Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« : Tammikuu 16, 2009, 10:16:32 » |
|
Kalvitsan kaunis asemarakennus on siirtynyt tällä viikolla omistukseeni, ja sen kunnostaminen alkaa välittömästi. Ensi kesänä asema saa perinteisen, vaaleanharmaan värinsä takaisin. Kunnostuksen aikatähtäimenä on 1950-1960-luku. VR-tiloja entisöidään, ja asuinpuolen huoneet kunnostetaan asumiskäyttöön. Otan mielelläni vastaan aseman historiaa koskevia tietoja, valokuvia ja esineitä. Raiderele-yhdistyksen kanssa on jo sovittu turvalaitetekniikan deponoinnista junaohjaajan huoneeseen. Lisää asiasta aseman blogissa: http://blogit.maaseuduntulevaisuus.fi/kalvitsanasema/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 85
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2009, 10:38:06 » |
|
Onnea projektille! Tuttu, entisen kotikunnan asema saa siis arvoisensa vanhuudenpäivät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Raimo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2009, 12:27:38 » |
|
Hieno juttu. Kohtahan Mikkelistä alkaen Pieksämäelle on "täysikäsi" kunnostettuja rautatierakennuksia, kunhan Hiirolan asemalle ja Kantalallekin löytyy arvoisensa ostaja. Hyvältä näyttää myös Mikkelin eteläpuoli. Mäntyharjun asema pitäisi kyllä saada kanssa alennustilastaan kunnostettavaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2009, 13:01:54 » |
|
Sikäli kun Senaatin puheista ymmärsin, myös Hiirola on myyty. Eiköhän aleta rakentamaan viestiyhteyksiä asemien välille uudestaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2532
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2009, 15:05:06 » |
|
Kalvitsan kaunis asemarakennus on siirtynyt tällä viikolla omistukseeni, ja sen kunnostaminen alkaa välittömästi. Ensi kesänä asema saa perinteisen, vaaleanharmaan värinsä takaisin. Kunnostuksen aikatähtäimenä on 1950-1960-luku. ........
Kommentit Seppo Pölhöltä, joka 30-luvulla teki junalla koulumatkansa Haukivuori-Mikkeli: Kalvitsan perinteinen väri oli lämmin kellanharmaa, siniharmaa on myöhempi väritys. Ikkunanpuitteet ja ovet erottuivat tummempina. Väri muistutti kaukaisesti ns. voimapaperia, mutta oli huomattavasti vaaleampi. Pieniä värieroja oli joka asemassa, ja niinhän se on maalari tehnyt aina omat sekoituksensa. Samoin vuorilautojen maalauksessa oli eri ratkaisuja, asemat tulivat kiinnostavimmiksi pienillä eroilla. Haukivuori oli poikkeuksellisesti murrettu valkoinen jo 30-luvun alussa. Kalvitsan nimi tulee muuten venäläisestä nimestä Schadewitz, josta kansan suussa tuli Kalvitsa. Schadewitzit muuttivat nimensä Harmajaksi ja monet olivat aikanaan tunnettuja julkisuuden henkilöitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 85
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2009, 15:31:12 » |
|
PPP:n idea on hieman muhinut ja ehkä se soppa kannattaisi keittää valmiiksi. Eli jonkinlainen tietokanta/keskusteluosio entisten VR-rakennusten omistajien kesken. Onhan niitä jo jonkin verran siirtynyt tällä sivustollakin vierailevien henkilöiden omistukseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Raimo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2009, 16:45:07 » |
|
PPP:n idea on hieman muhinut ja ehkä se soppa kannattaisi keittää valmiiksi. Eli jonkinlainen tietokanta/keskusteluosio entisten VR-rakennusten omistajien kesken. Onhan niitä jo jonkin verran siirtynyt tällä sivustollakin vierailevien henkilöiden omistukseen.
Kannatan lämpimästi KP:n ajatusta. Kokemuksesta tiedän, että näiden rakennusten kunnostaminen ja hoito on vastuulista ns. "kiiruhda hitaasti" hommaa. Tiedonvaihto "kohtalotovereiden" kanssa olisi paikallaan. Vielä pystyssä olevien rautatierakennusten säilyttäminen pienimmästä, suurimpaan on kulttuurihistoriallisestikin niin merkittävä asia, että se heijastuu pitkälle tulevaisuuteen. Rakennusten nykyiset ja tulevat omistajat ovat tässä asiassa avainasemassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2009, 22:55:47 » |
|
venäläisestä nimestä Schadewitz, josta kansan suussa tuli Kalvitsa. Eikö tuo enemmänkin saksalaiselta nimeltä kuulosta? Vai onko peräti juutalainen? Joka tapauksessa Savossa vastuu on kuulijalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2532
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2009, 23:29:04 » |
|
venäläisestä nimestä Schadewitz, josta kansan suussa tuli Kalvitsa. Eikö tuo enemmänkin saksalaiselta nimeltä kuulosta? Vai onko peräti juutalainen? Joka tapauksessa Savossa vastuu on kuulijalla. Olet oikeassa, netistä voi tsekata. http://www.fmnh.helsinki.fi/users/harmaja/Schadewitz.htm
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2009, 23:43:41 » |
|
Kalvitsan perinteinen väri oli lämmin kellanharmaa, siniharmaa on myöhempi väritys. Ikkunanpuitteet ja ovet erottuivat tummempina. Väri muistutti kaukaisesti ns. voimapaperia, mutta oli huomattavasti vaaleampi. Kiitos tästä mielenkiintoisesta tiedosta. Tuon kellanharmaan voi hyvin mielessään kuvitella. Kuten mainitsit, sinertävä harmaa on 1900-luvun puolivälin tuote. Aluksi siinäkin värityksessä vuorilaudat olivat tummemmat, 1960-luvun kuvissa ne ovat jo valkoiset. Valitsin aseman tulevaksi väriksi tämän harmaan aikakauden pitkälti siksi, että se ei riitele muun ympäristön kanssa liikaa. Lisäksi 1950-1960-luvun Kalvitsa on nykyihmisten kokemaa lähimenneisyyttä, ja elossa olevat kalvitsalaiset muistavat asemansa harmaana. Aikakauteen ajoittuu myös mielenkiintoinen tekninen vallankumous kauko-ohjauksineen ja suojastuksineen. Asemien entistämisessä on se kiitollinen puoli, että mikään aikakausi ei ole toista oikeampi. Asemien luonteeseen kuuluu muuttuminen ajan mukana: erilaiset väritykset ja rakennuksen laajennukset sekä muutokset asema-alueen muussa rakenteessa. Kunhan nämä pitää balanssissa, voi kunnostaja valita mieleisensä ajanjakson ja rakennella aikakonetta sen mukaan. Kannatan Kimmon ajatuksen kehittelyä. Rautatierakennuksia vaalivien kannattaa pitää yhtä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2009, 10:58:34 » |
|
Onnea projektille myös minun puolestani. Kuulostaa perin hyvin linjatulta restaurointityöhön ryhtymiseltä.
Kannatan lämpimästi ajatusta VR-rakennusten omistajien jonkinlaiseen järjestäytymiseen (ei liian virallisesti ettei homma ala maistua paperilta, mutta jotenkin). Muutamiin rautatierakennusten omistajiin olenkin yhteydessä mutta piiri saa laajentua!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olavi Huotari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2009, 13:20:45 » |
|
Minäkin toivotan kovasti onnea tälle erittäin kunnioitettavalle projektille. Hmm ... mitähän jos Murtomäen asema tuilisi myyntiin ... vai onko se peräti myytävien listalla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2009, 14:22:52 » |
|
Minäkin toivotan kovasti onnea tälle erittäin kunnioitettavalle projektille. Hmm ... mitähän jos Murtomäen asema tuilisi myyntiin ... vai onko se peräti myytävien listalla? Minusta se oli jo kertaalleen myynnissä. Olikohan se niiden kohteiden joukossa, jotka eivät menneet kaupaksi ja jotka poistettiin sitten myyntilistoilta. Ota Senaattiin yhteyttä ja kysy. Vaikka Arto Annalaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2009, 20:54:01 » |
|
Tulipa mieleen tästä rautatierakennusharrasteesta (sen eri muodoissa, omistus, asuminen, kesäkäyttö, kunnostus, valokuvaus, postikorttien keräys tms.), että foorumilla voisi yksi aihepiiri olla RAUTATIERAKENNUKSET. Siellä voisi keskustella aiheesta, esitellä projektejaan jne. Näin vaunut.org voisi toimia myös tällä tavalla rautatierakennuskannan hyväksi tarjoamalla palstan puhua näistä asioista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|