[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #175 : Toukokuu 17, 2015, 16:38:12 » |
|
Jotain vikaa on vorgin kulkutiedoissa. Syyt näkyvät syykoodeina ja näin on ollut jo muutama viikko.
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1793
|
« Vastaus #176 : Toukokuu 17, 2015, 20:59:02 » |
|
Pieksämäeltä lähtevien tavarajunien todelliset lähtöajat eivät näytä kirjautuvan aivan reaaliaikaisesti. Huomasin, että torstaina 14.5. kulki tyhjien vaunujen viejä Pieksämäeltä Rantasalmelle ja haaveilin sen kuvaamisesta. Juna oli lähtenyt Pieksämäeltä puolisen tuntia etuajassa ja ehti matkalla vielä lisää aikatauluaan edelle. Kun lähtöaika näkyi vorgin kulkutiedoissa, olisi tarvittu jo suihkukonetta junan saavuttamiseksi. http://junat.dy.fi/liikenne/juna/55858/2015-05-14Keskiviikkona 13.5. juna 4038 jäi Pieksämäellä myöhään ja siinä vaiheessa, kun todellinen lähtöaika näkyi kulkutiedoissa, juna oli jo melkein Hankasalmella menossa. http://junat.dy.fi/liikenne/juna/4038/2015-05-13Keskiviikkona 13.5. puolestaan katselin Jyväskylässä, että raakapuujuna 3479 lähti asemalta kohti Pieksämäkeä 2Dv12-vedolla heti 4036:n tultua. Lähdin autolla hiukan myöhemmin perään ja ajattelin, että ehkä saan sen kiinni ainakin Hankasalmen jälkeen. Juna jäikin jo Lievestuoreelle odottamaan vastaantulijoita, mutta tätä ei heti huomannut kulkutiedoista. Seuraavaksi juna päästi Venetmäellä S 95:n ohitseen ja odotellessani sitä Paltasessa yllätyin hieman, kun esiin kohahtikin Pendolino. Piti odotella vesisateessa vielä noin 20 minuuttia ennen kuin toivottu 2Dv12 raakapuujunassa -kokemus toteutui. http://junat.dy.fi/liikenne/juna/3479/2015-05-13
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #177 : Toukokuu 18, 2015, 19:57:38 » |
|
Pieksämäeltä lähtevien tavarajunien todelliset lähtöajat eivät näytä kirjautuvan aivan reaaliaikaisesti.
Minusta tätä reaaliaikaisuusongelmaa on viime aikoina (pari viikkoa) ollut ajoittain useidenkin liikennepaikkojen kohdalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #179 : Toukokuu 19, 2015, 16:04:31 » |
|
Onko mahdollista saada viime elokuuta vanhempaa dataa nähtäville? Hölmö kysymys, mutta tulipahan esitettyä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #180 : Toukokuu 20, 2015, 10:36:44 » |
|
Onko mahdollista saada viime elokuuta vanhempaa dataa nähtäville? Hölmö kysymys, mutta tulipahan esitettyä! Kysymys on hyvä. Viime elokuuta vanhemmat tiedot ovat tallessa, mutta tallennusmuoto (tietorakenne) eroaa nykyisestä. Muunnos ja julkaisu rajapinnassa olisi tietysti mahdollista, mutta työlästä ja sitä kautta kallista, eikä lopputuloksen laatu olisi välttämättä kovin hyvä. Näiden syiden vuoksi historiatietojen laajempaa julkaisua rata.digitraffic.fi:n rajapinnasta ei ole suunnitteilla. Muut julkaisutavat, esim. staattinen aineistopaketti, ovat tietysti mahdollisia. Täytyy pohtia asiaa. - Tomi / Liikennevirasto
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2609
|
« Vastaus #181 : Toukokuu 23, 2015, 00:12:32 » |
|
Entä olisiko mahdollista...
...saada tietoon lisää junatyyppejä; milloin mikäkin tavarajuna on TA tai TR vai pelkkä T. Ynnä muut junatyypit.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #182 : Toukokuu 23, 2015, 01:07:56 » |
|
Entä olisiko mahdollista...
...saada tietoon lisää junatyyppejä; milloin mikäkin tavarajuna on TA tai TR vai pelkkä T. Ynnä muut junatyypit.
Onks TA "tavallinen" ja TR "traktori"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #183 : Toukokuu 24, 2015, 10:09:55 » |
|
Entä olisiko mahdollista...
...saada tietoon lisää junatyyppejä; milloin mikäkin tavarajuna on TA tai TR vai pelkkä T. Ynnä muut junatyypit.
rata.digitraffic.fi:hin on otettu alkuvaiheessa mukaan ne tietolajit, joiden julkisuus oli helppoa todeta. Laajennamme rajapinnan sisältöä tulevaisuudessa, mutta tässä vaiheessa en voi luvata että tietoja tavaraliikenteen junatyypeistä voitaisiin tarkentaa. Terveisin, - Tomi / Liikennevirasto
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #184 : Toukokuu 24, 2015, 12:27:07 » |
|
Entä olisiko mahdollista...
...saada tietoon lisää junatyyppejä; milloin mikäkin tavarajuna on TA tai TR vai pelkkä T. Ynnä muut junatyypit.
rata.digitraffic.fi:hin on otettu alkuvaiheessa mukaan ne tietolajit, joiden julkisuus oli helppoa todeta. Laajennamme rajapinnan sisältöä tulevaisuudessa, mutta tässä vaiheessa en voi luvata että tietoja tavaraliikenteen junatyypeistä voitaisiin tarkentaa. Terveisin, - Tomi / Liikennevirasto Onko edelleenkään mitään hajua siitä että voidaanko saada takaisin sitä dataa, joka mahdollistaisi veturit kartalla palvelun saattamiseksi entiselleen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #185 : Toukokuu 24, 2015, 12:40:56 » |
|
Entä olisiko mahdollista...
...saada tietoon lisää junatyyppejä; milloin mikäkin tavarajuna on TA tai TR vai pelkkä T. Ynnä muut junatyypit.
rata.digitraffic.fi:hin on otettu alkuvaiheessa mukaan ne tietolajit, joiden julkisuus oli helppoa todeta. Laajennamme rajapinnan sisältöä tulevaisuudessa, mutta tässä vaiheessa en voi luvata että tietoja tavaraliikenteen junatyypeistä voitaisiin tarkentaa. Terveisin, - Tomi / Liikennevirasto Onko edelleenkään mitään hajua siitä että voidaanko saada takaisin sitä dataa, joka mahdollistaisi veturit kartalla palvelun saattamiseksi entiselleen? "Veturit kartalla" ei ollut Liikenneviraston palvelu, joten en pysty kommentoimaan kyseisen palvelun menneisyyttä tai tulevaisuutta. Liikennevirasto pyrkii jatkossa parantamaan avoimesta rajapinnasta tarjottavien kalustoyksiköiden sijainnista kertovien paikkatietojen laatua sijainnin ja reaaliaikaisuuden osalta. Aikataulua tai toteutustapaa näille parannuksille ei ole vielä päätetty. - Tomi / Liikennevirasto
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2015, 14:04:51 kirjoittanut Tomi Lapinlampi »
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 12
|
« Vastaus #186 : Toukokuu 24, 2015, 15:38:45 » |
|
Eikö hyvänen aika riitä jo tämä hieno palvelu jota livi nyt meille tarjoaa. Ei me tarvita enään mitään veturit kartalla palvelua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 12
|
« Vastaus #187 : Toukokuu 24, 2015, 15:40:00 » |
|
Kaikki mielenkiinto ja se odotuksen tunne menee jos tiedetään metrilleen missä juna kulkee. Olkaa tyytyväisii jo tähän nykyiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #188 : Toukokuu 24, 2015, 17:24:40 » |
|
Eikö hyvänen aika riitä jo tämä hieno palvelu jota livi nyt meille tarjoaa. Ei me tarvita enään mitään veturit kartalla palvelua.
tämä selvä. Poistun takavasemmalle ja pysyn siellä, sitä paitsi sen aikainen mahdollisuus seurata veturit kartalla palvelusta veturien oikeaa liikkumisaikataulua mahdollisti myös tuon alla linkitetyn videon tekemisen, jota nyt seuraa vaatimattomat 100000 katsojaa joka kuukausi, mutta näitä arvostavat tahot statistiikan mukaan löytyykin ulkomailta. https://www.youtube.com/watch?v=vccCpa73dAg
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #189 : Toukokuu 24, 2015, 17:26:27 » |
|
Entä olisiko mahdollista...
...saada tietoon lisää junatyyppejä; milloin mikäkin tavarajuna on TA tai TR vai pelkkä T. Ynnä muut junatyypit.
rata.digitraffic.fi:hin on otettu alkuvaiheessa mukaan ne tietolajit, joiden julkisuus oli helppoa todeta. Laajennamme rajapinnan sisältöä tulevaisuudessa, mutta tässä vaiheessa en voi luvata että tietoja tavaraliikenteen junatyypeistä voitaisiin tarkentaa. Terveisin, - Tomi / Liikennevirasto Onko edelleenkään mitään hajua siitä että voidaanko saada takaisin sitä dataa, joka mahdollistaisi veturit kartalla palvelun saattamiseksi entiselleen? "Veturit kartalla" ei ollut Liikenneviraston palvelu, joten en pysty kommentoimaan kyseisen palvelun menneisyyttä tai tulevaisuutta. Liikennevirasto pyrkii jatkossa parantamaan avoimesta rajapinnasta tarjottavien kalustoyksiköiden sijainnista kertovien paikkatietojen laatua sijainnin ja reaaliaikaisuuden osalta. Aikataulua tai toteutustapaa näille parannuksille ei ole vielä päätetty. - Tomi / Liikennevirasto itse palveluhan ei ollut eikä edelleenkään ole liikenneviraston palvelu, mutta se data mitä tuo palvelu käytti aiemmin on liikenneviraston alaista rajapintaa ja siitä datasta käsittäkseni "avattiin" pois tavarajunien osuus. Mutta kuten herra Huhtilainen jo totesi niin tälle ei nähtävästi ole tarvetta, kuten myöskään omalle harrastukselleni, joten tämä tästä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 267
|
« Vastaus #190 : Toukokuu 24, 2015, 17:31:18 » |
|
Entä olisiko mahdollista...
...saada tietoon lisää junatyyppejä; milloin mikäkin tavarajuna on TA tai TR vai pelkkä T. Ynnä muut junatyypit.
rata.digitraffic.fi:hin on otettu alkuvaiheessa mukaan ne tietolajit, joiden julkisuus oli helppoa todeta. Laajennamme rajapinnan sisältöä tulevaisuudessa, mutta tässä vaiheessa en voi luvata että tietoja tavaraliikenteen junatyypeistä voitaisiin tarkentaa. Terveisin, - Tomi / Liikennevirasto Onko edelleenkään mitään hajua siitä että voidaanko saada takaisin sitä dataa, joka mahdollistaisi veturit kartalla palvelun saattamiseksi entiselleen? "Veturit kartalla" ei ollut Liikenneviraston palvelu, joten en pysty kommentoimaan kyseisen palvelun menneisyyttä tai tulevaisuutta. Liikennevirasto pyrkii jatkossa parantamaan avoimesta rajapinnasta tarjottavien kalustoyksiköiden sijainnista kertovien paikkatietojen laatua sijainnin ja reaaliaikaisuuden osalta. Aikataulua tai toteutustapaa näille parannuksille ei ole vielä päätetty. - Tomi / Liikennevirasto itse palveluhan ei ollut eikä edelleenkään ole liikenneviraston palvelu, mutta se data mitä tuo palvelu käytti aiemmin on liikenneviraston alaista rajapintaa ja siitä datasta käsittäkseni "avattiin" pois tavarajunien osuus. Mutta kuten herra Huhtilainen jo totesi niin tälle ei nähtävästi ole tarvetta, kuten myöskään omalle harrastukselleni, joten tämä tästä Kyseisen palvelun näyttämä vetureiden sijaintitieto oli VR:n omien järjestelmien tuottamaa dataa, joka pääsi vuotamaan järjestelmistä ulos huonosti hoidetun tietoturvan johdosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #191 : Toukokuu 25, 2015, 07:37:28 » |
|
Onko edelleenkään mitään hajua siitä että voidaanko saada takaisin sitä dataa, joka mahdollistaisi veturit kartalla palvelun saattamiseksi entiselleen?
"Veturit kartalla" ei ollut Liikenneviraston palvelu, joten en pysty kommentoimaan kyseisen palvelun menneisyyttä tai tulevaisuutta. Liikennevirasto pyrkii jatkossa parantamaan avoimesta rajapinnasta tarjottavien kalustoyksiköiden sijainnista kertovien paikkatietojen laatua sijainnin ja reaaliaikaisuuden osalta. Aikataulua tai toteutustapaa näille parannuksille ei ole vielä päätetty. - Tomi / Liikennevirasto itse palveluhan ei ollut eikä edelleenkään ole liikenneviraston palvelu, mutta se data mitä tuo palvelu käytti aiemmin on liikenneviraston alaista rajapintaa ja siitä datasta käsittäkseni "avattiin" pois tavarajunien osuus. Mutta kuten herra Huhtilainen jo totesi niin tälle ei nähtävästi ole tarvetta, kuten myöskään omalle harrastukselleni, joten tämä tästä Kyseisen palvelun näyttämä vetureiden sijaintitieto oli VR:n omien järjestelmien tuottamaa dataa, joka pääsi vuotamaan järjestelmistä ulos huonosti hoidetun tietoturvan johdosta. Juuri näin: Liikennevirasto tai Liikenneviraston avoimet rajapinnat eivät liity mitenkään tässä tarkoitettuun "veturit kartalla"-sovellukseen. Itse asiassa Liikennevirastolla ei ole aiemmin edes ollut sellaisia tietolähteitä, joihin "veturit kartalla" olisi voinut perustua. Jatkossa KUPLA-järjestelmä tuo GPS-paikannustiedot myös Liikennevirastolle, mutta näiden tietojen avaaminen ei tällä hetkellä ole valmisteilla, mikä ei kuitenkaan tarkoita että asia olisi tyystin unohdettu. Terveisin, - Tomi / Liikennevirasto
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #192 : Toukokuu 25, 2015, 07:41:01 » |
|
Rajapinta saatiin kuntoon tänään maanantaina aamupäivällä. Pyrimme toimimaan niin, että vastaavat katkokset vältetään tulevaisuudessa.
- Tomi / Liikennevirasto
Hieno homma että saitte sen kuntoon, pystytkö kertomaan että mistä vika johtui ? Tätä selvitellään edelleen. Palaan asiaan. - Tomi / Liikennevirasto Olinko muistanut palata asiaan? En. Vika johtui mitä ilmeisimmin virtualisointialustan ongelmista, jotka liittyivät muistin varaamiseen ja vapauttamiseen. - Tomi / Liikennevirasto
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #193 : Toukokuu 25, 2015, 08:14:44 » |
|
Minusta olisi hyvä että saataisiin reaaliaikainen kalustonsijainti näkyville. Silloin ainakin tietäisi päivystäjän mahdollinen liikkuminen Pankakoskelle ja muu liikenne mikä ei näy nykyisessä palvelussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #194 : Toukokuu 25, 2015, 12:16:35 » |
|
Hei, avoimeen rata.digitraffic.fi -rajapintaan tulee tällä viikolla tarjolle uusia ominaisuuksia ja tietolajeja: [LIIKEAVOI-39] Kokoonpanoille vaunujen sarjatunnus[LIIKEAVOI-47] Kokoonpanolle ilmoitettu maksiminopeus rajapintaan [LIIKEAVOI-52] Junakohtainen versionumero. Ennen kaikkien palautettujen junien versionumerot olivat samat (suurin versionumero joka palautetuilta junilta löytyi). Nyt jos juna ei muutu, sille palautuu aina sama versionumero. [LIIKEAVOI-54] Reittihakuun vastausmäärän rajoitusmahdollisuus (aikaväli- ja maksimitulosmäärärajoitus) Lisää tietoa ja keskustelua rata.digitraffic.fi -keskusteluryhmässä- Tomi / Liikennevirasto
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #195 : Toukokuu 25, 2015, 20:14:27 » |
|
Mistähän johtuu että harvojen Harjavallan läpi menevien tavarajunien toteutunutta aikataulua ei näy datassa? Siis Hva tulo ja lähtöaika.
Tuota kannattaa kysyä google-keskusteluryhmässä, siellä on käyty juuri tähän asiaan liittyvää keskustelua. Koskeeko uudet tietoaineet kaikkia junia vai pelkästään henkilöjunia?
Vaunujen sarjatunnukset kerrotaan niille junille, joille on aiemminkin saanut kokoonpanotietoja, ts. matkustajajunille. Nopeustiedon pitäisi oman käsitykseni mukaan tulla kaikille junille. - Tomi / Liikennevirasto
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 267
|
« Vastaus #196 : Toukokuu 26, 2015, 14:42:04 » |
|
Vorgin tunnisteisiin on nyt lisätty Liikenneviraston avoimessa datassa esiintyvät junatyypit.
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2015, 15:40:34 kirjoittanut Teemu Peltonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #197 : Toukokuu 26, 2015, 15:34:02 » |
|
Vorgin tunnisteisiin on nyt lisätty Liikenneviraston avoimessa datassa esiintyvät junatyypit.
Aikooko ylläpito päivittää vanhoja kuvia nykyisiä tunnisteita vastaaviksi? Itse tosin jo päivitin omia kuviani nykyisiin tunnisteisiin sopiviksi.
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2015, 15:43:41 kirjoittanut Jape Ruotsalainen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #198 : Toukokuu 26, 2015, 18:03:00 » |
|
Vorgin tunnisteisiin on nyt lisätty Liikenneviraston avoimessa datassa esiintyvät junatyypit.
Paitsi että LIV puuttuu. Ja pääkaupunkiseudun lähijunalinjat olisi kiva saada tunnisteisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 161
|
« Vastaus #199 : Toukokuu 26, 2015, 18:34:00 » |
|
Vorgin tunnisteisiin on nyt lisätty Liikenneviraston avoimessa datassa esiintyvät junatyypit.
Paitsi että LIV puuttuu. Ja pääkaupunkiseudun lähijunalinjat olisi kiva saada tunnisteisiin. Taitaa kyllä löytyä, mutta siinä taitaa olla vain kirjoitusvirhe. Siellä on VLI, joka on maalaisjärjellä LIV koska VLI:tä ei ole olemassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|