Otsikko: Suomi-rata Kirjoitti: Lauri Rantala - Syyskuu 15, 2021, 09:00:04 Suunnittelu lähdössä liikkeelle
"Suomi-rata Oy:n toimitusjohtaja Timo Kohtamäki kertoo, että syksyn ja alkutalven aikana tehdään selvityksiä, joissa mukana on päärataa mukaileva vaihtoehto ja lisäksi useita uusia, vaihtoehtoisia maastokäytäviä." https://yle.fi/uutiset/3-12098664 ------------------ https://suomirata.fi/ Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Lauri Rantala - Marraskuu 18, 2021, 08:34:33 Suomi-rata selvittää esiselvitystä "Suomi-rata Oy on käynnistänyt kaksi esiselvitystä: Nopea Helsinki – Tampere -ratayhteystarkastelun pääsuuntaselvitys, konsulttina Sitowise Oy Riihimäki-Tampere yhteysvälin kehittämisselvitys, konsulttina Ramboll Finland Oy " https://suomirata.fi/suomiradan-esiselvitysvaihe-on-kaynnissa/ Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 17, 2022, 07:12:11 Näin se etenee, kuin junan vessa "Suomirata sai vauhtia, kun hankkeen suunnittelusta vastaava yhtiö perustettiin vuoden 2020 lopussa. Hankeyhtiö organisoitui keväällä 2021 ja suunnittelujohtaja aloitti kesäkuussa 2021. Suomi-rata Oy:n tehtävänä on Helsingin ja Tampereen väliseen Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevaan raideyhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti." https://suomirata.fi/nain-hanke-etenee/ Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 19, 2022, 09:00:15 Aamulehden juttu Suomiradan uudesta linjaehdotuksesta (Tilaajille ) "Suomiradan täysin uutta reittiä suunnitellaan nyt Lempäälän läpi – vaihtoehtoja on useita, tämä niistä tiedetään" https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008545743.html Otsikko: Suomirata Kirjoitti: Timo Salo - Tammikuu 19, 2022, 09:37:47 https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008545743.html
Näkyy valitettavasti kokonaan vain tilaajille... Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Erkki Nuutio - Tammikuu 19, 2022, 10:15:09 Koen kuvatun Suomi-rata -touhun (jossa toki on nykyinenkin linjaus vielä "vaihtoehtona") lähinnä vain aiheuttavan hajaannusta.
Sen ja Turun tunnin junan myötävaikutuksella jäämme lopullisesti sivuun miljardin euron luokkaa olevasta oikeutetusta osuudestamme EU:n koronaelvytys-infrainvestoinnista. Ne rahat on nyt jo jaettu ja jyvitetty Keski- ja Eteläeurooppaan. Siellä lapioidaan rahojamme. Miljardin luokkaa olevalla oikeutetulla osuudellamme olisimme ilman Tampereen ja Turun putkinäkö-johdon touhuilua rahoittaneet Tallinnan tunnelin jo puoliksi ja aloittaneet sen rakentamisen. Ajatelkaa ne joilla on arvostelukykyä mahdollisuuksiamme maksuosuuden perusteella luonnolliseen EU-tukeen: 1/ Tallinnan tunneliin, jossa meitä tukisi määrätietoisesti koko Baltia, Puola ja Saksa. Vain Ruotsi olisi happamana. 2/ Suomirata (uusi ajateltu linjaus), jota ei tue mikään maa. Mutta kiroaa mm. Riihimäki, Hämeenlinna, Toijala. 3/ Turun tunnin juna, jota tukee laimeasti Ruotsi, joka ei ole aikansaanut edes Kapellskärin rautatietä, jota se suunnitteli jo yli sata vuotta sitten. Mielestäni LiVi-ministeriöön pitää nimittää vähintään kansliapäälliköksi unilukkari. Sellainen sieltä puuttuu. Ja tälle karttakeppi jolla herättää ministerin ja vain lillukanvarsia koskettelevat virkamiehet/naiset. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 20, 2022, 07:57:24 Markkinoita kartoitetaan "Tämä ilmoitus liittyy tilaajan myöhemmin mahdollisesti käynnistämään hankintamenettelyyn koskien Lentoradan ympäristövaikutusten arviointia ja linjaussuunnitelman laatimista. Lentorata on Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravan pohjoispuolelle Kytömaalle suunniteltu, etenkin kaukojunien käyttöön tarkoitettu ratayhteys. Yhteyden tarkoituksena on lisätä kapasiteettia voimakkaasti kuormitetulla Pasila–Kerava-osuudella sekä tarjota suorat kaukojunayhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalle." https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/63045/notice/89358/overview?fbclid=IwAR3_0O2joMbzMxem6OM1Q8LWbfIqDdzAeqUi4pdDmJRTMr01DiRHf0DkWi4 Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Markku Naskali - Tammikuu 21, 2022, 19:31:48 On vähän vaikeaa ymmärtää tätä Suomiratakiimaa kun yhä vähemmän on tarvetta sille että intercity tuo pikkupomon ison pomon luo. On nämä netit sun muut tekniikat. Kuitenkin paikallisesti on tarvetta liikkua monestakin syystä. Pitäisi kohdistaa kiinnostus paikallisliikenteen parantamiseen ja jopa ymmärtää että ihmisiä asuu muuallakin kuin Helsingin seudulla..
Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 22, 2022, 09:26:16 On vähän vaikeaa ymmärtää tätä Suomiratakiimaa kun yhä vähemmän on tarvetta sille että intercity tuo pikkupomon ison pomon luo. On nämä netit sun muut tekniikat. Kuitenkin paikallisesti on tarvetta liikkua monestakin syystä. Pitäisi kohdistaa kiinnostus paikallisliikenteen parantamiseen ja jopa ymmärtää että ihmisiä asuu muuallakin kuin Helsingin seudulla.. Suomi-rata tuo lisää kapasiteettia myös vanhalle radalle ja esim. Riihimäen lähijunia voidaan tiivistää kaupungin haluamaan 15 min väleihin kun saadaan nopeat junat pois. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Simo Virtanen - Tammikuu 22, 2022, 12:06:24 Suomi-rata tuo lisää kapasiteettia myös vanhalle radalle ja esim. Riihimäen lähijunia voidaan tiivistää kaupungin haluamaan 15 min väleihin kun saadaan nopeat junat pois. Voidaan voidaan, jos vaan maksaja löytyy. Riihimäkisiä ei juniin riitä. Näin iittalalaisena maanomistajana saamme jälleen jännittää, että pirstooko suomi-rata maamme ja mantumme. Muistan pikkunöösinä kun aikuiset huolissaan tutkivat vt 3:n uutta linjausta, joka onneksemme valikoitui meidän kannalta edullinen. Aiemmat polvet ovat murehtineet alkuperäistä vt 3:sta ja vielä aiemmat rautatien linjausta. Jo kolmella vuosisadalla kysymys on ollut, että via Valkeakoski vaiko ei. Myös kaksi maakaasuputkilinjaa halkoo Iittalaa ja niissäkin on osalle osunut mustapekka kouraan, vaikkakin rakennusajan jälkeen haitta on aika vähäinen. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 27, 2022, 08:06:03 Ihan "Suomi-järnvägen, som kommer att anläggas i terrängen mellan Helsingfors och Tammerfors på 2030-talet." https://www.jarnvagsnyheter.se/20220126/12980/projektbolag-presenterar-riktlinjerna-entimmestag-jarnvagen-mellan-helsingfors-och Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 28, 2022, 10:57:31 Se, että rakennetaan Tamperelaisille pikarata neitseellisen metsän läpi Seutulan lentokentälle, kuulostaa hyvältä "läpältä". Mutta, että sen tutkimiseen upotetaan oikeaa rahaa.... Varmistetaanpa vielä kerran, että onko Suomessa varmasti yhtä paljon asukkaita kuin Japanissa tai Saksassa tai edes Ranskassa.
Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 28, 2022, 14:27:11 Se, että rakennetaan Tamperelaisille pikarata neitseellisen metsän läpi Seutulan lentokentälle, kuulostaa hyvältä "läpältä". Mutta, että sen tutkimiseen upotetaan oikeaa rahaa.... Varmistetaanpa vielä kerran, että onko Suomessa varmasti yhtä paljon asukkaita kuin Japanissa tai Saksassa tai edes Ranskassa. Hyvä pointti muuten. Tampereellakin on aivan hyvä lentokenttä, jonka saaminen kiskoliikenteen pariin lienee vähäinen investointi. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Antti Ojala - Tammikuu 28, 2022, 15:33:20 Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla.
Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Mika Hakala - Tammikuu 28, 2022, 17:20:18 Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla. Jos tämä kaukojunien kierrättäminen lentokentän kautta ei kuulukkaan itsessään suunniteltavaan projektiin, vaan jonkun projektin "alasuunnitelmiin", silloin se kolmioraide sisältyisi kys. suunitelmaan itsessään.Siihen ei näin tarvitsisi luoda omaa suunnitelmaa. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Tammikuu 28, 2022, 22:39:10 Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla. Kehäradallehan ei mahdu kuin se liikenne, joka siellä jo on. Ainakaan eri nopeuksisia junia kapasiteettiin ei ole mahdollista sisällyttää. Jos kaukoliikenne halutaan lentokentälle, se edellyttää joka tapauksessa suunnitellun lentoradan rakentamista, eli Koivukylän kautta ne eivät tule sinne menemään. Lentorata päättyy sitten Kytömaalle, jos mennään nykyisillä linjauksilla, tai jatkuu uutena linjauksena Tampereen suuntaan jos (minusta visiona lapasesta lähtenyt) uuden linjauksen mukainen Suomirata päätetään rakentaa. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Tammikuu 28, 2022, 23:24:49 Kehäradallehan ei mahdu kuin se liikenne, joka siellä jo on. Ainakaan eri nopeuksisia junia kapasiteettiin ei ole mahdollista sisällyttää. Tämä ei nyt ole varsinaisesti ihan totta. Tai riippuu mitä tällä täsmälleen tarkoitetaan. Huopalahden ja Tikkurilan välisen liikenteen voisi käytännössä kaksinkertaistaa ongelmitta. Suurempi haaste on vain saada se liikenne sinne, kun esim. Psl-Hpl -välin käyttöaste on kaupunkiraiteiden puolella aika maksimissaan samoin kuin pääradan puoli Helsingin ja Tikkurilan välillä. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Tammikuu 29, 2022, 00:11:52 Kehäradallehan ei mahdu kuin se liikenne, joka siellä jo on. Ainakaan eri nopeuksisia junia kapasiteettiin ei ole mahdollista sisällyttää. Tämä ei nyt ole varsinaisesti ihan totta. Tai riippuu mitä tällä täsmälleen tarkoitetaan. Huopalahden ja Tikkurilan välisen liikenteen voisi käytännössä kaksinkertaistaa ongelmitta.Hyvää faktantarkastusta / täsmennystä, yritin viestiä kirjoittaessani vähän ulkomuistista muistella mitä jossain Kehärataan tai Lentorataan tms. liittyvässä julkaisussa / raportissa (*) joskus mainittiin ja ulosanti jäi siltä osin virheelliseksi / sekavaksi. Kyse taisi olla tosiaan vain eri kategorian junien sovittamisesta kapasiteettiin, samanlaisia joka pysäkillä pysähtyviä lähijunia joita nykyisetkin ovat olisi varmasti mahdollista lisätä, kun nykyään menevät 10 minuutin vuorovälillä. Mutta anyway, en tiedä mitä Antti ajatteli kolmioraiteella tehtävän. Kaukojunia, joista tässä ketjussa on puhe? Vaikka sinne kaukojuna nykyisten väliin työnnettäisiinkin, niin ei-lentokentälle meneville matka-aikaa tulisi äkkiä tarkastellen 15 minuuttia lisää nykyiseen verrattuna, kun joutuvat sovittamaan vauhdin lähijunien mukaan, ja Tikkurilan pysähdys jäisi pois. Nämä ovat varmastikin liian kova hinta siitä, että vain osa kaukomatkustajista suuntaa lentokentälle, ja moni toisaalta suuntaa Tikkurilaan. Lentokentän kautta meneviä lähijunia, jotka jatkavat Koivukylässä pohjoiseen? Jos nyt ei ajatella pääradan ja rantaradan kapasittirajoitteita, niin siihenhän kolmioraide antaisi mahdollisuuden, kun vaikkapa Keravalta ja Järvenpäästä pääsisi lentoasemalle kätevästi vaihdotta. Tämä ei tullut aiempaa viestiä kirjoittaessa mieleenikään, kun ketjun aiheesta johtuen ajattelin vain kaukoliikennettä. (*) lähteen täsmällisyys ei täyttäne kaikkia akateemisia vaatimuksia :) Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Santeri Hiitola - Tammikuu 29, 2022, 16:33:14 Lentokentän kautta meneviä lähijunia, jotka jatkavat Koivukylässä pohjoiseen? Jos nyt ei ajatella pääradan ja rantaradan kapasittirajoitteita, niin siihenhän kolmioraide antaisi mahdollisuuden, kun vaikkapa Keravalta ja Järvenpäästä pääsisi lentoasemalle kätevästi vaihdotta. Tämä ei tullut aiempaa viestiä kirjoittaessa mieleenikään, kun ketjun aiheesta johtuen ajattelin vain kaukoliikennettä. Tästähän saisi tehtyä kehäradasta kasiradan, ja tuotua Hyrylän, Nurmijärven ja Klaukkalan lähijunaverkkoon. Muodoksi tulisi nykyistä kehärataa vähän isompi ja vinksahtaneempi sydän, niin pysyy brändissäkin ;D Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Simo Virtanen - Tammikuu 29, 2022, 22:04:59 Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla. Enpä muista sellaisesta kuullenikaan. Sen sijaan Suomi-rataa, tai ylipäätään pääradan kaukoliikennettä, on hahmoteltu kulkemaan tunnelissa lentoaseman alitse ja kehäradan lentoasema-nimisen rautatieaseman alle rakennettaisiin Suomi-/pääradan asema. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Helmikuu 02, 2022, 17:32:57 Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla. Enpä muista sellaisesta kuullenikaan. Itse muistan kerran kuulleeni siitä täällä Vorkin puolella. Ja sillehän on muuten tilavarauskin maastossa, samoin kuin esim. Joensuussa ;) Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 03, 2022, 09:09:53 Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla. Enpä muista sellaisesta kuullenikaan. Itse muistan kerran kuulleeni siitä täällä Vorkin puolella. Ja sillehän on muuten tilavarauskin maastossa, samoin kuin esim. Joensuussa ;) Mihinkäs Joensuussa sellainen on? Etelästä Ilomantsiin vai Lännestä Kontiomäen suuntaan? Kolmioraidevarauksia on lukuisten kaupunkien kaavoissa. Iisalmi ja Toijala ainakin tulee mieleen. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Santeri Hiitola - Helmikuu 03, 2022, 10:11:41 Mihinkäs Joensuussa sellainen on? Etelästä Ilomantsiin vai Lännestä Kontiomäen suuntaan? Kolmioraidevarauksia on lukuisten kaupunkien kaavoissa. Iisalmi ja Toijala ainakin tulee mieleen. Oulussakin on kaksi, toinen satamaan ja toinen Kontiomäen suuntaan. Näistä satamaan vievä Oritkarin kolmioraide on pian toteutumassa, valmista pitäis olla jo ensi vuoden lopulla. Toinen, ns. Oulun kolmioraide, sen sijaan on odottanut rahoitusta jo pitkään. https://vayla.fi/documents/25230764/61444901/RATA+Oritkarin+kolmioraide.pdf/65d9da83-edec-016f-9bc6-7d1026ee2e86/RATA+Oritkarin+kolmioraide.pdf?t=1636981345668 https://vayla.fi/documents/25230764/35412225/Oulun+kolmioraide+ja+heikkil%C3%A4nkankaan+LP.pdf/418f4a04-e6ae-4b5f-bfa3-51d0b65f7129/Oulun+kolmioraide+ja+heikkil%C3%A4nkankaan+LP.pdf?t=1641297891616 Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Helmikuu 03, 2022, 15:12:00 Mihinkäs Joensuussa sellainen on? Etelästä Ilomantsiin vai Lännestä Kontiomäen suuntaan? Kolmioraidevarauksia on lukuisten kaupunkien kaavoissa. Iisalmi ja Toijala ainakin tulee mieleen. Joensuun kolmioraidevaraus on tässä (https://tinyurl.com/4w67frbr). Iisalmen kolmiotahan "tehdään" jo, se ei ole enää pelkkä varaus. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Heikki Piirainen - Helmikuu 04, 2022, 14:08:55 Joensuun kolmioraidevaraus on tässä (https://tinyurl.com/4w67frbr). Joensuun kaupunki on tällä hetkellä kaavoittamassa tuolle alueelle uutta katua (https://www.joensuu.fi/-/salpakadun-jatke). Kaavaselostusluonnoksen liitteessä 3 on kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheen aikainen Väyläviraston lausunto, jossa kolmioraidevarauksesta sanotaan seuraavaa: ”Rautatiealueen asemakaavamerkintää (LR) ei tule muuttaa asemakaavan alueella. Väylävirasto varautuu kaavahankkeen alueelle sijoittuvan kolmioraiteen rakentamiseen, mikäli sille on tulevaisuudessa liikenteellistä tarvetta. Kolmioraide tulee olla myös helposti käyttöön otettava, mikäli joen ylittävän rautatiesillan kantomyssä tapahtuu ennakoimattomia heikennyksiä. Väylävirasto on päivittänyt vuonna 2018 valtakunnallisen näkemyksen siitä, miten maankäytössä on pitkällä ajanjaksolla tarve varautua muun muassa rautateiden Iisäraiteisiin, kolmioraiteisiin ja Iisäkohtauspaikkoihin. Joensuun kolmioraide ei ole osana Väyläviraston tavoitetilaa, eikä Väylävirastolla ole suunnitelmia kolmioraiteen toteuttamiseksi. Tästä huolimatta maankäytön suunnittelulla ei tule estää kolmioraiteen toteuttamista myöhemmin.” Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Daniel Preiss - Toukokuu 13, 2022, 12:17:43 Vois olla nyt parempi että kaikki uudet ratat rakennetaan 1435mm:llä.
Espanja ja Baltian Maat (RailBaltica) tekee sen niin. Tietysti on myös sotilaallista merkitystä, jos Suomi siirtyy vähitellen standardiraiteelle, jotta Venäjä ei pääse sotilasjunilla Suomeen. Liikenne Venäjän kanssa on vähentynyt jyrkästi ja yhteys Ruotsiin ja mahdollisesti tunneli Rail Balticaan ovat jatkossa paljon tärkeämpiä yhteyksiä. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Simo Virtanen - Toukokuu 13, 2022, 13:42:50 Vois olla nyt parempi että kaikki uudet ratat rakennetaan 1435mm:llä. Tietysti on myös sotilaallista merkitystä, jos Suomi siirtyy vähitellen standardiraiteelle, jotta Venäjä ei pääse sotilasjunilla Suomeen. Aika helposti saa nykyaikaisilla aseilla sillat katki myös rintamalinjan takaa. Liikenne Venäjän kanssa on vähentynyt jyrkästi ja yhteys Ruotsiin ja mahdollisesti tunneli Rail Balticaan ovat jatkossa paljon tärkeämpiä yhteyksiä. Enpä suuremmin hötkyilisi. Kolmella vuosisadalla on vanjan kalusto Suomeen liikennöinyt, enkä usko lopun nytkään koittanut. Voi siinä vuosia tai vuosikymmeniäkin mennä, mutta sodat loppuvat aikanaan. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Sara Turunen - Toukokuu 13, 2022, 14:46:13 Vois olla nyt parempi että kaikki uudet ratat rakennetaan 1435mm:llä. Ihan järjetön ajatus alkaa rakentamaan uudet radat eri leveyteen. En ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä? Ihan turhaa hysteriaa ajatella kaikkia skenaarioita. Silloissa on todennäköisesti kaikissa tai ainakin hyvin monissa paikat räjähteitä varten jolla ne voidaan "katkaista" jos sellaiseen on koskaan tarvetta. En jaksa uskoa, että tavarajunaliikenne Venäjän kanssa loppuu milloinkaan kokonaan, esim. ammoniakkia taitaa olla aika haastavaa saada muualta. Espanja ja Baltian Maat (RailBaltica) tekee sen niin. Tietysti on myös sotilaallista merkitystä, jos Suomi siirtyy vähitellen standardiraiteelle, jotta Venäjä ei pääse sotilasjunilla Suomeen. Liikenne Venäjän kanssa on vähentynyt jyrkästi ja yhteys Ruotsiin ja mahdollisesti tunneli Rail Balticaan ovat jatkossa paljon tärkeämpiä yhteyksiä. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Toukokuu 13, 2022, 15:09:14 Vois olla nyt parempi että kaikki uudet ratat rakennetaan 1435mm:llä. Ihan järjetön ajatus alkaa rakentamaan uudet radat eri leveyteen. En ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä? Ihan turhaa hysteriaa ajatella kaikkia skenaarioita. Silloissa on todennäköisesti kaikissa tai ainakin hyvin monissa paikat räjähteitä varten jolla ne voidaan "katkaista" jos sellaiseen on koskaan tarvetta. En jaksa uskoa, että tavarajunaliikenne Venäjän kanssa loppuu milloinkaan kokonaan, esim. ammoniakkia taitaa olla aika haastavaa saada muualta. Espanja ja Baltian Maat (RailBaltica) tekee sen niin. Tietysti on myös sotilaallista merkitystä, jos Suomi siirtyy vähitellen standardiraiteelle, jotta Venäjä ei pääse sotilasjunilla Suomeen. Liikenne Venäjän kanssa on vähentynyt jyrkästi ja yhteys Ruotsiin ja mahdollisesti tunneli Rail Balticaan ovat jatkossa paljon tärkeämpiä yhteyksiä. Suomen pitää kyllä alkaa panostaa länsiliikenteeseen enemmän ja hankkia junanvaunuja joissa on telinvaihtomahdollisuus ja kontteja, ja laitta yhteys Tornoin kautta Ruotsiin kuntoon, turvatakseen huoltovarmuudelle tärkeät kuljetukset. Ammoniakkia ja lannoitteita saa muista Pohjoismaista kunhan olisi junakalustoa siihen. Myös muuta ulkomaanlakauppa varten on Suomi havoittuvassa asemassa jos Suomenlahden satamat joutuisivat merisaarron kohteeksi ja siksi rautatieyhteys Ruotsin kautta on saatava toimimaan. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Teppo Niemi - Toukokuu 13, 2022, 16:56:29 Eikä tarvita edes merisaartoa. Riittää, kun Suomeen suuntautuville merirahdeille ei enää saisi vakuutuksia.
Eli tilanne olisi sama, kuin nyt on Saimaan kanavan rahtien ja laivojen vakuutusten suhteen. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Toukokuu 14, 2022, 18:55:18 Suomen pitää kyllä alkaa panostaa länsiliikenteeseen enemmän ja hankkia junanvaunuja joissa on telinvaihtomahdollisuus ja kontteja, ja laitta yhteys Tornoin kautta Ruotsiin kuntoon, turvatakseen huoltovarmuudelle tärkeät kuljetukset. Rautatieliikenne-lehden mainos Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Daniel Preiss - Toukokuu 15, 2022, 00:10:16 Ihan järjetön ajatus alkaa rakentamaan uudet radat eri leveyteen. En ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä? Ihan turhaa hysteriaa ajatella kaikkia skenaarioita. Silloissa on todennäköisesti kaikissa tai ainakin hyvin monissa paikat räjähteitä varten jolla ne voidaan "katkaista" jos sellaiseen on koskaan tarvetta. En jaksa uskoa, että tavarajunaliikenne Venäjän kanssa loppuu milloinkaan kokonaan, esim. ammoniakkia taitaa olla aika haastavaa saada muualta. Niin mä ajatelen että Suomi voi käydä tämä espanjalainen systeemi siheen: https://www.revistaitransporte.com/changing-gauge-without-missing-a-beat/ (https://www.revistaitransporte.com/changing-gauge-without-missing-a-beat/) Että se ei olis iso ongelma vaihtaa 1435mm:sta 1524mm:iin tai toisenpäin. Espanja on rakentanut ja rakentaa koko AVE systeemi 1435mm:lla. Joskus tulevaisuudessa koko rataverkko voi olla sitten 1435mm leveytella mitä helpotaa Europan kansainvälinen likkennetta sekä kalusto on myöskin halvempi saatavilla. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Erkki Nuutio - Toukokuu 15, 2022, 09:17:10 Tässä on yleisesitys raidevälin muuttamisjärjestelmistä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_gauge Mielestäni järkevä aloitusratkaisu olisi Tallinnan tunnelin jatko Hyvinkään vaiheille 1435 mm:n leveydellä. Yli puolet liikennetarpeesta hoituisi siten. Lopuille raideleveyden muuttamuslaitteet ja jatko 1524 mm:n raiteilla. Jos LiVi ja muut vastuulliset liikennepoliitikot eivät olisi olleet täydessä makeassa unessa koottaessa EU:n "koronaelvytyspakettia", meillä olisi JO vähintään miljardi euroa Tallinnan tunnelin valmistelu- ja rakennustöitä varten. Työt olisivat jo käynnissä. Mutta täällä sekoiltiin vain tuppukylien tunnin junia Niinpä paketin Suomen velaksi jäävästä noin 6 miljardista eurosta käytetään noin 4.5 miljardia mm. italialaisasuntojen energiaremontteihin. Liikennepoliitikkojen syvä uni näyttää jatkuvan. Asiat eivät etene, niin kauan kuin tuppurointi jatkuu. Todettakoon että esimerkiksi Liettua sai oman osuutensa noin 80% EU-rahalla, silloin vielä EU:n koheesiorahastosta: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/projects/lithuania/railway-upgrade-offers-improved-train-services-across-borders . On selvää että Venäjän toimet Ukrainassa ja siitä johtuva uhka meriliikenteemme häiriintymiselle jopa hyvinkin yllättävästi (vrt. Saimaan kanava + tähtitieteelliset vakuutusmaksut laivoille) toisi asian EU:n rahoituksen piiriin. F35 -koneiden rahdinkuljetuskyky on niin vaatimaton, että emme yksin niillä selviä. Olimme täydessä merisaarrossa 1939/40. Osittainen nälänhätä toteutui siksi kevättalvella 1942. Merikuljetusten huippukalliiden rahtien (vakuutukset) aikaa riitti 1940-luvun loppupuolelle asti. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 15, 2022, 12:13:00 Tässä on yleisesitys raidevälin muuttamisjärjestelmistä: https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_gauge Mielestäni järkevä aloitusratkaisu olisi Tallinnan tunnelin jatko Hyvinkään vaiheille 1435 mm:n leveydellä. Yli puolet liikennetarpeesta hoituisi siten. Lopuille raideleveyden muuttamuslaitteet ja jatko 1524 mm:n raiteilla. Jos LiVi ja muut vastuulliset liikennepoliitikot eivät olisi olleet täydessä makeassa unessa koottaessa EU:n "koronaelvytyspakettia", meillä olisi JO vähintään miljardi euroa Tallinnan tunnelin valmistelu- ja rakennustöitä varten. Työt olisivat jo käynnissä. Mutta täällä sekoiltiin vain tuppukylien tunnin junia Niinpä paketin Suomen velaksi jäävästä noin 6 miljardista eurosta käytetään noin 4.5 miljardia mm. italialaisasuntojen energiaremontteihin. Liikennepoliitikkojen syvä uni näyttää jatkuvan. Asiat eivät etene, niin kauan kuin tuppurointi jatkuu. Todettakoon että esimerkiksi Liettua sai oman osuutensa noin 80% EU-rahalla, silloin vielä EU:n koheesiorahastosta: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/projects/lithuania/railway-upgrade-offers-improved-train-services-across-borders . On selvää että Venäjän toimet Ukrainassa ja siitä johtuva uhka meriliikenteemme häiriintymiselle jopa hyvinkin yllättävästi (vrt. Saimaan kanava + tähtitieteelliset vakuutusmaksut laivoille) toisi asian EU:n rahoituksen piiriin. F35 -koneiden rahdinkuljetuskyky on niin vaatimaton, että emme yksin niillä selviä. Olimme täydessä merisaarrossa 1939/40. Osittainen nälänhätä toteutui siksi kevättalvella 1942. Merikuljetusten huippukalliiden rahtien (vakuutukset) aikaa riitti 1940-luvun loppupuolelle asti. Totta turiset. Rahoituskierros toisensa jälkeen Suomesta hankkeita on ollut hyvin vähän. No nyt oli tullut Tornio-Haaparanta -sähköistyshankkeelle muutama miljoona EU-rahaa. Mutta siinä hankkeessa ei tehdä yhtään mitään sen eteen, että junat kulkisivat sujuvammin raideleveydeltä toiselle. Mitä olen sivusta seurannut niin homman ydin on koko ajan ollut 1524 mm raiteen liikenne Haaparantaan ja muulla ei oikein ole merkitystä. Tornion olemassaolevat 1435 mm raiteet jäävät siis käyttöä vaille jatkossakin. EDIT: Hankkeessa olikin mukana Tornion siirtokuormauspaikan maa-alueen lunastus VR:ltä Valtiolle ja nykyisen infran kunnostus, mikä teoriassa avaa uusia mahdollisuuksia... Kuormauspaikan nykyistä konttinosturia ei kuitenkaan enää kunnosteta vaan se puretaan pois. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Erkki Nuutio - Toukokuu 15, 2022, 15:01:24 Kun pakotepolitiikka lopetti matkustajaliikenteen Pietariin ja Allegro-kalusto jäi tyhjän pantiksi ja töhrimisvaaraan, olisivat minkä tahansa muun EU-maan liikenne- ja Eurooppaministerit järjestäneet 80...90 % EU-rahoituksen Tornion radan sähköistykseen, ja Allegrojen siirtämiseen Oulun ja Tornio/Haaparannan välille.
Suomi ei ole edes vaatinut tätä. Mandoliinot nauravat tällaiselle saamattomuudelle ja osaamattomuudelle. Otsikko: Vs: Suomi-rata Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 27, 2023, 17:25:17 Lentoratakin on siirtynyt Suomi-radan kokonaisuuteen
"Lentorata erkanee Pasilan pohjoispuolella pääradasta, kulkee Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta ja liittyy päärataan Keravan pohjoispuolella Kytömaalla. Lentoradalta on yhteydet pääradalle pohjoiseen sekä Lahden oikoradalle. Kaikkiaan ratayhteyden pituus on 30 kilometriä, josta tunnelin osuus on 28 kilometriä." Maaliskuussa esiteltiin teknisiä ratkaisuja https://suomirata.fi/lentorata/ Keravan esitykset https://suomirata.fi/wp-content/uploads/2023/03/Lentorata_tekninen-suunnittelu_yleisotilaisuus_esitykset_kerava_tuusula.pdf |