Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Kaikki sakot tuplaantuvat.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #25 : Joulukuu 07, 2015, 01:52:31 »

Moottoriradat ja julkiset tiet on kaksi AIVAN eriasiaa on ollu ennen ja nyt.
Jokainen toki saa ja pitääkin saada ostaa mitä haluaa mutta se vaan kummastuttaa että juuri siinä autossa pitää tehoa olla julmetusti ja hintakin kauhea.
Sama ihminen ostaapi sitten vaikka minkä muun tarvekalun niin siihen  ei sitten satsata yhtään,olkoon vaikka alitehoinen pora kun isompaa tarttis,vastaus on ei oo varaa?
Näin menee monilla,tuli vaan mieleen kun monesti ollaan asiaa ihmetelty että kovasti on rahaa maksaa turhasta...
tallennettu
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #26 : Joulukuu 09, 2015, 15:43:47 »

Turha myös on ostaa isoakalustoa johan sen pelkkä vakuuttaminen maksaa enempi kuin pienemmän,miksi siis pitää ollatehoa reservissä 250Hv kun ihan hyvin pärjää 50Hv,siinä vaan maksaa turhasta monikin.

Pärjää jos pärjää. On se ihan kiva että ei pelkästään moottorin ääni kovene kun kaasua painaa, vaan jotain tapahtuukin. Mä olen ikäni ajanut suht isoilla, parilitraisilla 130-200 hv tehoisilla autoilla eikä mulla oo mitään tarvetta ajaa niillä kahta markkaa yleisillä teillä, vaan ne reservit on mukava säästää esimerkiksi ohitustilanteisiin. Ja kun massaa on paljon niin sen liikuttelu vaatii voimaa. Ja miksikö sitä massaa sitten pitää olla? Esimerkiksi siksi, että mulla on useinkin paljon tavaraa kyydissä tai kärry perässä.

Eli tosiaankin jokainen tarpeidensa mukaan. Ja kukaan 50-heppaista autoa tarvitseva tuskin ostaa vahingossa ja turhaan 250-heppaista autoa. Tai on kai se mahdollista mutta jos on oikeasti niin helposti huijattavissa, että menee autokauppaan ostamaan Smart Fortwo'ta ja ostaakin vahingossa BMW 328i:n niin ehkä sitten pitäis jo määrätä holhouksenalaiseksi.
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #27 : Joulukuu 17, 2015, 03:55:47 »

No näillä nykyajan nopeuksilla pääsee autosta ohi vaikka polkupyörällä ja moottoritiellähän on 2-kaistaa,  mihin ohitukseen tehoa tarvitaan?
Niimpä että täysin muihin, jokainen toki saa ostaa mitä haluaa mutta itse en tee mitää autolla jossa on 200-300Hv.
Tuskimpa monikaan tekee, ja kyse olikin että miksi ostaa turhaa,vai ostaako ihmiset sitten nykyään muutenkin paljon turhaa? no niin taitaa olla kun niitä katselee.
tallennettu
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #28 : Joulukuu 20, 2015, 03:40:03 »

No näillä nykyajan nopeuksilla pääsee autosta ohi vaikka polkupyörällä ja moottoritiellähän on 2-kaistaa,  mihin ohitukseen tehoa tarvitaan?

No ensisijaisesti lähinnä sinne missä ei ole moottoritietä, meikäläiselläkin kun on reilun sadan kilometrin matka lähimmälle mottoritielle ja kaiken lisäksi sekin menee sellaiseen suuntaan minne on harvemmin tarvetta ajella.
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #29 : Joulukuu 20, 2015, 21:42:34 »

Tuskimpa muualla saa ajaa 100-120? ei ainakaan täällä,no jokainen tyylillään ei se mitään
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #30 : Joulukuu 22, 2015, 01:50:22 »

Onhan tässä hommassa aika älytön ristiriita. Sakonhan kuuluu olla rangaistus tehdystä rikkeestä tai rikoksesta, ei valtion tapa hankkia lisää rahaa kassaansa jota sitten jakelee sinne sun tänne omien mielihalujensa mukaan. Sakot ja verot on eri asioita, tai ainakin pitäisi olla.

Päiväsakkojärjestelmä on muutoin ihan järkevä ja oikeudenmukainen, mutta pienimpiä tuloryhmiä se kohtelee toki epäoikeudenmukaisesti ja minimin korotus tätä entisestään korostaa. Rikesakko, no se nyt taas ei kiinnosta kuin pienituloisia, rikesakon saatuaan pienituloinen syö viikon vettä ilman makarooneja, hyvätuloinen taas maksaa sen pois ja jatkaa hanhenmaksapalleroiden mutustelua entiseen tapaansa.

Ite kun ajelen rajoitusten mukaan ja muutenkin yritän parhaani mukaan noudattaa liikennesääntöjä niin ei sakkoja ole pahemmin liikenteestä kertynyt. Ei mua rangaistukset pelota, sakottakaa vaan jos haluatte, mä maksan jos viitsin ja on ylimääräistä rahaa.

Ketjun aloittajalla nyt tuntuu olevan melko erikoinen suhtautuminen liikenteeseen. Tieliikenteessä nyt vaan on sääntöjä ihan siksi että siitä saataisiin edes jotenkuten sujuvaa, nopeusrajoituksetkin ovat osa tätä päämäärää. Säännöt koskee ihan samallalailla 850- T5, ja jopa T5r Volvojen kuljettajiakin.

PS. Monet nykyajan perheautojen tehokkaimmat mallit ovat selkeästi suorituskykyisempiä kuin kyseiset Volvon 90-luvun steroidinmallit. Mutta 850 T5r on hieno laite, kauniisti laulaa ja liikkuu, sen minäkin voin myöntää Virnistää

Torstaina olisin jäänyt mäkeen 1,6l 66kW ooppelilla+peräkärry kun muut tiellä liikkujat jarruttelivat mäen alla jossa olisi pitänyt ottaa vauhtia, vaihteella 5 löi pyörät ympäri vaikka oli isoin vaihde silmässä, onneksi pääsin tunarista ohi kun pahimmillaan ajeli 40km/h, tie oli peilijäässä jääketjut olisivat olleet tarpeeseen. Kyydissä oli vaan joulukuusi mutta entä jos perässä olisi ollut 1,5 kuutiota rankoja, tilanne olisi ollut toinen.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 341


« Vastaus #31 : Joulukuu 22, 2015, 10:39:31 »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015082020208771_uu.shtml

Mitä mieltä porukka on tästä?

Lisäksi ilmoitettaan että poliisin on kerättävä ylinopeussakkoja 28000kpl kolmen kuukauden aikana, joka on jo pelkkää rahastusta ja poliisikin sen myöntää.

Oma vastaisku on tuolle se että käyn kaupassa noin 45km 4 kertaa kuukaudessa jääpä rahaa muuhunkin kuin bensaan ja ajelen kiusallani tasan mittarinopeutta. Jos ennen meni bensaan 60€ niin vähennän kulutuksen 30€, lisäsäästöjä voi tehdä kun käyttää kaljan kotona, viljellä maata ja sienet/marjat metsästä tai omista puskista. Jääpä verottaja nuolemaan näppejänsä. Sähkölämmitystä en käytä kun talo lämpiää polttopuulla jota voin tehdä hankintakuluilla.

Poliisi myöntää, samoin tekee valtionvarainministeriön budjettipäällikkö.

"Onko se enää missään minkäänlaiseen oikeustajuun, että jos vähän ajat ylinopeutta, saat satojen eurojen sakon?
- Pienikin ylinopeus on kyllä vaarallinen, mutta syyt ovat ennen kaikkea fiskaaliset, eivät niinkään kriminaalipoliittiset"

Koko juttu löytyy täältä: http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195011246719/artikkeli/ministerio+tylyna+voihan+se+rikesakko+vieda+ruokarahat+mutta+ei+kannata+ajaa+ylinopeutta.html
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #32 : Joulukuu 24, 2015, 14:29:47 »

Peräkärry auton perässä onkin jälleen erikoistapaus,vetoauto valitaankin käyttötarpeen mukaan.
Itselläni ei koukkuja ole niin pärjää pienemmälläkin,sen vuoksihan isompia on kun käyttötarve niin vaati,kellä tarvettakin löytyy.
Sakot,   ne taas nousee kun rahaa valtio tarvii,näinhän sanoo jo poliisikin,hyvät vapaat ajoajat ovat takana,sähköinen valvonta vaan lisääntyy,tulevaisuudessa saadaan joka autoon rajottimet sun muut tietokoneet jotka rekisteröi kaiken ja taitavat sakottaakkin jo automaattisesti ilman että poliisi siihen enää edes puuttuu??
Meistä ehkä nuorimmat näkee/kokee sen ajan
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #33 : Joulukuu 28, 2015, 03:59:38 »

Monesti ollaan kavereiden kanssa myöskin puhuttu ettäm iksi tänne Suomeen tuodaan autoja joiden huippunopeus ON jopa yli 200km/h?
Missään kun e ivoi ajaa yli 120 laillisesti,aivan hyvin riittäisi 160km/h jokaiselle autolle,jäis monelta teiniltäkin kortti menemättä!
Kovasti kehuvat valmistajat että tekniikka kehittyy mutta pieniä helppoja autoja ei silti voida valmistaa,kuten aikoinaan oli joilla ihmiset pääsi paikasta toiseen maksamatta ittensä kipeeksi.
Mullakaan ei ole mitään tarvetta mennä moottoriteille kuin ylen harvoin ja hyvin siellä on vanhalla kalustolla pärjänny,toisinaan ajettu jopa alinopeuttakin kun muut ei mene.
Turha myös on ostaa isoakalustoa johan sen pelkkä vakuuttaminen maksaa enempi kuin pienemmän,miksi siis pitää ollatehoa reservissä 250Hv kun ihan hyvin pärjää 50Hv,siinä vaan maksaa turhasta monikin.
Sais tulla rajotin henkilöautoonkin pakolliseksi

Onhan Suomessa moottoriratoja, joilla saa ajella laillisesti/luvallisesti niin kovaa kuin kantti kestää ja autosta lähtee, jos on tarpeeksi rahaa ja varusteet (mm. kypärä, jne.) kunnossa ja ratamaksu maksettu. Siellä voi ihan turvallisesti tuuletella enimmät menohalunsa, vaikka olisi tehokkaampikin auto käytössä, niin niitä ei tarviste sitten tieliikenteen seassa tuuletella.

Nykyään on näitä 1.0..1.2 litraisoa kohtuullisen vähäsyömäisiä, trendikkäitä kolmesylinterisiä moottoreita pienemmissä autoissa. Niitä on yllinkyllin saatavilla ja niitä voi ihan kuka tahansa hommata jos sellainen riittää omiin tarpeisiin. Täytyy ottaa huomioon että tarpeita on erilaisia.

Itse kunkin pitää mennä itseensä ja osata hillitä itsensä liikenteessä vaikka olisi kuinka tehokas auto alla, ja mennä sitten leikkimään turvalliseen paikkaan (moottoriradalle) jos leikityttää.

Iso jenkkikasi kuullostaa paremmalta, kaksoisturbo ja ilokaasua niin alkaa ohitukset helpottumaan. Minulla ei alle 2 litraiset pahemmin ole kestäneet kun tykkään ajaa autolla jossa on alavääntöä ja moottoria ei saa väännättämällä rikki.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1300


« Vastaus #34 : Tammikuu 12, 2016, 19:31:11 »

Monesti ollaan kavereiden kanssa myöskin puhuttu ettäm iksi tänne Suomeen tuodaan autoja joiden huippunopeus ON jopa yli 200km/h?
Missään kun e ivoi ajaa yli 120 laillisesti,aivan hyvin riittäisi 160km/h jokaiselle autolle,jäis monelta teiniltäkin kortti menemättä!
Kovasti kehuvat valmistajat että tekniikka kehittyy mutta pieniä helppoja autoja ei silti voida valmistaa,kuten aikoinaan oli joilla ihmiset pääsi paikasta toiseen maksamatta ittensä kipeeksi.
Mullakaan ei ole mitään tarvetta mennä moottoriteille kuin ylen harvoin ja hyvin siellä on vanhalla kalustolla pärjänny,toisinaan ajettu jopa alinopeuttakin kun muut ei mene.
Turha myös on ostaa isoakalustoa johan sen pelkkä vakuuttaminen maksaa enempi kuin pienemmän,miksi siis pitää ollatehoa reservissä 250Hv kun ihan hyvin pärjää 50Hv,siinä vaan maksaa turhasta monikin.
Sais tulla rajotin henkilöautoonkin pakolliseksi

En näe tarvetta tehon rajoittamisiin, 100-150 hv kone isossakin autossa takaa oikein toteutettuna hienon väännön, jolla ohitukset sujuvat nopeasti ja turvallisesti.

Mutta se suurin sallittu nopeus. Ensinnäkin, se on raskaassa kalustossa säädetty täysin pieleen: raskaan kaluston suurin sallittu nopeus, näillä sanoilla, ilman mitään huojennusta tai poikkeuksia, on 80 km/h siellä missä muut seikat eivät sitä rajoita. Mutta rajoittimet on luvallista säätää 89 km/h:iin. Tämä mahdollistaa laittoman ajonopeuden toteuttamisen jopa 100 tonnin yhdistelmäajoneuvolla.

Jos tieliikennettä ajateltaisiin pätkääkään turvallisuuskriittisesti, olisi henkilöautoissa ja moottoripyörissä nopeusrajoitin 120 km/h. Se mahdollistaa huiman ylinopeuden maanteillä ohitustilanteissa, mutta karsii kaikkein törpöimmät kaaharit ennen kuin ne tekevät sen itse ja tappavat sivussa muitakin.

Nopeusrajoitin olisi aina oltava kytkettynä ja tarkistettavissa siinä missä turvavyöt tai ajovalotkin, mutta sen saisi poistaa tilapäisesti liikuttaessa ulkomailla tai moottoriradoilla.

KL
Volvo 850 T5 autom, 225 hv, 240 km/h
tallennettu
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #35 : Tammikuu 12, 2016, 21:19:11 »

Nopeusrajoitin olisi aina oltava kytkettynä ja tarkistettavissa siinä missä turvavyöt tai ajovalotkin, mutta sen saisi poistaa tilapäisesti liikuttaessa ulkomailla tai moottoriradoilla.

Japanilaisethan tämän(kin) ovat jo keksineet: heillähän kotimaiset autot ovat rajoitettuja 180 kilometriin tunnissa. Nissan GT-R:n (542 hv, 311 km/h) navigaattori kuitenkin tietää milloin auto on radalla ja silloin rajoitin kytkeytyy pois päältä.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #36 : Tammikuu 12, 2016, 22:01:22 »

Monesti ollaan kavereiden kanssa myöskin puhuttu ettäm iksi tänne Suomeen tuodaan autoja joiden huippunopeus ON jopa yli 200km/h?
Missään kun e ivoi ajaa yli 120 laillisesti,aivan hyvin riittäisi 160km/h jokaiselle autolle,jäis monelta teiniltäkin kortti menemättä!
Kovasti kehuvat valmistajat että tekniikka kehittyy mutta pieniä helppoja autoja ei silti voida valmistaa,kuten aikoinaan oli joilla ihmiset pääsi paikasta toiseen maksamatta ittensä kipeeksi.
Mullakaan ei ole mitään tarvetta mennä moottoriteille kuin ylen harvoin ja hyvin siellä on vanhalla kalustolla pärjänny,toisinaan ajettu jopa alinopeuttakin kun muut ei mene.
Turha myös on ostaa isoakalustoa johan sen pelkkä vakuuttaminen maksaa enempi kuin pienemmän,miksi siis pitää ollatehoa reservissä 250Hv kun ihan hyvin pärjää 50Hv,siinä vaan maksaa turhasta monikin.
Sais tulla rajotin henkilöautoonkin pakolliseksi

En näe tarvetta tehon rajoittamisiin, 100-150 hv kone isossakin autossa takaa oikein toteutettuna hienon väännön, jolla ohitukset sujuvat nopeasti ja turvallisesti.

Mutta se suurin sallittu nopeus. Ensinnäkin, se on raskaassa kalustossa säädetty täysin pieleen: raskaan kaluston suurin sallittu nopeus, näillä sanoilla, ilman mitään huojennusta tai poikkeuksia, on 80 km/h siellä missä muut seikat eivät sitä rajoita. Mutta rajoittimet on luvallista säätää 89 km/h:iin. Tämä mahdollistaa laittoman ajonopeuden toteuttamisen jopa 100 tonnin yhdistelmäajoneuvolla.

Jos tieliikennettä ajateltaisiin pätkääkään turvallisuuskriittisesti, olisi henkilöautoissa ja moottoripyörissä nopeusrajoitin 120 km/h. Se mahdollistaa huiman ylinopeuden maanteillä ohitustilanteissa, mutta karsii kaikkein törpöimmät kaaharit ennen kuin ne tekevät sen itse ja tappavat sivussa muitakin.

Nopeusrajoitin olisi aina oltava kytkettynä ja tarkistettavissa siinä missä turvavyöt tai ajovalotkin, mutta sen saisi poistaa tilapäisesti liikuttaessa ulkomailla tai moottoriradoilla.

KL
Volvo 850 T5 autom, 225 hv, 240 km/h


Varsinkin silloin jos ohitettava alkaa tehdä kiusaa, se on siitä lähtien vahvimman oikeus. Autojen virittäminen pitäisi sallia, mikäs sen parempaa että kiusantekiä olettaa että pellinalta irtoaa joku 160hv mutta todellisuudessa sieltä irtoaa yli 500hv. Se saattaisi hillitä kiusantekoa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1300


« Vastaus #37 : Tammikuu 12, 2016, 23:53:20 »

Nopeusrajoitin olisi aina oltava kytkettynä ja tarkistettavissa siinä missä turvavyöt tai ajovalotkin, mutta sen saisi poistaa tilapäisesti liikuttaessa ulkomailla tai moottoriradoilla.

Japanilaisethan tämän(kin) ovat jo keksineet: heillähän kotimaiset autot ovat rajoitettuja 180 kilometriin tunnissa. Nissan GT-R:n (542 hv, 311 km/h) navigaattori kuitenkin tietää milloin auto on radalla ja silloin rajoitin kytkeytyy pois päältä.

Samoin useimmissa saksalaisautoissa on ollut tehtaiden vapaaehtoisesti asettama 250 km/h rajoitin jo kauan. Senkin saa ohitettua, jos tuntee sille tarvetta.

Mutta kyllä henki lähtee tuolla 180 km/h:illäkin aika ns. noileesti.
tallennettu
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #38 : Tammikuu 13, 2016, 01:02:34 »

Varsinkin silloin jos ohitettava alkaa tehdä kiusaa, se on siitä lähtien vahvimman oikeus.

No ei muuten ole, vaan se on kortti pois kummaltakin. Liikenne on jo ihan lakienkin puitteissa ihan tarpeeksi vaarallista touhua, kaikista vähiten siellä tarvitaan mitään villin lännen sääntöjä.

Samoin useimmissa saksalaisautoissa on ollut tehtaiden vapaaehtoisesti asettama 250 km/h rajoitin jo kauan. Senkin saa ohitettua, jos tuntee sille tarvetta.

Mutta kyllä henki lähtee tuolla 180 km/h:illäkin aika ns. noileesti.

Tokihan juu, ja eipä se nykyään taida mitään sen kummempaa vaatia kuin moottorinohjaussoftan puukottamista.

Fordilla taisi olla joku systeemi, jolla sai rajoitettua nopeuden erilaiseksi eri avaimilla. Eli sille juuri kortin saaneelle junnulle voi antaa avaimen, jolla auto ei kulje satasta enempää. En tosin muista oliko tätä edes Suomen markkinoille saatavissa.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #39 : Tammikuu 13, 2016, 01:42:36 »

Paras tapa on vastata kiusantekijöille on että konetehot otetaan käyttöön, usein sääntöjä vaativat corollakuskit joilta tehot loppuu kesken. Tai eivät pysty liikumaan 40cm hangessa, tosin siinä tilanteessa laitan ketjut Ketjut mahdollistavat sen että voi ajaa samoja kuormia kuin kesällä, jos on vaikeuksia niin pitää vaihtaa työkalua järeämpään. Jos lumikelillä ei pääse eteenpäin niin kannattaisko viedä kortti poliisilaitokselle. Jos minä olen jumissa niin silloin on kaikki "temput" koitettu jolloin tarvitaan raskaampaa kalustoa, märkä savi on yhtä liukasta kuin jää.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 502


« Vastaus #40 : Tammikuu 13, 2016, 03:28:17 »

Paras tapa on vastata kiusantekijöille on että konetehot otetaan käyttöön, usein sääntöjä vaativat corollakuskit joilta tehot loppuu kesken. Tai eivät pysty liikumaan 40cm hangessa, tosin siinä tilanteessa laitan ketjut Ketjut mahdollistavat sen että voi ajaa samoja kuormia kuin kesällä, jos on vaikeuksia niin pitää vaihtaa työkalua järeämpään. Jos lumikelillä ei pääse eteenpäin niin kannattaisko viedä kortti poliisilaitokselle. Jos minä olen jumissa niin silloin on kaikki "temput" koitettu jolloin tarvitaan raskaampaa kalustoa, märkä savi on yhtä liukasta kuin jää.
Juuri tuollainen asenne on syynä siihen miksi rajoittimia edes harkitaan.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #41 : Tammikuu 13, 2016, 09:58:46 »

Paras tapa on vastata kiusantekijöille on että konetehot otetaan käyttöön, usein sääntöjä vaativat corollakuskit joilta tehot loppuu kesken. Tai eivät pysty liikumaan 40cm hangessa, tosin siinä tilanteessa laitan ketjut Ketjut mahdollistavat sen että voi ajaa samoja kuormia kuin kesällä, jos on vaikeuksia niin pitää vaihtaa työkalua järeämpään. Jos lumikelillä ei pääse eteenpäin niin kannattaisko viedä kortti poliisilaitokselle. Jos minä olen jumissa niin silloin on kaikki "temput" koitettu jolloin tarvitaan raskaampaa kalustoa, märkä savi on yhtä liukasta kuin jää.
Juuri tuollainen asenne on syynä siihen miksi rajoittimia edes harkitaan.

Rajoittimia vaativat vain heikot jotka ei muuten pärjää. Ylikuormilla ajelen silloin kun liikutaan tiehoitokunnan teillä josta itse maksan hoitokuluja. Mutta kun lähdetään kauemmaksi niin silloin kuormansidonta sun muut asiat ovat kunnossa, Vesilahteen asti uskaltaa mennä kun kärryssä on rikkinäiset valot mutta ei lähemmäksi Tamperetta koska siellä lasketaan että kuinka monta poliisi autoa sattuu näkemään. Oletteko muuten katsoneet Amerikan metsureita siellä kuorma painot saattavat olla 180 tonnia kun vetävät kahta kärryä?
tallennettu
Nikolas Lintulaakso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #42 : Tammikuu 13, 2016, 10:14:47 »

Ei voi kun hävetä tämän yhden kirjoituksia... Toivon hartaasti ettei ikinä tule maantiellä kovin lähelle.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 784


« Vastaus #43 : Tammikuu 13, 2016, 10:57:06 »

Nykyautoissa hankalaa on myös umpinainen tuulilasi. Vanhoissa avomallisissa pystyy paremmin ampumaan edellä ajavaa.
tallennettu

Iltapäivälehdet tekevät vihalla bisnestä. Adressi kommenttiöhinän rajoittamiseksi: https://www.adressit.com/adressi_vihapuheen_moderoimiseksi
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 373


« Vastaus #44 : Kesäkuu 26, 2017, 12:27:04 »

»Helsingin-vaarini» teki työuransa kuljetusalalla, ensin trukkikuskina Sompasaaressa ja Sörkässä, sitten kuorma-autonkuljettajana; kuitenkin suurimman osan urastaan yhdistelmäajoneuvonkuljettajana, pistellen mm. Norjaan, Syyriaan ja Irakiin. Eläkkeelle hän jäi 90-luvun puolivälissä. Hän kyseli minulta tuossa talvella, että mitä ihmeen väkeä niitä »punaisia pusseja» oikein on haalittu ajamaan. »Lontoon-auto» oli jurruttanut kehnossa kelissä aivan kiinni hänen pikkuautonsa takaluukussa. Vaari olisi kuulemma muuten mennyt vetelemään rengasraudalla katsomaan, mikä siellä oikein on ajamassa ‒ väli pitää aina olla ‒, mutta »hirvitys» oli sitten lopulta mennyt menojaan.

Toisaalta on sitten niitäkin pikkuautoja, jotka ensin hööhöilevät aivan järkevää vauhtia etenevän hyötyajoneuvon tai yhdistelmän perässä, mutta sen lopulta ohitettuaan jäävätkin kiusallaan köröttelemään aiempaa vauhtia hitaammin ammattiliikenteen eteen. Röyhkeimmät ja vaarallisimmat ajavat edellä alinopeutta, mutta ammattiliikenteen ohitusyrityksen havaitessaan nostavat nopeutensa yli rajoitinnopeuden. Vaarini kertoi kuulleensa joskus työkaverilleen sattuneesta tapauksesta, jossa pikkuauto oli madellut piruuttaan hänen yhdistelmänsä edessä. Siihen aikaan pullot olivat vielä lasitavaraa, joten rekkamies oli heittänyt sivuikkunastaan pullon edellä kiusaa tekevän pikkuauton päälle sillä seurauksella, että ajoneuvosta oli rikkoutunut takalasi. Oli kuulemma autosta kummasti löytynytkin äkkivaihde. Siksi kovin oli poppaloora ampaissut menemään menojaan.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 320


« Vastaus #45 : Kesäkuu 26, 2017, 15:28:40 »

Röyhkeimmät ja vaarallisimmat ajavat edellä alinopeutta, mutta ammattiliikenteen ohitusyrityksen havaitessaan nostavat nopeutensa yli rajoitinnopeuden.
Tämänkaltaisissa tilanteissa kannattaa tänä päivänä nostaa se puhelin kädestä korvalle ja tehdä ilmoitus hätäkeskuksen kautta poliisille mahdollisesta rattijuopumustapauksesta tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena ajamisesta!  Virnistää
tallennettu

Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 373


« Vastaus #46 : Kesäkuu 26, 2017, 16:41:19 »

Jos tilanne silti näyttää, niin sitä on syytä yrittää. Kerran kun soittelin häkeen ilmeisestä rattijuopumustilanteesta, päivystäjä oli vähän sillä kannalla, ettei vapaita partioita ole käytettävissä. Rekisteritunnus tuli kuitenkin välitettyä eteenpäin.

Kerran yöllä kävi niinkin, että saavuin pimeyden keskellä paikalle, jossa auto oli ohjautunut ojanpohjalle. Pysähdyin toki siihen sitten. Kaksi miestä olikin jo kömpinyt ulos autostaan ollen jalkeilla maantienposkessa, mutta kävin kuitenkin ojassa luuraamassa, ettei autossa näy muita. Miehet vannottivat minua kovin jatkamaan matkaani ‒ »Kaveri tulee sitten hinaamaan takaisin tielle.» ‒ No, tein työtä käskettyä ja nostin kytkintä, kun he eivät vaikuttaneet kumpikaan loukanneenkaan. Mutta saman tien, kun lähdin liikkeelle, soitin häkeen, ja kerroin ojassa olevasta autosta sekä siitä, että ajaja saattoi olla juopunut. En muista, montako promillea ajaja lainkaan oli puhaltanut, mutta oli siitä jotain juttua paikallislehdessä. Hyvin se osasi näytellä selvää. ‒ Vaan ei mennyt läpi.

Mutta kyllä noita mainittuja tilanteita, joissa nostetaan nopeutta raskaan ajoneuvon yrittäessä ohitusta, tapahtuu maanteillämme päivittäin; muutenkin kuin juopuneiden toimesta. Keväällä eräs linja-autonkuljettaja oli ensin ajellut aikansa maltillisesti Vaasan moottoritiellä tasaista 90 km/h:n vauhtia etenevän farkun perässä. Kun hän sitten ajatteli sujauttaa ohi, oli farkun nopeus ‒ kuinkas ollakaan ‒ noussut. Farkkua ajoi selvän oloinen perheenäiti. Farkussa oli sen lisäksi iso digitaalinen nopeusmittari, josta ohitusta yrittänyt linja-autonkuljettaja saattoi vilaukselta nähdä lukeman 110 km/h, kun linja-autojen nopeusrajoittimet tökkäävät satasessa. Ei tullut ohituksesta mitään.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 582


« Vastaus #47 : Kesäkuu 26, 2017, 18:06:16 »

Vaan eivät ole ammattikuskitkaan aina järjissään. Mm. erään kerran pysyvän 80:n alueella Pöljä-Siilinjärvi-välillä liimautui täysperävaunurekka aivan henkilöauton takapuskuriin kiinni, kun itse ajoin tasan 80 (GPS:n näyttämän, todellisuuden nopeuden mukaan). Väli oli siinä keskimäärin 5-10 metriä.

Alkoi vähän ahdistava tunne olla siinä muutaman kilometrin ajan, kunnes tuli sitten moottoritie ja 100/120 rajoitus ja se ahdistelija jäi jälkeen. Turvaväli on hyvä aina maantiellä pitää, koska milloin sitä tietää, tuleeko sieltä puskista joku hirvi eteen.

Puhumattakaan sitten näistä "ammattikuskeista" jotka tekee ihan jotain muuta ajellessaan, kuten surullisenkuuluisa Onnibusin kuljettaja josta nyt tässä keväällä oli uutisoitu. Mitähän sitten selitellään vakuutusyhtiölle, kun tulee kolari johtuen siitä että on jotain muuta tehty kuin ajettu autoa.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 403


« Vastaus #48 : Kesäkuu 26, 2017, 22:36:32 »

Täytyypä miljoonan tien päällä ajaneen allekirjoittaneen tämän päivän kokemuksen jälkeen kommentoida tätä ketjua.

Siihen olen tottunut pitkilläkin (800-900 km/päivä) työreissuilla, että kuorma-autot vetävät rajoitinta vasten koko ajan. Suotakoon se heille.

Mutta tänään yksi tanopää kuorma-autokuski kyllä pisti puhelun polliisille aika lähelle. Erään hiekkapuhallusfirman skaania teki sellaisia liikkeitä liikenteessä, että ei voinut olla rajoittimet kunnossa, eikä kuskillä mitään tolkkua päässä. Ensin tunki 80 alueella lava-autoni puskuriin, vaikka todellista nopeutta oli kokolailla 85 (tämän nopeuden olen opetellut juuri kuorma-autokuskien norkoilun vuoksi. Nyt, kun rikesakkoraja laskee, on pakko pudottaa ihan rajoitusnopeuteen, tarvitsen korttia ilman sakkokaranteeneja). Sitten tämä jannu päätti lähteä ohittamaan, juuri ennen mutkaa, jonka takaa tuli viiden auton letka vastaan. Äkkijarrutuksella sain tehtyä tilaa, että kaveri pääsi takaisin kaistalle. Ja kiihdytys+nopeus kertoi, ettei taatusti ollut rajoitin käytössä.
No, sitten kaveri juuttui kahden henkilöauton taakse, joista veti 60 alueella savu putkesta lakuna maailmalle tunkiessa ohitse, KELTAISELLA VIIVALLA ja vastaantulevien autojen valojen näkyessä selvästi.

Kyllä täytyy sanoa, että tuo suomalaiskilpisen auton ICH-XXX kuljettaja antoi itsestään todella välinpitämättömän ja muista piittaamattoman kuvan.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 373


« Vastaus #49 : Kesäkuu 26, 2017, 23:58:05 »

Kyllä sitä valitettavasti kaikenlaista näkee maantienpäällä. Hiekkapuhallusfirman kuorma-autoa ajelevalla ei muuten tarvitse olla ammattiajokorttia, jos »ajoneuvolla  kuljetetaan  materiaaleja  tai laitteita, joita kuljettaja käyttää työssään edellyttäen, että pääasiallisena tehtävänä ei ole ajoneuvon kuljettaminen». Pelkkä autokoulun pikakurssilla hankittu C ilman laajempaa ja viiden vuoden välein täydennettävää ammattipätevyyskoulutusta riittää. Asialla siis taisi olla raksamies, ei autonkuljettaja. Ainakin ajotyylin kuvaus sopisi siihen, mitä olen nähnyt »urakkatahdilla» hööhöileviä raksafirmojen pakuja ja kuorma-autoja. Tämä ei toki tarkoita, että noin siltikään kuuluisi ajaa. Tiedä sitten sitäkään, auttaisiko tuossa laajempi koulutuskaan.

Nopeusrajoittimen toimivuudesta en osaa sanoa, kuin että vielä muutama vuosi sitten alle 12-tonnisissa kuorma-autoissa ei vaadittu nopeusrajoitinta. Voisiko olla mahdollista, että vanha Kanikka olisi jostain syystä mennyt läpi katsastuksista ilman jälkiasennettua rajoitinta. Minun puolestani kaikissa autoissa soisi olevan GPS-pohjainen tiekohtaisiin rajoituksiin ja keleihin vastaava rajoitin. Loppuisivat ylinopeudet ja niistä kohkaaminen.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Kaikki sakot tuplaantuvat.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina