Raiteen kallistus 120 mm eli 4,3 astetta. Ilmajousitettu vaunu ei kallistu jousituksen varassa lisää. Pysähtyneenä olo tuntuu samalta kuin kaarteessa ajo täyttä vauhtia joissakin Riihimäki - Tampere -välin kaarteissa, joissa on käytössä poikkeuksellisen suuri poikittaiskiihtyvyys.
Tuntuisi samalta kuin Eds-vaunun alakerrassa. Kallistus molemmilla lattioilla sama 3,6 astetta, eli raiteessa 100 mm. Pysähtyneenä olo tuntuu samalta kuin kaarteessa ajo normaalia täyttä vauhtia.
Kiitos Pekalle, hyvää tietoutta laitoit radan kallistuksista. Pysähtyneenä olo tuntuu varmasti samalta kuin normaali vauhdissa, mutta ero tulee kallistuksen kestosta. Pitkäaikaisemmassa pysähdyksessä (useampia minuutteja) kallistetussa kohdassa olo alkaa muuttua epämiellyttäväksi ainakin omien ja asiakkaiden kanssa vaihdettujen kokemusten perusteella. Jos sellainen tunne on vältettävissä, niin miksei asiaa samantien ottaisi huomioon?
Tällaisia paikkoja, joissa on tullut seistyä junalla kallistetussa kohdassa löytyy ainakin:
* Riihimäki (Lahdesta pohjoista raidetta saavuttaessa)
* Hämeenlinna (Toijalasta läntistä raidetta)
http://vaunut.org/kuva/37892* Turku (Helsingistä saavuttaessa)
http://vaunut.org/kuva/15800* Koria (pohjoinen raide, tulo- ja lähtöopasteella)
* Ylivieska (Oulusta saavuttaessa)
* Retretti (seisake)
* Tuomarila (Espoosta Helsinkiin)
* Kera (Helsingistä Espooseen)
* Tornio-pohjoinen (entinen seisake)
* Kytömaa (sillalla)
* Kerava (itäinen raide pohjoiseen Kerava-Kytömaa väli)
Kyseessä ei ole ongelma, vaan ainoastaan vapaata keskustelua aiheeseen liittyen.