Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #750 : Elokuu 05, 2017, 17:02:40 » |
|
All right, sitten #81 on varmaan jo testeissä! Mitähän HSL tai Junakalusto keksii kalustopuolelle seuraavaksi? Alueelliset matkat taitavat olla vielä valloittamatta. Mutta onkohan HSL:llä tai junakalustolla tuossa roolia? Ja VR on vielä pullauttamatta ulos Junakalustosta, vaikka niin suunniteltiin ja selvästikään se ei sinne kuulu operaattoriroolinsa takia. Junakalustohan on yhtiö, joka vuokraa muille käyttöön kulkuneuvoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 183
|
« Vastaus #751 : Elokuu 18, 2017, 15:13:37 » |
|
Ja nyt myös numero 81 on aloittanut matkustajaliikenteen eli koko sarja on saatu kaupalliseen liikenteeseen. Kalustokiertoja ei kuitenkaan edelleenkään ole kovin järkevästi suunniteltu, kun vanhemman sarjan yksiköitä näkyy jatkuvasti Kehäradan liikenteessä. Alun perinhän I/P-junissa oli tarkoitus käyttää ensisijaisesti uuden sarjan vähemmillä penkeillä varustettuja yksilöitä. Vastaavasti vähäpenkkisiä violetteja yksiköitä näkyy pidemmillä reiteillä kuten Y/X-junissa, joissa isommalle penkkimäärälle olisi enemmän tarvetta kuin lyhyiden asemavälien A/I/P-junissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #752 : Elokuu 18, 2017, 16:34:25 » |
|
Ja nyt myös numero 81 on aloittanut matkustajaliikenteen eli koko sarja on saatu kaupalliseen liikenteeseen. Kalustokiertoja ei kuitenkaan edelleenkään ole kovin järkevästi suunniteltu, kun vanhemman sarjan yksiköitä näkyy jatkuvasti Kehäradan liikenteessä. Alun perinhän I/P-junissa oli tarkoitus käyttää ensisijaisesti uuden sarjan vähemmillä penkeillä varustettuja yksilöitä. Vastaavasti vähäpenkkisiä violetteja yksiköitä näkyy pidemmillä reiteillä kuten Y/X-junissa, joissa isommalle penkkimäärälle olisi enemmän tarvetta kuin lyhyiden asemavälien A/I/P-junissa.
Nyt kun K-junat yhdistettiin kehäradan kalustokiertoon syysaikataulujen myötä, ei linjan ajaminen pelkästään uuden sarjan junilla onnistu kalustotarpeen ollessa 46 yksikköä ruuhka-aikaan. Uuden sarjan junia käytetään myös rantaradalla ehkä siksi, että K-junan käyttäjillä olisi suuremmat mahdollisuudet päästä enemmän istumapaikkoja tarjoaviin vanhan sarjan juniin. Soisin tämän kalustokierron yhdistämisen jäävän vain kokeiluksi, koska haittapuolena on tämän lisäksi myös ongelmien heijastuminen reitiltä toiselle. Syynä yhdistämiseen oli hankkia tarvittava kalusto kehäradan ajoajan löysentämiseen 62 minuutiin. Myöhästymisiä ei kuitenkaan ollut kehäradalla niin usein, että tätä olisi tarvittu. Kalusto olisi saatu myös suoraan varikolta, koska siellä seisoo jonkin verran vapaita junia ruuhka-aikana, mutta tämä taas olisi lisännyt kustannuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #753 : Elokuu 18, 2017, 19:11:29 » |
|
Uskoisin kaikkien flirttien olevan samassa kierrossa, lienee fiksuin toimintatapa kokonaisuutena.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 76
|
« Vastaus #754 : Elokuu 19, 2017, 01:18:37 » |
|
Ja nyt myös numero 81 on aloittanut matkustajaliikenteen eli koko sarja on saatu kaupalliseen liikenteeseen. Kalustokiertoja ei kuitenkaan edelleenkään ole kovin järkevästi suunniteltu, kun vanhemman sarjan yksiköitä näkyy jatkuvasti Kehäradan liikenteessä. Alun perinhän I/P-junissa oli tarkoitus käyttää ensisijaisesti uuden sarjan vähemmillä penkeillä varustettuja yksilöitä. Vastaavasti vähäpenkkisiä violetteja yksiköitä näkyy pidemmillä reiteillä kuten Y/X-junissa, joissa isommalle penkkimäärälle olisi enemmän tarvetta kuin lyhyiden asemavälien A/I/P-junissa.
Nyt kun K-junat yhdistettiin kehäradan kalustokiertoon syysaikataulujen myötä, ei linjan ajaminen pelkästään uuden sarjan junilla onnistu kalustotarpeen ollessa 46 yksikköä ruuhka-aikaan. Uuden sarjan junia käytetään myös rantaradalla ehkä siksi, että K-junan käyttäjillä olisi suuremmat mahdollisuudet päästä enemmän istumapaikkoja tarjoaviin vanhan sarjan juniin. Soisin tämän kalustokierron yhdistämisen jäävän vain kokeiluksi, koska haittapuolena on tämän lisäksi myös ongelmien heijastuminen reitiltä toiselle. Syynä yhdistämiseen oli hankkia tarvittava kalusto kehäradan ajoajan löysentämiseen 62 minuutiin. Myöhästymisiä ei kuitenkaan ollut kehäradalla niin usein, että tätä olisi tarvittu. Kalusto olisi saatu myös suoraan varikolta, koska siellä seisoo jonkin verran vapaita junia ruuhka-aikana, mutta tämä taas olisi lisännyt kustannuksia. Kehäradan aikataulu ennen muutosta oli kyllä ruuhka-aikaan varsin äärirajoilla. Parempi vaan että löysää on, vaikka se ruuhka-ajan ulkopuolella tuntuu turhalta. Ilmeisesti koko Sm5-sarja tullaan penkkiratkaisultaan yhdenmukaistamaan 42-81 runkojen kanssa, joten kierto-ongelma poistunee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #755 : Syyskuu 27, 2017, 07:00:52 » |
|
Sm5-yksikkö 06 oli liikenteessä uusissa väreissä tänään 27.9. klo 6.31 Helsingistä lähteneessä K-junassa. Yksikön muita mahdollisia muutoksia en ehtinyt havainnoida.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #756 : Syyskuu 27, 2017, 09:11:13 » |
|
Taitaa mennä ensi vuoteen ennenkuin muita kuin tuo #006 on uudessa hiotummassa kuosissa. Olisiko kellään tarkempaa tietoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #757 : Syyskuu 27, 2017, 12:08:19 » |
|
Sm5-yksikkö 06 oli liikenteessä uusissa väreissä tänään 27.9. klo 6.31 Helsingistä lähteneessä K-junassa. Yksikön muita mahdollisia muutoksia en ehtinyt havainnoida.
Ja on ollutkin jo ainakin pari kuukautta. Sisätiloissa ei muutoksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #758 : Syyskuu 27, 2017, 13:52:02 » |
|
06:n uusista väreistä on tässä samassa ketjussa maininta jo kesäkuulta: Sen on havaittu liikkuneen uusitussa asussa jo 27.6. Itse näin sen ensimmäisen kerran pari päivää tuon jälkeen eli 29.6. Eli ainakin kolme kuukautta se on ollut nykyisen värinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #759 : Syyskuu 27, 2017, 22:04:34 » |
|
Itseltäni on jäänyt siten 06 näkemättä tai ainakin sen numero, vaikka todennäköisesti olen nähnyt melko kattavasti eri Sm5-yksiköt ja niiden numerotkin kolmen kuukauden aikana. Jossain vaiheessa olin havaitsevinani 08:n uudenvärisenä, mutta se on ollut virheellinen havainto, koska myöhemmin näin sinisen 08:n. Kenties se oli juuri 06, jonka näin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #760 : Syyskuu 28, 2017, 08:36:01 » |
|
Joo, 6 ja 8 näyttää kyllä hyvin samoilta tietyillä fonteilla ohimennen vilkaistuna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #761 : Heinäkuu 18, 2020, 12:33:16 » |
|
Sm5 31 on vaihtanut värinsä violetiksi hiljattain. Yksikkö on tänään liikkunut A-, P- ja K-linjalla ja sen seuraava lähtö on 13.36 lähtevässä I-junassa 9065 kohti Lentoasemaa. Kyseinen yksikkö on kuitenkin ollut liikkeellä jo viikko sitten perjantaina 10.7. avoimen datan mukaan. Sen ensimmäinen ajo matkustajaliikenteessä uusissa väreissä oli Keravalta 5.35 lähteneessä K-junassa 9534 Helsinkiin. Tuolloin 31:n parina oli 79.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #762 : Heinäkuu 10, 2021, 21:26:52 » |
|
Sm5 04 on kolmas vanhemman tilaussarjan yksikkö, joka on saanut violetin värityksen. Havaittu tänään Hiekkaharjun asemalla P-junan 8724 ensimmäisenä yksikkönä klo 21.11. Avoimen datan perusteella yksikön ensimmäinen ajo uudenvärisenä tapahtui eilen varhain aamulla; se oli kalustonsiirtojunan 10125 ensimmäisenä yksikkönä Ilmalan varikolta Keravalle. Takaisin Helsinkiin junarunko lähti K-junana 9334 klo 5.27.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #763 : Heinäkuu 19, 2021, 22:37:41 » |
|
Vaikuttaa siltä, että sinivihreät Sm5-yksiköt ovat muuttumassa violeteiksi kiihtyvällä tahdilla. Neljäntenä vuorossa on Sm5 02, joka liikkui ilmeisesti tänään ensimmäistä kertaa violettina. Värinvaihdoksen yhteydessä myös Junakalusto-logot ovat kadonneet junan keuloista. Samanlaiset logot löytyvät vain toisesta proto-Sm5:sta eli 01:sta. Kuva violetista Sm5 02:sta löytyy täältä: http://vaunut.org/kuva/148633
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2021, 09:52:29 kirjoittanut Onni Tikkala »
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #764 : Heinäkuu 20, 2021, 13:59:04 » |
|
Vaikuttaa siltä, että sinivihreät Sm5-yksiköt ovat muuttumassa violeteiksi kiihtyvällä tahdilla. Neljäntenä vuorossa on Sm5 02, joka liikkui ilmeisesti tänään ensimmäistä kertaa violettina. Värinvaihdoksen yhteydessä myös Junakalusto-logot ovat kadonneet junan keuloista. Samanlaiset logot löytyvät vain toisesta proto-Sm5:sta eli 01:sta.
Sm5 01 onkin myös violetti ja se lienee ollut jo viikon verran liikenteessä violettina. Tämä tarkoittaa sitä, että edellä mainitut keulalogot ovat nyt historiaa, kuten myös tummempi sinisen sävy. Ohjaamon sivuikkunoiden alapuolella sijaitsevat kylkinumerot ovat kuitenkin yhä tummansinisellä. Sisätiloihin ei ole myöskään tehty muutoksia. Kuva ulkopuolelta: http://vaunut.org/kuva/148637, sisältä: http://vaunut.org/kuva/148638
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2021, 09:52:53 kirjoittanut Onni Tikkala »
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #765 : Heinäkuu 27, 2021, 07:04:18 » |
|
Sm5 03 on ajossa tänään ensimmäistä päivää violettina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #766 : Elokuu 06, 2021, 11:22:31 » |
|
Sm5 05 on violetti, tullut tämän viikon alussa liikenteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #767 : Elokuu 11, 2021, 15:59:57 » |
|
Tällä viikolla putkahti Sm5 07 ajoon violettina, avoimen datan mukaan alkaen heti maanantaiaamusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #768 : Elokuu 16, 2021, 14:22:59 » |
|
Sm5 08 on tänään ensimmäistä päivää liikkeellä uudenvärisenä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilmari Tommola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #769 : Elokuu 29, 2021, 17:32:03 » |
|
Sm5 09 on palannut violettina liikenteeseen 24.8.
|
|
|
tallennettu
|
Junakuvaus kuuluu taiteeseen ja taiteellisuus junakuviin.
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #770 : Syyskuu 15, 2021, 23:59:49 » |
|
Uusimpina violetin värityksen saaneiden Sm5:sten ensimmäiset liikennöintipäivät:
Sm5 10 - su 29.8. Sm5 11 - to 9.9. Sm5 12 - ma 13.9.
Tiedot yksiköiden ensimmäisistä liikennöintipäivistä perustuvat avoimeen dataan, kuten aiempienkin yksiköiden kohdalla. Yksiköistä 10 ja 11 on kuitenkin myös omat havainnot: ensimmäiseksi mainitun kuvasin tiistaina Korsossa ja jälkimmäiseksi mainitun eilen Rekolassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #771 : Syyskuu 21, 2021, 07:48:53 » |
|
#13 violettina liikkeellä tänään 21.9.21 esim. junassa HL9029.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2021, 08:45:49 kirjoittanut Marko Vornanen »
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Ilmari Tommola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #772 : Syyskuu 29, 2021, 12:33:35 » |
|
Sm5 14 palasi liikenteeseen toissa päivänä, 27.9.2021.
|
|
|
tallennettu
|
Junakuvaus kuuluu taiteeseen ja taiteellisuus junakuviin.
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #773 : Lokakuu 05, 2021, 16:29:30 » |
|
Sm5 15 on palannut eilen liikenteeseen violettina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #774 : Lokakuu 20, 2021, 14:17:50 » |
|
Sm5 16 - ti 12.10. Sm5 17 - ma 18.10.
Ensimmäiseksi mainitun havaitsin junan ikkunasta Hiekkaharjussa lauantaina 16.10. Jälkimmäiseksi mainitun puolestaan kuvasin eilen Helsingin päärautatieasemalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|