Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Kuvien tunnistetoiveita  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #25 : Toukokuu 28, 2019, 20:21:11 »

Saisiko kuviin lisättyä operaattoritunnisteen (tekstikenttä)? Tämä helpottaisi tietyn operaattorin tai yhtiön kuvien etsimistä.
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #26 : Toukokuu 28, 2019, 20:59:14 »

Tuo on mielestäni tarpeellinen ehdotus. Tulevaisuudessa operaattorin mukaan tapahtuva kaluston jaottelu taitaa Suomessakin olla normaalia arkipäivää. Sitähän se on jo niissä maissa, joissa perinteisesti on ollut liikennöimässä useampia yhtiöitä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2576


« Vastaus #27 : Toukokuu 28, 2019, 22:27:57 »

Ennen ehdotuksen käyttöönottoa pitänee miettiä, jaotellaanko kalusto operaattorin vai omistajan mukaan. Ne kun eivät lainkaan ole sama asia.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #28 : Toukokuu 29, 2019, 00:23:49 »

Ennen ehdotuksen käyttöönottoa pitänee miettiä, jaotellaanko kalusto operaattorin vai omistajan mukaan. Ne kun eivät lainkaan ole sama asia.

Kysymys voikin jossain kohtaa tulevaisuudessa olla odotettua monimutkaisempi. Tuntuisi itsestään selvältä operaattori, koska jos omistaja on esim pankin rahoitusyhtiö, omistajatieto kuvan yhteydessä olisi vähemmän kiinnostava. Mutta jos jokin kaluston omistaja vuokraakin esim vetureita vaikkapa päiväksi kerrallaan eri operaattoreille, olisi tällöin kuvassa parempi tunniste omistaja.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1751


« Vastaus #29 : Toukokuu 29, 2019, 10:46:10 »

Varmaan tunnisteeseen tulisikin kirjoittaa junaa operoiva operaattori eikä pohtia kaluston omistussuhteita.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2576


« Vastaus #30 : Toukokuu 29, 2019, 21:10:22 »

Varmaan tunnisteeseen tulisikin kirjoittaa junaa operoiva operaattori eikä pohtia kaluston omistussuhteita.

Näin se varmasti olisi fiksuintakin. Aiempaa kirjoittaessani mielessä oli tilanne, jossa kuvataan jonkin yksityisen omistajan (Haltijan? Kalusto-operaattorin? Anyway sen, jonka tunnus on kyljessä.) yksittäinen ratapihalla seisova vaunu, jota on tapana liittää eri (liikennöitsijä-) operaattoreiden juniin.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 668


« Vastaus #31 : Toukokuu 30, 2019, 09:18:59 »

Rataverkolla on ollut kautta aikojen myös muiden kuin VR:n omistamia vaunuja. Ensimmäiset makuuvaunut esimerkiksi eivät olleet (S)VR:n omistamia, vaan ne olivat yksityisiä ja vaunut liitettiin sopimuksen mukaisin ehdoin (S)VR:n juniin.

Monet öljy-yhtiöt ja teollisuusyritykset ovat myös omistaneet vaunuja. Niiden omistuksen on voinut päätellä vaunun litteran perusteella. VR:n vaunukirjanpidossa ne on luetteloitu "vieraat vaunut" -otsikon alla, jolloin on myös ilmoitettu vaunun omistaja. Rautatiehistorian ja tutkimuksen kannalta omistaja on oleellinen tieto, jonka perusteella vaunun historia voidaan selvittää ja jonka perusteella vaunun kohtaloa voidaan seurata.

Jos ajatellaan yksittäisen vaunun liikkumista useamman operaattorin kilpailuolosuhteissa, niin operaattorihan voi olla jatkuvasti muuttuva tieto. Kuljetustarvehan voi olla sellainen, että vaunun jokainen yksittäinen kuljetus kilpailutetaan, eli kuljetukset eivät aina perustu edes määräajaksi solmittuun sopimukseen — jotka nekin voivat olla lyhytaikaisia.

Toki vaunujen omistuksetkin muuttuvat — niitä ostetaan ja myydään, mutta tässäkin tapauksessa vaunun historia voidaan selvittää omistajatiedon perusteella.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 542


« Vastaus #32 : Toukokuu 30, 2019, 14:12:20 »

Myös ravintolavaunut olivat pitkään yksityisiä. Suomen valtionrautatiet ja Kansainvälinen Makuuvaunyhtiö Compagnie Internationale des Wagons Lits et des Grands Express Européens (CIWL) allekirjoittavat sopimuksen lokakuussa 1911. Liikenne jatkui vuoteen 1959. Muitakin toimijoita ravintolavaunualalla oli.

Myös Postin vaunut kuuluivat 'vieraisiin vaunuihin'. Ne omisti Postilaitos.

Ja eikös nykyään ole vaununvuokrausfirmoja?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2019, 16:54:41 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #33 : Toukokuu 30, 2019, 16:10:20 »

Operaattoritunnisteesta olisi erityisesti hyötyä ulkomaisissa kuvissa, mutta apua olisi myös suomalaisiin uudempiin kuviin.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #34 : Toukokuu 30, 2019, 21:00:42 »

Myös ravintolavaunut olivat pitkään yksityisiä. Suomen valtionrautatiet ja Kansainvälinen Makuuvaunyhtiö Compagnie Internationale des Wagons Lits et des Grands Express Européens (CIWL) allekirjoittavat sopimuksen lokakuussa 1911. Liikenne jatkui vuoteen 1959. Muitakin toimijoita ravintolavaunualalla oli.

Myös Postin vaunut kuuluivat 'vieraisiin vaunuihin'. Ne omisti Postilaitos.

Ja eikös nykyään ole vaununvuokrausfirmoja?

Eli pohdittavaksi: Mikä olisi oikea tuuniste tälle veturllle ja vaunulle http://vaunut.org/kuva/126464 ja http://vaunut.org/kuva/126463?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 298


« Vastaus #35 : Toukokuu 30, 2019, 23:02:36 »


Eli pohdittavaksi: Mikä olisi oikea tuuniste tälle veturllle ja vaunulle http://vaunut.org/kuva/126464 ja http://vaunut.org/kuva/126463?
UIC-tunnukset veturin omistajalle Hectorrail on 3208 ja vaunun Flix Mobility Gmbh on 3295.
En tiedä onko se mitä kaipasit? Veturin littera on 242 ja vaunun joku tyyliä Bm tai vastaava.

t. Rainer
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1751


« Vastaus #36 : Toukokuu 31, 2019, 11:53:40 »

Briteistä tuli mieleen yksi äärimmäinen esimerkki eli Caledonian Sleeper, jolla voi samassa junassa olla ainakin viiden eri omistajan vaunu- ja vetokalustoa (vanhat makuuvaunut omistaa kalustopankki, minkä lisäksi käyttävät rahtifirmojen vetureita, sekä myös museovetureita ja -vaunuja).

Voidaan kuvitella, että Caledonian Sleeperin yöjunasta vetovastuussa on GB Railfreight, joka on vuokrannut Freightlinerin Class 90 -sähköveturin, joka on vuokrattu DB Cargolta. Miten se pitäisi tagata?
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #37 : Toukokuu 31, 2019, 13:16:14 »

Briteistä tuli mieleen yksi äärimmäinen esimerkki eli Caledonian Sleeper, jolla voi samassa junassa olla ainakin viiden eri omistajan vaunu- ja vetokalustoa (vanhat makuuvaunut omistaa kalustopankki, minkä lisäksi käyttävät rahtifirmojen vetureita, sekä myös museovetureita ja -vaunuja).

Voidaan kuvitella, että Caledonian Sleeperin yöjunasta vetovastuussa on GB Railfreight, joka on vuokrannut Freightlinerin Class 90 -sähköveturin, joka on vuokrattu DB Cargolta. Miten se pitäisi tagata?
Ilmeisesti siis on parempi olla tagaamatta ollenkaan? Ei tämä voi olla käytännössä noin vaikea kysymys, voihan tuohon esimerkkikuvaasi tagata vaikka kaikki kolme operaattoria, niin jollain haulla ne löytyvät...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1751


« Vastaus #38 : Toukokuu 31, 2019, 13:17:28 »

Briteistä tuli mieleen yksi äärimmäinen esimerkki eli Caledonian Sleeper, jolla voi samassa junassa olla ainakin viiden eri omistajan vaunu- ja vetokalustoa (vanhat makuuvaunut omistaa kalustopankki, minkä lisäksi käyttävät rahtifirmojen vetureita, sekä myös museovetureita ja -vaunuja).

Voidaan kuvitella, että Caledonian Sleeperin yöjunasta vetovastuussa on GB Railfreight, joka on vuokrannut Freightlinerin Class 90 -sähköveturin, joka on vuokrattu DB Cargolta. Miten se pitäisi tagata?
Ilmeisesti siis on parempi olla tagaamatta ollenkaan? Ei tämä voi olla käytännössä noin vaikea kysymys, voihan tuohon esimerkkikuvaasi tagata vaikka kaikki kolme operaattoria, niin jollain haulla ne löytyvät...

Tosiaan, pilkullahan niitä voi erotella. Hyvä. :-)
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #39 : Toukokuu 31, 2019, 15:10:18 »

Kiitos kaikista edellä esitetyistä operaattoritunnisteeseen liittyvistä näkökohdista. Oli taas hauska huomata, että aluksi hyvin yksinkertaiselta asialta vaikuttanut asia piti käytännön tosielämässä sisällään paljon enemmän variaatioita. Jos asia ratkeaa taggaamalla useampi toimija, niin hyvä. Ainakaan teknisesti tämän ei pitäisi olla mahdotonta. Ylläpitotiimi ottaa asian purtavaksi.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #40 : Toukokuu 31, 2019, 16:31:02 »

Kiitos kaikista edellä esitetyistä operaattoritunnisteeseen liittyvistä näkökohdista. Oli taas hauska huomata, että aluksi hyvin yksinkertaiselta asialta vaikuttanut asia piti käytännön tosielämässä sisällään paljon enemmän variaatioita. Jos asia ratkeaa taggaamalla useampi toimija, niin hyvä. Ainakaan teknisesti tämän ei pitäisi olla mahdotonta. Ylläpitotiimi ottaa asian purtavaksi.
Hieno juttu! Ja jos saa esittää toiveita, tag voisi tosiaan olla vapaa tekstikenttä, jossa esim. pilkulla voi erotella useamman operaattorin. Tämä tosin vaatii kuvien lisääjiltä kurinalaisuutta, että käyttävät toimijan virallista lyhennettä.

Olen toivonut tätä toiminnetta erityisesti jenkkikuvien yhteyteen, jolloin helpolla haulla voisi etsiä esim. kuvat BNSF:n kalustosta...
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2141


« Vastaus #41 : Kesäkuu 19, 2019, 14:25:38 »

Puukorivaunu DEm. Ks. kuvan http://vaunut.org/kuva/114848 kommentit.
tallennettu

Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 542


« Vastaus #42 : Kesäkuu 24, 2019, 14:34:31 »

Junatyypeistä puuttuu 'MP', 'moottoripikajuna', 1950-luvun moottorijunien hieno uutuus.
Sitä kaivataan ainakin kuvissa http://vaunut.org/kuva/132441 ja http://vaunut.org/kuva/133566
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2141


« Vastaus #43 : Kesäkuu 26, 2019, 02:55:33 »

Tve4la. (Entinen Tve4 504 on nykyisin Tve4la 98 10 8008 504-7)

https://juliadata.fi/rollingstock/search?q=Tve4la:98108008504-7
http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/101
http://vaunut.org/kuvat/?kv=2015&kv2=2019&tag0=5%7CTve4%7C504

Lainaus käyttäjältä: Resiina-lehti
Tve4 504 on vuokrattu monivuotisella sopimuksella Destia Rail Oy:n käyttöön. Veturin omistaa Teräspyörä, jonka omistukseen se päätyi Koverharin lakkautetulta terästehtaalta. Ennen vuokrauksen alkua veturiin rakennettiin valmius Valmet-lumiaurojen käyttöön. Valmet-aurat ja Tve4-veturit ovat olleet käytössä Suomen rataverkolla vuosikymmeniä, mutta koskaan aiemmin näitä auroja ei ole käytetty Tve4:ssä tai siitä muutetussa Tka8:ssa. Siten Trafi edellytti muutostyölle uutta käyttöönottolupaa ja rekisteröintiä uudelle alasarjatunnukselle Tve4la. Sulan maan aikaan veturia käytetään perusvarustuksessaan rataverkon kunnossapito- ja rakentamistöissä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2019, 23:56:13 kirjoittanut Jimi Lappalainen » tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2141


« Vastaus #44 : Syyskuu 26, 2019, 23:53:13 »

Näitä kuvien tunnistetoiveita ei taida kukaan lukea? Huh
tallennettu

Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #45 : Syyskuu 27, 2019, 06:53:11 »

Kyllä näitä luetaan ja myös tässä ketjussa maitut tunnistetoiveet ovat työlistalla. Käytännön toteutuksen esteenä on pula ajasta ja tekijöistä. Jokainen muutos edellyttää työtä, jota tehdään kokonaan vapaaehtoisvoimin.
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #46 : Syyskuu 27, 2019, 15:37:13 »

Tehkää päivämäärästä linkki, josta näkee kaikki saman päivän kuvat.
tallennettu

Piin piis juuri potenssiin pii on pii.
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Kuvien tunnistetoiveita  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina