Minua ovat aina kiehtoneet kapearaiteiset junalautat, mm. Mjösund - Turku sekä Pori, missä lautta ylitti vain Kokemäenjoen.
Laiturilta laivaan lastaus oli käytössä mm. Pitkälahdessa, johon Outokummun junat tulivat alkuvuosina. Varmaankin on ollut muitakin. Kråkön ensimmäinen veturi oli höyryveturi, siitä koetin löytää kuvaa turhaan. Eljaksen P&K - listassa on tarkka luettelo Kråkön vetureista. 900 mm:n raideleveys lienee meillä höyryveturille ainutkertainen. Liitteenä olevassa
kartassa rata näkyy hyvin. Raiteisto ja uimalammet vielä lisääntyivät.
Kartassa näkyvän sahan raiteistosta minulla ei ole tietoa.
Tolkkisten sulfiittiselluloosatehtaan (Aug.Eklöf) vetureista on vain satunnainen muistitieto: ensin "oli 2 ryykirautaa, ja ne korvattiin myöhemmin kahdella englantilaisella veturilla, ja lopuksi oli 2 Simplexiä..." Mielenkiintoinen vihje, lieneekö totta. Kuva:
http://vaunut.org/kuva/63075?t=Ekl%25C3%25B6f Kartta ote v. 1934 pitäjänkartasta, copyright Maanmittauslaitos