Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Keskustelua autojen vioista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 546


« : Tammikuu 05, 2015, 21:44:55 »

Tossa jonon ensimmäisenä seisoo muuten Mazda 626 (GD /Mk.III 88-92) mallin farkku, joka oli siitä poikkeuksellinen tapaus, että sitä valmistettiin farkkuna koko seuraavan mallisukupolven (GE/Mk.IV 93-97, ei ollut farkkua ollenkaan) ajan. Tämä sen takia, että auto on/oli aivan käsittämättömän luotettava/vähävikainen, ja koppakin oli suhteellisen ”tuoreen” oloinen koko valmistuskaaren ajan.

Yhtiökumppanini Kurre osti tällaisen vuonna 1991 (Vm. -88 ajettu noin 100 tonnia), hän ajoi sillä reippaat 200 tonnia lisää, ilman että autoon tuli mitään vikoja (pl. normaali huollot ja kulumat). Toinen takapyörän laakeri taidettiin vaihtaa. Autoon oli vaihdettu tuulilasi ja huonon työlaadun takia se alkoi ruostumaan irti, joten Kurre vaihtoi sen tuoreempaan samanlaiseen (Vm. -95 taas ajettu noin 100 tonnia), ja ajoi silläkin noin 200 tonnia ilman mainittavia vikoja, jonka jälkeen hän vaihtoi sen Nissan Primeeraan, joka oli myös laadukas auto.
 
Netissä näkyy nytkin olevan myynnissä -88 vuosimallin auto jolla on ajettu 515 000 km, on siis 27 vuotta vanha, ja ajettu näin ollen keskimäärin noin 20 tonnia vuodessa, lukema voinee pitää siis paikkansa. Autossa ei ole myyjän mukaan muuta vikaa kun liikaa ruostetta.
 
Mutta sitten hän osti (kuin myös minä) Citikka C 5:sen (farkku 2002) uutena, nämä autot eivät 2 vuoden aikana ”ehjää kuukautta nähneet”.
Yksi omituinen vika Kurren autossa (2 kertaa) oli mm. se kun takalasin lämmitysvastus (lanka) meni poikki, niin takaluukku alkoi aukeamaan itsestään, siinä oli sähköinen solenoidi, homma korjaantui takalasin vaihdolla. Kurren autossa oli joskus 10 000 euroa kolikkorahaa (meidän postikoppareista) eli oli olosuhteisiin nähden "kiva vika". Muita vikoja olivat mm. jarrujen ”tietokone” hajosi (tietokoneita oli yhteensä kuulemma 7 kpl?), koko taka-akselisto meni vaihtoon (näin hänelle sanottiin, erillisripustus?), ratti alkoi heilumaan , jarrut vinkuivat (loppui vasta kun alle vaihdettiin tarvikepalat, niissä kun oli kuulemma vielä silloin asbestia?!), ovenkahva jäi käteen, moottorin käyntihäiriöitä (tietokone?), penkin tukirauta meni poikki ym. ym. 
 
 Mun autossa taas mm. kuskin ikkuna aukes omia aikojaan kesätuuletusasentoon ja vesi valui sisään (ikkuna auki 40 mm, kun auto seisoo). Toinen kumma vika mun autossa oli kun Citikan spesiaalijousitus (6 sähköistä/hytraulista pallukkaa= kaasunestejousitus) alkoi ”toimimaan” auton seistessä parkissa, auton etupää ja takapää nousivat ja laskivat vuorotellen sen 100 mm minkä järjestelmä salli, ei muuta kun auto Vehon pihaan sunnuntaina ja akku irti.


Neuvoksi muille, jos ostatte uuden auton, niin sopikaa kaupan yhteydessä että saatte autosta täyden ”huoltokirjan” töistä jotka on tehty ns. tehdastakuun piikkiin. Kurren autossa oli vikoja jotka ilmenivät autossa 2 kertaan 2 vuoden ja 80 000 kilsan aikana. Kun takuu päättyi, niin yritimme saada autosta edellä mainitut tiedot, koska hänelle oli luvattu niiden osalta suullisesti lisätakuuta, kuluttajasuojakin tuntee tällaisen menettelyn. Veho ei suostunut niitä kuitenkaan luovuttamaan, vikoja ei suostuttu kertomaan edes suullisesti ja kuluttaja-asiamies sanoi, että mikään ei myöskään velvoita Vehoa niitä luovuttamaan. Näin ollen lisätakuut piti unohtaa ja auto meni aivan karmealla tappiolla vaihtoon.
 
Olisiko muuten fiksua avata tuonne sivuraiteelle ihan oma keskustelu autojen erinäisistä laatuongelmista?, siitä olisi eniten hyötyä sivuston nuorille miehille joita aikuistuu tasaisella tahdilla ja jotka hankkivat pääsääntöisesti vanhemman vuosikerran autoja. Nettihän on täynnä omaan automerkkiinsä rakastuneiden henkilöiden ylläpitämiä ”merkkikerhoja”, mutta ei niissä kirjoitella yleisesti ottaen (se rakkaus) oman merkin/mallin ongelmista, lähinnä kerrotaan m***t vaahdossa ”siruttamalla” saaduista lisäpolleista. Keskustelussa voitaisiin jakaa siis todellista rahanarvoista tietoa autoista Vorg:le, joita pääsääntöisesti ja tunnetusti kiinnostavat vain ja ainoastaan hieman tehokkaammat (n.500-n.4000 pollea) vehkeet.   
 
Kai tällainen ”ohi aiheen” muistelu sallitaan tämän kuvan alla? Eikö täällä voisi olla sellainen kirjoittamaton sääntö että ”normi” kommentoinnin minimit (spesiaalijutut erikseen) liittyvät kaikkeen mitä kuvassa esiintyy, ja/tai kuvasta on erinäisiä polkuja jonnekin muualle ja/tai kommentti on yleisellä tasolla positiivinen ja/tai ketään muuta loukkaava.
 
Tämä ehdotukseni sen takia että täällä on (taas) viimeaikoina ”nostaneet päätään” erinäiset silkat  v*****lu, saivartelu, tunnisteiden tivaaminen, pilkun n******nen, toisten kuvien laadun arvostelu ja yleensä ottaen negatiivinen kommentointi kuvien alla. Eikö voida katsoa että tällainen kommentointi ei täytä ed. mainittuja ehtoja, ja nämä eivät kuuluisi näin ollen kuvien alle lisättyihin kommentteihin.

Itse olen pyrkinyt noudattamaan ylläpidon minulle lähettämää ohjetta, ”kommentointi kuvien yhteydessä on sallittu hyvinkin laaja-alaisesti”. Aina en ole tässä kuitenkaan onnistunut, välillä on mennyt ihan överiksi.

Kas tässä allakin käydään autokeskustelua Kuplansa.
tallennettu

Skiffari 40
Santeri Kivioja
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 225


« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2015, 18:46:12 »

Jouni. Ihan pieneksi vinkiksi voin kuitenkin sanoa, että mitä vuosina 2007-2012 AutoBildiä lukeneena voin sanoa, niin ei tuo ranskalaisperäisen Citroenin laatu ole kuitenkaan enää ihan samanlainen kuin mitä tuolloin pahimpina 2000-luvun alkuvuosien vuosimallien aikaan. Muistan kun luin esimerkiksi laaturaportista 2010 että tämä vuodesta 2008 lähtien markkinoilla ollut kolmannen sukupolven C5 selviytyi lähes tulkoon ongelmitta 100 000 kilometrin testistä kuten myös sen rinnalla samaan aikaan testiä suorittanut Berlingo. Se oli sitä kymmenen vuoden takaista aikaa kun ei vielä osattu ottaa oikein vastaan asiakkaiden palautetta ja panostaa laatuun. Nykyään kaikki ranskalaismerkit (Citroen, Peugeot ja varsinkin Renault) ovat panostaneet laatuunsa enemmän kuin pelkkiin visuaalisesti hienoilta näyttäviin lisäyksiinsä tai silmää iskevään ulkomuotoonsa. Vuonna 2009 tehdyssä vm. 1.1.2006-31.12.2007 olevien autojen omistajien tyytyväisyystestissä esimerkiksi Renault Laguna vm. 2007 sijoittui koko tyytyväisyystilaston neljänneksi.
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2015, 20:40:17 »

Toisen Jounin kuvaus sitikasta sopisi aika hyvin myös peugeot 206:een. Lukuisten vikojen lisäksi ehkä erikoisimpana: Pösöössä ei kesällä aina saanut takaluukkua auki. Aika v********en ongelma esim kauppareissun jälkeen, jos on maitopurkit lämpöisessä takapaksissa.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 582


« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2015, 22:44:15 »

Kaikenlaista nähneenä ja kokeneena voin todeta etten koske pitkällä tikullakaan ranskalaiseen autoon. Sähkövikoja on mukavasti ja vanhetessaan ovat melkoisia vikapesäkkeitä. Kyllä Japanilaiseen tai Saksalaiseen laatuun on luottaminen. :)
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 582


« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2015, 22:48:45 »

Näin esimerkkinä eräs Xantia, joka lorotteli bensaa imusarjan päälle, hyvä ettei tuleen syttynyt, Laguna jonka moottori meni satunnaisesti vikatilaan (kaasu ei totellut ollenkaan), vahvasti keulapainoisena ja lyhyellä akselivälillä oli kauhea ajettava talvikelillä ja mittaristo muistutti silloin tällöin lähinnä joulukuusta (vikavalot), ja Megane jossa muuten vaan levisi moottori.
tallennettu
Santeri Kivioja
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 225


« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2015, 22:51:56 »

No jos omaa mielipidettäni kysyttäisiin niin en minäkään ostaisi mitään ranskalaista autoa. Kerroin vaan vähän faktoja autojen ihmeellisestä maailmasta, joita varsinkin edellä mainitsemani AutoBild tarjoaa ihan kiitettävästi niille ketkä haluavat oikeasti tietää mihin testien pohjalta voisi luottaa ja mihin taas ei.

Plus Oskari kaikki mainitsemasi mallit ovat juuri sitä vanhempaa 1990-luvulta tai 2000-luvun alusta olevaa sukupolvea, joten ei välttämättä päde samat viat näiden uudempien mallien kanssa.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 321


« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2015, 07:28:51 »

Jos jotain hyvää Meganesta pitää sanoa, se on erittäin polttoainetaloudellinen auto, sillä 80% matkoista tehdään hinausauton lavalla. Parkkipaikkaongelmiakaan ei ole, sillä auto viettää kuukaudesta 3 viikkoa korjaamolla.

Oman entisen, ensimmäisen ja viimeisen Meganeni vikahistoriaan tämä kommenttiruudun tila ei riittäisi.
tallennettu
Petri Koskela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2015, 11:37:57 »

Ranskiksien vikojen pohtimiseen ja ratkomiseen on omat foruminsa, sieltä löytyy ratkaisujakin toisin kuin saksalaisrotuisten vaunujen forumeilta joissa puidaan enimmäkseen takuun kattavuutta erilaisissa tilanteissa.
Ensimmäisen polven C5 oli ensimmäisiä CAN-väyliin (monikossa) perustuvia autoja ja kehitettävää oli vielä - ja sitä on tehtykin. Toisen polven vaunu 2005 eteenpäin oli jo huomattavasti huolettomampi, sähköviat kuten takaluukun itsenäinen elämä johtuvat suurimmaksi osaksi vääristä materiaaleista pirullisiin olosuhteisiimme, kun luukun johtosarjan eristeet pakkasessa taittelussa rapisevat pois syntyy ei-toivottuja kytkentöjä. Onneksi yksi lukuisista tietokoneista - ei seitsemän taida riittää mihinkään - osaa päätellä ettei auton ollessa liikkeellä luukkua tai lasia (sekin erikseen omalla solenoidillaan aukeava) sovi avata.
Ranskalainen tekniikka jakaa näemmä väkeä oli kysymys vetureista tai autoista. Varmatoiminen voi joskus olla vähän tylsä.
tallennettu
Santeri Kivioja
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 225


« Vastaus #8 : Helmikuu 08, 2015, 23:00:33 »

Ei ole kuitenkaan kolmannen sukupolven C5-malleissa noita vastaavia ongelmia todettu, niin ei kannata yksitoikkoisesti tuomita sitä tai muitakaan ranskalaisia automerkkejä pelkkien huonojen vanhempien mallien takia. Nimittäin uudet, pääsääntöisesti akselilta 2008-2010 lähtien valmistetut Citroenin, Renaultin ja Peugeotin automallit sekä silloin tai sen jälkeen aloitettujen sukupolvien mallit ovat selvinneet hyvin testeistä kuten edellä tulikin minulla mainittua täällä. Vai onko se vain joku rahallinen kysymys että uusia malleja ei oteta huomioon ja keskitytään yksinomaan vanhempiin malleihin?
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 546


« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2015, 23:21:40 »

Ylläpito voisi siirtää tämän aiheen sivuraiteelle ihan omaksi keskusteluksi alkaen kommentistani 5.1,aiheen nimi voisi olla vaikka "kokemuksia autojen laatupoikkeamisista". Ihan totta, mm. Volvo käyttää nykyjään laatupoikkeama termiä kun autossa on jotain sutta ja sekundaa, joita yritetään sitten vaivihkaa takaisinkutsuilla parsia.
tallennettu

Skiffari 40
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 501


« Vastaus #10 : Helmikuu 09, 2015, 05:08:43 »

Vm.2011 farkkumeganella 60tkm mittarissa eikä viimeisen 30tkm:n aikana ole ollut minkäänlaista sähkövikaa. Muutenkin auto on toiminut varsin hyvin, mutta ranskalainen se silti on. Mitä nyt pakkasilla ovet jäätyy kiinni ja sähköisen ohjaustehostimen tuntuma on erittäin surkea.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 599


« Vastaus #11 : Helmikuu 09, 2015, 13:14:08 »

Myös omassa Xantiassa (2000 1.8 16V, >180tkm)tuli bensan hajua. Syyllinen oli systeemiä ruokkiva letku, sen klemmari. Tämä siis kovassa pakkasessa, letkun ei enää ihan niin tuore (10v)kumiseos kovettui. Vain pieni kiristys..Normaalia auton silmälläpitoa. Pitänee letkuja uusia. Muuten pärjään Xantian kanssa hyvin. Sitikasta pitäville on omat nettisivut: www.sitruunapatonki.fi ja www.citroen-foorumi.com. Nämä sivut ovat asioiltaan, kieliasultaan, huumoriltaankin niitä parhaita.
Näyttää myös siltä, että nämä tyytyväisimmät sitikkakuskit ovat niitä, joilla on peukalo ja tekninen ymmärrys paikallaan. Tällä hetkellä c-harrastajat tuovat C6:ia itselleen, ulkomailta.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 582


« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2015, 23:30:16 »

Minulla on ollut pari W124-sedan-mersua:

W124 200D vm. 88 -mersu, 514 -> 632 tkm

Vanhuuttaan alkoi tulla seuraavanlaisia juttuja tuolla välin:

-Tuulilasi halkesi kovalla pakkasella (jäätävää sadetta, sekä kova puhallus päällä)).
-Startti hajosi
-Vetoakseli katkesi (ruoste)
-Toinen etujousi katkesi
-Kytkin meni vaihtoon, rupesi luistamaan
-Perän puslat vaihtoon, rupesi perä vetelemään (ohjaamaan) maantieajossa kaasun painamisen tai painamatta jättämisen mukana.
-Kansi falskasi hiukan, lämmöt alkoivat nousta
-Akulta lähtevä plussajohto otti runkoon kiinni, ja moottoritilastaan paloi. Meni lunastukseen.

Laiska se oli kuin mikä (vapari kun oli), hyytyi mäkiin ja alkoi olla ruostetta siinä jo vähän siellä täällä. Mutta silti siitä jäi hyvä mieli. Monet reissut tuli sillä käytyä kuvaamassa.

Seuraajaksi tuli W124 E300D Turbo -94, ajettu tällä hetkellä 413tkm -> 434  tkm. Hyvä ja vakaa ajettava eikä hyydy mäkeen, ja onhan tuossa enemmän varusteita, Saksatuonti kun on, eikä mikään Suomisuolattu- ja karvalakkiverotettu malli. Hymyilee Olisi varmaan n. 850000 mk maksanut Suomessa uutena veroineen ja varusteineen päivineen.

Hiljaisempikin se on kuin 200D, kun E on facelift-malli. Suoran kuutos-turbodieselkoneen ääni on hyvin miellyttävä ja a s j a n m u k a i n e n , kuten myös sen ajo-ominaisuudet, varsinkaan kun se ei ole vakioalustallinen kiikkulauta (kuten 200D), koska ensimmäinen Saksalainen omistaja on ruksinut koodin 953, Sportline-varustelun (ja -alustan).

Aikanaan W124 300D Turbo on ollut maailman nopein diesel-sarjatuotanto-henkilöauto. Kulutus ei kuitenkaan ole niin suuri kun voisi luulla, maantiellä pääsee n. 6,5 litraan satasella kesäkelissä ja kaupungissa syö kaasujalasta riippuen sen 8-9 litraa satasella. Vääntöä koneessa riittää, vakiona on 147 hp ja 280 Nm, melko matalaviritteinen kuten aikansa mersut, ja kone kestää kyllä.

Jos vanhoista mersuista haluaa tehoa enemmän esim. moottorirata/kiihdytysajo/drifting/tms. käyttöä ajatellen, niin sitäkin saa, vaihtamalla turbon isompaan, lisäämällä välijäähdyttimen ja syöttöpumppua pajalla käyttämällä. Vaihdelaatikkoakin (automaatti) voi joutua vahvistamaan, mutta siinäpä se oikeastaan. Moottori (OM60x-sarja) itsessään on hyvin kestävää tekoa, ja suunnittelussa on varmuuskertoimia käytetty paljon.

Toki uudemmassakin mersussa on iän tuomia pikku juttuja, vakionopeudensäädin ei toimi (boksi vaihtoon), ja perän kannatinpuslia vaihtokunnossa. Moottoriin hiljattain vaihdettu venttiilinnostimet, jotka vanhetessaan "kälättivät". Tuon ajan mersussa ei ole vielä liikaa sähköhärpättimiä tekniikassa, eikä ruostu kuten myöhempi W210 (Väyrynen).

Kunnossapitotaso ja -tiheys määrittää melko pitkälle, kuinka pitkään auto tiellä liikkuu ja kuinka usein siinä on vikoja. Itse pidän omasta autosta hyvää huolta, katsastuskonttorillakin oikein kehuivat tätä nykyistä. Hymyilee
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 599


« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2015, 10:15:15 »

On siis aivan samoja vikoja, kuin muissakin autoissa. Erona, vikoja, kulumis- ym. syntyäkseen, vuodet ja ajokilometrit. Niitä saanee mersussa olla "hieman" enemmän.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 582


« Vastaus #14 : Helmikuu 19, 2015, 20:43:50 »

Katsaus katsastustilastoihin:

http://www.iltalehti.fi/autot/2015012719091178_au.shtml

Yllättäen katsastustilastoissa ei ole parhaimpien joukossa yhtään ranskalaista autoa, ei edes uudempia. Sen sijaan huonoimpien joukossa on.

Vielä yksi juttu:
Lainaus
Tilastoinnin pohjat: Ford Mondeo 1998, hylkäysprosentti 55,57. Mutta - autolla on jo 16 vuotta ikää.

Mondeota ei kannata hommata, siitäkin on omakohtaista kokemusta. Vm. 97 Mondeo 1.8 TD STW. Paljon sähkövikoja (ihan mitä vaan voi kuvitella) ja kannentiivisteen vikoja, ruostetta ja puskurit halki. Talvella yleisin käynnistystapa oli hinaamalla, vaikka akku olikin kunnossa, niin ei lähtenyt käyntiin vaikka kuinka yritti käynnistää, kun polttoainejärjestelmä imi jostain ilmaa välillä..

Turbokin siitä kerran hajosi (dieselmoottori söi turbon imupuolen vuodon kautta omat öljynsä), eikä näinollen suostunut kerran sammumaan vaikka avaimesta käänsi virrat pois, ennen kuin vasta öljy loppui. Huuti kuin syötävä.

Kerran petti siitä laturi. Pimeällä vielä, keväällä kostealla kelillä, valojen vain himmentyessä kotiin ajellessa...

Sen jälkeen kun siitä eroon pääsin, en ole Fordien perään haikaillut..

Eikä uudemmat Mondeot ole yhtään sen parempia. EGR-vikainen sellainen uudempi Mondeo on mukava ajettava, kun painaa vähän enemmän kaasua niin moottori menee vikatilaan, tehot häviää ja sammuu vauhdissa. Ja sitten vauhdissa käynnistämään uudelleen..

Johtopäätös: Jos haluaa luotettavan ja käyttökustannuksiltaan kohtuullisen käyttöauton, kannattaa ostaa Toyota. Toi ota. Tai väyrysmersua vanhempi mersu, jolla on ajettu alle puoli miljoonaa.


* Fdead.jpg (272.22 kilotavua, 750x574 - tarkasteltu 1761 kertaa.)
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 599


« Vastaus #15 : Helmikuu 19, 2015, 21:07:00 »

Tuohon tilastoon mahtui Citroen C5-viat, jotka eivät olleet vikoja, vaan katsinssit eivät tienneet uutta tekniikkaa. Siten uusittiin turhaan ja paljon etupään niveliä. Sittemmin asiasta on informoitu. Ehkä seuraavat tilastot tuolta osin kaunistuvat. Oma Xantia on ollut itsellä jo 11v, eikä koskaan ongelmia. Ehkä auton kunnossapito tapahtuu vaivihkaa, helposti, itsestään, huomaamatta, numeroa tekemättä. (mm. LHM-hydrauliöljyn säännöllinen vaihto ohjelman mukaisesti, tähän osin perustuu moitteeton jousituksen, jarrujen toiminta). Syynä saattaa olla 30v kestänyt Warre-kausi.
tallennettu
Juho Kalliokangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #16 : Helmikuu 20, 2015, 07:11:24 »

Itellä on ollu nyt volkkari viitisen vuotta, -03 Bora 1.6 16V. Matkamittarin lukema oli auton hankkiessani 70 tkm ja nyt 220 tkm. Tähän mennessä korjattua: lukkolaite uusittu kuskin oveen, raidetangon päät, kallistuksen vakaajan korihelat pari kertaa (tyyppivika), yksi puola, KATin jälkeinen lambda, toinen kahdesta flektistä joka loisti poissaolollaan aina helteillä kun napsi ilmastoinnin kompuraa pois päältä ruuhkassa kun paine nousi järjestelmässä liikaa. Jarrulevyt ja palat ympäri asti sekä takakontin lukon johtosarja korjattu.

Kaikkein eniten tässä ko. mallissa tykkään siitä kun tuo kori vastustaa ruostumista tosi tehokkaasti johtuen hyvästä suojauksesta joka on jo tehty tehtaalla. Varaosat on halpoja ja korjaustietoutta löytyy netistä sekä alan kirjoista mukavasti koska malli on todella suosittu. Entisenä ooppelin omistajana tappelen mielummin sähkövikojen kanssa vs. hitsaan joka katsastukseen pohjaan lisää neliön peltiä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1616


« Vastaus #17 : Helmikuu 20, 2015, 14:55:34 »

Entisenä ooppelin omistajana tappelen mielummin sähkövikojen kanssa vs. hitsaan joka katsastukseen pohjaan lisää neliön peltiä.
Heh, odottelinkin jo, että milloin Opelit nostetaan esiin. Virnistää Opelien maine lienee mennyt 80-luvun lopun ja 90-luvun ruosteongelmiin, itselläni oli vuosimallin 2004 Astra H kuusi vuotta syksystä 2008 viime joulukuun loppuun ja rullasin siihen mittariin 90 000 km. Ruosteongelmia ei ollut laisinkaan, tiedä sitten onko seuraavalla omistajalla. Raidetangon päät uusin kaikki, vaikka vain kahdesta tuli huomautus katsastuksesta. Tuntuisi aika turhauttavalta vaihtaa niitä yksi kerrallaan, kun joka kerta täytyy tehdä myös pyörien suuntaus.

Muuten tuossa ei ollut juuri muuta ongelmaa kuin normaalit kuluvat osat. Jarrulevyt ja -palat piti toki tuona aikana vaihtaa ja viime kesänä taisi mennä tuo sama katalysaattorin jälkeinen lambda. Kerran paloi sulake, kun takaoven johdotukset olivat kai päässeet kärsimään. Toissakesänä tuli sateella vettä sisään ja ovikaiuttimien reiät piti tiivistää. Erittäin luotettava auto ja kulki melko vähällä, keskikulutus noin 6,40 l/100 km.
tallennettu
Juho Kalliokangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #18 : Helmikuu 21, 2015, 11:37:47 »

Mulla oli ensimmäisenä autonani -86 C-Ascona ja voin sanoa että se ruostuminen oli jotain aivan käsittämätöntä. Kyseisen ajoneuvon mätäneminen eteni suoraan sanoen silmissä mutta siinä oli sentään vielä peltiä jossa oli sitä varaa ruostua. Yleisesti tekniikaltaan ja moottoriltaan kyseinen yksilö oli myös harvinaisen paska, kone avattiin muutamaan kertaan alakerta uudelleen laakeroiden sekä pari nokka-akselia joutu myös vaihtamaan... Ensimmäinen kansiremppa meni kuitenkin edellisen omistajan piikkiin joka oli kiristellyt kannenpultit "omiin momentteihinsa".

-96 Vanhemmat osti uutena F-Astran joka oli myöskin uskomattoman paska yksilö. Tätä ei tuo ruoste niinkään kovin pahasti vaivannut mutta ne lukemattomat tekniset murheet moottorin puolelta johon sisältyy kansivika sekä apulaitevikoja. Koneena oli 1.7 DTI Isuzun tekemänä. Lopullinen niitti tuohon merkkiuskollisuuden loppumiseen oli Ööppelin paska jälkimarkkinointi ja ylimielinen asiakaspalvelu merkkihuollossa jo takuuaikanakin asenteella asiakas on vihollinen.

Volkkarin kanssa pitää muistaa sellanen asia että siinä ei ole vikoja vaan ne ovat ominaisuuksia joiden kanssa oppii elämään, joihin lukeutuu vittuilevat lukot sekä hajoavat lasinnostimet.  Virnistää Suosittelen myöskin jokaista Das Auton tuotteen omistajaa hankkimaan edes halvan OBD-lukijan tai Vagcom kaapelin läppärille jos vähääkään oman auton korjaaminen kiinnostaa sillä sitä tulee varmasti tarvitsemaan.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 582


« Vastaus #19 : Helmikuu 22, 2015, 14:24:59 »

Mulla oli ensimmäisenä autonani -86 C-Ascona ja voin sanoa että se ruostuminen oli jotain aivan käsittämätöntä. Kyseisen ajoneuvon mätäneminen eteni suoraan sanoen silmissä mutta siinä oli sentään vielä peltiä jossa oli sitä varaa ruostua. Yleisesti tekniikaltaan ja moottoriltaan kyseinen yksilö oli myös harvinaisen paska, kone avattiin muutamaan kertaan alakerta uudelleen laakeroiden sekä pari nokka-akselia joutu myös vaihtamaan... Ensimmäinen kansiremppa meni kuitenkin edellisen omistajan piikkiin joka oli kiristellyt kannenpultit "omiin momentteihinsa".

-96 Vanhemmat osti uutena F-Astran joka oli myöskin uskomattoman paska yksilö. Tätä ei tuo ruoste niinkään kovin pahasti vaivannut mutta ne lukemattomat tekniset murheet moottorin puolelta johon sisältyy kansivika sekä apulaitevikoja. Koneena oli 1.7 DTI Isuzun tekemänä. Lopullinen niitti tuohon merkkiuskollisuuden loppumiseen oli Ööppelin paska jälkimarkkinointi ja ylimielinen asiakaspalvelu merkkihuollossa jo takuuaikanakin asenteella asiakas on vihollinen.

Volkkarin kanssa pitää muistaa sellanen asia että siinä ei ole vikoja vaan ne ovat ominaisuuksia joiden kanssa oppii elämään, joihin lukeutuu vittuilevat lukot sekä hajoavat lasinnostimet.  Virnistää Suosittelen myöskin jokaista Das Auton tuotteen omistajaa hankkimaan edes halvan OBD-lukijan tai Vagcom kaapelin läppärille jos vähääkään oman auton korjaaminen kiinnostaa sillä sitä tulee varmasti tarvitsemaan.

Tähän pitää kyllä linkittää tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=dxb8S_zv2Xk
 Virnistää
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« Vastaus #20 : Helmikuu 22, 2015, 19:00:29 »

Erittäin hyvä biisi.
Autojen laatua ja luotettavuutta voi katsella monelta kantilta. Katsastustilastot on yksi hyvä tapa. Katsastuksessa reputtaminen ei kuitenkaan ole ehkä kaikkein ikävintä, mitä auton kanssa voi sattua. Tielle jääminen on monen mielestä vielä pahemmin potuttava ja usein kalliimpi harmi.
Päästöt ovat monissa malleissa hyvin tavallinen syy hylkyyn leimalla. Toisissa merkeissä korjaus on helppo juttu, toisissa hankala. Molemmissa tapauksissa luotettavuustilastoon tulee sama merkintä, mutta auton omistajalle seuraa aivan erikokoinen lasku. Esimerkiksi joku kulunut ohjausnivel tai kässärin ongelma ovat suhteellisen helppoja ja halpoja vikoja panna kuntoon verrattuna vaikkapa koteloiden ruostumiseen.
Ajoin jonkun aikaa hinaus-autoa. Se antoi karun kuvan monesta automerkistä. Siinä kärrätessäni Ooppeleita päivästä toiseen merkkikorjaamon pihalle, mietiskelin, että leipäni olisi paljon kapeampi ilman General Motorsin ponnisteluja autojen valmistamiseksi. Toki myös Peugeotin huolto-organisaatio tuli siinä työssä tutuksi. Samoin Chrysler ja monet muut. Melkein kaikki merkit onnistuivat ryssimään ainakin jonkin mallin.
Mutta miten tämä kokemus on sitten vaikuttanut omaan auton valintaani. Ei juuri mitenkään. Minulla on nyt autona GM:n valmistama tuote. Valitsin sen, koska pidin mallista ja hinta oli sopiva.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 599


« Vastaus #21 : Helmikuu 22, 2015, 20:25:23 »

Kun autoista kyse, niin OT: Tuolla keskustellaan Hr13 nopeuksista. Nyt autosta, Minulla oli 60-luvulla Warre, vm-63. Ajoin kerran talvipakkaskeskiyöllä Riihimäeltä Lahteen, sen aikaista tietä. Aikaa kului 52 min. Vaikka talvirenkaat oli vain etupyörissä. Mikäs siinä, kiesi oli hyvä ajettava. Pääsin ajoissa VR:n turvalaitetyökunnan asuntovaunua lämmittämään aamuksi, ensiksi tulleena. Tositarina.
tallennettu
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #22 : Helmikuu 26, 2015, 14:54:22 »

Johtopäätös: Jos haluaa luotettavan ja käyttökustannuksiltaan kohtuullisen käyttöauton, kannattaa ostaa Toyota. Toi ota. Tai väyrysmersua vanhempi mersu, jolla on ajettu alle puoli miljoonaa.

Alkaa vaan W124, 123:sta puhumattakaan, olla vähän vanhanaikainen vehje tämän päivän vinkkelistä tarkasteltuna. Hieno auto toki sinänsä, ei siinä mitään.

Mulla on ollut pääasiallisesti Saabeja. Niistä nyt ei sinänsä oo paljoa sanottavaa, kyseessä on kuitenkin enemmänkin elämäntapa ja filosofia kuin auto. Mutta siinä saa kyllä pikkurahalla vähän pirun paljon autoa, kun ei tartte maksaa mitään samanlaista brändi- ja imagolisää kuin esim. Volvon tai saksalaisten premium-autojen kanssa. Siitäkin huolimatta saa ison ja mukavan matka-auton ja koneesta riippuen kulkupuoltakin siihen malliin että voi olla jo lisenssikin herkässä.
tallennettu
Santeri Kivioja
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 225


« Vastaus #23 : Maaliskuu 29, 2015, 23:31:14 »

Paras vaihtoehto on kyllä se, että ei omista lainkaan autoa vaan taittaa matkat pyörällä tai joukkoliikenteellä. Maailmakin olisi ilmastollisesti paremmassa kondiksessa jos kimppakyytejä sekä joukkoliikennettä hyödynnettäisiin enemmän tai sitten jos taitettaisiin matkat pyörillä. Lisääntyneen autoilun, varsinkin tarpeettoman sellaisen myötä en yhtään ihmettele jos viimeiset pari talveakin ovat olleet täällä Lounais-Suomessa pituudeltaan hyvä kun kuukauden pituisia kun päästöt ovat saastuttaneet ilmakehän yhä lämpimämmäksi.

Samoin vikamäärä vähenee reilusti. Itsellä nykyisessä vm. 2011 maastopyörässä ei ole tarvinnut mitään muuta sen kummosemmin korjata kun vain vaihtaa sisä- ja ulkokumi eturenkaaseen tämän kuukauden aikana alkaneen pyöräilykauden alkuvaiheessa, eturenkaan sisäkumin oltua selvästi puhjennut. Siinä sivussa kun hoitaa tyypilliset renkaantäytöt sekä ketjujen rasvaamiset kausien alussa niin kustannukset ovat reilusti pienemmät kuin auton omistavilla ja niillä ajavilla henkilöillä.

Pyöriä ei tarvi myöskään vaihtaa niin usein kuin autoa, ja silloinkin jos tarvitsee uuden pyörän niin tuleehan se halvemmaksi ostaa uusi alle 500 euron pyörä tyypillisesti yli parin tonnin hintaisen auton sijaan.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 599


« Vastaus #24 : Maaliskuu 30, 2015, 10:32:51 »

Ehdottomasti kannatettavaa. Etenkin silloin, kun työ-, kauppa-, ym. matkat olisivat enintään muutama km. Maaseutua asuttuna pitäville kyse onkin jo rankemmasta valinnasta. Helsinkiläinen sukulaispoika ajelee vuosittain työ-, ym.- ajoja n. 10tkm, fillarilla. Itselle on "pääasia" päästä pienoisrautatiekerholle, kerran viikossa, eestaas yht. 70km, autolla. Kaupunkiin en ole vielä ajatellut muutella.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Keskustelua autojen vioista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina