Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Juha Toivonen - Huhtikuu 07, 2025, 06:49:34



Otsikko: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Juha Toivonen - Huhtikuu 07, 2025, 06:49:34
https://www.aamulehti.fi/mainos/art-2000011135000.html
Keskustelu Viinikan ratapihan siirrosta ottaa jälleen uuden askeleen. Tuohon keskusteluun liittyy myös Tampereen läntisen ohitusraiteen rakentaminen, sekä Vt3 oikaisu.


Otsikko: Vs: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Simo Virtanen - Huhtikuu 07, 2025, 15:30:40
https://www.aamulehti.fi/mainos/art-2000011135000.html
Keskustelu Viinikan ratapihan siirrosta ottaa jälleen uuden askeleen. Tuohon keskusteluun liittyy myös Tampereen läntisen ohitusraiteen rakentaminen, sekä Vt3 oikaisu.

Puskiaisten nimbyt nostavat aihetta toistamiseen esiin.

Hiihtoniilojen "luonnonvaraiset" maakaasuputkien tai 400 kV -linjojen aukoilla kulkevat ladut kärsivät jne.


Otsikko: Vs: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Markku Naskali - Huhtikuu 07, 2025, 16:53:51
En ole noiden hankkeiden kannattaja, mutta on lähes huvittavaa kun vastaavissa tilanteissa otetaan kiivaasti kantaa "virkistyskäytön ja luontoarvojen puolesta". Luontoa toki pitää suojella, mutta se virkistyskäyttö? Kuinko moni nykyään esim. marjastaa, sienestää jne. ja ne ladut kulkevat tosiaan muualla kuin aidossa metsämaastossa.


Otsikko: Vs: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Juha Toivonen - Huhtikuu 07, 2025, 17:22:39
Kyllähän tuossa hankkeessa järkeäkin on, korkeiden kustannusten lisäksi. Voin vain kuvitella, kuinka kiinteistöpuolen vaikuttajat katselevat jo nyt suorastaan kuola suupielistään valuen, mahdollisuutta kaavoittaa nykyinen Viinikan ratapiha-alue tiukkaan pakatuksi ultraurbaaniksi uudeksi kaupunginosaksi. Vain runsas kilometri Tampereen ydinkeskustasta, taannee asuntojen menekin suorastaan "viedään käsistä" - mentaliteetilla. Kyse on enää vain siitä, kuinka monta kymmentä hehtaaria kaavamuutoksen jälkeen "betonoidaan palikkarakenteilla", ja mikä tulee olemaan se suurin mahdollinen kerrosmäärä kyseisille rakennuksille.
 
Ennen edellä mainittua, katoaa kuitenkin Lokomon tehdasalue, muutamaa suojeltavaa rakennusta lukuun ottamatta. Ilmeisesti asuntorakentamiselle pyhitetty alue? Ja vielä näitäkin ennen, rakennetaan koko Viinikan lahden pohjukka aina pitkälle Hatanpään niemelle asti. Viinikan lahti - Hatanpää projektiin liittyy myös varsin suuri vesistön täyttö maa-aineksilla.

Rautateiden kannalta tietysti Tampereen asema-alueen uudelleen järjestely ja mahdollisuus siirtää raskasta tavaraliikennettä pois Tampere - Lielahti - Kalkku väliltä painaa luonnollisesti vaa'assa. Aikoinaan ideoitiin/suunniteltiin 3. raiteen rakentamista Tampere - Lielahti välille, mutta tuo suunnitelma lienee haudattu jo yli vuosikymmen sitten? Armonkallio - Lielahti välillä tuskin vastustetaan, jos tavaraliikennettä saadaan siirrettyä pois ko rataosalta. Niin tai näin, mutta jos Viinikan ratapihan siirtoon Lempäälän Puskiaisiin päädytään, ja samaan pakettiin nivotaan Tampereen läntinen ohitusraide, niin jotakinhan se tulee luonnollisesti maksamaan.


Otsikko: Vs: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 07, 2025, 19:06:07
Armonkallio - Lielahti välillä tuskin vastustetaan, jos tavaraliikennettä saadaan siirrettyä pois ko rataosalta.

Ei ole ohi kulkeva liikenne mitenkään haitannut. Vaihtotöistä on joku joskus valittanut, ja erityisesti Dv12:lla ajetuista.


Otsikko: Vs: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 07, 2025, 19:14:04
En ole noiden hankkeiden kannattaja, mutta on lähes huvittavaa kun vastaavissa tilanteissa otetaan kiivaasti kantaa "virkistyskäytön ja luontoarvojen puolesta". Luontoa toki pitää suojella, mutta se virkistyskäyttö? Kuinko moni nykyään esim. marjastaa, sienestää jne. ja ne ladut kulkevat tosiaan muualla kuin aidossa metsämaastossa.

Tuolla Vt3:n niin sanotun Puskiaisten oikaisun varrella todella on virkistyskäytössä olevaa metsikköä ja Iso-Naistenjärvi, jonka luona on mm. laavu ja luontopolku. Alue on kaupunkilaiselle lyhyen matkan päässä ja siellä voi pistäytyä luonnossa helposti vaikka perheen kanssa iltapäivällä töiden jälkeen. Myös marjastajia on jonkin verran syksyisin. Se aiottu oikaisu menisi läheltä ohi ja alueen melutaso väistämättä nousisi.


Otsikko: Vs: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Juha Toivonen - Huhtikuu 07, 2025, 19:23:07
Armonkallio - Lielahti välillä tuskin vastustetaan, jos tavaraliikennettä saadaan siirrettyä pois ko rataosalta.

Ei ole ohi kulkeva liikenne mitenkään haitannut. Vaihtotöistä on joku joskus valittanut, ja erityisesti Dv12:lla ajetuista.

Tampereen aseman läpäisykyky ilmeisesti muuttuu läpi kulkevan rahdin osalta alemmaksi tulevan remontin jälkeen? Toisekseen, kyllä Pispalan kannakselta, Santalahti - Lielahti väliltä tuli julkisuuteen kipakkaakin negatiivista palautetta VR:n operoimista raskaimmista junista. Toki on niin, että rautatie on ollut siellä jo aikoja ennen lähes rataan kiinnirakennettua asutusta, joten mitäs rakensit, - voisi kuulua varsin oikeutettu kysymys.


Otsikko: Vs: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Juha Toivonen - Huhtikuu 07, 2025, 19:27:58
Ilmeisesti myös Tampere - Pirkkalan lentokentän tarvitsema rautatielogistiikka kytkeytyy varsin kiinteästi yhteen aloituksessa mainittujen suunnitelmien kanssa. Todennäköistä on, että tuo suunnitelma valmisteluineen kokonaisuudessaan toteutetaan, ja käsittely kaikkine prosesseineen aloitetaan jo hyvissä ajoin ennen vuotta 2030, jotta odotettavissa oleva kaikkinainen moniasteinen valitusprosessi eri oikeusasteissa saadaan päätökseen reippaasti ennen 2040-lukua.


Otsikko: Vs: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Markku Naskali - Huhtikuu 07, 2025, 20:03:12
Kuten kerroin, en ole hankkeen kannattaja, mutta  kuinkahan monta metsässä liikkujaa  asia todellisuudessa koskee. Ja onhan Birgitan polulla paljon muitakin kohteita.
Ja se rakentajien maanhimo. Maassa on paljon myymättömiä uusia asuntoja ja rakennustoiminta  on muutenkin lamassa. Ja mistä niitä asukkaitakin tulisi kun maahan muuttoakin tunnutaan niin kovasti kammoksuttavan...


Otsikko: Vs: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa
Kirjoitti: Simo Virtanen - Huhtikuu 07, 2025, 20:47:22
Ja se rakentajien maanhimo. Maassa on paljon myymättömiä uusia asuntoja ja rakennustoiminta  on muutenkin lamassa. Ja mistä niitä asukkaitakin tulisi kun maahan muuttoakin tunnutaan niin kovasti kammoksuttavan...

Tampere on pk-seudun kanssa harvoja kasvavia kaupunkeja ja kasvu jatkunee niin pitkälle kuin ylipäätään on näkymiä.

Ei kaikkia tulokkaita voida uusiin metsälähiöihiinkään majoittaa.

Takon hiljeneminen vapauttaa mukavasti pinta-alaa Viinikasta johonkin tähdellisempään käyttöön. Näissä kuvioissa vuosi 2050 on kuitenkin jo aivan pian käsillä.