Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pätkäraiteen (lyhytraide) yhden pätkäosan pituus?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« : Lokakuu 19, 2016, 22:40:59 »

Oletetaan tavallinen vanhanaikuinen pätkistä tehty tyystin yhteenhitsaamaton suomalainen (kevytrakenteinen) VR:n raide saman firman (tai vast) hallinnoimilla rautateillä. Lienee viralliselta nimeltään lyhytraide. Miten pitkä on yksi pätkä raiteen kiskoa? Onko standardia tai onko sellaista koskaan ollut?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1793


« Vastaus #1 : Lokakuu 19, 2016, 23:02:22 »

Riippuu kiskopainosta ja tukikerroksesta. Ei ole mitään yhtä standardimittaa, jota olisi käytetty kaikkialla. 12-metrisiäkin kiskoja on käytetty, en tiedä onko enää sitä lyhempiä.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2016, 14:36:33 »


Miksi tukikerros vaikuttaisi kiskon pituuteen? Kiskon paino tietenkin vaikuttaa tehtävään tukikerrokseen.
Enemmän tulisi mieleeni, että kiskotehtaalle on muinaisajan menetelmillä ollut halvempaa tehdä lyhempiä kiskoja ja niitä on myös ollut halvempi kuskata hevosilla ja ratsuilla korpeen.

12 metriä voisi olla hyvinkin mahdollinen. Mierontiellä käydessäni ei tullut rullamittaa mukaan, mutta pitkiähän non K33-kiskot eivät olleet. Ilmeisesti niitä pätkiä on joillain radoilla laitettu hitsaten pitemmiksi?
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2016, 14:56:29 »

Jokioisten Museorautatiellä on käytössä alkuperäisiä Vaasan radan K22-kiskoja, joiden pituus on 8 metriä. Tämän lisäksi on puretulta Kristiinankaupunki-Perälä -osuudelta K30-kiskoja, joilla on mittaa 10 metria. Uusimmat tulokkaat ovat Nurmeksen radan 20-metrisiä K30-kiskoja.

En usko, että hinnalla on ollut hirveästi merkitystä kiskojen pituuteen. Sama määrä terästä menee, teki sitten kaksi 10-metrin kiskoa tai yhden 20-metrisen. Ainoa ero on, että lyhyissä kiskoissa en hieman enemmän työtä, kun jatkospulttien reikiä pitää porata suhteessa enemmän. Uskoisin, että syy lyhyiden kiskojen valmistamiseen on ollut lähinnä käytännönsyistä: lyhyitä kiskoja on ollut helpompi käsitellä, ts. nostella ja kuljettaa paikasta toiseen silloisilla työkaluilla ja menetelmillä.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2016, 16:55:19 »


Kiitos, eli siis
K22=8 m
K30=10 m
K33=12 m ?

Nurmeksen rata = 2 * 10 m hitsattuna?

Vanhassa erävaluna tapahtuvassa kiskon valmistuksessa oli myös valun pituuteen liittyviä seikkoja:
Ellette ole jo lukeneet tätä, niin:

http://docplayer.fi/2048727-Mikko-kauppinen-ratakiskon-elinkaari-liikenneviraston-tutkimuksia-ja-selvityksia.html

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2016, 20:11:00 kirjoittanut Jarmo Puntanen » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2016, 17:20:08 »

L. Raunu, 1962: "Tavallinen naulakiinnitys rajoittaa kiskojen pituuden sellaiseksi, etteivät lämpösuhteiden muutokset aikaansaisi kiskoissa liian suuria puristejännityksiä ja aiheuttaisi raiteeseen kuumina kesäpäivinä mutkaa eli hellekäyrää. Tämän takia kiskojen normaalipituudet ovat olleet 16-20 m; ne vaihtelevat eri kiskoilla myös sen mukaan, millaiset kuljetusmahdollisuudet ulkomailta ovat. Alkuvaiheessa käytettiin näitä pituuksia huomattavasti lyhyempiä kiskoja."

J. Gummerus, 1912: vanhimmat kiskot olivat 6,4 m; vuoden 1880 teräskiskot 8 m, paitsi Tampere-Vaasa 6,4 m. Vuoden 1882 teräskiskos Tampere-Vaasa 8 m; Vuoden 1896 teräskiskot (Haapamäki-Jyväskylä-Suolahti 9 m), samoin Turku-Karjaa 30kg/m olivat 9 m, Joensuu-Nurmes oli 9 m. Ensimmäiset 10 m:n kiskot tulivat Seinäjoki-Kristiinankaupunki/Kaskinen.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #6 : Lokakuu 20, 2016, 19:06:05 »


Ok kiitos. Miten muuten tuo kiskopaino on kehittynyt tsaarivainaan aikana? Ilmeisesti ihan alussa oli 22-kiloisia, mutta olettaisin, että niiden teräslaatu oli niin alkeellinen, jos itse asiassa olivat terästä ollenkaan, että ne ovat kai menneet suoraan kierrätykseen.

Mikä olisi vanhin/kevein kisko, jonka olette VR-junan alle tarjottuna löytäneet, siis sanotaanko vaikka EU-aikana?
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2016, 19:33:43 »

Tämä ei ole vastaus viime kysymykseen, vaan yleistä. En ehtinyt. Oppikirja "Eisenbahnbau I-II" 1909, Polytechnischer Verlag M. Hittenkofer.  ( Kirja on aikanaan kuulunut eräälle ratainsinöörille).Lyhennettynä:
Kiskojen pituus - Länge der schienen :
Mitä pitempi kisko, sitä harvemmassa jatkoksia, jopa junavastus pienenee
Jatkos on heikoin kohta
Lämpölaajenema (supistuma) ei saa kasvattaa kiskojen välistä rakoa kuin 15 - 20 millimetriseksi
Raskaampi kisko kestää paremmin , voidaan siis tehdä pidemmäksi
Tunnelissa kiskot ovat varjossa, voidaan käyttää pidempiä
Liitteessä asiaa on arvioitu saksalaiselta kannalta, suurimaksi lämpötilavaihteluksi on otettu 70 astetta, ja taulukot osoittavat miten isot välit tulee jättää rataa tehtäessä vallitsevan lämpötilan mukaan


* Riihimäki-1964303.jpg (492.41 kilotavua, 1028x1200 - tarkasteltu 655 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #8 : Lokakuu 20, 2016, 20:08:38 »



Huimalla 2 opintoviikon saksallani en löytänyt tuolta skannatulta sivulta mainintaa siitä, että raskaampi kisko olisi tekijä sallitun lämpölaajeneman suhteen? Mainitaan kyllä, että todellisessa kiskovälissä pitää ottaa huomioon myös raiteiden kääntyminen (kaarteissa) ja onko se nyt sitten nimeltään tyssäytymä kiskojen välissä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2016, 21:14:31 kirjoittanut Jarmo Puntanen » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #9 : Lokakuu 20, 2016, 20:28:58 »

Helsinki-Hämeenlinna: 32,3 kg/m rautatiskot, 1879 alk asennettu 31,08 kg/m teräs
Riihimäki-Pietari: 30,04 kg/m rautakiskot, 1875 alk asennettu: 35,41 kg/m rautakisko, 1880 alk. asennettu 30 kg/m teräs
Hanko-Hyvinkaa: 29,76 m rautakisko
Hämeenlinna-Tampere, Toijala-Turku: 31,25 kg/m rautakisko
Vaasan radan teräskisko 22,256 kg/m
Oulun radan teräskisko 22,343 kg/m

1910 peruskisko oli 30 kg/m teräs, pituus 10 (7m ja 8m kiskoja vastaanotetaan, mutta niiden määrä ei saa olla yli 5% koko tilauksesta. Eri tilauksesta SVR voi tilata 8 eri mittaista lyhyempää kiskoa; niiden pituudet olivat välillä 6,000 m-9,921 m.

Kaikki tiedot: Ins. J. Gummerus (1915)
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #10 : Lokakuu 20, 2016, 20:34:31 »

Lainaan kirjaa mielelläni - kymmenien sivujen esittäminen tässä tuntuu hassulta. Vähän kauemmin olen saksan kieltä opiskellut, en silti paljon osaa. Mutta hauska tuo ilmaisusi "tyssäytymä", "Stoss". Toki kai raskaampi kisko kestää paremmin, mutta liikkuvaan kalustoon vaikutus ei juuri muutu, kevyt kisko voi joustaa paremmin. Ongelma liittyy siis ymmärtääkseni kiskoihin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2016, 20:50:06 kirjoittanut Reino Kalliomäki » tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 443


« Vastaus #11 : Lokakuu 20, 2016, 20:45:35 »

Mikä olisi vanhin/kevein kisko, jonka olette VR-junan alle tarjottuna löytäneet, siis sanotaanko vaikka EU-aikana?

K22-kiskoa löytyy leveäraiteiselta rataverkolta ainakin Seinäjoen vanhan veturitallin tallikaaresta. Luultavasti niiden kiskojen päällä on VR:n kaluston pyöräkerta käynyt ei niin tavattoman kauankaan sitten.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #12 : Lokakuu 20, 2016, 21:08:50 »


No kiitos jätän suosiolla muille enemmän satavuotiaan tekniikan saksan. Mutta jos tuosta ei ole bumaagaa, niin vähän ihmettelen, miten kiskon raskaus liittyisi sen sallittuihin lämpölaajenemarakoihin - kaikki kiskothan laajenevat pituussuunnassa yhtä paljon.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #13 : Lokakuu 20, 2016, 21:13:47 »


No siinähän oli rautatietietoapteekista suoraan!

Aika mielenkiintoista että tehtaat ovat olleet ilmeisesti halukkaasti tyrkyttämässä SVR:lle lyhempää kiskotavaraa, liekö ollut sitten prosessin rejektiä? Jos nuo olisivat omaa käytettyä, niin SVR ei kai olisi niitä erikseen tilauttanut?

tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #14 : Lokakuu 20, 2016, 21:16:25 »


No täytyykin käydä paikanpäällä, kun se on juurikin usein matkan varrella.
tallennettu
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #15 : Lokakuu 20, 2016, 21:23:35 »

Ok kiitos. Miten muuten tuo kiskopaino on kehittynyt tsaarivainaan aikana? Ilmeisesti ihan alussa oli 22-kiloisia, mutta olettaisin, että niiden teräslaatu oli niin alkeellinen, jos itse asiassa olivat terästä ollenkaan, että ne ovat kai menneet suoraan kierrätykseen.

Mikä olisi vanhin/kevein kisko, jonka olette VR-junan alle tarjottuna löytäneet, siis sanotaanko vaikka EU-aikana?
Keveydestä en osaa kertoo mutta ihan eka osuus eli Helsingistä Hämeenlinnaan tehtiin noin 50 kilosella kiskolla ja sitten ihan ajettavalla raiteella Porvoossa on käytössä lähellä päätepuskinta 1870-luvulla tehtyä kiskoa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #16 : Lokakuu 24, 2016, 08:46:15 »


Kiitos, eli siis
K22=8 m
K30=10 m
K33=12 m ?

Nurmeksen rata = 2 * 10 m hitsattuna?

Vanhassa erävaluna tapahtuvassa kiskon valmistuksessa oli myös valun pituuteen liittyviä seikkoja:
Ellette ole jo lukeneet tätä, niin:

http://docplayer.fi/2048727-Mikko-kauppinen-ratakiskon-elinkaari-liikenneviraston-tutkimuksia-ja-selvityksia.html


Ratateknisten määräysten ja ohjeiden (RAMO) vanhemmissa versiossa oli hyvät taulukot eri kiskopainojen kiskopituuksista. Ja vanhemmista ohjeista saa tietoa myös VR:n historiikeista (1862 - 1912, 1912-1937) sekä raiteiden ja vaihteiden panoa koskevista ohjesäännöistä.

Jokioisten Museorautatiellä Minkiön aseman raiteessa III on Tampere - Vaasa radan alkuperäisiä K22 kiskoja, joiden pituus on 6,4 m.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #17 : Lokakuu 26, 2016, 01:09:33 »


Ratateknisten määräysten ja ohjeiden (RAMO) vanhemmissa versiossa oli hyvät taulukot eri kiskopainojen kiskopituuksista. Ja vanhemmista ohjeista saa tietoa myös VR:n historiikeista (1862 - 1912, 1912-1937) sekä raiteiden ja vaihteiden panoa koskevista ohjesäännöistä.

Jokioisten Museorautatiellä Minkiön aseman raiteessa III on Tampere - Vaasa radan alkuperäisiä K22 kiskoja, joiden pituus on 6,4 m.

Eli siis:

K22=6.4 -- 8 m
K30=10 m
K33=12 m
KXX=20 m  =maksimi ??

Onko pätkä-UIC54:ää asennettuna? Pätkä-K43:a on ilmeisesti melko laajalti?

Tietysti asiantuntijat löytävät kaiken jo ehkä omasta kokoelmastaankin, mutta minunlaiseni n00b jäisi kyllä rannalle ihmettelemään että mikä arkisto, mikä kokoelma ja mikä mappi tai hylly nuo ohjesäännöt ja RAMOt toisi framille. VR-historiikkeja on Pirkanmaan kirjastossa joitakin osia, mutta ei nähdäkseni kaikkia.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #18 : Lokakuu 28, 2016, 08:30:13 »

Kaivelin eilen Pienoisrautatiekerho ry:n arkistosta löytyvää materiaalia asian tiimoilta:
= Ratatekniset määräykset ja ohjeet (RAMO) sivujen versio 78-07): Kiskojen normaalipituudet :
 - K30: 12,00 m; 14,00 m; 16,00 m; 18,00 m; 20,00 m; 24,00 m
 - K43: 18,00 m; 20,00 m; 24,00 m; 40,00 m; 44,00 m
 - K54:  25,00 m; 50,00 m
 - K60:  16,00 m; 32,00 m (Tätä ei pidä sekoittaa UIC:n 60kg/m kiskoon, joka nykyisin on käytössä)

   RAMOssa puhutaan näistä kiskoista nimellä lyhytkiskoraide (LK)

= VR:n historiikki 1862-1912
 - K22 (Tampere-Vaasa alkup.) pituus 21 engl. jalkaa
          (Seinäjoki - Oulu, Kotka - Kuopio, Viipuri - Joensuu) 8,00 m
 - K25 (Haapamäki - Suolahti): 9 m
 - K30 (Pasila - Karjaa - Turku, Elisenvaara - Savonlinna, Joensuu - Nurmes) 9,00 m

= VR:n historiikki 1912-1937
 - K43 12,00 m; 18,00 m

K33 kiskopituuteen en löytänyt pikaisella hakemisella vastausta (tuli käyttöön Jyväskylä - Pieksämäki)
tallennettu
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #19 : Lokakuu 28, 2016, 10:24:04 »

Nämä eri kiskopituudet vaikuttivat mukavasti vauhdin tunteeseen junassa. Rantaradalla, ennen -80 --90-luvun perusparannuksia, oli pääasiassa K43 -kiskoa. Turun suunnasta tultaessa, ennen Halikonjoen siltaa, oli radassa laskua, jossa juna otti samalla vähän lisävauhtia. Laskussa alkoi myös lyhyt osuus, jossa kiskonpituus oli vain ehkäpä 12 metriä, kun se muuten oli 18 - 20 metrin tuntumassa. Kiskojen lyheneminen yhdistettynä nopeuden kasvuun aiheutti tunteen, että nyt lähdettiin oikein kunnon vauhtiin. Muutenkin pätkäkiskoradalla kiskojen kolke antoi mahdollisuuden nopeudenmuutosten havainnointiin kuuloaistimuksen kautta. Muistan "mitanneeni" kiskonpituuksia laskemalla liitokset kilometritolppien välillä.

Monia rataosia perusparannettiin vaiheittain. Silloin K43- ja K54-osuudet vuorottelivat. Kiskopainon muutoskohdassa oli lyhyt kisko, jonka toinen pää oli raskaampaa ja toinen kevyempää kiskoa. Keskellä oli hitsaussauma. Nämä kaikki eripituisten pätkäkiskojen liitokset kuuluivat vaunuun mukavasti. Onhan näitä kiskopainon muutoskohtia toki vieläkin, mutta tuolle ajalle oli tyypillistä niitten liittyminen perusparannuksiin ja pätkäkiskotuksesta siirtymiseen hitsattuun rataan.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #20 : Lokakuu 28, 2016, 11:05:10 »

Ja muutenkin rantarata oli mielenkiintoinen lyhytkiskoraiteiden äänimailman suhteen. Etenkin Porkkalan vuokra-alueen K43 kiskoitus, jossa tuntui, että kaarteessa oli käytetty erittäin lyhyitä kiskoja....
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #21 : Lokakuu 28, 2016, 11:55:21 »

En ole perehtynyt tähän aiheeseen kovin tarkkaan, mutta yleisvautelmaksin tullut, että mitä raskaampi kisko, sitä pidempi pätkä. Silloin kun lapsuudessani tehtiin rataa topparoikalla, eli miesvoimin, kangin ja lapioin, olisi ollut ymmärrettavää ottaa huomioon kiskopätkän kokonaispaino eli paremminkin toisin päin. Tekniikka kehittyi. Tulivat koneet ja yhteenhitsaustekniikka, jota vanhat pelkäsivät lämpölaajenemisen vuoksi. No siihenkin tuli ratkaisuja, joten lämpökäyrät vähenivät.
tallennettu
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #22 : Lokakuu 28, 2016, 12:19:58 »

Viiman seisakkeelta Helsingin suuntaan oli erikoinen kiskoratkaisu. Muistini mukaan se oli niin, että toisella puolella oli kolme lyhyempää pätkäkiskoa ja toisella kaksi pitempää samalla matkalla. Ääni oli klonk----klik-klik-klik --- klonk. Klonk kuului, kun molemmilla kiskoilla oli jatkos samassa kohtaa, klik taas silloin, kun vain toisen puolen pyörä ylitti jatkoksen.
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #23 : Lokakuu 28, 2016, 12:23:54 »

Ensimmäiset Suuriruhtinaskunnan rataverkon kiskot hankittiin useilta walesilaisilta toimittajilta, mm. toiminimiltä Guest & c:o ja Bailly Brothers, vuosina 1859-1861. Kiskot olivat rautaisia ja olivat massaltaan 32,30 kg/m. Niiden asennuspituutena käytettiin 6,4 m johtuen niiden valannan vaatimuksista sekä kuljetuksesta.

Hyvinkää-Hanko -rata oli aiun perin rautakiskoilla rakennettu rata. Massa oli 29,76 kg/m ja niiden pituus oli 7,32 m. Näitä kiskoja on vielä jäljellä Hyvinkään veturitallissa. Sittemmin vaihdettiin saman pituisiin teräskiskoihin jo vuonna 1879.

Jo seuraavana vuonna tuli uudeksi kiskostandardiksi massaltaan 30,00 kg/m ollut 8 m pitkä kisko. Nämä varhaisten K30-kiskojen toimittajat olivat Bolckow Vaughan & C:o (BV & c:o), F. Krupp (KRUPP), Barrow Haematiti Steel Company (BARROW STEEL) ja Charles Cammell (CAMMELLS). K30-kisko suunniteltiin uudestaan vuonna 1898. Ensimmäinen rata oli Karjaa - Turku.

Vaasan rataa rakennettaessa päädyttiin keventämään kiskoja. Tilaushetkellä rauta- ja teräskiskojen hinta oli sama, joten päädyttiin teräskiskoihin niiden rautakiskoja parempien ominaisuuksien takia. Kiskot toimitti saksalainen Krupp (KRUPP) ja niitä hankittiin kahta tyyppiä, 22,256 ja 22,496 (K22). Pituudeltaan ne olivat 21 englantilaista jalkaa ja 8 m. Seinäjoki-Oulu-välille kiskot toimitti BV & C:o, 22,343 kg/m, pituudeltaan 8 m. Samanlaisilla kiskoilla tehtiin radat Kotkasta Kajaaniin, Wiipurista Joensuuhun sekä Tampereelta Mäntyluotoon ja Raumalle.

Vuonna 1896 otettiin Haapamäki-Jyväskylä-Suolahti käyttöön K25, sittemmin Oulu-Tornio, Elisenvaara-Savonlinnaan, Joensuu-Nurmes ja Raahen rata. Toimittajana oli BV & C:o.

Ensimmäinen 30 kg/m uutena kiskotettu rata oli Pasila - Turku vuosina 1897-1903, kiskopituus 9 m (BV & C:o). Valssaus- ja radanrakennusteknologian kehittyessä voitiin siirtyä entistä pidempiin kiskoihin. Vuoteen 1912 kiskopituus oli 12 m. 1930-luvulla asennettiin 16 m pitkiä kankia. 40-luvulla K30-kiskojen pituus kasvoi 20 m pituuteen (Imatra aloitti tuotannon 1938).

K33 (33,48) tulivat Jyväskylän-Pieksämäki ja Hiitola - Raasuli -radoille ja kaksoisraiteen rakentamiseen Uusikylä-Kouvola ja Kaipiainen-Taavetti. Ne olivat venäläisen standardityypin IIIa kiskoja. Myös Haapamäki-Jyväskylä -radan uudelleenrakennus sai nämä kiskot. Osa näistä kiskoista oli USA:n valmistamia.

Terijoen - Koiviston -radalta siirrettiin pääradalle (Hki-Ri) hyviä K43-kiskoja (venäl. Ia, 43,567 kg/m, kiskopituus 12,8). Tästä tuli standardikisko aina vuoteen 1959, jolloin K54-kisko otettiin käyttöön.

Rautatiehallituksessa suunniteltiin vuonna 1950 uusi 59,74 kg/m joka sai tunnuksen K60 (S&M, BOEL) ja asennettiin Helsinki-Riihimäki-välille. Sittemmin ne siirrettiin Karjaa-Hanko ja Haapajärvi-Iisalmi -väleille. Kiskopituus oli 16 m, mutta hitsattiin termiittihitsillä myöhemmin 32 m pitkiksi.)

K54 toimittajia olivat 60-luvulla IMATRA ja Azovstalj (AM), pituus 25 m. Imatra lopetti toimitukset 1988.

UIC60 eli 60 E1 otettiin käyttöön vuonna 1988 lähinnä Riihimäki-Hämeenlinna (Huta Katowice, K, pituus 30 m), Voest Alpine Schienen (DO) valmisti jo  100 m pitkiä, jopa 108 m kiskoja, mutta kuljetus on tänä päivänä hankalaa, kun ei enää ole Railshipiä. Niinpä tyydytään vain 50-60 m pitkiin kankiin.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #24 : Marraskuu 04, 2016, 15:37:46 »



Kiitoksia vaivannäöstä!

Näyttäisi siis siltä, että Suomessa ei ole käytössä 32 metriä pidempiä pätkäkiskoja, eli sellaisia kiskoja, joiden välissä on pysyvä rako. (Ilmeisesti K60, 2 * 16 m kiskoa peräkkäin, Karjaa-Hanko ja Haapajärvi-Iisalmi?)

Tilannetta päätelmäni mukaan sotkee se, että RAMO:issa puhuttaneen kiskojen pituuksien kohdalla (myös) niistä yksikköpituuksista, joista kokonaan yhteenhitsattu rata on koostettu, tai joista on tehty pätkäkiskorataa hitsaamalla useampia kiskoja peräkkäin yhteen.

Mitä ymmärsin, niin UIC54/UIC60 vs K54/K60 -kiskojen ero on vain kiskon poikkileikkausprofiilissa,  kuormitusarvot ja sitä mukaan metallin laatu ovat samat?

tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pätkäraiteen (lyhytraide) yhden pätkäosan pituus?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina