Tänään kaupat on vahvistettu, valitusajan kuluttua umpeen. Ohessa Railjournalin ja Railcolorin linkit.
http://www.railjournal.com/index.php/locomotives/obb-and-lokroll-order-siemens-vectrons.html?channel=528http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=9632&action=dviewNäiden uutisten perusteella sitova tilaus koskee ainoastaan 30 veturia, raamisopimus olisi kaikkiaan 200 veturista (nyt tilattavat mukaan luettuna). Kuusiakselisista vetureista ei puhuta yhtään mitään.
Näin ollen hankinta olisi joiltakin osin sangen erilainen kuin tarjouskilpailun alkaessa odotettiin. Yksi tulkinta voisi olla, että alan teollisuuden kiinnostus tarjota mittatilaustuotteita on rajallinen, ainakin niin kauan kuin asiakas odottaa vetureilta sellaista hintatasoa, johon viime vuosikymmeninä on totuttu. ÖBB on viime vuosikymmeninä ollut Siemensille poikkeuksellisen uskollinen asiakas, joten kiintoisaa se on, että edes heille ei nyt olisi kuusiakselisia Vectroneita tulossa.
Toisaalta asian voi myös nähdä toisin päin: Itävallassa on ollut viime vuosina jonkinmoinen julkinen salaisuus, että sarjan 1144 (ex. 1044) tyristoriveturit vuosilta 1978-1995 ovat käyneet ylläpidon ja varaosien saatavuuden kannalta varsinaisiksi painajaisiksi, ja ÖBB:n kalustopuolella on ollut näkemys, että vetureiden ennenaikainen korvaaminen moderneilla asynkronimoottorivetureilla olisi perusteltua. Sarjaa 1144 on kirjoilla 209 veturia, joten vaikka Vectronit eivät korvaisi niitä suoraan, raamisopimuksen koko voisi olla perusteltavissa tätäkin taustaa vasten.
Mikään ei tietenkään ole mahdotonta, ja harrastajan näkökulmasta uusi kuusiakselinen veturisarja olisi todella kiinnostava lisä Euroopan rautateille. Railjournalin ja Railcolorin (+ lukuisten saksankielisten lähteiden valossa) tulkinta on minusta kuitenkin yksiselitteinen, että hankinnan piirissä olisi vain neliakselisia vetureita.
Onko jollakin tämän keskustelun lukijalla mahdollisuus vahvistaa tai kumota tämä johtopäätös?