Tällainen uusi kilpailija on tulossa haastamaan junaliikennettä. Ajoon härveli pääsee artikkelin mukaan jo syksyllä. Ensimmäinen reitti kulkee Göteborgin ja Helsingborgin vlillä, sama reitti, jossa meilläkin nyttemmin yleistyneet tuplapituiset rekat aloittivat muutama vuosi sitten. Milloinkahan kiskoja pitkin mahtaa matkata automaattisia moduleita kokonaisten junien seassa?
Aika kaukana taitaa olla todellisena haastajana toimiminen, mutta hyvä, että kehitellään.
Äkkiseltään sanoisin, että kumipyöräsektorillakin kilpailu voi olla kaukana, kun ihmisen kuljettamana samaa reittiä ajetaan 76 tonnin kokonaismassalla eli lastia voidaan ottaa jotain rapiat 40 tonnia per rekka. Tuon robottiauton kantavuus lienee 10 tonnin luokkaa.
Maalaisjärjellä luulisi olevan paljon helpompaa kehitellä miehittämätöntä junaa, kun liikenneöintiympäristö on paljon helpommin hallittavissa ja rahtia kulkisi samalla vedolla satoja tonneja. Eikä tarvittaisi kalliita akkujakaan, kun virtapiuhat ovat yläpuolella. Ehkä tämän vision fläppitaululle piirtävä ei saa rahoittajia innostumaan..