Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« : Syyskuu 15, 2021, 09:00:04 » |
|
Suunnittelu lähdössä liikkeelle "Suomi-rata Oy:n toimitusjohtaja Timo Kohtamäki kertoo, että syksyn ja alkutalven aikana tehdään selvityksiä, joissa mukana on päärataa mukaileva vaihtoehto ja lisäksi useita uusia, vaihtoehtoisia maastokäytäviä." https://yle.fi/uutiset/3-12098664------------------ https://suomirata.fi/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2021, 08:34:33 » |
|
Suomi-rata selvittää esiselvitystä "Suomi-rata Oy on käynnistänyt kaksi esiselvitystä: Nopea Helsinki – Tampere -ratayhteystarkastelun pääsuuntaselvitys, konsulttina Sitowise Oy Riihimäki-Tampere yhteysvälin kehittämisselvitys, konsulttina Ramboll Finland Oy " https://suomirata.fi/suomiradan-esiselvitysvaihe-on-kaynnissa/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2022, 07:12:11 » |
|
Näin se etenee, kuin junan vessa "Suomirata sai vauhtia, kun hankkeen suunnittelusta vastaava yhtiö perustettiin vuoden 2020 lopussa. Hankeyhtiö organisoitui keväällä 2021 ja suunnittelujohtaja aloitti kesäkuussa 2021. Suomi-rata Oy:n tehtävänä on Helsingin ja Tampereen väliseen Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevaan raideyhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti." https://suomirata.fi/nain-hanke-etenee/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2022, 09:37:47 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2022, 10:15:09 » |
|
Koen kuvatun Suomi-rata -touhun (jossa toki on nykyinenkin linjaus vielä "vaihtoehtona") lähinnä vain aiheuttavan hajaannusta. Sen ja Turun tunnin junan myötävaikutuksella jäämme lopullisesti sivuun miljardin euron luokkaa olevasta oikeutetusta osuudestamme EU:n koronaelvytys-infrainvestoinnista. Ne rahat on nyt jo jaettu ja jyvitetty Keski- ja Eteläeurooppaan. Siellä lapioidaan rahojamme.
Miljardin luokkaa olevalla oikeutetulla osuudellamme olisimme ilman Tampereen ja Turun putkinäkö-johdon touhuilua rahoittaneet Tallinnan tunnelin jo puoliksi ja aloittaneet sen rakentamisen.
Ajatelkaa ne joilla on arvostelukykyä mahdollisuuksiamme maksuosuuden perusteella luonnolliseen EU-tukeen: 1/ Tallinnan tunneliin, jossa meitä tukisi määrätietoisesti koko Baltia, Puola ja Saksa. Vain Ruotsi olisi happamana. 2/ Suomirata (uusi ajateltu linjaus), jota ei tue mikään maa. Mutta kiroaa mm. Riihimäki, Hämeenlinna, Toijala. 3/ Turun tunnin juna, jota tukee laimeasti Ruotsi, joka ei ole aikansaanut edes Kapellskärin rautatietä, jota se suunnitteli jo yli sata vuotta sitten.
Mielestäni LiVi-ministeriöön pitää nimittää vähintään kansliapäälliköksi unilukkari. Sellainen sieltä puuttuu. Ja tälle karttakeppi jolla herättää ministerin ja vain lillukanvarsia koskettelevat virkamiehet/naiset.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2022, 12:29:02 kirjoittanut Erkki Nuutio »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 209
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 21, 2022, 19:31:48 » |
|
On vähän vaikeaa ymmärtää tätä Suomiratakiimaa kun yhä vähemmän on tarvetta sille että intercity tuo pikkupomon ison pomon luo. On nämä netit sun muut tekniikat. Kuitenkin paikallisesti on tarvetta liikkua monestakin syystä. Pitäisi kohdistaa kiinnostus paikallisliikenteen parantamiseen ja jopa ymmärtää että ihmisiä asuu muuallakin kuin Helsingin seudulla..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 22, 2022, 09:26:16 » |
|
On vähän vaikeaa ymmärtää tätä Suomiratakiimaa kun yhä vähemmän on tarvetta sille että intercity tuo pikkupomon ison pomon luo. On nämä netit sun muut tekniikat. Kuitenkin paikallisesti on tarvetta liikkua monestakin syystä. Pitäisi kohdistaa kiinnostus paikallisliikenteen parantamiseen ja jopa ymmärtää että ihmisiä asuu muuallakin kuin Helsingin seudulla..
Suomi-rata tuo lisää kapasiteettia myös vanhalle radalle ja esim. Riihimäen lähijunia voidaan tiivistää kaupungin haluamaan 15 min väleihin kun saadaan nopeat junat pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 22, 2022, 12:06:24 » |
|
Suomi-rata tuo lisää kapasiteettia myös vanhalle radalle ja esim. Riihimäen lähijunia voidaan tiivistää kaupungin haluamaan 15 min väleihin kun saadaan nopeat junat pois.
Voidaan voidaan, jos vaan maksaja löytyy. Riihimäkisiä ei juniin riitä. Näin iittalalaisena maanomistajana saamme jälleen jännittää, että pirstooko suomi-rata maamme ja mantumme. Muistan pikkunöösinä kun aikuiset huolissaan tutkivat vt 3:n uutta linjausta, joka onneksemme valikoitui meidän kannalta edullinen. Aiemmat polvet ovat murehtineet alkuperäistä vt 3:sta ja vielä aiemmat rautatien linjausta. Jo kolmella vuosisadalla kysymys on ollut, että via Valkeakoski vaiko ei. Myös kaksi maakaasuputkilinjaa halkoo Iittalaa ja niissäkin on osalle osunut mustapekka kouraan, vaikkakin rakennusajan jälkeen haitta on aika vähäinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 27, 2022, 08:06:03 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 28, 2022, 10:57:31 » |
|
Se, että rakennetaan Tamperelaisille pikarata neitseellisen metsän läpi Seutulan lentokentälle, kuulostaa hyvältä "läpältä". Mutta, että sen tutkimiseen upotetaan oikeaa rahaa.... Varmistetaanpa vielä kerran, että onko Suomessa varmasti yhtä paljon asukkaita kuin Japanissa tai Saksassa tai edes Ranskassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 28, 2022, 14:27:11 » |
|
Se, että rakennetaan Tamperelaisille pikarata neitseellisen metsän läpi Seutulan lentokentälle, kuulostaa hyvältä "läpältä". Mutta, että sen tutkimiseen upotetaan oikeaa rahaa.... Varmistetaanpa vielä kerran, että onko Suomessa varmasti yhtä paljon asukkaita kuin Japanissa tai Saksassa tai edes Ranskassa.
Hyvä pointti muuten. Tampereellakin on aivan hyvä lentokenttä, jonka saaminen kiskoliikenteen pariin lienee vähäinen investointi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 71
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 28, 2022, 15:33:20 » |
|
Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 28, 2022, 17:20:18 » |
|
Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla.
Jos tämä kaukojunien kierrättäminen lentokentän kautta ei kuulukkaan itsessään suunniteltavaan projektiin, vaan jonkun projektin "alasuunnitelmiin", silloin se kolmioraide sisältyisi kys. suunitelmaan itsessään. Siihen ei näin tarvitsisi luoda omaa suunnitelmaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 28, 2022, 22:39:10 » |
|
Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla.
Kehäradallehan ei mahdu kuin se liikenne, joka siellä jo on. Ainakaan eri nopeuksisia junia kapasiteettiin ei ole mahdollista sisällyttää. Jos kaukoliikenne halutaan lentokentälle, se edellyttää joka tapauksessa suunnitellun lentoradan rakentamista, eli Koivukylän kautta ne eivät tule sinne menemään. Lentorata päättyy sitten Kytömaalle, jos mennään nykyisillä linjauksilla, tai jatkuu uutena linjauksena Tampereen suuntaan jos (minusta visiona lapasesta lähtenyt) uuden linjauksen mukainen Suomirata päätetään rakentaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 28, 2022, 23:24:49 » |
|
Kehäradallehan ei mahdu kuin se liikenne, joka siellä jo on. Ainakaan eri nopeuksisia junia kapasiteettiin ei ole mahdollista sisällyttää.
Tämä ei nyt ole varsinaisesti ihan totta. Tai riippuu mitä tällä täsmälleen tarkoitetaan. Huopalahden ja Tikkurilan välisen liikenteen voisi käytännössä kaksinkertaistaa ongelmitta. Suurempi haaste on vain saada se liikenne sinne, kun esim. Psl-Hpl -välin käyttöaste on kaupunkiraiteiden puolella aika maksimissaan samoin kuin pääradan puoli Helsingin ja Tikkurilan välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 29, 2022, 00:11:52 » |
|
Kehäradallehan ei mahdu kuin se liikenne, joka siellä jo on. Ainakaan eri nopeuksisia junia kapasiteettiin ei ole mahdollista sisällyttää.
Tämä ei nyt ole varsinaisesti ihan totta. Tai riippuu mitä tällä täsmälleen tarkoitetaan. Huopalahden ja Tikkurilan välisen liikenteen voisi käytännössä kaksinkertaistaa ongelmitta. Hyvää faktantarkastusta / täsmennystä, yritin viestiä kirjoittaessani vähän ulkomuistista muistella mitä jossain Kehärataan tai Lentorataan tms. liittyvässä julkaisussa / raportissa (*) joskus mainittiin ja ulosanti jäi siltä osin virheelliseksi / sekavaksi. Kyse taisi olla tosiaan vain eri kategorian junien sovittamisesta kapasiteettiin, samanlaisia joka pysäkillä pysähtyviä lähijunia joita nykyisetkin ovat olisi varmasti mahdollista lisätä, kun nykyään menevät 10 minuutin vuorovälillä. Mutta anyway, en tiedä mitä Antti ajatteli kolmioraiteella tehtävän. Kaukojunia, joista tässä ketjussa on puhe? Vaikka sinne kaukojuna nykyisten väliin työnnettäisiinkin, niin ei-lentokentälle meneville matka-aikaa tulisi äkkiä tarkastellen 15 minuuttia lisää nykyiseen verrattuna, kun joutuvat sovittamaan vauhdin lähijunien mukaan, ja Tikkurilan pysähdys jäisi pois. Nämä ovat varmastikin liian kova hinta siitä, että vain osa kaukomatkustajista suuntaa lentokentälle, ja moni toisaalta suuntaa Tikkurilaan. Lentokentän kautta meneviä lähijunia, jotka jatkavat Koivukylässä pohjoiseen? Jos nyt ei ajatella pääradan ja rantaradan kapasittirajoitteita, niin siihenhän kolmioraide antaisi mahdollisuuden, kun vaikkapa Keravalta ja Järvenpäästä pääsisi lentoasemalle kätevästi vaihdotta. Tämä ei tullut aiempaa viestiä kirjoittaessa mieleenikään, kun ketjun aiheesta johtuen ajattelin vain kaukoliikennettä. (*) lähteen täsmällisyys ei täyttäne kaikkia akateemisia vaatimuksia
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santeri Hiitola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 29, 2022, 16:33:14 » |
|
Lentokentän kautta meneviä lähijunia, jotka jatkavat Koivukylässä pohjoiseen? Jos nyt ei ajatella pääradan ja rantaradan kapasittirajoitteita, niin siihenhän kolmioraide antaisi mahdollisuuden, kun vaikkapa Keravalta ja Järvenpäästä pääsisi lentoasemalle kätevästi vaihdotta. Tämä ei tullut aiempaa viestiä kirjoittaessa mieleenikään, kun ketjun aiheesta johtuen ajattelin vain kaukoliikennettä.
Tästähän saisi tehtyä kehäradasta kasiradan, ja tuotua Hyrylän, Nurmijärven ja Klaukkalan lähijunaverkkoon. Muodoksi tulisi nykyistä kehärataa vähän isompi ja vinksahtaneempi sydän, niin pysyy brändissäkin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #19 : Tammikuu 29, 2022, 22:04:59 » |
|
Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla.
Enpä muista sellaisesta kuullenikaan. Sen sijaan Suomi-rataa, tai ylipäätään pääradan kaukoliikennettä, on hahmoteltu kulkemaan tunnelissa lentoaseman alitse ja kehäradan lentoasema-nimisen rautatieaseman alle rakennettaisiin Suomi-/pääradan asema.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 02, 2022, 17:32:57 » |
|
Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla.
Enpä muista sellaisesta kuullenikaan. Itse muistan kerran kuulleeni siitä täällä Vorkin puolella. Ja sillehän on muuten tilavarauskin maastossa, samoin kuin esim. Joensuussa
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 03, 2022, 09:09:53 » |
|
Kiinnostavaa on myös se, miksi Koivukylän kolmioraide ei ole millään suunnittelulistalla.
Enpä muista sellaisesta kuullenikaan. Itse muistan kerran kuulleeni siitä täällä Vorkin puolella. Ja sillehän on muuten tilavarauskin maastossa, samoin kuin esim. Joensuussa Mihinkäs Joensuussa sellainen on? Etelästä Ilomantsiin vai Lännestä Kontiomäen suuntaan? Kolmioraidevarauksia on lukuisten kaupunkien kaavoissa. Iisalmi ja Toijala ainakin tulee mieleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 03, 2022, 15:12:00 » |
|
Mihinkäs Joensuussa sellainen on? Etelästä Ilomantsiin vai Lännestä Kontiomäen suuntaan?
Kolmioraidevarauksia on lukuisten kaupunkien kaavoissa. Iisalmi ja Toijala ainakin tulee mieleen.
Joensuun kolmioraidevaraus on tässä. Iisalmen kolmiotahan "tehdään" jo, se ei ole enää pelkkä varaus.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 471
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 04, 2022, 14:08:55 » |
|
Joensuun kolmioraidevaraus on tässä. Joensuun kaupunki on tällä hetkellä kaavoittamassa tuolle alueelle uutta katua. Kaavaselostusluonnoksen liitteessä 3 on kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheen aikainen Väyläviraston lausunto, jossa kolmioraidevarauksesta sanotaan seuraavaa: ”Rautatiealueen asemakaavamerkintää (LR) ei tule muuttaa asemakaavan alueella. Väylävirasto varautuu kaavahankkeen alueelle sijoittuvan kolmioraiteen rakentamiseen, mikäli sille on tulevaisuudessa liikenteellistä tarvetta. Kolmioraide tulee olla myös helposti käyttöön otettava, mikäli joen ylittävän rautatiesillan kantomyssä tapahtuu ennakoimattomia heikennyksiä. Väylävirasto on päivittänyt vuonna 2018 valtakunnallisen näkemyksen siitä, miten maankäytössä on pitkällä ajanjaksolla tarve varautua muun muassa rautateiden Iisäraiteisiin, kolmioraiteisiin ja Iisäkohtauspaikkoihin. Joensuun kolmioraide ei ole osana Väyläviraston tavoitetilaa, eikä Väylävirastolla ole suunnitelmia kolmioraiteen toteuttamiseksi. Tästä huolimatta maankäytön suunnittelulla ei tule estää kolmioraiteen toteuttamista myöhemmin.”
|
|
|
|