Onkohan niitä koskaan käytetty ja onko siitä valokuvia?
Olen nähnyt kerran 1970-luvulla Helsingissä Sm1:ien ylikulkusillat alaslaskettuna liikenteessä, kun jostain nyt muistamattomasta syystä ajettiin talvipimeässä iltamyöhäpikajunaa korvaava nelivaunuinen Sami-juna Helsingistä Tampereelle. Junassa oli kai syytä olla istumapaikkoja neljän istumavaunun verran, mutta koska ko. junaan oli varattu suunnitellusti vain yksi konduktööri, käyntisillat laskettiin alas, että hän pääsi siirtymään yksiköstä toiseen. Silloin ei kai ollut mitään varallaolokippareita, että olisi voinut miehittää toisen vaunuparin heittomiehellä.
Valokuvaa ei minulla tuosta alaslasketusta käyntisillasta ole, kun ei se nyt NIIN tärkeä juttu kallista rullafilmiä käyttäneelle ollut.
Valokuvaus oli siihen maailmanaikaan vakavasti otettava asia - ylenpalttinen räpsyttely ei tullut mitenkään kuuloonkaan. Kaikki yksittäiset ruudut mitä kuvattiin, olivat pitkän pohdinnan tuloksia. Oli myös koulukuntia, että otetaan yksi kuva kauempaa, ja saadaan siihen sitten enemmän kohteita mukaan. Pimiössä voi sitten tehdä osasuurennoksia, jos haluaa detaljikuvia...