Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #25 : Helmikuu 01, 2016, 20:47:53 » |
|
Joissain tapauksissa sitä ilman tukea toimivaa liikennettä voi hyvin tullakin, ja jos ei kaikiksi päiviksi niin ehkä viikonlopuiksi tai osaksi vuotta. Tämä siitä syystä, että nykyinen jaottelu kannattamattomiin ja kannattaviin juniin on täysin VR:n itsensä määrittelemä, ja joku toinen yhtiö saattaa tehdä täysin erilaiset laskelmat.
Tuo on hyvä näkökulma, joka jokaisen olisi syytä pitää mielessään. Ei meillä tai ainakaan useimmilla meistä, ole mitään mahdollisuutta arvioida onko VR:n ilmoitus jonkin junaparin kannattamisesta tai sen puutteesta totta tai vaikka olisikin, niin millaisiin reunaehtoihin se perustuu. Sama pätee linja-autoliikenteeseen. Muistellaanpa vaikkapa Jyväskylän paikallisliikenteen kilpailutusta, jonka Onnibus voitti. Kilpailun hävinnyt Koiviston Auto eli Jyväskylän liikenne alkoi heti toitottamaan, kuinka Onnibussin on pakko huijata, koska sillä hinnalla ei vaan yksinkertaisesti voi sitä liikennettä pyörittää. Taisi Metsäpietilänkadulta lähteä jo valituskin Markkinaoikeuteen tuolla perusteella. Keskustelupalstoillakin oli kova kuhina, kun osa komppasi täysillä bussiparoneja ja vakuutteli hinnan olevan mahdoton, koska niin oli kilpailun hävinneestä firmasta ilmoitettu. Sittemminhän kävi niin, että Onnibu myi koko sopimuksen Jyväkylän liikenteelle ja siellä ne vihreät bussit tälläkin hetkellä kulkevat. Hinnalla, jonka ei pitänyt mitenkään olla mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #27 : Helmikuu 01, 2016, 21:58:15 » |
|
Joissain tapauksissa sitä ilman tukea toimivaa liikennettä voi hyvin tullakin, ja jos ei kaikiksi päiviksi niin ehkä viikonlopuiksi tai osaksi vuotta. Onko se hyvä ratkaisu että liikenne supistuu vain viikonloppuisin tai osaksi vuotta ajettavaksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #28 : Helmikuu 01, 2016, 22:00:45 » |
|
Toisaalta jos Suomeen valittava uusi liikenteen järjestämismalli ei ole täysin vapaa kilpailu
Minkälainen voisi olla rautateillä toimiva "täysin vapaa kilpailu"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #29 : Helmikuu 01, 2016, 22:08:46 » |
|
Minkälainen voisi olla rautateillä toimiva "täysin vapaa kilpailu"?
Varmaankin samanlainen kuin tavaraliikennepuolella: Jokainen toimija hommaa omat vehkeensä, vuokraa rata-ajan ja alkaa myydä lippuja toivoen että joku ostaisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #30 : Helmikuu 01, 2016, 22:21:48 » |
|
Minkälainen voisi olla rautateillä toimiva "täysin vapaa kilpailu"?
Sellainen, että mikä tahansa liikennöitsijä saa hakea henkilöliikenteen kapasiteettia periaatteessa mille tahansa rataosalle mille tahansa kellonajalle (eli vastaava säännös kuin tavaraliikenteessä). Plus mahdollisesti lisättynä kalustopankilla, josta kuka tahansa voi vuokrata liikkuvaa kalustoa syrjimättömin ehdoin, jolloin liikenteen aloittamisen kynnys pienenee merkittävästi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #31 : Helmikuu 01, 2016, 22:26:25 » |
|
Joissain tapauksissa sitä ilman tukea toimivaa liikennettä voi hyvin tullakin, ja jos ei kaikiksi päiviksi niin ehkä viikonlopuiksi tai osaksi vuotta. Onko se hyvä ratkaisu että liikenne supistuu vain viikonloppuisin tai osaksi vuotta ajettavaksi? On se ainakin parempi ratkaisu kuin se, että liikenteelle pitäisi maksaa tukea koko viikon tai koko vuoden ajalta. Ja varsinkin parempi kuin se, että liikenne loppuisi kokonaan. Riippuen mielipiteestä se voi olla myös parempi kuin se vaihtoehto, että muiden junien lipunhintoja korotetaan, jotta velvoitejunat on varaa ajaa (ristisubventio).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika T. Polamo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 16
|
« Vastaus #32 : Helmikuu 02, 2016, 00:47:00 » |
|
Toisaalta jos Suomeen valittava uusi liikenteen järjestämismalli ei ole täysin vapaa kilpailu
Minkälainen voisi olla rautateillä toimiva "täysin vapaa kilpailu"? K a i k k i rajoitteet pois. -EI ratamaksuja eikä veroja -EI päästörajoituksia -polttoaineet veroitta -EI nopeusrajoituksia -EI opasteita -ilmainen sähkö sekä liikkuvassa että kiinteässä infrassa (Paitsi Carunan vaatimattomat siirtomaksut on toimitettava harmaassa kuoressa yhden dollarin seteleinä Caribiaan.) -EI kulunvalvontaa -paikallisesti hoidettavat vaihteet, jotka ovat kaikkien käännettävissä Ja tärkein: Kaikelle uudelle ja vanhalle kalustolle on saatava ns. perjantai-yöpolkupyörämalli: Sitä saa "lainata" jos vain vapaana jossain näkee, ja hylätä sinne missä tarve lakkaa.
|
|
|
tallennettu
|
Kiitos. Nähdään v.orgin puolella. Siirtelemisiin.
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #33 : Helmikuu 02, 2016, 10:54:28 » |
|
Lapuallakin ollaan sitten maaliskuun jälkeen pussinperällä, sillä P 402/407 poistuvat velvoiteliikenteen piiristä. Niitä ei siis ajeta. S 42:n pysähdyksestä pitänee lähiaikoina käydä aikamoinen vääntö..
Tänään sain kuitenkin vahvistuksen sille, että S 42 alkaa pysähtymään Lapualla maaliskuun loppupuolelta lähtien. Myös bussiyhtiöt saavat aikataulut tietoonsa, sitten kun ne huomenna julkaistaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #34 : Helmikuu 02, 2016, 13:47:23 » |
|
Tuossa LiVin tiedotteen yhteydessä julkaistussa sopimuksessa lista ostoliikententeen junista. Sisältyykö tuohon myös velvoiteliikenne? Esim Riksu-Lahti-väliä tuossa ei mainitakkaan ja Joensuu-Varkaus-välille jää yksi junapari.
Jos kaikki Riihimäki-Lahti-Kouvola paikallisjunayhteydet on lueteltu LVM tiedotteissa, niin Lahti-Kouvola väliltä Riihimäelle (ja päinvastoin) kulkeminen huonontuu todella paljon - Lahteen tulee 45 min - 1,5 tunnin odotusaikoja. Kysymys kuuluukin ovatko kaikki nykyiset Ri-Lh junat osto-/velvoiteliikennettä? Jos kyllä niin ao. dokumentissä ovat kaikki tulevat Riihimäki-Lahti junat (pdf suora linkki) http://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=193035
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #36 : Helmikuu 02, 2016, 19:50:05 » |
|
Vähän on sellaista purnausmeininkii , verotulot lähes 30 000 000 eur ja itketään 300000 eur. En alkanu selaa kunnan budjettii mut ihan varmasti menee johonkin ystävyyskunta etc meininkii isompia summia. Suomessa pääsee itku jos joutuu satsaa infraa / liikenteeseen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #37 : Helmikuu 02, 2016, 19:58:42 » |
|
Ei Y-juna ole ollut missään vaiheessa velvoiteliikennettä. Eli se ei myöskään varsinaisesti liity siihen, millainen tulevaisuus velvoiteliikenteellä on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #38 : Helmikuu 02, 2016, 21:25:33 » |
|
Tai tämä. http://yle.fi/uutiset/joensuun_ja_pieksamaen_valinen_henkilojunaliikenne_supistuu_rajusti/8639436Sehän on oikein että VR:ää kyykytetään ja Berner esikuntineen sitä toteuttaa. Totuus on kuitenkin se että ainoa kärsijä tässäkin ruletissa on nimenomaan Joensuu-Pieksämäki akselilla asuvat joukkoliikennenkäyttäjät. Sen Berner ja myös me täällä Vorgissa unohdamme. Kuten tästäkin uutisesta saadaan lukea, henkilöliikenteen vapautumisesta 2017 alusta ei ole tehty mitään päätöstä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #39 : Helmikuu 03, 2016, 10:55:04 » |
|
Kyllähän tämä nyt syntyvä tilanne on varsin surkea asetelma minkään kilpailun syntymiselle tai uskottavan junaliikenteen jatkamiselle tulevaisuudessakaan.
Vajaa vuosi ennen kilpailun avaamista juustohöylätään ja kuihdutetaan liikenne niin huonoksi, ettei se enää palvele paikallisia tarpeita. Näin ollen ne, jotka olisivat junaa tarvinneet, ovat 2017 alkuun mennessä jo etsineet muut tavat kulkemiselleen. Kilpailulla valitun liikennöitsijän olisi sitten yritettävä saada takaisin raiteille näitä bussiin tai omaan autoon siirtyneitä, väistämättömät aloituskustannukset taseensa taakkana, oli sitten kalustoyhtiötä tai ei.
Tätä vaihetta on lisäksi edeltänyt vuosikausien pysähtyneisyyden aika, jossa kilpailua ei ole sallittu, matkustajia ei ole aktiivisesti hankittu ja tarjoukset on kohdistettu vain pääradoille. Liikennettä on tarkasteltu Helsingin pääkonttorista käsin, lähinnä kaukojunien vaihtoyhteyksinä, ei paikallisista arkisista tarpeista.
Jos tällaisissa olosuhteissa tiettyjen rataosien tarjouskilpailuun saadaan edes yksi tarjous, se ei voi olla yhteiskunnalle kovin halpa. Suomalaisen rautatiepolitiikan paksu musta kirja saa tästäkin episodista uuden murheellisen luvun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #40 : Helmikuu 03, 2016, 12:02:53 » |
|
Liikennettä on tarkasteltu Helsingin pääkonttorista käsin, lähinnä kaukojunien vaihtoyhteyksinä, ei paikallisista arkisista tarpeista.
Kyllä, ja olosuhteisiin nähden varsin hyvä tämä vaihtoyhteyksien järjestelmä onkin ollut. Siis on ollut tähän asti. Nyt tämä vaihtoyhteyksien verkosto on mennyttä aikaa junayhteyksien vähentämisen seurauksena. Tosin liikenteen täsmällisyys paranee, kun junia on vähän ja vaihtomatkustajia ei tarvitse enää odotella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #41 : Helmikuu 03, 2016, 16:01:29 » |
|
Kuten moni muukin politiikka, myös rautatiepolitiikka toimisi parhaiten, jos se olisi: Pitkäjänteistä, ennakoitavaa, tempoilematonta, visionääristä, johdonmukaista, loogista, ja selvästi jonkun kontrollissa. Ja näitä kaikkia eri skaaloissa: a. Itsenäisesti, b. koko liikennejärjestelmän osana, c. edes yhden nelivuotisen hallituskauden ajan. Onko näistä yksikään toteutunut viimeisen kymmenen vuoden aikana? Voiko kaikki sekoilu vaikuttaa jo siihen, miten ulkopuoliset toimijat edes uskaltavat aloittaa mitään liikennettä Suomessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #42 : Helmikuu 03, 2016, 18:45:48 » |
|
Onpahan kyllä melkoisen käsitysvapaita nuo joidenkin vuorovälien yhteydet maaliskuun lopusta lähtien. Esimerkiksi perjantai-iltaisin ei Tampereelta Vilppulaan pääse enää klo 20.19, kun tuo pe ilta vaikutti kyseisellä junavuorolla olevan aiemmin täyttöasteeltaan suuri. Samoin Joensuusta Pieksämäelle ei pääse sunnuntaisin millään suoralla junavuorolla ja muinakin päivinä vain seitsemältä aamulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #43 : Helmikuu 03, 2016, 19:52:47 » |
|
Onpahan kyllä melkoisen käsitysvapaita nuo joidenkin vuorovälien yhteydet maaliskuun lopusta lähtien. Esimerkiksi perjantai-iltaisin ei Tampereelta Vilppulaan pääse enää klo 20.19, kun tuo pe ilta vaikutti kyseisellä junavuorolla olevan aiemmin täyttöasteeltaan suuri. Samoin Joensuusta Pieksämäelle ei pääse sunnuntaisin millään suoralla junavuorolla ja muinakin päivinä vain seitsemältä aamulla.
Osta lättähattu. Aja. Tai ajata. Jos matkustajia kerran riittää, rikastut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #44 : Helmikuu 03, 2016, 21:01:58 » |
|
Kuten moni muukin politiikka, myös rautatiepolitiikka toimisi parhaiten, jos se olisi: Pitkäjänteistä, ennakoitavaa, tempoilematonta, visionääristä, johdonmukaista, loogista, ja selvästi jonkun kontrollissa. Ja näitä kaikkia eri skaaloissa: a. Itsenäisesti, b. koko liikennejärjestelmän osana, c. edes yhden nelivuotisen hallituskauden ajan. Onko näistä yksikään toteutunut viimeisen kymmenen vuoden aikana? Voiko kaikki sekoilu vaikuttaa jo siihen, miten ulkopuoliset toimijat edes uskaltavat aloittaa mitään liikennettä Suomessa?
Aivan Viimeisten selitysten mukaan Haukivuoren kohdalla ei ole enää kysymys kuin matka-aika hyödystä. - joka on noin 3 min sen jälkeen kun juna on ajanut Helsingistä yli 3 tuntia, vrt. IC, joka ohittaa Haukivuoren etuajassa 65 km/h. http://vaunut.org/kuva/104575?s=1Toiminta ei valitettavasti täsmää sen kanssa, että hiilidioksidipäästöjä pitäisi vähentää, eikä myöskään valtiontalouden hoidon kanssa (valtion omistama yhtiö).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #45 : Helmikuu 03, 2016, 21:46:33 » |
|
Vajaa vuosi ennen kilpailun avaamista juustohöylätään ja kuihdutetaan liikenne niin huonoksi, ettei se enää palvele paikallisia tarpeita. Näin ollen ne, jotka olisivat junaa tarvinneet, ovat 2017 alkuun mennessä jo etsineet muut tavat kulkemiselleen. Kilpailulla valitun liikennöitsijän olisi sitten yritettävä saada takaisin raiteille näitä bussiin tai omaan autoon siirtyneitä, väistämättömät aloituskustannukset taseensa taakkana, oli sitten kalustoyhtiötä tai ei.
Tämä lienee jokin Vorg'ilainen märkä päiväuni tai väärinkäsitys. Fakta on että VR:llä ON yksinoikeussopimus matkustajaliikenteestä 2024 loppuun saakka. Faktana voidaan pitää myös vast'ikään solmittua ostoliikennesopimusta joka on voimassa vuoden 2019 loppuun. Nyt julkaistut velvoiteliikennemuutokset ovat voimassa tämä vuoden loppupuolelle ja niitä tarkastellaan vuosittain. (Tästä lienee syntynyt käsitys että liikenne vapautuu 2017 alusta)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #46 : Helmikuu 03, 2016, 23:16:01 » |
|
Vajaa vuosi ennen kilpailun avaamista juustohöylätään ja kuihdutetaan liikenne niin huonoksi, ettei se enää palvele paikallisia tarpeita. Näin ollen ne, jotka olisivat junaa tarvinneet, ovat 2017 alkuun mennessä jo etsineet muut tavat kulkemiselleen.
Älä nyt viitsi Petri olla yhtään tuollainen. Pitäisihän sinun tietää, että maamme on saavuttanut itsemääräämisoikeutensa vasta vuonna 1992 ja demokratiamme on siksi vielä ohutta, eikä vertailu ainakaan länsinaapuriin ole reilua. Ruotsalainen tiskuteeraaminen ei ole ollut meillä tapana eikä muutenkaan sovi kulttuuriimme. Siksi on parempi, että johtajat osoittavat johtajuuttaan valmistelemalla suuret päätökset pölkkypäiltä salassa. Virheetön virkakoneistomme ottaa tähän työhön oman aikansa, eikä sen tehtäviin kuulu pohtia vähäisiä sivuvaikutuksia. Liikennepoliittisia ruumiita, kuten Laitaatsalmi, Haukivuori tai ostoliikenteen reitit nyt vaan syntyy, kun nämä jättiläiset painivat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #47 : Helmikuu 03, 2016, 23:24:08 » |
|
Vajaa vuosi ennen kilpailun avaamista juustohöylätään ja kuihdutetaan liikenne niin huonoksi, ettei se enää palvele paikallisia tarpeita. Näin ollen ne, jotka olisivat junaa tarvinneet, ovat 2017 alkuun mennessä jo etsineet muut tavat kulkemiselleen. Kilpailulla valitun liikennöitsijän olisi sitten yritettävä saada takaisin raiteille näitä bussiin tai omaan autoon siirtyneitä, väistämättömät aloituskustannukset taseensa taakkana, oli sitten kalustoyhtiötä tai ei.
Tämä lienee jokin Vorg'ilainen märkä päiväuni tai väärinkäsitys. Fakta on että VR:llä ON yksinoikeussopimus matkustajaliikenteestä 2024 loppuun saakka. Faktana voidaan pitää myös vast'ikään solmittua ostoliikennesopimusta joka on voimassa vuoden 2019 loppuun. Nyt julkaistut velvoiteliikennemuutokset ovat voimassa tämä vuoden loppupuolelle ja niitä tarkastellaan vuosittain. (Tästä lienee syntynyt käsitys että liikenne vapautuu 2017 alusta) Ei ole väärinkäsitys. Liikenneministeri juuri kertoi tiedotteessaan, että myös yksinoikeussopimus otetaan uuteen tarkasteluun. Kyseinen sopimus on muutenkin voimassa vain niin kauan kunnes tehdään poliittinen päätös, ettei se ole voimassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #48 : Helmikuu 03, 2016, 23:53:55 » |
|
Ei ole väärinkäsitys. Liikenneministeri juuri kertoi tiedotteessaan, että myös yksinoikeussopimus otetaan uuteen tarkasteluun. Kyseinen sopimus on muutenkin voimassa vain niin kauan kunnes tehdään poliittinen päätös, ettei se ole voimassa. Niitä eri osakeyhtiöiden ja valtion välisiä sopimuksia voi tarkastella vaikka päivittäin, sveitsiläiselle liikenneministerille Suomen kielen lukeminen tekee hyvää. Kuitenkin yhtiöiden ja valtion välisiä sopimuksia ei noin vain "pureta" poliittisilla päätöksillä, kaupan teolla eli rahaa maksaen osakeyhtiölle se sopimuksen purku tietenkin onnistuu. Jos VR olisi valtion virasto kuten ennenmuinoin oli, niin homma olisi läpihuutojuttu. Mutta kun ei enää ole...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 37
|
« Vastaus #49 : Helmikuu 04, 2016, 11:26:22 » |
|
Haapamäen kautta kulkevilta radoilta vähenee 30 junavuoroa entiseen verrattuna. Ei ole vaikeaa päätellä mitä tästä tulee seuraamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|