Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sunila Oy:n veturit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« : Syyskuu 08, 2016, 00:14:15 »

Lista perustuu haastatteluihin 1976 – 1986
KSR:n ja Yhtiön henkilökuntaa, sekä kolme entistä veturimiestä Sunilan tehtaalta. Pääsin seuraavanlaiseen käsitykseen. Linkeistä löytyy jatkoa.   Tämä on tehtaan lista.

1     Lokomo 17/38         ”3-syl MWM diesel” , kerrottiin         romutettu noin 1962
2     Lokomo 24/50          Wickström kone    (sk Lister, 6 syl.)     rom. milloin?
3     Saalasti  14/57                    Otso 1 ,    vaihdettu Saalastin kautta Ahlströmin kartonkitehtaalle uudella numerolla 30/60. Lastentautejako? Ensimmäinen Otso 1. Oli kuitenkin (uudella numerolla)   Sunilalla nelosen tuloon asti. Haastateltavien vastaus oli ”vähän aikaa”.  Milloin meni korjattavaksi?    http://vaunut.org/kuva/31117?tag0=19%7COtso2%7C
4     Saalasti   58/65                   Otso 2 ,   1963 – 1972,   takaisin Saalastille, uudistettu ja toimitettu mahdollisesti numerolla 107/73 Koverhariin Ovako Oy:lle
5     Saalasti   72/71                      Otso 3,    KSR:lle  1984 (toimitusluettelossa KSR:lle)   http://vaunut.org/kuva/64025?t=sunila   .  Huomaa numero kyljessä.

Rautatietilaston mukaan v. 1963 KSR:llä oli käytössä 3 höyryveturia. Muutos tuli 1965, kun oli vain 2 höyryveturia, sekä moottoriveturi. V. 1967 2+2, 1968  1+2, 1969 lähtien 0+2, ja tilanne säilyy samana aina vuoteen 1983.   Sunilan miehet saivat tilipussinsa Sunila Oy:ltä.  Tuotanto määräsi työt. Tehtaan veturi ja  KSR vaihtoivat vaunuja läheisellä Hipin ratapihalla. Toimitusluetteloissa Sunilan veturit on merkitty toimitetuksi Sunila Oy:lle,  korjattu  30/60 on toimitettu A. Ahlström, Karhula. Otso2 51/63 KSR, Karhula.  Valmetin luettelossa move90 v. 1967 on merkitty toimitetuksi KSR Oy:lle.  Toimitukset eivät ihan sovi tilaston lukuihin.

Tiutisesta Kymin asemalle on noin 10 kilometriä. Tällä alueella on ollut ainakin kolme raideleveyttä, ja vuokrauksetkin huomioiden kolmisenkymmentä veturia. Sähköstä puukaasuun. Sivuilta löytyy paljon asiaa mm. hakusanalla ”Karhula”.  Kirjoissa ”Kapeat Kiskot” ja ”Leveät Kiskot”, on omat artikkelinsa. Resiinassakin on M. Nummelinin artikkeli numerossa 3/88.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1880


« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2016, 11:41:28 »

Minä sain 1972 tehtaalta seuraavat tiedot, jotka vähäisin poikkeuksin ovat samat kuin Reinon listalla:
1 Lokomo 17/1938, hankittu kesäkuussa 1938, Moottori MWM RS220D n:o 35244, romutettu n. 1963-65
2 Lokomo 24/1950, hankittu heinäkuussa 1950, moottori Wickström/Lister n:o DE515, romutettu n. 1963-65
3 Saalasti 14/1957, Otso 1, hankittu lokakuussa 1957, palautettu vaihtona Saalastille 1965
4 Saalasti 58/1965, Otso 2, hankittu helmikuussa 1965, palautettu vaihtona Saalastille 1972
5 Saalasti 72*-Parkano Oy 103/1971, Otso 3, hankittu tammikuussa 1972

Myöhempinä tai muina tietoina:
Saalasti 14 meni Koverhariin huhtikuussa 1967
Saalasti 58, minulla ei jatkoa, mutta Reinon ehdottama 107 kyllä näyttäisi sopivan
Saalasti 72*, minä olen kirjannut tämän 73:ksi, mutta se oli ilmeisesti väärin,  meni KSR:lle 1984.
Saalasti 72 ongelma on, että se on Ruotsissa kirjattu Saa 72/Parkano 104/72 Sandvikens Järnverks AB/Sandvik AB, Sandviken 8803, 1972-1979, traded-in Saalasti för Saalasti 120.
Saalasti 30 on eri mallia kuin 14.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #2 : Syyskuu 08, 2016, 21:36:11 »

Lähestyimme asiaa eri suunnista. Eljas ”ylhäältä”, jolloin saa virallisen vastauksen.  ”Alhaalta” saa epävarmaa muistitietoa, mutta joskus myös todellisia syitä.
58:n meno Koverhariin osaltani perustuu vain muistitietoon, tosin saadessani sen, se ei ollut vanha.
72: Numero varmistunee kuva teksteistä:   http://vaunut.org/kuva/64025?tag0=19%7COtso3%7C
                                                                                http://vaunut.org/kuva/46687?tag0=19%7COtso3%7C
                                                                                http://vaunut.org/kuva/112407?tag0=19%7COtso3%7C

14 versus 30   :  listassani molemmat ovat samaa tyyppiä,  pelkkä  Otso 1, tosin 30 on merkitty painavammaksi, 18t ja 18,5t.    Moottoriteho sama, eli sama kone? Liitän mukaan Turengin Sokeritehtaan konepajan kuvan ensimmäisestä Otsosta, sama kuva esiintyy Saalastin valmistajankuvana. Kuva on liian monta kertaa kopioitu. ”Lumikinos” edessä on kasa sokerijuurikkaita.  Kuvaa voi verrata Heikin kuvaan numerosta 30:   http://vaunut.org/kuva/41959?t=Karhula
Pakoputken suojuksen lamputon, viheltimetön yläosa, jäähdyttimen ritilä, lamput. Erojakin löytyy. Onko kenelläkään sivukuvaa?    Huomaa nokalla koristeellinen ”TS”, Tapio Saalasti, ei ”Turengin Sokeritehdas”.


* oTSo1.jpg (356.78 kilotavua, 1171x900 - tarkasteltu 242 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1880


« Vastaus #3 : Syyskuu 08, 2016, 22:13:43 »

Saalasti 73 on aivan ilmeisesti minun itseni kirjaama virhe (ehkä tiesin jo mitä Ruotsiin oli kirjattu ja muutin tehtaan antamaa tietoa, en muista). Harmi, että Ruotsiin toimitetun veturin laattaa ei enää voi tarkastaa, koska se palautettiin Suomeen jo ajat sitten. Joko ruotsalainen kirjaaja teki kirjoitusvirheen tai sitten oli kaksi lattaa 72 eikä yhtään 73.

Saalasti 14 havainto Koverharissa on "täysin varma tieto", koska sen itse kopioin veturin kyljestä 1968 tai 1969. Ihmettelin silloin alhaista numeroa.

Saalasti 14 oli proto, mutta käytännössä sama kuin VR:n veturit Lko V 1-8. Seuraavaan erään Lko V 9-Lko V 15 tuli jotain vähäisiä muutoksia ja Ahlströmin Saalasti 30 kuului tähän valmistussarjaan. Olen nähnyt ja kuvannut veturin muistaakseni vain kerran, se oli kesällä 1971 tai 1972, mutta en enää muista oliko ulkonaisia eroja. Kirjasin vain ylös mitä siitä sanottiin (oli se sitten koko totuus tai ei). Varsinaisen Otso 1 teollisuusmallin valmistus alkoi vasta 1964.

Saalasti 58 osalta, että "Suomen juna-ja raitiovaunukuvastoon 1996" olen kirjannut 58/107-1965/73 Lappohja, joten sen mukaan minulla on ollut tämä tieto silloin. En ole näköjään siirtänyt tietoa sen enempää Sunila Oy:n listalle kuin Saalastin listoille (joka on monilla lippusilla ja lappusilla, joten yhden lappusen puuttuminen ei ole mikään ihme).
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #4 : Syyskuu 09, 2016, 00:52:12 »

Eljaksen kirjaama "varma tieto" on juuri niin. Kävin Turengin konepajalla 1975. Heillä ei ollut move21:stä mitään listaa, pari kuvaa vain. Kysyessäni valmistajan listaa, sain Saalastin Otso1:sen "toimitus, ja tilausluettelon". Liitän sen oheen. Konepajalla sanottiin, että viimeisen veturinsa he tekivät itselleen. (Taidan lisätä sekavuutta). Tämä Otso-lista alkaa ykkösestä, mutta valmistusnumero on 14. Eivätkä valmistusnumerot mene järjestyksessä. Ensimmäiset 13 numeroa kuuluvat move 21:lle, ja jollekin muulle, kenties Saalastin edustamille Jenbacheille?
Kirjoituskoneella tehty lista on päivätty 20.8.62, kaikki lisäykset tehtaan.


* Tur-l-a.jpg (165.64 kilotavua, 621x900 - tarkasteltu 182 kertaa.)

* Tur-l-b.jpg (256.82 kilotavua, 646x900 - tarkasteltu 134 kertaa.)

* Tur-l-c.jpg (253.33 kilotavua, 621x900 - tarkasteltu 108 kertaa.)

* Tur-l-d.jpg (118.36 kilotavua, 621x900 - tarkasteltu 123 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1880


« Vastaus #5 : Syyskuu 09, 2016, 01:12:26 »

Saalastin vanha tuotanto on aina ollut kiehtova spekulaatioiden kohde. Laatoista kopioituja tietoja minulla on seuraavat:
(1-10) ei yhtään, monet Move 21
11 on 100/14/1524 OTK Hämeenlinna 1957 (Move 21). Kuvasin veturin 9.10.1970 ja sain tallilta Saalastin toimitusvalokuvan. Veturi ei ollut enää käytössä, vaan vaihtotyöt oli annettu VR:lle.
(12-13) ovat vahvistamattomia
14 on tehtaan proto (Sunila -> Koverhar)
15 on VR Lko V1
16 on tuntematon
17-18 ovat VR Lko V2 ja V3
19-22 ovat tuntemattomia (Jenbach?)
23-29 ovat VR Lko V4-V10
30 on A. Ahlström Oy, Karhula
jne
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1880


« Vastaus #6 : Syyskuu 12, 2016, 16:45:35 »

Löysin havaintoni Saalasti 30:stä. Ei siinä ole oikeastaan mitään muuta lisättävää, kuin että valmistuslaatassa oli lisätiedot:
Tyyppi: D530, DV 18/1524/115

Samalla kertaa kävin katsomassa Enso Gutzeitin Insuliittitehtaiden Saalastia n:o 67 (vuodelta 1964). Sen valmistelaatassa oli lisätiedot:
Tyyppi D2512, DV 154/18/1524 (tehon merkintä oli siirretty etummaiseksi takimmaiselta sijainniltaan, vrt. yllä)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sunila Oy:n veturit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina