|
Toni Puolatie
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2009, 15:05:53 » |
|
Kuola miekä kuola.. Vanha sisu saanu kyytivä..=(
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2009, 15:09:22 » |
|
Ei tarvitse odottaa 4407:ää vähään aikaan liikenteeseen. Tästä tuli kuorma-auton vakuutusyhtiölle todella kallis lasku.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2009, 16:17:21 » |
|
Pidän kyllä ihmeenä että kukaan ei ole kuollut, yllättävän vähän kiskobussin keula painunut kasaan jos katsotaan kuinka palasina kuorma-auto on. tosin jutusta ei saa tietoa että oliko kuorma-auto lastissa jo. Hyvin on kyllä suunniteltu dm12 rakenne, nostan hattua suunnittelijoille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2009, 16:55:03 » |
|
Sisu on kyllä rujossa kunnossa, mutta kaikki irronneet osat olivat juurikin sellaisia, jotka ovat suht heppoisasti kiinni rungossa ja onnettomuustilanteessa putoavatkin matkalle. Kuvissa ei valitettavasti näkynyt teräksisen ohjaamon kuntoa.
On kyllä ollut onnea matkassa, ettei ole vakavasti loukkaantuneita saati kuolleita. Tuon näköisessä mällissä ainakin kuljettajien henget on höllässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 135
|
« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2009, 17:10:57 » |
|
On kyllä ollut onnea matkassa, ettei ole vakavasti loukkaantuneita saati kuolleita. Tuon näköisessä mällissä ainakin kuljettajien henget on höllässä.
Eikö tuossa uutisessa kuitenkin mainittu, että kuorma-auton kuljettaja loukkaantui vakavasti?
|
|
|
tallennettu
|
Dieselin ääni turrutti pääni!
|
|
|
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2009, 18:25:17 » |
|
Ei tainnut olla kuivaniemen kaltainen kaukana?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2009, 18:31:45 » |
|
On kyllä ollut onnea matkassa, ettei ole vakavasti loukkaantuneita saati kuolleita. Tuon näköisessä mällissä ainakin kuljettajien henget on höllässä.
Eikö tuossa uutisessa kuitenkin mainittu, että kuorma-auton kuljettaja loukkaantui vakavasti? Joo, valitan puusilmäisyyttäni.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2009, 18:33:05 » |
|
Olin itse ratatöissä parin kilometrin päässä, ja saavuin samaan aikaan paikalle pelastuslaitoksen kanssa. Onnettomuuspaikalla on jyrkkä kaarre, missä rata tekee melkein 90 asteen käännöksen. Ja rekka tuli sisäkarteen puolelta radalle, eli juuri siitä missä näkyvyys oli kaikein huonoin, lisäksi tie kulkee viistosti radan yli, ja kuorma-auton kuljettajalla on liki mahdotonta nähdä oikealle takaviistoon. Paikalta oli kaksi tuntia aikaisemmin tehty näkemäalueen vesakonraivaus, mutta sekään ei aina riitä. Kuski lenti törmäyksessä kopista ulos, mikä saattoi pelastaa kuskin hengen, senverran ahtaalta näytti ohjaamo. Lisäksi tasoristeys tulee poistumaan lähiviikkojen aikana, kyseiset sora-autot rakentavat kiertotietä, joka tulee korvaamaan tämän tasoristeyksen. Rekka oli lastiton, onneksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2009, 19:09:32 » |
|
Olikos SR:ässä kärry perässä? Ei se hytti siinä ole kun etupäästä 2:lla aisalla kiinni.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2009, 19:26:36 » |
|
Ei ollu kärryä. Tässä todistettiinkin että aina ei kannata käyttää turvavyötä.. Moottorin osiakin kerättiin radalta pois, lisäksi dm12:sta valui todennäköisesti vajaa tuhat litraa löböä radalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #11 : Elokuu 20, 2009, 20:40:28 » |
|
Tuota noin, lensikö kuorma-auto pitkän matkan vai seisooko Dm12 pysähtymispaikassaan, se kun näyttää olevan aika kaukana itse kuorma-auton jämistä? Noista kuvista ei oikein saa oikeaa kuvaa. Tiedän kyllä, että vauhdista ei pysähdytä hetkessä, mutta silti... Näinköhän Dm12 laivataan tehtaalle korjaukseen...tai sitten hylätään ja vaaditaan vakuutusyhtiöltä uuden yksikön hinta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #12 : Elokuu 20, 2009, 21:11:48 » |
|
Tuota noin, lensikö kuorma-auto pitkän matkan vai seisooko Dm12 pysähtymispaikassaan, se kun näyttää olevan aika kaukana itse kuorma-auton jämistä? Noista kuvista ei oikein saa oikeaa kuvaa. Tiedän kyllä, että vauhdista ei pysähdytä hetkessä, mutta silti... Näinköhän Dm12 laivataan tehtaalle korjaukseen...tai sitten hylätään ja vaaditaan vakuutusyhtiöltä uuden yksikön hinta... Tuosta karjalaisen kuvasta selviää.... http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/5504699.jpgKuvaaja seisoo odotustasanteen päällä. Kiskobussi on siinä kohdalla johon se pysähtyikin. Kohdalla 100km/h nopeusrajoitus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 93
|
« Vastaus #13 : Elokuu 20, 2009, 21:41:59 » |
|
Tulee vain mieleen, että eikö junallekin voisi laittaa tällaisessa tapauksessa esim. 80 km/h nopeusrajoituksen, jos näkemiä ei kertakaikkiaan ole ja tasoristeyksessä on normaalia enemmän soran kuljetusta. Mikä kiire on kuskata tyhjiä penkkejä keskellä metsää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #14 : Elokuu 20, 2009, 21:49:06 » |
|
Pidän kyllä ihmeenä että kukaan ei ole kuollut, yllättävän vähän kiskobussin keula painunut kasaan jos katsotaan kuinka palasina kuorma-auto on. tosin jutusta ei saa tietoa että oliko kuorma-auto lastissa jo. Hyvin on kyllä suunniteltu dm12 rakenne, nostan hattua suunnittelijoille.
Tässä herääkin kysymys miten olisi käynyt jos kuorma-auto olisi ollut kuormassa, no jälki olisi ollut ainakin pahempaa. Melkovarmasti kiskobussin kuljettaja on lähtenyt ohjaamosta matkustamon puolelle, itse olisin kyllä lähtenyt hätäjarrutuksen teon jälkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Elokuu 20, 2009, 21:50:08 » |
|
Tulee vain mieleen, että eikö junallekin voisi laittaa tällaisessa tapauksessa esim. 80 km/h nopeusrajoituksen
Jaha, taas näitä. Jos junat kiellettäisiin kokonaan, tasoristeysonnettemuudet loppuisivat kertalaakista. Silloin kun italialaiset nuoret jäivät koiravaljakollaan junan alle, nettinerot möykkäsivät kovaan ääneen miten edesvastuuonta on, että juna saa ajaa sataaneljääkymppiä paikassa, jossa rata ylitetään koiravaljakoilla. Että sellaista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #16 : Elokuu 20, 2009, 22:06:35 » |
|
Tulee vain mieleen, että eikö junallekin voisi laittaa tällaisessa tapauksessa esim. 80 km/h nopeusrajoituksen
Jaha, taas näitä. Jos junat kiellettäisiin kokonaan, tasoristeysonnettemuudet loppuisivat kertalaakista. Silloin kun italialaiset nuoret jäivät koiravaljakollaan junan alle, nettinerot möykkäsivät kovaan ääneen miten edesvastuuonta on, että juna saa ajaa sataaneljääkymppiä paikassa, jossa rata ylitetään koiravaljakoilla. Että sellaista. Kohdalla onkin alennettu nopeusrajoitus, muulla rataosalla on 120km/h nopeusrajoitus. Joo, kuski oli loikannu matkustamon puolelle, ja tässä kävi vielä sellainen tuuri ettei konnari ollut ohjaamossa, kaksistaan ohjaamosta pois hyppääminen onkin hankalampaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #17 : Elokuu 20, 2009, 22:08:59 » |
|
Pidän kyllä ihmeenä että kukaan ei ole kuollut, yllättävän vähän kiskobussin keula painunut kasaan jos katsotaan kuinka palasina kuorma-auto on. tosin jutusta ei saa tietoa että oliko kuorma-auto lastissa jo. Hyvin on kyllä suunniteltu dm12 rakenne, nostan hattua suunnittelijoille.
Tässä herääkin kysymys miten olisi käynyt jos kuorma-auto olisi ollut kuormassa, no jälki olisi ollut ainakin pahempaa. Melkovarmasti kiskobussin kuljettaja on lähtenyt ohjaamosta matkustamon puolelle, itse olisin kyllä lähtenyt hätäjarrutuksen teon jälkeen. Taisi tulla toi kuorma-auto eteen niin äkkiä, ettei kuljettaja kerinnyt paljoa muuta tekemään kuin kiskaisemaan jarrun hätäjarrutusasentoon (ellei sille ole omaa nappiaan?) ja pitämään tiukasti kiinni. (EDIT: Joonas kerkesi kirjoittamaan, että kuljettaja kerkesi poistumaan ohjaamosta.) Ja auto kuormassa...missäs veturi tekikään voltin (tai pari) kun osui kuormassa olleseen kuorma-autoon, vai muistanko höpöjä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #18 : Elokuu 20, 2009, 22:27:09 » |
|
Ja auto kuormassa...missäs veturi tekikään voltin (tai pari) kun osui kuormassa olleseen kuorma-autoon, vai muistanko höpöjä? [/quote] Lainaus isovaalee.info sivulta: Dr16 2814 vaurioitui pahoin 9.2.2000 Iissä tapahtuneessa tasoristeysonnettomuudessa, jossa törmäsi ilman jarrutusta ja yli 110 km/h nopeudella tasoristeykseen jääneeseen pakettiautoon. Kauas radanvarteen suistunut, Ouluun matkalla olleen pikajunan veturi romutettiin Hyvinkään konepajalla, jossa sen jäännökset olivat vuoteen 2004 asti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #19 : Elokuu 20, 2009, 23:53:09 » |
|
Tulee vain mieleen, että eikö junallekin voisi laittaa tällaisessa tapauksessa esim. 80 km/h nopeusrajoituksen
Jaha, taas näitä. Jos junat kiellettäisiin kokonaan, tasoristeysonnettemuudet loppuisivat kertalaakista. Silloin kun italialaiset nuoret jäivät koiravaljakollaan junan alle, nettinerot möykkäsivät kovaan ääneen miten edesvastuuonta on, että juna saa ajaa sataaneljääkymppiä paikassa, jossa rata ylitetään koiravaljakoilla. Että sellaista. Jos paikalla olisi säännöllisesti niin rankka liikenne kuin siinä nyt on, siellä olisi paremmat turvalaitteet. Nyt ei ole, koska yleensä paikalla ei liene sora-autoja. Kun on tiedossa että erityisen vaarallisen tasoristeyksen yli on väistämättä ajettava paljon rekkoja rajoitetun ajan, kannattaisi junan matkustajaturvallisuuden takia hiljentää junan vauhia tasoristeyksen kohdalla. Riski että auto olisi ollut lastissa, lie kuitenkin nolla. Yhteen suuntaan mennään lastin kanssa, toiseen ilman lastia. Ei siinä rekkojen kulkusuuntaan paljoa sattuman varaan jää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #20 : Elokuu 21, 2009, 07:23:57 » |
|
En usko kiskobussin hylkäykseen, koska ohjaamo-osa on oma komponenttinsa, joka on erikseen laivattavissa viemättä itse kiskobussia valmistajan tehtaalle. Uuden kiskobussin törmäyskestävyys on aivan toista luokkaa kuin edeltäjänsä Dm7:n, joka olisi romuttunut varmasti hylkäyskuntoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #21 : Elokuu 24, 2009, 18:19:32 » |
|
Kävin tuon dm12 4407 ohjaamossa tänään, ja näytti todella ahtaalta, kuskin pukille ei olisi mahtunut istumaan, ei todellakaan. Koko ajopöytä säpäleinä ja siirtynyt melkein ohjaamon takaseinään. Lisäksi keulan automaattikytkinkin oli vääntynyt aika paljon, ja kaikki kaapelit siitäkin revenneet.
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2009, 20:11:47 kirjoittanut Joonas Leinonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 468
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 05, 2010, 14:11:37 » |
|
Dm12 4407 tuli tänään H 781:nä Joensuuhun, on nyt siis vihdoin taas liikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2612
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 05, 2010, 15:20:52 » |
|
Tämän ketjun aloitusviestin linkin kuvassa 4 näkee kuinka pitkälle juna on vielä mennyt. Siinä jää este toiseksi, kuten tässäkin voi havaita: http://vaunut.org/kuva/60680
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|