periaatepäätös Liikenne- ja viestintäministeriö 3.3.2011 11.55 TIEDOTE Hallitus on tehnyt periaatepäätöksen julkishallinnon digitaalisten tietoaineistojen saatavuudesta. Tietoaineistojen tulee olla avoimesti saatavilla ja uudelleenkäytettävissä yhtenäisin, selkein ja kaikille tasapuolisin ehdoin. Aineistojen tulee olla pääsääntöisesti maksuttomia.
Periaatepäätös koskee ensisijaisesti sellaisenaan luovutettavissa olevia julkisia aineistoja, joiden käsittelyä ei lainsäädäntö rajoita.
Tiedon avaamisessa on aina huolehdittava siitä, etteivät yksityisyydensuoja, liikesalaisuudet, tekijänoikeudet, kansallinen turvallisuus tai muut vastaavat periaatteet ja oikeudet vaarannu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #257 : Tammikuu 29, 2015, 15:46:43 » |
|
Voisi ehkä kuvitella, että Liikennevirasto täyttää periaatepäätöksen siten, että mikä tahansa sijaintitieto on vapaasti saatavilla, kunhan lähettää heille tietopyynnön. Vastaus toimitetaan kolmen työpäivän kuluessa, sähköisesti...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti-Matti Hartikainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 40
|
« Vastaus #258 : Tammikuu 29, 2015, 18:34:28 » |
|
Niin, Liikennevirastopa hyvinkin.
Voihan tuosta periaatepäätöksestä Liikennevirastolle vinkata. Sikäli kun kanta ei muutu, tuomioistuimeen asian saa kuitenkin vasta sen jälkeen kun olemassaolevia tietoja on pyydetty.
Ja aina on tietenkin mahdollisuus kannella oikeuskanslerille tai oikeusasiamiehelle. Niiden antamat ratkaisut eivät kuitenkaan ole sitovia ja käsittelyssä kestää n. 6-7 kuukautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 716
|
« Vastaus #259 : Helmikuu 01, 2015, 18:43:12 » |
|
Liik enne vira ston liikennepalveluun on tullut valintoina kaukoliikenne ja lähiliikenne, mutta ei siellä vielä näy kuin listat saapuvista ja lähtevistä kun aseman nimeä klikkaa. http://liikennetilanne.liikennevirasto.fiEivät ole tehneet mitään kun valitin puoli vuotta sitten siitä että tämä uusi sivusto ei toimi kaikissa kännyköissä eikä tietokoneissa, vanha toimi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #260 : Helmikuu 02, 2015, 12:36:55 » |
|
Niin, Liikennevirastopa hyvinkin.
Voihan tuosta periaatepäätöksestä Liikennevirastolle vinkata. Sikäli kun kanta ei muutu, tuomioistuimeen asian saa kuitenkin vasta sen jälkeen kun olemassaolevia tietoja on pyydetty.
Ja aina on tietenkin mahdollisuus kannella oikeuskanslerille tai oikeusasiamiehelle. Niiden antamat ratkaisut eivät kuitenkaan ole sitovia ja käsittelyssä kestää n. 6-7 kuukautta.
Oli käsittelyaika sitten vaikka se 7 kuukautta ja päätökset sitovia tai ei niin olisi se ainakin pieni viesti viestintävirastolle että asian takana on aivan aidosti datasta kiinnostuneita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #261 : Helmikuu 03, 2015, 01:51:47 » |
|
Tähän liittyen Liikennevirasto tiedoittaa mm. seuraavaa: Liikennedatassa ja siihen liittyvissä innovaatioissa on paljon potentiaalia. Liikenteestä ja väylistä kerättyä dataa voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin esimerkiksi matkojen ja kuljetusten suunnittelussa, erilaisissa sovelluksissa ja palveluiden kehittämisessä. Tulevaisuudessa Liikennevirasto haluaa entisestään parantaa avoimen datan saatavuutta koko liikennesektorilla.
"Avaamme omia tietovarantojamme ja tuemme avoimen datan kehitystä. Omalla toiminnallamme haluamme näyttää liikennealalla esimerkkiä ja kannustaa avoimuuteen", Juslen toteaa. http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/uutiset_2015/Uutiset_12_2015/280115_avoimessa_liikennedatassa_potentiaalia#.VNANCZ2sWlA
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #262 : Helmikuu 03, 2015, 13:23:13 » |
|
Tähän liittyen Liikennevirasto tiedoittaa mm. seuraavaa: Liikennedatassa ja siihen liittyvissä innovaatioissa on paljon potentiaalia. Liikenteestä ja väylistä kerättyä dataa voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin esimerkiksi matkojen ja kuljetusten suunnittelussa, erilaisissa sovelluksissa ja palveluiden kehittämisessä. Tulevaisuudessa Liikennevirasto haluaa entisestään parantaa avoimen datan saatavuutta koko liikennesektorilla.
"Avaamme omia tietovarantojamme ja tuemme avoimen datan kehitystä. Omalla toiminnallamme haluamme näyttää liikennealalla esimerkkiä ja kannustaa avoimuuteen", Juslen toteaa. http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/uutiset_2015/Uutiset_12_2015/280115_avoimessa_liikennedatassa_potentiaalia#.VNANCZ2sWlAMiten minusta jotenki aivan himppusen alkaa tuntua siltä että nuo tommoset tiedotteet on aivan pikkuriikkisen ristiriidassa heidän oman käytännön toimintansa suhteen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #263 : Helmikuu 04, 2015, 23:29:12 » |
|
Tähän liittyen Liikennevirasto tiedoittaa mm. seuraavaa: Liikennedatassa ja siihen liittyvissä innovaatioissa on paljon potentiaalia. Liikenteestä ja väylistä kerättyä dataa voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin esimerkiksi matkojen ja kuljetusten suunnittelussa, erilaisissa sovelluksissa ja palveluiden kehittämisessä. Tulevaisuudessa Liikennevirasto haluaa entisestään parantaa avoimen datan saatavuutta koko liikennesektorilla.
"Avaamme omia tietovarantojamme ja tuemme avoimen datan kehitystä. Omalla toiminnallamme haluamme näyttää liikennealalla esimerkkiä ja kannustaa avoimuuteen", Juslen toteaa. http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/uutiset_2015/Uutiset_12_2015/280115_avoimessa_liikennedatassa_potentiaalia#.VNANCZ2sWlAMiten minusta jotenki aivan himppusen alkaa tuntua siltä että nuo tommoset tiedotteet on aivan pikkuriikkisen ristiriidassa heidän oman käytännön toimintansa suhteen http://www.lvm.fi/tiedote/4431700/ministeri-risikko-suomesta-maailman-paras-liikennepalveluiden-kehittaja- Meillä on toimiva liikenneinfra, monipuolisia liikennepalveluja, maailman parasta teknologiaosaamista ja käytännönläheinen ote ongelmien ratkaisuun. Voi sanoa, että olemme maailman ykkösmaa uusien, älykkäiden liikennepalvelujen kehittämisessä, sanoo Risikko.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #264 : Helmikuu 05, 2015, 19:26:54 » |
|
Tähän liittyen Liikennevirasto tiedoittaa mm. seuraavaa: Liikennedatassa ja siihen liittyvissä innovaatioissa on paljon potentiaalia. Liikenteestä ja väylistä kerättyä dataa voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin esimerkiksi matkojen ja kuljetusten suunnittelussa, erilaisissa sovelluksissa ja palveluiden kehittämisessä. Tulevaisuudessa Liikennevirasto haluaa entisestään parantaa avoimen datan saatavuutta koko liikennesektorilla.
"Avaamme omia tietovarantojamme ja tuemme avoimen datan kehitystä. Omalla toiminnallamme haluamme näyttää liikennealalla esimerkkiä ja kannustaa avoimuuteen", Juslen toteaa. http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/uutiset_2015/Uutiset_12_2015/280115_avoimessa_liikennedatassa_potentiaalia#.VNANCZ2sWlAMiten minusta jotenki aivan himppusen alkaa tuntua siltä että nuo tommoset tiedotteet on aivan pikkuriikkisen ristiriidassa heidän oman käytännön toimintansa suhteen http://www.lvm.fi/tiedote/4431700/ministeri-risikko-suomesta-maailman-paras-liikennepalveluiden-kehittaja- Meillä on toimiva liikenneinfra, monipuolisia liikennepalveluja, maailman parasta teknologiaosaamista ja käytännönläheinen ote ongelmien ratkaisuun. Voi sanoa, että olemme maailman ykkösmaa uusien, älykkäiden liikennepalvelujen kehittämisessä, sanoo Risikko. Linkin takaa löytyi ihan puhelinnumero... Minä ainakin soitan ja kyselen asiasta, tehkää muutkin sama
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 716
|
« Vastaus #265 : Helmikuu 06, 2015, 15:29:00 » |
|
Jospa tämä http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7997.0.html olisi ollut vältettävissä jos Veturit kartalla -sovellus olisi täysin käytettävissä? Etenkin tällaisten työmaiden yhteydessä siitä olisi takuulla hyötyä. Jos osa kalustosta ei näy niin eipä ole kovin luotettava.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #266 : Helmikuu 06, 2015, 16:04:56 » |
|
Heh. Hauska läppä. Todellakin joo dumpperikuski nenä kiinni tabletissa sen sijaan että _katsoisi silmillään tuleeko junaa_. Heh.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 716
|
« Vastaus #267 : Helmikuu 06, 2015, 20:11:37 » |
|
Tarkoitin kyllä sitä että jos on tieto kohta tulevasta junasta niin en lähtisi hitaalla laitteella ylittämään rataa. Onhan sitä turhempiakin älypuhelinsovelluksia, kuten se liukkaudesta kertova tekstiviestihomma. Liukkauden on tähän asti nähnyt ikkunasta mutta katveesta tuleva juna ei niin hyvin näy, ja jos ajettava laite on hidas niin olisi siitä hyötyä että osaisi odottaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #268 : Helmikuu 06, 2015, 22:17:37 » |
|
Eli tämä tapaus todistaa sen, että tasoristeysturvallisuus ei parane veturit kartalla softilla.
Kyseinen juna olisi ollut tsekattavissa VR:n Junat kartalla palvelusta mobiilisti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 716
|
« Vastaus #269 : Helmikuu 07, 2015, 12:16:46 » |
|
Paikka näkyykin olevan niin avara että se olisi näkynyt ihan livenä jo kaukaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #270 : Helmikuu 07, 2015, 15:44:05 » |
|
Eli tämä tapaus todistaa sen, että tasoristeysturvallisuus ei parane veturit kartalla softilla.
Kyseinen juna olisi ollut tsekattavissa VR:n Junat kartalla palvelusta mobiilisti.
Ei se tasoristeysturvallisuus parane VR:n Junat kartalla-palvelulla yhtään sen enempää. Jos Liikennevirasto antaisi GPS-tiedon kaikista liikkuvista yksiköistä, niin se helpottaisi huomattavasti esim. onnettomuustilanteen sattuessa paikantamaan onnettomuuspaikan ja nopeuttamaan pelastustöitä. Toki hiljattain tasoristeysonnettomuudessa (viitaten 6.2. Kokemäen tapaukseen) kyseessä oli matkustajajuna, joten siinä tilanteessa junan on voinut paikantaa Veturit kartalla-sovelluksessa. Mutta esim. samana päivänä tapahtunutta Äänekosken tapausta ei, koska GPS-tieto ei ole vielä kaikista liikkuvista yksiköistä jaossa. Ehkä jonkinlainen ohjelmisto periaatteella "huomiolaite" voisi olla toimiva joka toistaisi junan vihellysäänen jonkun junan lähestyessä tasoristeystä, (henkilöä tai ajoneuvoa). Se vaan vaatisi sovellusta ajavan päätelaitteen GPS-paikannusta, jotta sovellus tietäisi missä on lähistöllä tasoristeys ja tietysti sen että sovellus toistaisi ääntä. Tämä tosiaan vaatisi sen, että kaikki GPS-data mitä junista saadaan, on avointa käytettäväksi. Tämänkaltainen sovellus olisi vain huomion herättämistä varten, ja tästä voisi tulla väärän turvallisuuden tunne. Toisaalta varsinainen huomiolaitekin toimii samankaltaisella periaatteella ja sen käyttö on katsottu vähäriskisemmäksi, ja onhan se mahdollista että siitäkin tulee väärän turvallisuuden tunne. Toisaalta, entäs jos tasoristeykseen laitettaisiin ulko-olosuhteita kestävä älypuhelin tai tabletti tasoristeysmerkin alle tilapäisiä työmaita tms. varten, samalla periaatteella kuin mitä huomiolaite toimii? Tabletin näytöllä voisi olla tasoristeyksen tieopastimia matkiva sovellus pyörimässä. Ja varoituskellot voitaisiin samalla tavalla kiinnittää tasoristeysmerkin alle, ne voisivat toimia bluetooth-yhteydellä tai ihan vaikka tabletin kuulokeliitännästä. Tietysti sovellus ei voisi toimia turvalaitteena, mutta jonkinasteisena huomiolaitteena se saattaisi toimia. Tabletin akkua voisi ladata jollakin kannettavalla USB-virtalähteellä ja vaikka aurinkokennoilla. Tabletteja, varoituskelloja ja virtalähteitä pitäisi olla pari tasoristeyksen molemmilla puolilla. Ne voisivat kommunikoida keskenään langattomasti bluetoothin kautta ja turvata toistensa hälytyksiä (esim. toisen hälytys saisi toisenkin hälyttämään), jotta käyttövarmuus paranisi. Ahkeraa testaamista tämä varmaan vaatisi, jotta käyttövarmuus saataisiin jollekkin hyväksyttävälle tasolle. Ja tuollainen ratkaisu olisi vain tilapäinen. Melko halpa ratkaisu se varmaankin olisi, kun laitteiston tarve olisi melko minimaalinen ja kiinnitys onnistuisi tasoristeyksessä merkin ylä- tai alapuolelle. Tärkein huomio- ja turvalaite löytyy kyllä lähes aina tienkäyttäjän oman pääkopan sisältä. Mutta näkemäalueet eivät aina valitettavasti ole sillä tasolla tasoristeyksissä, että niiden ylittämisestä selviäsi pelkän tähystämisen perusteella ilman onnettomuuksia.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2015, 16:09:55 kirjoittanut Oskari Kvist »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #271 : Helmikuu 07, 2015, 16:32:05 » |
|
Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmäKokeilu Hanko–Hyvinkää-rataosallaRisto Öörni, Marita Hietikko, Kimmo Kauvo, Ali Lattunen & Ari Virtanen VTT Tässä julkaisussa esitetään ”Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä – teknisen toteutuksen testaus” -projektin tulokset. Hanke käynnistettiin vuoden 2008 alussa osana Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen (Tekes) Turvallisuus-teknologiaohjelmaa, ja se päättyi syksyllä 2011. http://www2.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2011/T2603.pdfMistä kukaan tietää mitä tästäkin järjestelmästä voisi saada irti nykypäivänä? Tekninen kehitys on monella rintamalla huimaa, ja vain yksi on varmaa: muutos. Rautatiejärjestelmässä liikkuvan kaluston kuljettajilla on arkipäivää ollut jo vuosia JKV, kohta heillä on myös KUljettajan PääteLAite kalustokohtaisten mittareiden ja hallintalaitteiden lisäksi. Autoilijoille kehitetään poronhoitoalueella poroista varoittavaa mobiililaitteissa toimivaa appsia ja käyttöön on jo otettu huomiolaitteet varoittamaan junista Toijala-Valkeakoski -radalla. Ja tässäkään tuskin on kaikki turvallisuusinnovaatiot liikenteen rintamalla? Autotekninen kehitys älykkäine turvallisuutta lisäävine laitteineen/sovelluksineen on kokonaan oma lukunsa (kuten ABS, TCS jne.). Varmaa kuitenkin on, että oli se kulkupeli sitten mikä tahansa, myös silmiä ja valpasta mieltä tarvitaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #272 : Helmikuu 07, 2015, 18:27:37 » |
|
Eli tämä tapaus todistaa sen, että tasoristeysturvallisuus ei parane veturit kartalla softilla.
Kyseinen juna olisi ollut tsekattavissa VR:n Junat kartalla palvelusta mobiilisti.
Ei se tasoristeysturvallisuus parane VR:n Junat kartalla-palvelulla yhtään sen enempää. Jos Liikennevirasto antaisi GPS-tiedon kaikista liikkuvista yksiköistä, niin se helpottaisi huomattavasti esim. onnettomuustilanteen sattuessa paikantamaan onnettomuuspaikan ja nopeuttamaan pelastustöitä. Toki hiljattain tasoristeysonnettomuudessa (viitaten 6.2. Kokemäen tapaukseen) kyseessä oli matkustajajuna, joten siinä tilanteessa junan on voinut paikantaa Veturit kartalla-sovelluksessa. Mutta esim. samana päivänä tapahtunutta Äänekosken tapausta ei, koska GPS-tieto ei ole vielä kaikista liikkuvista yksiköistä jaossa. Ehkä jonkinlainen ohjelmisto periaatteella "huomiolaite" voisi olla toimiva joka toistaisi junan vihellysäänen jonkun junan lähestyessä tasoristeystä, (henkilöä tai ajoneuvoa). Se vaan vaatisi sovellusta ajavan päätelaitteen GPS-paikannusta, jotta sovellus tietäisi missä on lähistöllä tasoristeys ja tietysti sen että sovellus toistaisi ääntä. Tämä tosiaan vaatisi sen, että kaikki GPS-data mitä junista saadaan, on avointa käytettäväksi. Tämänkaltainen sovellus olisi vain huomion herättämistä varten, ja tästä voisi tulla väärän turvallisuuden tunne. Toisaalta varsinainen huomiolaitekin toimii samankaltaisella periaatteella ja sen käyttö on katsottu vähäriskisemmäksi, ja onhan se mahdollista että siitäkin tulee väärän turvallisuuden tunne. Toisaalta, entäs jos tasoristeykseen laitettaisiin ulko-olosuhteita kestävä älypuhelin tai tabletti tasoristeysmerkin alle tilapäisiä työmaita tms. varten, samalla periaatteella kuin mitä huomiolaite toimii? Tabletin näytöllä voisi olla tasoristeyksen tieopastimia matkiva sovellus pyörimässä. Ja varoituskellot voitaisiin samalla tavalla kiinnittää tasoristeysmerkin alle, ne voisivat toimia bluetooth-yhteydellä tai ihan vaikka tabletin kuulokeliitännästä. Tietysti sovellus ei voisi toimia turvalaitteena, mutta jonkinasteisena huomiolaitteena se saattaisi toimia. Tabletin akkua voisi ladata jollakin kannettavalla USB-virtalähteellä ja vaikka aurinkokennoilla. Tabletteja, varoituskelloja ja virtalähteitä pitäisi olla pari tasoristeyksen molemmilla puolilla. Ne voisivat kommunikoida keskenään langattomasti bluetoothin kautta ja turvata toistensa hälytyksiä (esim. toisen hälytys saisi toisenkin hälyttämään), jotta käyttövarmuus paranisi. Ahkeraa testaamista tämä varmaan vaatisi, jotta käyttövarmuus saataisiin jollekkin hyväksyttävälle tasolle. Ja tuollainen ratkaisu olisi vain tilapäinen. Melko halpa ratkaisu se varmaankin olisi, kun laitteiston tarve olisi melko minimaalinen ja kiinnitys onnistuisi tasoristeyksessä merkin ylä- tai alapuolelle. Tärkein huomio- ja turvalaite löytyy kyllä lähes aina tienkäyttäjän oman pääkopan sisältä. Mutta näkemäalueet eivät aina valitettavasti ole sillä tasolla tasoristeyksissä, että niiden ylittämisestä selviäsi pelkän tähystämisen perusteella ilman onnettomuuksia. Se ettei harrastajat näe missä junat liikkuvat ei tietenkään tarkoita sitä etteikö hätätilanteessa junan tarkkaa sijaintia saisi selville. Olen varma ettei tavarajunat tule koskaan näkymään julkisesti vain harrastajia varten. Koska harrastajat nyt ovat vain todella pieni marginaaliryhmä. Sääli sinänsä, olihan se hienoa seurata liikennettä silloin kun kaikki junat näkyivät kartalla. Tasoristeysturvallisuuden kanssa millään GPS-karttapalvelulla ei ole kyllä mitään tekemistä, se on pelkkää unelmointia se.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2993
|
« Vastaus #273 : Helmikuu 07, 2015, 21:35:30 » |
|
On todella vahinko ettei Vr pysty antamaan Junat kartalla myöhässä olevista junista minkäänlaista seurantaa.Nytkin on Ic-78 105 min myöhässä ei vain näy kartalla!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #274 : Helmikuu 07, 2015, 23:46:56 » |
|
Se ettei harrastajat näe missä junat liikkuvat ei tietenkään tarkoita sitä etteikö hätätilanteessa junan tarkkaa sijaintia saisi selville. Olen varma ettei tavarajunat tule koskaan näkymään julkisesti vain harrastajia varten. Koska harrastajat nyt ovat vain todella pieni marginaaliryhmä. Sääli sinänsä, olihan se hienoa seurata liikennettä silloin kun kaikki junat näkyivät kartalla. Tasoristeysturvallisuuden kanssa millään GPS-karttapalvelulla ei ole kyllä mitään tekemistä, se on pelkkää unelmointia se.
Kyllähän minuun otettiin pariin otteeseen yhteyttä hätäkeskuksestakin ja toivottiin veturit kartalla -palvelun jatkuvan entiseen malliin. Henkilökohtaisesti toivon, että asia on jo jotenkin muutoin järjestynyt, jos ei jo ole. Olen samaa mieltä tasoristeysturvallisuudesta - koko GPS-järjestelmä on teknisesti ihan liian epäluotettava tasoristeysturvallisuuden parantamiseen. Se ei voi koskaan toimia turvalaitteena. Ison-Britannian rataverkolla kulkevat tavarajunat näytetään, koska eräs paikallinen harrastaja sitä erityisesti pyysi ja perusteli. Liikennöitsijät suostuivat siihen. Tietysti Suomessa VR on niihin verrattuna pieni, mutta ainoa merkittävä toimija ja sitä kautta vaikeuttaa tilannetta avoimuuden suhteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|