Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2993
|
« : Maaliskuu 27, 2015, 13:47:35 » |
|
Huimaa ylinopeutta Hyvinkäälle tullut R-juna pysyi raiteillaan kuin ihmeen kaupalla. Onnettomuustutkintakeskus tutkii keskiviikkona 18.3. kello 14.58 sattunutta vakavaa vaaratilannetta Hyvinkään rautatieasemalla.
– SM4-tyyppinen paikallisjuna ajoi kohti vaihdetta 160 kilometrin tuntinopeudella, vaikka alueella oli 80 kilometrin nopeusrajoitus, juna kaahasi siis aivan törkeää ylinopeutta, johtava tutkija Esko Värttiö onnettomuustutkintakeskuksesta kertoo Ilta-Sanomille.
– Kyseessä oli Riihimäeltä lähtenyt R-juna, joka oli matkalla Helsinkiin. Juna tuli ykkösraiteelle aivan liian lujaa. Junassa oli käsittääkseni paljon matkustajia. Se olisi voinut suistua raiteilta ja tästä olisi voinut aiheutua suuronnettomuus, Värttiö tunnustaa.
Värttiön mukaan tilanteessa ei onneksi loukkaantunut kukaan ja juna lähti lopulta kohti määräasemaansa, Helsinkiä.
– Kyseessä oli vieläpä niin sanottu poikkeava raide eli junan täytyi kääntyä kohti tuloraidettaan. VR selvitti nopeuden junan rekisteröintilaitteesta, joka annetaan meille tutkimuksia varten, hän kertoo.
– Tutkintaryhmässä toimivat lisäkseni tutkintaryhmän johtajaksi nimetty psykologian tohtori Sirkku Laapotti, psykologian tohtori Anna-Maria Teperi ja eläkkeellä oleva veturinkuljettaja Ilkka Noranta, Värttiö kertoo.
Värttiö painottaa, että asia tutkitaan, jotta vastaavilta tilanteilta jatkossa vältyttäisiin.
– Tutkinta on vasta aivan alkuvaiheessa. Näistä tilanteista on voitava oppia eivätkä tällaiset saa toistua, ryhmän kokoukseen kiiruhtava Hän sanoo.
Petri Turunen Ilta-sanomat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2612
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2015, 14:02:50 » |
|
Jokela II...
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 27, 2015, 14:26:59 » |
|
Eikö kulunvalvonnan pitäisi estää moinen, odotan mielenkiinnolla miten tuo on tapahtunut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2015, 15:03:15 » |
|
Eikö kulunvalvonnan pitäisi estää moinen, odotan mielenkiinnolla miten tuo on tapahtunut.
Pitäisi, itsekin ihmettelen miksei JKV oo iskenyt liinoja kiinni. Ilman JKV:tä ei saisi ajaa kuin 80km/h ja matkustajien kanssa ainoastaan liikenteenohjauksen luvalla. Ehkä vorgin veturinkuljettajat osaavat tarkentaa onko millään tavalla muuten mahdollista edes ajaa noin kovaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 141
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 27, 2015, 15:20:09 » |
|
Jkv-laitehan kysyy tietoja syötettäessä myös junan suurinta nopeutta. Periaatteessa laitetta voi huijata väärillä tiedoilla mutta edelleen baliisit ovat sitä varten että ne antavat tietoa mm. nopeusrajoituksista. Esimerkiksi lähestyttäessä 80km/h rajoitusta (tai vaikkapa poikkeavalle johtavaa vaihdetta) Jkv huolehtii että nopeutta alennetaan.
Hieman erikoiselta tapaukselta vaikuttaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2194
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 27, 2015, 15:24:37 » |
|
Spekulaatioita tapauksesta voi aina heittää. Entäpä, jos JKV ei toiminut oikein? Tai JKV:n sanomissa oli muuten virheellistä tietoa? Vai paljastuuko tutkinnassa jotain vallan muuta yllättävää? Odotan mielenkiinnolla tapauksen tutkinnan valmistumista ja sitä poikiiko suositukset jotain uusia määräyksiä rautatieliikenteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 51
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 27, 2015, 15:34:00 » |
|
OTKES:n tutkintaryhmän kokoonpanosta päätellen jotain samaa kuin Germanwingsin onnettomuudessa? Sama tuli heti mieleen. Mutta kiinnostavinta on tosiaankin nyt se, että miten hitossa tuo edes on mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2015, 16:15:18 » |
|
Spekulaatioita tapauksesta voi aina heittää. Entäpä, jos JKV ei toiminut oikein? Tai JKV:n sanomissa oli muuten virheellistä tietoa? Vai paljastuuko tutkinnassa jotain vallan muuta yllättävää? Odotan mielenkiinnolla tapauksen tutkinnan valmistumista ja sitä poikiiko suositukset jotain uusia määräyksiä rautatieliikenteeseen.
Ite oon todistanut lukuisia outoja baliisivika ilmoituksia, myös sellaisia ettei ole näyttänyt nopeustietoja. Mutta nämäkin on tulleet ainoastaan seis-tolpalta lähdettäessä ja poikkeava vaihde tullut heti sen jälkeen ja JKV herjannut vain baliisivikaa. Opastin on myös näyttänyt poikkeavaa vaihdetta, josta viimeistään luulisi kuljettajan hoksanneen "hei nyt mennään taas sivuun hyvinkään ygöselle", on sen verran vakiota tuo. Mutta kun täällä spekuloidaan niin itse spekuloin seuraavaa: kuljettajana on ollut näitä uusia kuljettajia, rata ei välttämättä ole heille vielä tuttu. Useammat baliisit ennen vaihdetta on antanut baliisivikaa ja kuski oli tästä syystä hämillään eikä muistanut poikkeavaa vaihdetta ja sen nopeusrajoitusta "uutuutensa" vuoksi ja jostain syystä ei myöskään huomannut nopeusrajoitusmerkkejä ja opastimia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 27, 2015, 16:38:12 » |
|
Ite oon todistanut lukuisia outoja baliisivika ilmoituksia, myös sellaisia ettei ole näyttänyt nopeustietoja. Mutta nämäkin on tulleet ainoastaan seis-tolpalta lähdettäessä ja poikkeava vaihde tullut heti sen jälkeen ja JKV herjannut vain baliisivikaa. Opastin on myös näyttänyt poikkeavaa vaihdetta, josta viimeistään luulisi kuljettajan hoksanneen "hei nyt mennään taas sivuun hyvinkään ygöselle", on sen verran vakiota tuo.
Baliisivika huomioidaan JKV-laitteessa nopeutta rajoittavana tekijänä, mikä aiheuttaa tarvittaessa välittömän jarrutuksen (joissain tapauksissa täysivoimaisena pysähdyksiin). Tällaista tilannetta ei siis ainakaan laitteen noteeraamaan baliisivian takia muodostu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2015, 17:05:53 » |
|
Ite oon todistanut lukuisia outoja baliisivika ilmoituksia, myös sellaisia ettei ole näyttänyt nopeustietoja. Mutta nämäkin on tulleet ainoastaan seis-tolpalta lähdettäessä ja poikkeava vaihde tullut heti sen jälkeen ja JKV herjannut vain baliisivikaa. Opastin on myös näyttänyt poikkeavaa vaihdetta, josta viimeistään luulisi kuljettajan hoksanneen "hei nyt mennään taas sivuun hyvinkään ygöselle", on sen verran vakiota tuo.
Baliisivika huomioidaan JKV-laitteessa nopeutta rajoittavana tekijänä, mikä aiheuttaa tarvittaessa välittömän jarrutuksen (joissain tapauksissa täysivoimaisena pysähdyksiin). Tällaista tilannetta ei siis ainakaan laitteen noteeraamaan baliisivian takia muodostu. Juu on tiedossa kyllä, tosin kaikki baliisiviat ei tätä aiheuta, mutta 5 joka on yksi yleisempiä aiheuttaa mainitun jarrutuksen. Sain kuitenkin tietää et (ymmärtääkseni) kaikki baliisiviat aiheuttaisi sn80 automaattisesti. Omasta mielestäni en keksi enään mitään mikä sulkisi pois kuljettajan tahallisen laiminlyömisen ja vaaran aiheuttamisen. Tottakai kuljettaja pystyy ajamaan vaikka 160 km/h jos JKV on poissa päältä, mutta se kun ei ole sallittua ja silloinkin ois pitänyt huomata opastimet ja nopeusrajoitusmerkit. Ei tuu muuta enään mieleen kuin tahallinen vaaran aiheuttaminen kuljettajan puolesta.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2015, 18:09:03 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2015, 17:29:18 » |
|
OTKES:n tutkintaryhmän kokoonpanosta päätellen jotain samaa kuin Germanwingsin onnettomuudessa? Jos näin on niin ei ole välttämättä edes ensimmäinen kerta tuossa paikassa. Talvella 1966 ajoi Helsingin suuntaan matkalla oleva Hr13-vetoinen tavarajuna Hyvinkäällä toisen tavarajunan perään ja siitä on ollut spekulaatiota, olisiko kysymyksessä ollut kuljettajan itsemurha, kun häneltä oli hiljattain kuollut lähiomainen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 27, 2015, 17:44:22 » |
|
Ite oon todistanut lukuisia outoja baliisivika ilmoituksia, myös sellaisia ettei ole näyttänyt nopeustietoja. Mutta nämäkin on tulleet ainoastaan seis-tolpalta lähdettäessä ja poikkeava vaihde tullut heti sen jälkeen ja JKV herjannut vain baliisivikaa. Opastin on myös näyttänyt poikkeavaa vaihdetta, josta viimeistään luulisi kuljettajan hoksanneen "hei nyt mennään taas sivuun hyvinkään ygöselle", on sen verran vakiota tuo.
Baliisivika huomioidaan JKV-laitteessa nopeutta rajoittavana tekijänä, mikä aiheuttaa tarvittaessa välittömän jarrutuksen (joissain tapauksissa täysivoimaisena pysähdyksiin). Tällaista tilannetta ei siis ainakaan laitteen noteeraamaan baliisivian takia muodostu. Juu on tiedossa kyllä, tosin kaikki baliisiviat ei tätä aiheuta, mutta 1 ja 5 jotka ovat yleisimmät aiheuttaa mainitut jarrutuksen. Sain kuitenkin tietää et (ymmärtääkseni) kaikki baliisiviat aiheuttaisi sn80 automaattisesti. Omasta mielestäni en keksi enään mitään mikä sulkisi pois kuljettajan tahallisen laiminlyömisen ja vaaran aiheuttamisen. JKV:kin jos menee pois päältä itestään kesken matkan, aiheuttaa täysvoimaisen jarrutuksen. Tottakai kuljettaja pystyy ajamaan vaikka 160 km/h jos JKV on poissa päältä, mutta se kun ei ole sallittua ja silloinkin ois pitänyt huomata opastimet ja nopeusrajoitusmerkit. Ei tuu muuta enään mieleen kuin tahallinen vaaran aiheuttaminen kuljettajan puolesta. Oli Sääksjärvellekkin JKV:n alkuaikoina laitettu baliisit jotka sallivat poikkeavassaraiteessa 140km/h vaikka vaihteet oli lyhyitä Sn35 vaihteita, no kuljettajien paikkatuntemus pelasti tilanteen ettei mitään sattunut. Oma veikkaus on baliisivika on tämänkin takana kun kerran sallii tuplanopeuden poikkeavalle. "OTKES:n tutkintaryhmän kokoonpanosta päätellen jotain samaa kuin Germanwingsin onnettomuudessa?" Kysymys herää minkätaustainen kuljettaja on kyseessä? Tietenkin JKV suljettuna voi ajella niin lujaa kuin pääsee...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 27, 2015, 17:45:17 » |
|
Kuljettaja kuitenkin ilmeisesti suoritti jarrutuksen heti poikkevalle raiteelle joutuessaan? Jutussa nimittäin kerrottiin R-junan lähteneen määräasemaansa, eli pysähdys oli suoritettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 27, 2015, 18:10:38 » |
|
Oli Sääksjärvellekkin JKV:n alkuaikoina laitettu baliisit jotka sallivat poikkeavassaraiteessa 140km/h vaikka vaihteet oli lyhyitä Sn35 vaihteita, no kuljettajien paikkatuntemus pelasti tilanteen ettei mitään sattunut. Oma veikkaus on baliisivika on tämänkin takana kun kerran sallii tuplanopeuden poikkeavalle. Miksi olisi muutettu, kun aikasemmin on samat baliisit antaneet sn 80? Se pistää ihmetyttämään. Kaikki tietenkin on aina tekniikassa mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 27, 2015, 18:12:23 » |
|
Oli Sääksjärvellekkin JKV:n alkuaikoina laitettu baliisit jotka sallivat poikkeavassaraiteessa 140km/h vaikka vaihteet oli lyhyitä Sn35 vaihteita, no kuljettajien paikkatuntemus pelasti tilanteen ettei mitään sattunut. Oma veikkaus on baliisivika on tämänkin takana kun kerran sallii tuplanopeuden poikkeavalle. Miksi olisi muutettu, kun aikasemmin on samat baliisit antaneet sn 80? Se pistää ihmetyttämään. Kaikki tietenkin on aina tekniikassa mahdollista. Sinne on voitu vaihtaa uusi baliisi, joka on voitu koodata väärin. Todennäköisesti ei kuitenkaan. JKV ei ole nopeutta kuitenkaan selvästi valvonut. Spekulointi lienee melko tarpeetonta ja voimme lukea todelliset taustat vuoden tai parin kuluttua valmistuvasta raportista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 27, 2015, 18:59:20 » |
|
Spekulointi lienee melko tarpeetonta ja voimme lukea todelliset taustat vuoden tai parin kuluttua valmistuvasta raportista.
OTKES on tällä kertaa luvannut tutkinnan valmistuvan pikavauhtia, kolmessa kuukaudessa: http://www.metro.fi/uutiset/a1387810532683
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 27, 2015, 19:09:39 » |
|
Nähdäkseni minkäänlainen tahallisuus ei voi olla kyseessä. Siinä kannattaisi mieluummin ajaa toisen junan perään tms.
Jos sn 35 -vaihteesta voi ajaa vielä 90 km/h nopeudella junan kaatumatta, olisi tuosta vaihteesta pitänyt pamauttaa noin kahta ja puoltasataa, että tilanne olisi johtanut katastrofiin. Vähän kuin yrittäisi tehdä itsemurhaa hyppäämällä kellarin ikkunasta.
"Suuronnettomuus oli lähellä", no, ei se ihan lähellä ollut, ks. yllä. Mutta jos toimitaan sääntöjen mukaan ja JKV toimii, tapahtunuthan ei ole mahdollista. Eli joku kohta on nyt pettänyt.
Jäämme odottamaan tutkijoiden työn valmistumista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 27, 2015, 19:37:10 » |
|
Ei voi, tai saa olla, että useita asioita jäisi huomaamatta. Veturikuskilta, he kun ovat sitä vähän enemmän skarppia porukkaa. Ja mitä muuta jäisi huomaamatta. Mutta kuten maantielikenteessä.....ei huomannut käyttää vilkkua...pysyä riittävän turvallisella etäisyydellä edelläajavasta......tarpeen vaatiessa laittaa ajovalot päiväajovalojen sijasta.... Onhan näitä tolvanoitakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 27, 2015, 19:39:30 » |
|
Itse asiassa kukaan ei ole tainnut kertoa vielä junan nopeutta vaihteessa. Onnettomuustutkintakeskus puhuu vain suuresta ylinopeudesta. Ilta-Sanomien mukaan juna ajoi kohti vaihdetta 160 km/h mutta mitähän sekin tarkoittaa? Jos junan nopeus on 160 km/h esim. entisen Monnin seisakkeen kohdalla niin sitten sen kai voi jo väittää ajavan 160 km/h kohti Hyvinkään vaihdetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 27, 2015, 21:51:46 » |
|
Itse asiassa kukaan ei ole tainnut kertoa vielä junan nopeutta vaihteessa. Onnettomuustutkintakeskus puhuu vain suuresta ylinopeudesta. Ilta-Sanomien mukaan juna ajoi kohti vaihdetta 160 km/h mutta mitähän sekin tarkoittaa? Jos junan nopeus on 160 km/h esim. entisen Monnin seisakkeen kohdalla niin sitten sen kai voi jo väittää ajavan 160 km/h kohti Hyvinkään vaihdetta.
Kyllä itse tuon uutisen ja tiedon ymmärsin niin et vaihteeseen ajettu 160 km/h. Siinä kohdassahan se nopeusrajoitus on 80. Uutisessahan puhutaan alueella olevasta nopeusrajoituksesta, mutta ainakaan viimeks kun sitä väliä menin, oli nopeusrajoitus Sm4:lla 160. Kuitenkin Ilta-Sanomien uutisessa sanotaan et tieto on saatu VR:ltä kulunvalvontarekisteristä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 27, 2015, 22:20:20 » |
|
Täältä poistetun kuvan kommenteissa todettiin äskettäin, että VR:llä on tutkittu myös sitä, että joku henkilökunnan edustaja olisi mahdollisesti edesauttanut turvajärjestelmävikojen syntymistä lähijunissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 27, 2015, 23:09:05 » |
|
Se menisi jo terrorismin puolelle En itse usko tähänastisten tietojen mukaan ihan tuohonkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #24 : Maaliskuu 27, 2015, 23:13:59 » |
|
Kuitenkin Ilta-Sanomien uutisessa sanotaan et tieto on saatu VR:ltä kulunvalvontarekisteristä.
Ensinnäkin Iltsikka kirjoittaa niin, kuin ko. toimittaja on kulloinkin ymmärtänyt, ja se ei aina ole kovin tarkkaa tietoa, se. Toisekseen: "tieto on saatu VR:ltä kulunvalvontarekisteristä". Mistä? Mutta siis rekisteröintilaite on eri asia kuin JKV, se rekisteröi nopeuden ja kellonajan ja vähän muutakin, vaikka JKV kävisi perunoita. Nopeus on saattanut olla yli 80, se on saattanut olla 100 tai 120 tai vieläkin enemmän, kyllä se juna heilahtaa kun se keikkuu aika tavalla jo kahdeksassakympissäkin. Mutta tosiaan, suuronnettomuuteen oli varmasti vielä melkoisesti matkaa. Vaikka nopeus olisi ollut 160:kin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|