Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Suomi-rata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #25 : Toukokuu 13, 2022, 12:17:43 »

Vois olla nyt parempi että kaikki uudet ratat rakennetaan 1435mm:llä.
Espanja ja Baltian Maat (RailBaltica) tekee sen niin.

Tietysti on myös sotilaallista merkitystä, jos Suomi siirtyy vähitellen standardiraiteelle, jotta Venäjä ei pääse sotilasjunilla Suomeen.

Liikenne Venäjän kanssa on vähentynyt jyrkästi ja yhteys Ruotsiin ja mahdollisesti tunneli Rail Balticaan ovat jatkossa paljon tärkeämpiä yhteyksiä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #26 : Toukokuu 13, 2022, 13:42:50 »

Vois olla nyt parempi että kaikki uudet ratat rakennetaan 1435mm:llä.

Tietysti on myös sotilaallista merkitystä, jos Suomi siirtyy vähitellen standardiraiteelle, jotta Venäjä ei pääse sotilasjunilla Suomeen.

Aika helposti saa nykyaikaisilla aseilla sillat katki myös rintamalinjan takaa.

Liikenne Venäjän kanssa on vähentynyt jyrkästi ja yhteys Ruotsiin ja mahdollisesti tunneli Rail Balticaan ovat jatkossa paljon tärkeämpiä yhteyksiä.

Enpä suuremmin hötkyilisi. Kolmella vuosisadalla on vanjan kalusto Suomeen liikennöinyt, enkä usko lopun nytkään koittanut. Voi siinä vuosia tai vuosikymmeniäkin mennä, mutta sodat loppuvat aikanaan.
tallennettu
Sara Turunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #27 : Toukokuu 13, 2022, 14:46:13 »

Vois olla nyt parempi että kaikki uudet ratat rakennetaan 1435mm:llä.
Espanja ja Baltian Maat (RailBaltica) tekee sen niin.

Tietysti on myös sotilaallista merkitystä, jos Suomi siirtyy vähitellen standardiraiteelle, jotta Venäjä ei pääse sotilasjunilla Suomeen.

Liikenne Venäjän kanssa on vähentynyt jyrkästi ja yhteys Ruotsiin ja mahdollisesti tunneli Rail Balticaan ovat jatkossa paljon tärkeämpiä yhteyksiä.
Ihan järjetön ajatus alkaa rakentamaan uudet radat eri leveyteen. En ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä? Ihan turhaa hysteriaa ajatella kaikkia skenaarioita. Silloissa on todennäköisesti kaikissa tai ainakin hyvin monissa paikat räjähteitä varten jolla ne voidaan "katkaista" jos sellaiseen on koskaan tarvetta. En jaksa uskoa, että tavarajunaliikenne Venäjän kanssa loppuu milloinkaan kokonaan, esim. ammoniakkia taitaa olla aika haastavaa saada muualta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 969


« Vastaus #28 : Toukokuu 13, 2022, 15:09:14 »

Vois olla nyt parempi että kaikki uudet ratat rakennetaan 1435mm:llä.
Espanja ja Baltian Maat (RailBaltica) tekee sen niin.

Tietysti on myös sotilaallista merkitystä, jos Suomi siirtyy vähitellen standardiraiteelle, jotta Venäjä ei pääse sotilasjunilla Suomeen.

Liikenne Venäjän kanssa on vähentynyt jyrkästi ja yhteys Ruotsiin ja mahdollisesti tunneli Rail Balticaan ovat jatkossa paljon tärkeämpiä yhteyksiä.
Ihan järjetön ajatus alkaa rakentamaan uudet radat eri leveyteen. En ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä? Ihan turhaa hysteriaa ajatella kaikkia skenaarioita. Silloissa on todennäköisesti kaikissa tai ainakin hyvin monissa paikat räjähteitä varten jolla ne voidaan "katkaista" jos sellaiseen on koskaan tarvetta. En jaksa uskoa, että tavarajunaliikenne Venäjän kanssa loppuu milloinkaan kokonaan, esim. ammoniakkia taitaa olla aika haastavaa saada muualta.

Suomen pitää kyllä alkaa panostaa länsiliikenteeseen enemmän ja hankkia junanvaunuja joissa on telinvaihtomahdollisuus ja kontteja, ja laitta yhteys Tornoin kautta Ruotsiin kuntoon, turvatakseen huoltovarmuudelle tärkeät kuljetukset.

Ammoniakkia ja lannoitteita saa muista Pohjoismaista kunhan olisi junakalustoa siihen.

Myös muuta ulkomaanlakauppa varten on Suomi havoittuvassa asemassa jos Suomenlahden satamat joutuisivat merisaarron kohteeksi ja siksi rautatieyhteys Ruotsin kautta on saatava toimimaan.

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2200


« Vastaus #29 : Toukokuu 13, 2022, 16:56:29 »

Eikä tarvita edes merisaartoa. Riittää, kun Suomeen suuntautuville merirahdeille ei enää saisi vakuutuksia.

Eli tilanne olisi sama, kuin nyt on Saimaan kanavan rahtien ja laivojen vakuutusten suhteen.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #30 : Toukokuu 14, 2022, 18:55:18 »


Suomen pitää kyllä alkaa panostaa länsiliikenteeseen enemmän ja hankkia junanvaunuja joissa on telinvaihtomahdollisuus ja kontteja, ja laitta yhteys Tornoin kautta Ruotsiin kuntoon, turvatakseen huoltovarmuudelle tärkeät kuljetukset.


Rautatieliikenne-lehden mainos


* IMG20220514092836_5.jpg (677.37 kilotavua, 1024x799 - tarkasteltu 201 kertaa.)
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #31 : Toukokuu 15, 2022, 00:10:16 »

Ihan järjetön ajatus alkaa rakentamaan uudet radat eri leveyteen. En ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä? Ihan turhaa hysteriaa ajatella kaikkia skenaarioita. Silloissa on todennäköisesti kaikissa tai ainakin hyvin monissa paikat räjähteitä varten jolla ne voidaan "katkaista" jos sellaiseen on koskaan tarvetta. En jaksa uskoa, että tavarajunaliikenne Venäjän kanssa loppuu milloinkaan kokonaan, esim. ammoniakkia taitaa olla aika haastavaa saada muualta.

Niin mä ajatelen että Suomi voi käydä tämä espanjalainen systeemi siheen:
https://www.revistaitransporte.com/changing-gauge-without-missing-a-beat/

Että se ei olis iso ongelma vaihtaa 1435mm:sta 1524mm:iin tai toisenpäin.
Espanja on rakentanut ja rakentaa koko AVE systeemi 1435mm:lla. Joskus tulevaisuudessa koko rataverkko voi olla sitten 1435mm leveytella mitä helpotaa Europan kansainvälinen likkennetta sekä kalusto on myöskin halvempi saatavilla.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #32 : Toukokuu 15, 2022, 09:17:10 »

Tässä on yleisesitys raidevälin muuttamisjärjestelmistä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_gauge

Mielestäni järkevä aloitusratkaisu olisi Tallinnan tunnelin jatko Hyvinkään vaiheille 1435 mm:n leveydellä.
Yli puolet liikennetarpeesta hoituisi siten. Lopuille raideleveyden muuttamuslaitteet ja jatko 1524 mm:n raiteilla.

Jos LiVi ja muut vastuulliset liikennepoliitikot eivät olisi olleet täydessä makeassa unessa koottaessa EU:n "koronaelvytyspakettia", meillä olisi JO vähintään miljardi euroa Tallinnan tunnelin valmistelu- ja rakennustöitä varten. Työt olisivat jo käynnissä. Mutta täällä sekoiltiin vain tuppukylien tunnin junia
Niinpä paketin Suomen velaksi jäävästä noin 6 miljardista eurosta käytetään noin 4.5 miljardia mm. italialaisasuntojen energiaremontteihin.
Liikennepoliitikkojen syvä uni näyttää jatkuvan.  Asiat eivät etene, niin kauan kuin tuppurointi jatkuu.

Todettakoon että esimerkiksi Liettua sai oman osuutensa noin 80% EU-rahalla, silloin vielä EU:n koheesiorahastosta: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/projects/lithuania/railway-upgrade-offers-improved-train-services-across-borders  .
 
On selvää että Venäjän toimet Ukrainassa ja siitä johtuva uhka meriliikenteemme häiriintymiselle jopa hyvinkin yllättävästi (vrt. Saimaan kanava + tähtitieteelliset vakuutusmaksut laivoille) toisi asian EU:n rahoituksen piiriin. F35 -koneiden rahdinkuljetuskyky on niin vaatimaton, että emme yksin niillä selviä.

Olimme täydessä merisaarrossa 1939/40. Osittainen nälänhätä toteutui siksi kevättalvella 1942.  
Merikuljetusten huippukalliiden rahtien (vakuutukset) aikaa riitti 1940-luvun loppupuolelle asti.    
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #33 : Toukokuu 15, 2022, 12:13:00 »

Tässä on yleisesitys raidevälin muuttamisjärjestelmistä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_gauge

Mielestäni järkevä aloitusratkaisu olisi Tallinnan tunnelin jatko Hyvinkään vaiheille 1435 mm:n leveydellä.
Yli puolet liikennetarpeesta hoituisi siten. Lopuille raideleveyden muuttamuslaitteet ja jatko 1524 mm:n raiteilla.

Jos LiVi ja muut vastuulliset liikennepoliitikot eivät olisi olleet täydessä makeassa unessa koottaessa EU:n "koronaelvytyspakettia", meillä olisi JO vähintään miljardi euroa Tallinnan tunnelin valmistelu- ja rakennustöitä varten. Työt olisivat jo käynnissä. Mutta täällä sekoiltiin vain tuppukylien tunnin junia
Niinpä paketin Suomen velaksi jäävästä noin 6 miljardista eurosta käytetään noin 4.5 miljardia mm. italialaisasuntojen energiaremontteihin.
Liikennepoliitikkojen syvä uni näyttää jatkuvan.  Asiat eivät etene, niin kauan kuin tuppurointi jatkuu.

Todettakoon että esimerkiksi Liettua sai oman osuutensa noin 80% EU-rahalla, silloin vielä EU:n koheesiorahastosta: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/projects/lithuania/railway-upgrade-offers-improved-train-services-across-borders  .
 
On selvää että Venäjän toimet Ukrainassa ja siitä johtuva uhka meriliikenteemme häiriintymiselle jopa hyvinkin yllättävästi (vrt. Saimaan kanava + tähtitieteelliset vakuutusmaksut laivoille) toisi asian EU:n rahoituksen piiriin. F35 -koneiden rahdinkuljetuskyky on niin vaatimaton, että emme yksin niillä selviä.

Olimme täydessä merisaarrossa 1939/40. Osittainen nälänhätä toteutui siksi kevättalvella 1942.  
Merikuljetusten huippukalliiden rahtien (vakuutukset) aikaa riitti 1940-luvun loppupuolelle asti.    


Totta turiset. Rahoituskierros toisensa jälkeen Suomesta hankkeita on ollut hyvin vähän.

No nyt oli tullut Tornio-Haaparanta -sähköistyshankkeelle muutama miljoona EU-rahaa. Mutta siinä hankkeessa ei tehdä yhtään mitään sen eteen, että junat kulkisivat sujuvammin raideleveydeltä toiselle. Mitä olen sivusta seurannut niin homman ydin on koko ajan ollut 1524 mm raiteen liikenne Haaparantaan ja muulla ei oikein ole merkitystä. Tornion olemassaolevat 1435 mm raiteet jäävät siis käyttöä vaille jatkossakin.

EDIT: Hankkeessa olikin mukana Tornion siirtokuormauspaikan maa-alueen lunastus VR:ltä Valtiolle ja nykyisen infran kunnostus, mikä teoriassa avaa uusia mahdollisuuksia... Kuormauspaikan nykyistä konttinosturia ei kuitenkaan enää kunnosteta vaan se puretaan pois.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2022, 16:26:33 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #34 : Toukokuu 15, 2022, 15:01:24 »

Kun pakotepolitiikka lopetti matkustajaliikenteen Pietariin ja Allegro-kalusto jäi tyhjän pantiksi ja töhrimisvaaraan, olisivat minkä tahansa muun EU-maan liikenne- ja Eurooppaministerit järjestäneet 80...90 % EU-rahoituksen Tornion radan sähköistykseen, ja Allegrojen siirtämiseen Oulun ja Tornio/Haaparannan välille.
Suomi ei ole edes vaatinut tätä.  Mandoliinot nauravat tällaiselle saamattomuudelle ja osaamattomuudelle.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #35 : Maaliskuu 27, 2023, 17:25:17 »

Lentoratakin on siirtynyt Suomi-radan kokonaisuuteen

"Lentorata erkanee Pasilan pohjoispuolella pääradasta, kulkee Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta ja liittyy päärataan Keravan pohjoispuolella Kytömaalla. Lentoradalta on yhteydet pääradalle pohjoiseen sekä Lahden oikoradalle. Kaikkiaan ratayhteyden pituus on 30 kilometriä, josta tunnelin osuus on 28 kilometriä."

Maaliskuussa esiteltiin teknisiä ratkaisuja

https://suomirata.fi/lentorata/

Keravan esitykset https://suomirata.fi/wp-content/uploads/2023/03/Lentorata_tekninen-suunnittelu_yleisotilaisuus_esitykset_kerava_tuusula.pdf
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Suomi-rata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina